Českotřebovský deník 243/2012 (1.10.)                                  

Výstava ve Výstavní síni Kulturního centra v Nádražní ulici je vzpomínkou na velkou osobnost našeho města Prof. Karla Holbika. narodil se v roce 1920 v tehdejší Palackého ulici na Vinohradech (dnes Vinohradské) a sedm let studoval na českotřebovském reálném gymnáziu než rodina odešla do Prahy. Během války pracoval v Baťových závodech, po válce studoval na vysoké škole. Roku 1947 pak opouští Československo  nejprve dočasně, ale po "vítězném únoru 1948" je jasné, že již definitivně. Náš významný rodák se dokázal vypracovat, přednášel na amerických prestižních univerzitách, cestoval po světě, zaujal významnou  pozici v  centrále OSN. Nikdy nezapomněl na to že je Čechem a  vzpomínal i na svoje rodné město, které opakovaně navštěvoval po "vítězném listopadu 1989, navštěvoval spolužáky, ale získal  zde také mnoho dalších přátel. Ti se vždy spolu s ním a také se synem Thomasem (pojmenovaným podle T: Masaryka) těšili na nové setkání. Nikdy nezapomněl navštívit českotřebovské gymnázium, kam chodil a podporoval jej dle svých možností.  Přes jeho horší zdravotní stav plánoval svou cestu do Evropy a České Třebové ještě ve svých 85 letech. měl objednanou  letenku, kterou již nevyužil.  K odkazu Karla Holbika se  hlásí nejen jeho staří i noví přátelé v České Třebové, ale také  další příbuzní na Moravě (Olomouc,  Uherský Brod) i v Čechách (Kutná Hora). Mnozí z nich se sešli na setkání a na mši v neděli 30. září  na společném posezení v hotelu Bravo. Další pak na vzpomínkové výstavě. podstatnou část vystavovaných dokumentů a artefaktů přivezl právě syn Thomas (Tomáš) Holbik, další přidali jeho známí a spolužáci, zajímavé nálezy ze svého archivu předalo i vedení českotřebovského gymnázia. Právě sem také vedla dnes v pondělí 1. října cesta Tomáše Holbika, který žije v otcově domě v Bostonu - Newtonu a pracuje jako bankovní úředník. Zúčastnil se i školního vyučování, diskutoval se studenty.  Řediteli  Gymnázia Mgr. Josefu Menšíkovi pak předal významnou a pozitivní zprávu o odkázání významné finanční částky právě pro podporu studia  na našem českotřebovském gymnáziu. Tuto informaci zopakoval také na vernisáži vzpomínkové výstavy. Jako výraz vděčnosti  pak ředitel českotřebosvkého Gymnázia předal Tomáši Holbikovi grafický list akademického malíře Borise Jirků, barevnou litografii připravenou ke 100. výročí  založení gymnázia v České Třebové.  

 

Pozor na "finančního experta"

Zdravím všechny známé i neznámé a zároveň se omlouvám těm, pro koho to není užitečné.Chtěl bych Vás všechny upozornit, že po okrese Ústí nad Orlicí chodí "finanční expert", který radí seniorům, aby ukončili svoje penzijní připojištění a s ním sepsali nové. Varujte proto urychleně svoje příbuzné  a známé, kteří dovršili věku 60 let a mohou svoje penzijní připojištění ukončit a dostat tak svoje peníze a státní příspěvky. Jenže: tento finanční expert , říkejme mu Aleš L., sepíše s Vašimi příbuznými novou smlouvu, kde vzniká nárok na státní příspěvek až po zaplacení příspěvků za 60 měsíců nebo-li za 5 let , což ale klientům neříká, a původní naspořené peníze  za mnoho let v řádech několika desítek tisích korun rozpustí do měsíčního příspěvku což například z 600 Kč udělá najednou 2200,-. Poškozený klient si tedy nemůže dalších 5 let penzijní připojištění ukončit resp. může ale nedostane st. příspěvky. Výsledek - "poradce" má  tučnou odměnu, která se počítá z oněch 2200,-. A klient ? Ten  má nárok na odbytné až po 12 měsících což nedej bože, kdyby si je chtěl vybrat do 12 měsíců, tak má smůlu. A po 12 měsících by dostal stejně jen vložené peníze a "staré" státní prostředky. Zároveň také poškodí případné pozůstalé, neboť nárok na pozůstalostní penzi je až po 3 letech. A jeho ochodní řeč: máte špatné penzijní připojištění, kde je dlouhá výpovědní lhůta, změňte si to. Pracuji v tomto oboru již 18 let, ale vynalézavost "těchto poradců" jen aby se obohatili je neskutečná. Takže jistě jste své příbuzné informovali o přechodu k jiným distributorům energií, aby si dávali pozor na předváděcí akce, na podvody se zástavou nemovitostí apod. Doporučuji tedy, aby kroky ohledně jejich smluv penzijního připojištění konzultovali s Vámi a Vy se pak s nimi obracejte na přímé distributory, které najdete v kamených domech. S pozdravem Ladislav Opatřil
 
Z novodobé historie Ústecka a Třebovska

Nakladatelství GRANTIS, s.r.o. v Ústí nad Orlicí vydalo novou knížku PhDr. Jiřího Cihláře „Úsilí samosprávného okresu Ústí nad Orlicí o rozvoj Ústecka a Třebovska 1865-1928“. Studie zachycuje období od roku 1865, kdy se v Rakousku-Uhersku vytvořila státní správa a později obecní a okresní samospráva. Ústí se stalo sídlem jednak soudního, jednak samosprávného okresu v rámci politického okresu Lanškroun. Samosprávný okres v Ústí sdružoval 27 obcí, z toho 8 německých. Okresní zastupitelstvo mělo 24-30 členů. Volby v období Rakouska-Uherska se konaly podle 4 kurií (velkostatek, města, podle výše daní (na Ústecku až po vzniku továren 1884), venkovské obce), v období Československé republiky podle politických stran. V čele stál okresní starosta a okresní výbor. Po roce 1880, kdy se Ústecko stalo průmyslovou oblastí, úloha samosprávy stoupala. Zásluha patří okresnímu starostovi J. Jelínkovi a řediteli K. Nováčkovi. Náplň okresního zastupitelstva zahrnovala stavbu a udržování silnic, mostů, regulaci vodních toků, péči o rozvoj zemědělství, prosazení vyšších typů škol, péči o chudé a nemocné, sledování činností obecních výborů, řídilo různé nadace a podniky a podobně. V roce 1927 nový zákon o státní správě samosprávu zrušil a včlenil ji do státní správy (okr. úřad v Lanškrouně). Práce sleduje činnost samosprávného okresu v oblasti hospodářské, sociální, snahu o prosazení řady staveb (např. přehrady, průplavy), stavbu nemocnice, okresního domu („starý okres“), získání vyšších typů škol a podobně. Poznáme osobnosti, které ovlivnily tehdejší život ve městě (Fiala, Jelínek, Nováček) a můžeme sledovat problémy, jimiž město žilo i snahu rakouské vlády o poněmčení českých zemí. Nedílnou součástí tohoto vývoje byl boj České Třebové o získání sídla okresu, nemocnice a vyšších škol, který pokračoval i v dalších letech až do roku 1968, respektive 2002. Uvědomíme si, že i některé dnešní problémy mají dávné kořeny a že prosazení nových věcí si vyžaduje úsilí těch, kteří stojí v čele a vytvářejí podmínky pro budoucí život. Kniha je k dostání u knihkupců v regionu nebo přímo u vydavatele GRANTIS, s.r.o. Třebovská 109, 562 03 Ústí nad Orlicí, www.grantis.cz, grantis@grantis.cz, tel: 465 525 741

 

ZO ČSOP Zlatá studánka, Česká Třebová u příležitosti Dne zvířat pořádá JAVORKOVOU STEZKU
CO: STANOVIŠTĚ S PLNĚNÍM ÚKOLŮ, JÍZDA NA OSLÍKU, TVOŘIVÁ DÍLNA
KDY: 6.10.2012 OD 14 DO 16 HODIN
KDE: V PARKU JAVORKA, START U HŘÍBKU
KDO: RODIČE S DĚTMI OD 2 DO 12 LET
ZA KOLIK: STARTOVNÝM JE USUŠENÝ CHLÉB A PEČIVO PRO FARMU KOJOVEC
AKCE JE FINANČNĚ PODPOŘENA PARDUBICKÝM KRAJEM.

 

Ministr dopravy navštívil Pardubický kraj a řešil jeho dopravní problematiku

Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes navštívil Pardubický kraj. Delegace ministerstva dopravy postupně jednala v Opatovicích nad Labem, Pardubicích a Přelouči. Ministr se rovněž zúčastnil slavnostního ukončení modernizace civilní části pardubického letiště.
Se starostou obce Opatovice nad Labem Pavlem Kohoutem řešil ministr Dobeš otázku zdvojkolejnění železniční tratě mezi Opatovicemi nad Labem a Stéblovou. Přínosem první etapy modernizace trati z Hradce Králové do Chrudimi, která je naplánována na období od léta 2013 do léta 2015, bude zejména zvýšení traťové rychlosti a zlepšení dopravní obslužnosti. „Předmětem stavby bude také výstavba nového zabezpečovacího zařízení a vybudování nových nástupišť, např. v železniční stanici Opatovice nad Labem. Vlaky by po ukončené první etapě modernizace měly jezdit v taktech 15-20 minut,“ upřesnil ministr Dobeš.
Na tomto jednání se rovněž řešila otázka dostavby dvou úseků komunikace R35, a to Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. V současné době se připravuje dokumentace ke stavebnímu povolení. Výstavba by mohla být realizována v letech 2014 – 2015. Kromě jiného se řešilo i dokončení mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích. Přítomní se shodili na tom, že pokračování výstavby této křižovatky (tzv. třetí patro křižovatky) má význam až po dokončení výstavby úseku Opatovice – Mohelnice.
Následně se delegace přesunula na letiště v Pardubicích, kde se ministr zúčastnil slavnostního ukončení projektu „Technické zázemí civilní části letiště Pardubice a rozšíření pohybových ploch“. Ministerstvo dopravy tak v rámci svého liberalizačního přístupu k otevírání trhu letecké dopravy může opět silněji poukazovat na dopravní příležitosti letištní infrastruktury. „Jsem rád, že mohu být přítomen dalšímu rozšíření civilní části letiště v Pardubicích. Všem občanům v regionu přeji, aby pro ně letiště svou funkci plnilo co nejlépe,“ uvedl Pavel Dobeš.
V Pardubicích ministr Dobeš řešil i návrh řešení mimoúrovňového přechodu přes hlavní pardubické nádraží. Jedná se o společnou investiční akci Pardubic a SŽDC. Kolejiště v současné době totiž rozděluje město na severní a jižní část a neexistuje zde přímá cesta. V 80. letech se sice začala budovat lávka, která měla oba městské obvody spojit, avšak stavba nebyla nikdy dokončena. Přítomní se shodli na vytvoření pracovní skupiny složené ze zástupců SŽDC, SFDI a Města Pardubice, která zvolí nejlepší variantu, jak lávku dostavět. Stavba by mohla začít v roce 2014.
Posledním místem jednání byla Přelouč. K transferu z Pardubic využil ministr nový vlak české výroby RegioPanter, který je určen pro regionální dopravu ČD v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. V Přelouči byla tématem jednání otázka splavnění Labe, tzn. výstavba plavebního stupně II Přelouč. Lokalitu plánované stavby delegace navštívila také přímo na místě. „Dohodli jsme se na roční lhůtě, během které bychom si měli ujasnit, zda je projekt v plánované podobě uskutečnitelný. Výsledek bude závislý také na úspěšnosti realizace jezu v Děčíně,“ uzavřel ministr dopravy Pavel Dobeš.
Autor: tiskové oddělení MD