Vozidlový park Českých drah v posledních měsících značně omládl. Ať už hovoříme o dálkové dopravě, kde se klimatizované vozy s elektrickými zásuvkami pomalu stávají standardem, nebo o regionální dopravě, do které se v současnosti investuje možná ještě více i díky spolupráci s jednotlivými kraji a spolufinancování z evropských fondů. Velmi dobře je to již vidět na Liberecku, kde se moderní motorové vozy RS1 české řady 840 od výrobce Stadler Pankow staly symbolem pohodlného cestování, což není jen óda z pochvalných materiálů Českých drah, ale hodnotím tak na základě vlastní zkušenosti.
Další moderní vozidla k nám dorazila z Polska. Zakázku na výrobu 31 dvoudílných motorových jednotek pro regionální dopravu v současnosti pro ČD plní výrobce PESA z Bydhoště a již nyní první hotové jednotky české řady 844, které jsou známé pod názvem "RegioShark", můžeme spatřit na kolejích SŽDC. Přestože v Pardubickém kraji tyto designově odvážné, ale dle mého názoru velmi povedené jednotky jezdit nebudou, Depo kolejových vozidel Česká Třebová se na chvíli stalo jejich domovem. V pondělí 10. září byly do České Třebové dovezeny první dva exempláře a ve čtvrtek dorazil z Polska stroj 844.003. Českotřebovské depo se stalo základnou pro jejich zprovoznění a pro vykonání potřebné technicko-bezpečnostní zkoušky, kterou vozidla absolvovala na trati Česká Třebová - Olomouc. Každý den na jednotkách pracovníci polské společnosti PESA dolaďovaly nezbytné záležitosti před předáním jednotlivým krajům. Nyní už jsou všechna tři vozidla ve svých nových působištích a připravují se na nasazení do ostrého provozu. Dá se očekávat, že obdobně to bude probíhat i u dalších dodaných jednotek. Po příjezdu z Polska v České Třebové absolvují technicko-bezpečnostní zkoušky a poté se rozjedou do svých nových působišť, tedy do Karlovarského, Ústeckého, Plzeňského a Zlínského kraje.
Je veliká škoda, že se s těmito vozidly nebudeme v České Třebové setkávat pravidelně, neboť České dráhy prozatím neplánují jejich pořízení pro Pardubický kraj. Pokud byste chtěli vyzkoušet tato vozidla na vlastní kůži, od pondělí 1. 10. bude zahájen pravidelný provoz "Žraloka" v Plzeňském kraji především na trati Plzeň - Domažlice a od 7. 10. bude další jednotka v provozu na trati Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm ve Zlínském kraji. Postupně budou do provozu zařazovány další vyrobené kusy.
                                                                                                                                                                              Jiří Štembírek