Českotřebovský deník  58/2011  (25.2.)                                  

Hasičský ples ve Svinné 

Po loňské přestávce, kdy probíhala rekonstrukce místní  bývalé školy, se opět uskutečnil ples, tentokrát s podtitulem  "společenský". Místní i přespolní naplnili sál do posledního místa. K tanci doprovázela hudební skupina B.O.S. Svinná. Děkujeme všem : pořadatelům, sobotnímu personálu výčepu, kuchyně a  kamen. a SPONZORUM, diky nimž jsme mohli nabídnout pěknou, bohatou,  vtipnou i chutnou tombolu !!!  Snad opět za rok na shledanou.....          V.T.
 
Investice do kontejnerového překladiště  na spadnutí  

Společnost Metrans předpokládá, že konec února je možným termínem pro zahájení výstavby jednoho z největších tranzitních železničních kontejnerových překladišť v České Třebové. Jedná se o největší terminál nejen v České republice, ale i v Evropě. První etapa by měla být realizována do konce letošního roku. V rámci těchto prací bude vybudováno šest kolejí, silniční infrastruktura a odstavné plochy pro kontejnery.  Tranzitní kontejnerový terminál bude pracovat s novou technologií, elektrické lokomotivy s kontejnerovými vlaky budou zajíždět přímo do terminálu na manipulační koleje obsluhované dvěma až třemi portálovými jeřáby  Po provedení obsluhy vlakových souprav mohou okamžitě bez posunovacích operací pokračovat v jízdě do dalšího terminálu. Portálové jeřáby budou obsluhovat manipulační prostor s šířkou 90 a délkou 700 metrů. Rozhodnutí pro výstavbu v České Třebové podtrhuje skutečnost, že terminál v Praze-Úhříněvsi má velmi omezené možnosti dalšího růstu s ohledem na jeho umístění v blízkosti obydlené zástavby a problémy se silničním i železničním napojením. Již v červnu minulého roku začaly na místě budoucího terminálu první přípravné práce spojené s úpravou a opravou příjezdové infrastruktury. Společnost Metrans, založená v roce 1991, vlastní v České republice a ve Slovenské republice pět terminálů Praha - Uhříněves, Zlín, Nýřany u Plzně, Dunajskou Stredu a Košice. Provozuje kontejnerové vlaky mezi těmito terminály s propojením na severomořské přístavy Hamburg, Bremerhaven a Rotterdam.  Česká Třebová je klíčovým místem v české železniční síti a měla navíc k dispozici potřebný prostor pro kontejnerový terminál. Stavba má být realizována v několika etapách. Potřebné pozemky má společnost Metrans již vykoupeny a předány. Náklady na výstavbu intermodálního uzlu ve třech až čtyřech etapách se odhadují na 1,5 miliardy korun, zastavěná plocha bude zhruba 130 tisíc m², nabídka pracovních příležitostí je odhadována až na 500 pracovních míst. (Podle Prof. Ing. Václava Cempírka)
 
Zveme vás na Jarní koncert Big Bandu Lanškroun,

který se uskuteční v pátek 11.3. 2011 od 19.30 hod. v sále Společenského domu v Lanškrouně. Hostem večera bude zpěvák a klarinetista Felix Slováček jr.. Cena vstupného je 100 Kč na místě, 90 Kč v předprodeji lanškrounského infocentra.  Felix Slováček jr. se narodil 14. 9. 1983 v Praze. Od dětství se věnuje převážně hudbě. V  roce 2005 absolvoval Pražskou konzervatoř Na Rejdišti, obor klarinet u prof. Milana Poláka. Nyní pokračuje ve studiu na HAMU u prof. Jiřího Hlaváče a prof. Vlastimila Mareše. Má vlastní rockovou kapelu a zpívá s různými soubory, skupinami a big bandem svého otce Felixe Slováčka. Na koncertě v Lanškrouně zazpívá známé rockové a popové písně (např. od skupiny Nirvana, Van Halen či Stewieho Wondera) zaranžované pro big band.  Těšíme se na Vaši návštěvu,  Big Band Lanškroun o.s.
 
Ministři dopravy (Vít Bárta) a kultury (J. Besser) přijedou na orlickoústecké nádraží o týden později,

než se očekávalo, tedy až v pátek 11.3. původně se měla návštěv uskutečnit již 4.března.  Na tento den má ministr Bárta cestu do pardubického kraje zabukovanou a není vyloučené, že se také zastaví na českotřebovském dopravním terminálu Jana Pernera. Časový rozvrh návštěvy není dosud schválen a tedy ani znám. Návštěva dopravního terminálu a zájem o jeho využití by mohl povzbudit všechny členy týmu, kteří usilují o to, aby v České Třebové zastavovaly  vlaky lepší kvality ve větším počtu než je navrhováno. Zatím to je tak, že na každou naši snahu o zlepšení ( které je přislíbeno) reagují navrhovatelé dalšího grafikonu  naopak dalším zhoršením. Jako by z toho vyplývalo, že pokud bychom neděli nic, tak tu bude stavět všechno....
 
Nešťastná budova orlickoústeckého nádraží pořád nemá klid.

  Sotva se vše dostalo po zastavení celého projektu rekonstrukce koridoru v uzlu Ústí zase do normální situace, navíc spojené se zachováním staré budovy historického nádraží, která má být rekonstruována, opět se rojí spojená iniciativa "peškovců" a některých členů osadního výboru Kerjhartice, kteří chtějí do rozjeté akce šťourat a vytvořili petici za zrychlení projektu.  Nepočítali s tím, že petici také podepíšou  příznivci záchrany historické budovy, protože i jim jde o to, aby se rekonstrukce ústeckého nádraží rozjela naplno, současný stav není dlouho udržitelný.  Jko by pan Resler, který  je jedním z  organizátorů nebyl u problému od počátku. jistě musí vědět, že celé zdržení vzniklo díky odvolávání proti rozhodnutí Ministerstva kultury prohlásit nádraží na kulturní památku. jen tím s neztratil rok.  Nyní se opět vytahuje myšlenka, jak bude rekonstrukce nádraží drahá, jako by někteří Oušťáci tam chtěli mít opravdu napořád současnou  téměř vybydlenou budovu.  Tak to jsitě dopadne, pokud Oušťáci nebudou držet pohromadě.
 
A tak nabízím pár řádků ze srovnání, se kterým přišel i ve Třebové známý osrklickoústeckjý architekt Petr Kulda, který porovnává rekonstrukce historické budovy Hernychovy vily s potřebnou rekonstrukcí nádraží:
 
Hernychova vila*(údaje z projektu)
Počet podzemních podlaží :1  počet nadzemních podlaží :3  světlá výška suterénu: ~ 290 cm světlá výška přízemí: ~ 400 cm
světlá výška 1. patra:~ 400 cm, světlá výška podkroví:~ 270 cm, zastavěná plocha objektu: ~ 640 m2,
obestavěný prostor: ~ 11 450 m3,  užitná plocha suterénu -- 1.P.P.: 449 m2,  užitná plocha přízemí -- 
1.N.P.:541.8 m2 , užitná plocha 1. patra -- 2.N.P.:436.1 m2, užitná plocha podkroví -- 3.N.P.:465.1 m2
 
Nádraží:  zastavěná plocha  : ~ 800 m2  částečně podsklepené,  obestavěný prostor: ~ 7 600 m3* 
Takže má-li  Hernychova vila s 11 450 m3 ve standardu, v jakém je (komplexní rekonstrukce, nová střecha z německých bobrovek, nová fasáda,  atypický interiér, dřevěné venkovní žaluzie, 2 restaurované superlustry,  stylová svítidla, výstavnické osvětlení, restaurace v nerezu, veškeré nové instalace atd. atd. atd. atd. atd.), stála cca 37 mil, v dnešních cenách řekněme 40 mil (+ DPH),
jaká může být asi cena rekonstrukce nádražní budovy?
Ať nikdo nevykládá, že rekonstrukce nádraží v tom samém městě (určitě v nižším standardu  - nikdy nebylo a nemůže být továrníkovou vilou - bude stát 100  milionů a více (jak uvádí někteří zaslepenci) !!! 
Jedině tehdy, když se to zadá "umělcům" a když se z  toho polovina rozkrade a rozdá na provizích.....
 
Místní skupina České křesťanské akademie informuje      

V březnu  jsme pro vás připravili velice zajímavou přednášku o jednom z největších Čechů, o kterém se ví víc v cizině než u nás.
(J.A. Komenský) (Bít či nebít?) Přednáší Mgr. Jan Hábl PhD.
Začátek ve čtvrtek 10. března v 18,00 hodin v Malém sále Kulturního centra.
Rodiče, vezměte s sebou (dospělé) děti, děti, vezměte svoje rodiče!

Mgr. Jan Hábl PhD.  Vyučuje na Univerzitě Hradec Králové. Je ordinovaným kazatelem Církve bratrské.

V dubnu  29. dubna vás zveme na přednášku Mgr. Petra Polehly PhD.
Sakrální umění v průběhu dějin  Místo a čas bude upřesněn.