Jak to dělají druzí, aneb zahradní železnice podruhé           


V Brně vznikla před časem Společnost moravských parkových drah (SMPD), která sdružuje příznivce zahradních železnic. Členové tohoto klubu se většinou touto problematikou zabývají delší dobu, nyní jako klub mají větší možnosti s organizací svých jízd, výměnou zkušenosti i v jednání pro případné jízdy a podporu ze strany sponzorů. SMPD nyní spolupracuje na budování parkové dráhy v obchodním a odpočinkovém centru Olympia v Brně. Počátkem roku 2009 dostalo SMPD nabídku od vedení obchodního centra Olympia na zřízení parkové dráhy v parku, který vzniká v těsné blízkosti obchodního centra. Součástí parku má být možnost sportovního, zábavního a kulturního vyžití návštěvníků obchodního centra. Projekt předpokládá vybudování dráhy pro vlaky velikostí 5“ (rozchod 127 mm) a 7“ (184 mm). Na budování a provozu se budou podílet tři subjekty. Vlastník pozemků-Olympia Brno, Parková dráha Brno spol. s. r. o. jako nájemce a SMPD.
Realizace projektu parkové dráhy začala v září 2009, kdy byly provedeny příslušné terénní úpravy. Protože parkem povede také in-line dráha, byla také započata stavba tunelu, kterým budou vlaky parkové železnice jezdit. Výchozím bodem bude nádraží s výpravní budovou, nástupišti pro návštěvníky, dílnou, vozovnou a rotundou pro lokomotivy, jejíž součástí bude také točna. Samozřejmostí je také technické zázemí pro zbrojení a ošetření lokomotiv. Počítá se s provozem parních lokomotiv. Terén, kromě tunelu bude postupně upravován, doplňovány budou terénní nerovnosti. Maximální stoupání bude 1%, oblouky budou v poloměru minimálně 12 metrů. Délka tratě by měla být cca 1 km, ideální stav okolo 1,5 km.
V říjnu již byly vztýčeny trasy budoucí tratě a postupně začalo s přípravou kolejové pláně. Hlavní podíl práce na realizaci parkové dráhy proběhne v roce 2010, kdy budou položené koleje a vybudováno základní zázemí dráhy. Park Olympia bude otevřen v květnu 2010, kdy by měla i parková železnice alespoň omezeně fungovat. Do té doby se zřejmě nepodaří zrealizovat větší část plánovaných staveb, a proto další práce budou pokračovat i po otevření parku. Plný provoz i dokončení všech objektů parkové dráhy se předpokládá v roce 2011. Tato parková dráha bude první svého druhu v České republice, tudíž se dá předpokládat, že se stane vzorem pro další podobné projekty i v jiných městech. Více informací o projektu a stavbě mohou zájemci nalézt na internetových stránkách: www.smpd.cz. Z těchto stránek jsem čerpal informace pro tento článek a odtud byly převzaty také obrázky pro doplnění.
Po důkladném prostudování stránek SMPD jsem usoudil, že vyjádření k zamýšlené zahradní (nebo také parkové) železnici v budoucím parku Benátky na internetovém Českotřebovském zpravodaji dne 15. listopadu 2009 v hrubých rysech odhadlo možnosti i problémy této dráhy. Podobný projekt v České Třebové je určitě realizovatelný, jen finanční možnosti, vlastníci pozemků, vlastní drážky a provozovatelé by v České Třebové byli jiní. Nám chybí lidé se zkušenostmi v této modelářské velikosti, ale v případě realizace se zde mohou jako vydatní pomocníci a sponzoři blýsknout firmy a podnikatelé našeho města. Parková dráha se v Brně již rýsuje a než v České Třebové padne konečné slovo, můžeme se poohlédnout třeba právě do Brna. SMPD nám může být vzorem a věřím i ochotným rádcem v naší parkové dráze, která nemusí být zrovna v parku Benátky, ale může být i třeba v Javorce, která je oblíbeným místem relaxace mnoha Třebováků. A tak zatím co SMPD již svoji dráhu budují a příští rok již budou i provozovat, v České Třebové by muselo teprve padnout rozhodující slovo. Pak teprve můžeme uvažovat o rozsahu takové železnice, volbě rozchodu a dalších záležitostech, které s realizací tohoto projektu nastanou.
                                                                                                                                             Pavel Stejskal
Obr. 01 nahoře - celkový plán budoucí parkové železnice v obchodním centru Olympia Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
Obr. 02  díle: Jedna z lokomotiv, která bude jezdit v obchodním centru Olympia Brno, stroj KRZENOWIC zachycená při hostování v rakouském muzeu Heizhaus Strasshof. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
Obr. 03:               Plán budoucího nádraží parkové železnice v obchodním centru Olympia Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
Obr. 04: Setkání paromilů v Hradci Králové a vlaky SMPD. Svezeno bylo cca 1200 cestujících. Zdroj: Internetové stránky SMPD.
Obr. 05: Plán výpravní budovy parkové železnice v obchodním centru Olympia Brno. Zdroj: Internetové stránky SMPD.