-
I. Hlavní problémy osob se
zdravotním postižením vyplývající z návrhu zákona o poskytování dávek
osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů
- 1. Likvidace průkazek - problémy (slevy a zdarma doprava), označení
O1 vjezdy, parkování, daně. Přechodná doba platnosti do
konce roku 2013 na tom nic nemění.
- 2.Zánik příspěvku na zakoupení motorového vozidla a v důsledku toho
i na osvobození od DPH.
- 3.Zánik příspěvku na bezbariérový byt a garáž
- 4 Co vodící pes? (náklady spojené s krmením a veterinární péčí)
- 5.Podmínky příspěvku na mobilitu vůbec nepočítají se zdravotní péčí,
s nákupy, obstaráváním osobních záležitostí, kulturními a sociálními
potřebami osob se zdravotním postižením. Za relevantní potřeby jsou
uznány jenom zaměstnání, škola a zařízení sociálních služeb, což je
neslýchaná redukce potřeb lidí se zdravotním postižením, která je
naprosto diskriminační.
- 6.Vznikne povinnost pravidelného čtvrtletního hlášení výše příjmu
nejen žadatele, ale i společně posuzovaných osob.
- 7.Příspěvek na mobilitu jen do 6ti násobku ŽM tj.:
- Jednotlivec 3 126Kč x 6 = 18 756 Kč tj., 79 % průměrné mzdy za rok
2010 (23 665
Kč),
- 8.Příspěvek na zvláštní pomůcky nenáleží, jestliže cena zvláštní
pomůcky nedosahuje 35 000 Kč a příjem přesahuje 6ti násobek ŽM..
- 9.Příspěvek na zvláštní pomůcky nelze poskytnout, jestliže zvláštní
pomůcka je zdravotnickým prostředkem,
- který je plně nebo částečně hrazen z veřejného zdravotního pojištění
anebo zapůjčován příslušnou zdravotní pojišťovnou.
- 10.Příspěvek na pomůcky je limitován částkou 350 000 Kč
s požadovanou 20% spoluúčastí. Pro možnost snížení spoluúčasti je dán
postup podle zákona o pomoci v hmotné nouzi, který počítá mj., i
s prodejem majetku, včetně majetku nezletilých dětí. Je nepřijatelná
konstrukce, aby člověk, který potřebuje pomůcku ke kompenzaci svého
zdravotního postižení, byl k takovýmto krokům nucen.
-
-
II. Hlavní problémy sociálních
služeb (Zákon č. 108/2006 Sb.).
- 1.Ztráta až 5 400 Kč měsíčně u dětí do 3 let věku dlouhodobě těžce
zdravotně postižených. Z toho ztráta až 3 000 Kč měsíčně příspěvku na
péči a v případě vícenásobného postižení ještě výpadek sociálního
příplatku až ve výši 2 400 Kč. Tato skutečnost znamená, že řada rodin
nebude schopná zvládnout péči o postižené dítě a to půjde do ústavu.
- 2.Navrhované vymezení základních životních potřeb zcela vylučuje
z možnosti získání příspěvku děti odkázané na dietní stravování, trpící
nádorovými onemocněními, trpící interními chorobami apod. U těchto dětí
může být narušena schopnost zvládat jednu až dvě základní životní
potřeby.
- 3.Hranice tří základních životních potřeb je naprosto nehumánní.
Z logiky věci vyplývá, že když jde o základní životní potřeby, je
potřeba je naplnit všechny.
- 4.Požadavek každodenní pomoci je nesmyslný. Existují základní
životní potřeby, které jsou limitní pro život, a přesto není potřeba
je uspokojovat každý den, například nákup a úklid domácnosti.
- 5.Výčet deseti oblastí základních životních potřeb není dostatečný.
Není zřejmé, podle jakých kritérií se posuzuje schopnost osoby tyto
potřeby zvládat.
- 6.Je nepřijatelné zrušení finančního limitu 25% příjmu, který musí
zůstat lidem s postižením.
- 7.Je nepřijatelné, aby nevyčerpaná část příspěvku zanikala v dalším
měsíci. Systém účtování, obsažený v § 18, včetně propadnutí části
příspěvku je naprosto nepřijatelný. Je nepřijatelné, ukládat pečujícím
osobám povinnost zřídit si účet a osobám se zdravotním postižením hlásit
číslo tohoto účtu úřadu práce. Navíc v případě občasné pomoci by mohly
náklady na vedení účtu přesáhnout platby za poskytnutou pomoc.
- 8. Osoby v pobytových zařízeních sociálních služeb nesmějí zůstat
bez minimálních finančních prostředků, jakým je 25% příjmu při pobytu
v týdenním zařízení, resp. 15% příjmu při celoročním pobytu. Potřeby
těchto osob nelze zredukovat na ubytování, stravování a nezbytnou péči.
Z čeho budou platit léky, návštěvu lékaře, oděvní součásti, hygienické
potřeby atd.
-
-
III. Problémy v oblasti státní
sociální podpory (zákon č. 117/1995 Sb.)
- Nejzávažnější změnou je zánik nároku na rodičovský příspěvek u dětí,
které nesplňují podmínky pro přiznání příspěvku na péči v I. stupni. Jde
o děti, trpící postižením, které bezpodmínečně vyžaduje dietní
stravování (fenylketonurie, celiakie, a další metabolické poruchy), děti
onkologicky nemocné, děti, trpící jinými závažnými interními chorobami.
-
-
IV. Problémy v oblasti hmotné
nouze
- Změny v této oblasti nemají pro osoby se
zdravotním postižením tak závažné následky jako v jiných oblastech.
-
-
V.Základní problémy v oblasti
zaměstnávání
- Hlavní dopady pro osoby se zdravotním
postižením
- a) Zkrácení rozhodného období před zařazením do evidence uchazečů
o zaměstnání ze 3 na 2 roky. V této době musí mít
splněna podmínka alespoň 12 měsíců doby důchodového pojištění.
- b) Zrušení kategorie osob zdravotně znevýhodněných. Těchto osob je
v současné době dle údajů MPSV ČR 40 000, z nichž 9 000 je uchazečů o
zaměstnání a na další více než 4 000 pobírají jejich zaměstnavatelé
příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením a na
řadu dalších takovýchto osob se vztahuje sleva na dani pro
zaměstnavatele.
- c) Zrušení kategorie chráněných pracovních dílen. Je skutečností,
že současné vymezení chráněné pracovní dílny jen 60% podílem osob se
zdravotním postižením je nevyhovující; na druhé straně však již sám
pojem „dílna“ označuje útvar s organizovanou strukturou a návazností
činností. Z toho vyplývá, že chráněné dílny nejsou pouhým souhrnem
pracovních míst a měly by být jako institut zachován.
- d) Snížení příspěvku na max. 6 000 Kč dále ohrozí řadu
specializovaných zaměstnavatelů i lidí se zdravotním postižením.
- e) Prakticky likvidační pro velkou většinu specializovaných
zaměstnavatelů a pro osoby se zdravotním postižením, které jsou OSVČ je
zrušení náhradního plnění.
-
-
VI. Závěr
- Z výše uvedených dopadů návrhu reformy vyplývá, že navrhované změny
budou mít pro osoby se zdravotním postižením v řadě oblastí až
katastrofální následky. To se týká především zaměstnávání (zrušení
kategorie osob zdravotně znevýhodněných, zrušení náhradního plnění);
rodin s těžce zdravotně postiženými dětmi ve věku do 3 let (zrušení
příspěvku na péči, zrušení sociálního příspěvku) a dále pro rodiny
s dětmi staršími, trpícími interními a onkologickými chorobami, kde
doplatí na novou strukturu základních životních potřeb. Tyto rodiny
nebudou mít nárok ani na příspěvek na péči, ani na rodičovský příspěvek
od 4 do 15 let věku.
- Zcela nepřijatelné je odsouzení lidí s nízkými příjmy k pouhému
vegetování v pobytových zařízeních určením i dosavadních minimálních
částek, které mohli použít např. na kulturu, cesty mimo zařízení,
výhradně na stravu a ubytování.
- Je zavrženíhodné dělat z lidí, odkázaných na péči jiné osoby,
trojské koně k získání přístupu k informacím o účtech pečujících osob.
- Navržené zákony, zejména v sociální oblasti jsou v rozporu
zejména s články č. 7, 8, 10 a 14 Listiny základních práv a svobod,
jakož i příslušnými mezinárodními dokumenty.
-
-
Není pochyb, že lidé ubližující
slabším, kteří se nemohou bránit, zaslouží pohrdání
-
Výše uvedený soupis problémů tuto
myšlenku navozuje.