Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice se vám představuje          

Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP), nesoucí jméno významného českého železničního stavitele – inženýra Jana Pernera, zahájila svoji činnost 1. dubna 1993 v rámci tehdejší Vysoké školy chemicko–technologické v Pardubicích a je pokračovatelkou tradice založené ČVUT v Praze, Vysokou školou železniční Praha a Vysokou školou dopravy a spojů v Žilině. Podnětem pro vznik DFJP bylo rozdělení Československa k 1. 1. 1993, kdy na novou fakultu přešla řada odborníků právě z VŠDS v Žilině. Dnes je DFJP jednou ze sedmi fakult Univerzity Pardubice (UPa) a je koncipována jako fakulta technického a ekonomicko–technologického zaměření. V současné době fakultu tvoří sedm kateder, ale také několik odborných pracovišť a ústavů, mezi které patří např. Dislokované pracoviště Česká Třebová, akreditovaná Zkušební laboratoř AL DFJP nebo Výzkumné centrum kolejových vozidel.

Od akademického roku 2002/2003 DFJP realizuje na základě souhlasu Akreditační komise České republiky tzv. strukturované studium, a to ve všech třech stupních - bakalářské (titul Bc.), navazující magisterské (titul Ing.) a doktorské (titul Ph.D.). A právě Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice je jedinou vysokou školou v ČR, kde je možné studovat obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla, který vám v následujícím textu podrobněji představíme…

Studium kolejových vozidel na DFJP UPa                                                                                                                                   

Bakalářský studijní obor Dopravní prostředky – zaměření Kolejová vozidla je orientován na problematiku nejen železničních dopravních prostředků, jejich konstrukce, provozu, údržby, inovace a rekonstrukce. Cílem bakalářského studia je příprava odborníků pro technické profese v oboru. Pokud se rozhodnete pro studium tohoto zaměření a úspěšně jej absolvujete, můžete své budoucí uplatnění nalézt v podnicích zabývajících se provozem, opravami nebo údržbou kolejových vozidel. Vaší pracovní náplní však může být i konstruktérská či obchodní činnost související s dopravními prostředky. Vzhledem k tomu, že v rámci studia absolvujete kromě specializovaných i obecně technické předměty, můžete zcela jistě své uplatnění nalézt i v dalších technických profesích mimo obor kolejových vozidel.

V případě, že po třech letech (neprodloužíte–li si studium např. nějakou zahraniční stáží) dospějete k bakalářskému titulu, přímo se vám nabízí možnost pokračovat v získávání znalostí o kolejových vozidlech v navazujícím magisterském studiu. To zabere v ideálním případě další dva roky a po jeho absolvování získáte titul inženýra. Absolvováním navazujícího magisterského studia pak získáte ty nejlepší předpoklady stát se odborníky v oblasti navrhování koncepcí, vlastností a parametrů kolejových vozidel, optimalizace jejich údržby, zkoušení vozidel apod. Kromě vyšších řídicích a provozních funkcí tak můžete pracovat i v oblasti vědy a výzkumu či zastávat např. manažerské funkce.

Co vás čeká a nemine aneb studované předměty                                                                                                                       

V bakalářském stupni studia lze vyučované předměty rozdělit na dvě základní skupiny – předměty obecně technické a předměty specializované. Kromě toho musíte samozřejmě jako studenti projít i základním kurzem programování, anglického jazyka, ekonomie, práva či technologie a řízení dopravy. A mimo to absolvujete v průběhu 1. a 2. ročníku též šestitýdenní odbornou praxi.

Mezi předměty obecně technické patří Matematika, Mechanika, Pružnost a pevnost, Termomechanika a Hydromechanika, Elektrotechnika a Elektronika, Části strojů, Nauka o materiálu, Mechanické technologie, Technická měření či CAD systémy. Základními znalostmi z těchto oborů by měl disponovat každý technicky vzdělaný člověk. Především však není možné bez jistého "technického pohledu na svět" plně porozumět náplni dalších – specializovaných – předmětů, jakými zde jsou:

  • Mechanika dopravy
  • Konstrukce vozidel
  • Projekt z konstrukce vozidel
  • Spalovací motory
  • Elektrické pohony
  • Provoz, údržba a opravy vozidel

Podíváme–li se ve stručnosti i za horizont bakalářské práce – na předměty studované v rámci navazujícího magisterského studia, tak zde jsou v oblasti obecně technických předmětů prohlubovány znalosti z mechaniky, pružnosti a pevnosti, dynamické pevnosti a životnosti, konstrukčních materiálů, CAD systémů či MKP. V oblasti specializovaných předmětů se pak můžete těšit na:

  • Teorii vozidel
  • Vybrané statě z konstrukce vozidel
  • Zkoušení kolejových vozidel
  • Brzdové systémy kolejových vozidel
  • Teorii údržby
  • Výpočetní metody v konstruování
  • Traťové stroje a mechanismy
  • Řídicí, trakční a diagnostické systémy kolejových vozidel

Zkrátka a dobře, studium technických oborů obecně patří mezi náročnější. To je však dobře, a dokonce tomu tak být musí! Podobně jako lékař si nemůže dovolit udělat ve své práci chybu, tak například i neznalost či nedůslednost konstruktérova může mít (obzvláště v oboru dopravních prostředků) za následek tragédii. Na druhou stranu, i v technice jde o tvůrčí práci, která když se daří, tak přináší člověku potěšení, které určitě stojí za to!

 

Dislokované pracoviště Česká Třebová                                                                                                                                  

Výuka studentů zaměřených na kolejová vozidla probíhá v 1. a 2. ročníku bakalářského studia společně s ostatními obory přímo na DFJP v univerzitním kampusu v Pardubicích. Studenti 3. ročníku bakalářského studia a navazujícího magisterského studia však již sídlí na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové. Budova pracoviště se nachází v centru města, asi 200 m od nádraží, a jsou zde umístěny přednáškové a počítačové učebny, ale i laboratoře. Studentům je zde k dispozici odborná knihovna. Počítačové učebny jsou vybaveny výkonnými PC, na kterých jsou kromě běžných aplikací k dispozici 2D a 3D CAD systémy i další specializovaný software. Neanonymní přátelské prostředí relativně malého pracoviště navíc vytváří ideální předpoklady pro studium.

Ubytování studentů je situováno v oddělené části budovy SOŠ a SOU technických oborů, na které vládne vysokoškolský "kolejní" režim. Budova koleje se nachází zhruba 10 minut chůze od školy. Dvou a třílůžkové modernizované pokoje s připojením na internet jsou hotelového typu, přičemž možnost tohoto nadstandardního ubytování má každý student oboru kolejových vozidel, bez ohledu na místo svého trvalého bydliště. Jídelna s vysokou kvalitou stravování je umístěna přímo v budově.

Město Česká Třebová nabízí studentům mimo jiné i možnosti sportovního vyžití. Přímo vedle koleje se nachází zimní stadion, ve městě pak plavecký bazén s tobogánem. V létě je možné vyrazit na kole např. do údolí Tiché Orlice (kdo z místních čtenářů by neznal Bezpráví, že?), v zimě lze využít běžecké stopy v okolí nebo třeba sjezdovku na Pekláku. Za účelem posezení s přáteli je možné zajít do některé z místních hospůdek…

Projekty, které u nás řešíme                                                                                                                                                       

Kolektiv českotřebovských pedagogů tvoří v oblasti aplikovaného výzkumu ve svém oboru významné pracoviště, které spolupracuje s řadou firem při řešení problémů železniční praxe. Slovním spojením aplikovaný výzkum se však dnes ohání kde kdo, podívejme se proto nyní ve stručnosti na problematiku, která se na Dislokovaném pracovišti DFJP v České Třebové řeší.

Největší význam zde má možná trochu záhadně znějící výzkum dynamiky kolejových vozidel. To představuje vyšetřování chování lokomotiv, osobních a nákladních vozů, tramvají či vozů metra při jízdě, jejich bezpečnosti proti vykolejení a působení na trať, zejména pomocí počítačových simulací. V této oblasti spolupracujeme s různými společnostmi, a to jak při vývoji nových vozidel (Škoda, CZ LOKO), tak při řešení problémů, týkajících se např. opotřebení a způsobů jak jej odstranit (České dráhy, DT – Výhybkárna a strojírna Prostějov, dopravní podniky v Praze, Brně či Ostravě). Výstupem z této činnosti jsou mimo jiné návrhy nových tvarů kolejnic, jízdních obrysů kol a dalších opatření. Tato problematika však zahrnuje i měření na vozidlech. Kromě účasti na zkušebních jízdách na Železničním zkušebním okruhu se tak provádějí různá měření přímo na tratích. Např. v roce 2004 jsme se účastnili rekordní jízdy pendolina, při níž bylo dosaženo rychlosti 237 km/h.

Přidejte se k nám!                                                                                                                                                                         

Pokud jsme vás, vážení čtenáři, přesvědčili o tom, že studium kolejových vozidel má v dnešní době smysl a představuje pro vás perspektivní budoucnost, rádi vás v novém akademickém roce uvítáme na půdě Univerzity Pardubice. Studijní obor Dopravní prostředky - zaměření Kolejová vozidla je součástí studijního programu Dopravní technologie a spoje a je otevírán jak v prezenční, tak i v kombinované formě. Další informace najdete na webových stránkách Univerzity Pardubice, kde je možné podat i elektronickou přihlášku ke studiu. Vaše případné dotazy vám rádi zodpovíme na Oddělení kolejových vozidel na Dislokovaném pracovišti v České Třebové, nebo u příležitosti dne otevřených dveří na DFJP v Pardubicích, jenž se koná 14. 1. 2010 od 10 hodin a na který jste srdečně zváni!

Podle stránky www.zelpage.cz. Zdá se mi, že  nezaškodí prezentovat tyto informace také na českotřebovskému webu už proto, že i zde by ,mohli být zájemci o studium i proto, že jde jistě i o propagaci města Česká Třebová