Další schůze občanského sdružení Nádraží nedáme začala v sobotu 20. 8.
již v 9 hodin ráno prací a happeningem, při kterém parta
přihlášených lidí v čele s předsednictvem sdružení zahájila nebývalou akci
- úklid nádraží. Byly rozděleny úkoly a zabezpečen dostatek nářadí a
materiálu. Pečlivě uklidila prostory pražského nástupiště, opatřila
květinovou výzdobu a ošetřila stávající zeleň. Byly vymeteny všechny
pavučiny i ve velkých výškách, umyta okna a vydrhnuto nástupiště. Současně si všichni mohli dobře prohlédnout veškeré prostory této
historické budovy, nedávno prohlášené za kulturní památku. Teprve po
akci odpoledne začala členská schůze a po více než hodinovém jednání také
srdečná volná zábava...... Byla to tedy celodenní akce, na které se sem
tam také mihla některá regionální média. Ukázala, že občanské sdružení
Nádraží nedáme má velkou kolektivní soudržnost, dokáže na sebe nabalovat
další a další osobnosti a kapacity, které se neštítí ani manuální práce.
(Fotografie ze soboty odpoledne).
K hlavním problémům řešeným na odpolední schůzi. Hlavním bodem
programu bylo seznámení se stavebně technickým hodnocením chráněné
budovy nádraží. posudek byl vypracován pro ministerstvo kultury a i když
jeho kompletní znění o.s. zatím neobdrželo, tak pozvalo na jednání
odborníky, kteří na něm pracovali. Bylo konstatováno, že budova je
staticky nedotčena, řádně stavebně založena, v překvapivě dobrém
stavu jsou i nyní nepoužívané prostory (např. byty v 1. poschodí
budovy). Byty jsou prakticky připraveny po minimálních úpravách
interiéru k nastěhování, jsou zde i před časem rekonstruované sítě.
Žádné dřevní konstrukce nejsou nijak poškozeny ať případným zatékáním, ani
tesaříkem nebo červotočem, budova je připravena k opravě či úpravě.
Odborníci odhadli, že oprava s restaurováním všech prvků v původním
materiálu a provedení (jak se na kulturní památku sluší), by při objemu
stavby a sazbě 7500 Kč/m3 stála do 40 milionů korun. Nikoliv tedy 80 či
100, jak uváděly jiné zdroje od bývalého vedení města Ústí n.O.
(Richard Pešek) nebo SŽDC. Bylo také konstatováno, že budova má
řádné založení a z původních sklepních prostor byl zřejmě v
šedesátých letech vybudován Kryt CO, řádně obhospodařovaný do podzimu roku
2006. Toto zjištění ukazuje na to, jak tendenční a účelové jsou
sdělení SŽDC, která se snaží všemožně zabránit tomu, aby musela tuto
budovu převzít a využít, raději bude stavět na jižní straně budovu novou. Nejzajímavější
z celého dne byla prohlídka "nádražního baráku" a zjištění velmi dobrého
stupně zachovalosti (proti původním předpokladům). Doufejme, že se to
obrazí i v "Besserově studii". Průzkum ukázal, že lze bez problémů budovu napojit i na podchod k
nástupištím a využít ji i k umístění IT technologií pro řízení dopravy.
Pro tento účel ale SŽDC navrhuje 600 m2 velký prostor. Počítače údajně
nejde umístit do historické budovy. SŽDC uvádí, že prostory musí být nové,
klimatizované a hodně velké. (jako ve stanici Choceň). Zde je sice
historická budova nádraží nevyužitá, ale pro IT technologie je
upravena budova bývalého skladiště, využitá pro výpočetní techniku asi z
jedné šestiny a to v prostoru, který žádnou klimatizaci nemá. Jde tedy
především o neochotu, pomocí nepravdivých tvrzení posouvat řešení ve
prospěch stavby dalších zbytečných staveb, dále tunelovat státní rozpočet.
Prof. Ing. arch. Jiří Suchomel naznačil další směr postupu. Občanské
sdružení má nyní dostatek informací a podkladů pro to, aby mohlo samo
navrhovat další využití budovy. Ukazuje se, že není ani přesně určen tvar
budoucího kolejiště a tak je možné řešit i několik variant. všechny by
měly uspořit státnímu rozpočtu peníze a současně dobře využít historickou
budovu - kulturní památku. ve svém snažení má nyní občanské sdružené
důležitého spojence, Pardubický kraj. Náměstek hejtmana a radní pro
dopravu Jan Tichý prosazuje šetřit a novou zbytečnou budovu
nestavět. Důležitý je také postoj města. Město Ústí nad Orlicí sice nejdříve také
využití historické budovy pro provozní účely
podporovalo, po schůzce s investorem (SŽDC) se zdá, že otáčí a přeje si stavbu nové
budovy, byť se ještě přístup k nádraží z města, nyní kritizovaný jako
vzdálený, ještě více prodlouží. Novou budovu jednoznačně požaduje Osadní
výbor Kerhartice. Rozhodnuto není, po provedení stavebně
technického průzkume se šance na využití historické budovy zvýšily. Navíc
se ukazuje paralela s nádražím ve Všetatech, které je obdobného typu,
opravené a dobře slouží. K dalším úkolům sdružení se rozvinula
široká debata.
Uklizené nádraží
|