-
Jak to
dělají druzí, aneb zahradní železnice podruhé
- V Brně vznikla před časem
Společnost moravských parkových drah (SMPD), která sdružuje příznivce
zahradních železnic. Členové tohoto klubu se většinou touto
problematikou zabývají delší dobu, nyní jako klub mají větší možnosti
s organizací svých jízd, výměnou zkušenosti i v jednání pro případné
jízdy a podporu ze strany sponzorů. SMPD nyní spolupracuje na budování
parkové dráhy v obchodním a odpočinkovém centru Olympia v Brně.
Počátkem roku 2009 dostalo SMPD nabídku od vedení obchodního centra
Olympia na zřízení parkové dráhy v parku, který vzniká v těsné
blízkosti obchodního centra. Součástí parku má být možnost
sportovního, zábavního a kulturního vyžití návštěvníků obchodního
centra. Projekt předpokládá vybudování dráhy pro vlaky velikostí 5“
(rozchod 127 mm) a 7“ (184 mm). Na budování a provozu se budou podílet
tři subjekty. Vlastník pozemků-Olympia Brno, Parková dráha Brno spol.
s. r. o. jako nájemce a SMPD.
- Realizace projektu parkové dráhy
začala v září 2009, kdy byly provedeny příslušné terénní úpravy. Protože
parkem povede také in-line dráha, byla také započata stavba tunelu,
kterým budou vlaky parkové železnice jezdit. Výchozím bodem bude nádraží
s výpravní budovou, nástupišti pro návštěvníky, dílnou, vozovnou a
rotundou pro lokomotivy, jejíž součástí bude také točna. Samozřejmostí
je také technické zázemí pro zbrojení a ošetření lokomotiv. Počítá se
s provozem parních lokomotiv. Terén, kromě tunelu bude postupně
upravován, doplňovány budou terénní nerovnosti. Maximální stoupání bude
1%, oblouky budou v poloměru minimálně 12 metrů. Délka tratě by měla být
cca 1 km, ideální stav okolo 1,5 km.
- V říjnu již byly vztýčeny trasy
budoucí tratě a postupně začalo s přípravou kolejové pláně. Hlavní podíl
práce na realizaci parkové dráhy proběhne v roce 2010, kdy budou
položené koleje a vybudováno základní zázemí dráhy. Park Olympia bude
otevřen v květnu 2010, kdy by měla i parková železnice alespoň omezeně
fungovat. Do té doby se zřejmě nepodaří zrealizovat větší část
plánovaných staveb, a proto další práce budou pokračovat i po otevření
parku. Plný provoz i dokončení všech objektů parkové dráhy se
předpokládá v roce 2011. Tato parková dráha bude první svého druhu
v České republice, tudíž se dá předpokládat, že se stane vzorem pro
další podobné projekty i v jiných městech. Více informací o projektu a
stavbě mohou zájemci nalézt na internetových stránkách:
www.smpd.cz. Z těchto stránek jsem čerpal informace pro tento článek
a odtud byly převzaty také obrázky pro doplnění.
- Po důkladném prostudování stránek
SMPD jsem usoudil, že vyjádření k zamýšlené zahradní (nebo také parkové)
železnici v budoucím parku Benátky na internetovém Českotřebovském
zpravodaji dne 15. listopadu 2009 v hrubých rysech odhadlo možnosti i
problémy této dráhy. Podobný projekt v České Třebové je určitě
realizovatelný, jen finanční možnosti, vlastníci pozemků, vlastní drážky
a provozovatelé by v České Třebové byli jiní. Nám chybí lidé se
zkušenostmi v této modelářské velikosti, ale v případě realizace se zde
mohou jako vydatní pomocníci a sponzoři blýsknout firmy a podnikatelé
našeho města. Parková dráha se v Brně již rýsuje a než v České Třebové
padne konečné slovo, můžeme se poohlédnout třeba právě do Brna. SMPD nám
může být vzorem a věřím i ochotným rádcem v naší parkové dráze, která
nemusí být zrovna v parku Benátky, ale může být i třeba v Javorce, která
je oblíbeným místem relaxace mnoha Třebováků. A tak zatím co SMPD již
svoji dráhu budují a příští rok již budou i provozovat, v České Třebové
by muselo teprve padnout rozhodující slovo. Pak teprve můžeme uvažovat o
rozsahu takové železnice, volbě rozchodu a dalších záležitostech, které
s realizací tohoto projektu nastanou.
-
Pavel Stejskal
-
Obr. 01 nahoře - celkový plán budoucí parkové železnice v obchodním centru
Olympia Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
-
Obr. 02 díle: Jedna z lokomotiv, která bude jezdit v obchodním
centru Olympia Brno, stroj KRZENOWIC zachycená při hostování v rakouském
muzeu Heizhaus Strasshof. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
-

-
Obr. 03: Plán budoucího nádraží parkové železnice
v obchodním centru Olympia Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
-

-
Obr. 04: Setkání paromilů v Hradci Králové a vlaky SMPD. Svezeno bylo cca
1200 cestujících. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
-

-
Obr. 05: Plán výpravní budovy parkové železnice v obchodním centru Olympia
Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
-

-
-
|