- O záměru se hovoří dlouho, letos bylo v rámci změny rozpočtu města
č.1. zadáno pořízení projektové dokumentace pro stavební povolení,
bylo by logické očekávat co nejbližší vybudování. Pro dopravní hřiště je
vybrána lokalita v Benátkách na místě bývalého bikrosového areálu a tzv.
"choceňských baráků"v majetku
města což je ovšem zbytečně velká plocha s velikostí 9000 m2. Proto volá
ještě i po dalším využití. Zatím byli zastupitelé seznámeni jen s
návrhem technického řešení, nikoliv se samotným investičním záměrem,
nebyl ani zmíněn žádný budoucí provozovatel ani režim provozu. Ve většíně měst provozuje
dopravní hřiště Dům dětí a mládeže (např. Ústí n.O., Žamberk, Prostějov,
Litoměřice...) U nás v Benátkách má současně vyrůst zázemí pro hokejbal, jehož vybudování bylo slíbeno již při otevření hokejbalové
arény před 12 lety. Máme tedy plány smělé, ovšem stále jsou jen na
papíře nebo datovém uložišti a dopravní výchovu stále učíme náhradním
způsobem. Týká se to nejen škol, kde je dopravní výchova ve vzdělávacích
programech , ale také v rodin s malými dětmi. A tak se
setkáváme s malými cyklisty mezi auty na sídlištích, ne chodnících nebo
na komunikacích, kam by patřili až po lekcích na dopravním hřišti.....
Jinde se daří dopravní hřiště budovat daří poměrně rychle a to skromnými
prostředky. Uvedu příklady, se kterými jsem se osobně seznámil. (mm)
-
-

-
Dětské dopravní
hřiště Litoměřice
-

- Nově zrekonstruované dopravní
hřiště pro děti v areálu Domu dětí
a mládeže Rozmarýn v Litoměřicích s dlouholetou
tradicí poskytuje především osvětu z hlediska
dopravní výchovy pro žáky základních škol.
Nechybí zde také možnost aktivního využití volného času pro
jednotlivé rodiče se svými dětmi. Veřejnosti je hřiště zpřístupněno ve
všední dny od dubna do konce října. K dispozici je kvalitní asfaltová plocha, fungující semafory a dopravní
značení, které dětem umožňuje v oploceném prostoru a bez nebezpečí
dopravních nehod se seznámit se základními pravidly bezpečného chování v
provozu na pozemních komunikacích. V prostorách hřiště naleznete kromě
možnosti volného pohybu dětí v simulovaném provozu také pískoviště pro ty
nejmenší a dostatek laviček pro posezení dospělých.
-
Rekonstrukce dětského dopravního hřiště v Litoměřicích (DDH) vč. budovy
zázemí byla provedena v roce 2014. Obsahovala tyto části: demolice
stávajícího objektu, výstavba nového hřiště, stavba objektu zázemí,
vnitřní vybavení a úprava okolních ploch
Demolice stávajícího objektu zázemí dětského dopravního hřiště až pod
úroveň základové desky. Výstavba nového objektu zázemí dětského dopravního
hřiště: Objekt je řešen jako dřevostavba se zelenou střechou, s
celkovými rozměry 21, 3 x 21, 4m. Hlavní místností je víceúčelová učebna
dopravní výchovy, dále zde jsou vedlejší prostory sloužící k provozu
dopravního hřiště: skladování kol s dílnou, kabinet pro učitele,
místnost správce, sociální zařízení. Na dopravním hřišti je hlavní
křižovatka, kruhový objezd je upraven s jedním pruhem, vše je spojeno
obvodovou dráhou. Komunikace jsou doplněny chodníky. Cestní síť doplněna
novým mobiliářem, dopravním značením, signalizačním zařízením pro
křižovatky a osvětlením. Volné plochy jsou propojeny se sousedním
parkem.
-
Využití 2016 do začátku
listopadu: Odpoledne plné zábavy a her s dopravní
tématikou - neděle 6. listopadu Zážitkový den pro rodiny s dětmi. V
tomto roce poslední. Vstupné je deset korun na osobu. Organizátoři připravili závody na kolech
a koloběžkách i vědomostní a postřehové soutěže. Dopravní prostředek
(kolo či koloběžku) - vlastní, i k zapůjčení. Totéž platí o cyklistických přilbách.
Také bylo možné si v areálu dopravního hřiště nažehlit na přinesené věci (batohy,
kočárky, bundy či trička) reflexní prvky.
-
Provozní ceník dopravního
hřiště: Vstup osob bez dopravního prostředku není
zpoplatněn. Vstup pro návštěvníka s vlastním dopravním prostředkem 20,- Kč
Zapůjčení dopravního prostředku ze skladu DDH jen za
přítomnosti zákonného zástupce za 20,- Kč. Je zde i prodej
občerstvení.
-

-
Dětské
dopravní hřiště Štětí
- Bylo vystavěno v roce 2012 za podpory Ústeckého kraje, který
poskytl dotaci ve výši 2,7 mil. Kč z Fondu Ústeckého kraje. Dále
poskytla Městu Štětí dar na výstavbu dopravního hřiště společnost Mondi
Štětí a.s. ve výši 900 tisíc Kč.
Dopravní hřiště mohou využívat pěší, cyklisté, in-line bruslaři, děti a
mládež na koloběžkách, tříkolkách a podobných dopravních prostředcích.
Je umístěno v areálu ZŠ, ve vybrané dny i pro veřejnost.
-
-
Dětské
dopravní hřiště Prostějov
-
Dětské
dopravní centrum (DDC) do roku 2009 spadalo pod Autoklub Prostějov
o.s. a jeho činnost se zaměřovala zejména
na dopravní výuku žáků 4. tříd.
Od 1. 1. roku 2009 přešlo DDC pod Sportcentrum-DDM. Sportcentrum-DDM
je zařazeno v rejstříku škol jako středisko volného času. Jeho náplní
je realizovat úkoly školského zařízení pro aktivní a účelné využívání
volného času dětí a mládeže.
- Pravidelný provoz pro školy a veřejnost začíná vždy začátkem
dubna. Děti
tak mohou nenásilnou formou zkušenostního učení získávat praktické
dovednosti malého chodce i cyklisty a bez nebezpečí dopravních nehod
se seznámit se základními pravidly bezpečného chování v provozu na
pozemních komunikacích.
- Návštěvníci mají možnost využít našich jízdních kol,
koloběžek, šlapacích kár, trampolín, pískoviště s hračkami a
dalších aktivit. V areálu je také otevřeno občerstvení U Krtečka,
kde si děti a rodiče mohou zakoupit nanuky, nápoje, cukrovinky a
především reflexní doplňky. Dopravní centrum v Prostějově řídí pedagog volného času Sportcentra DDM. Děti za vstup
do dopravního centra zaplatí 10 Kč, přičemž každá pátá návštěva je
zdarma.
-
Dopravní
hřiště
Z
Wikipedie, otevřené encyklopedie
Dětské dopravní
hřiště
(německy
Verkehrsgarten,
„dopravní zahrada“) je plocha určená k dopravní
výchově
dětí. Je na ní umístěna zmenšená modelová síť
ulic,
silnic
a
chodníků
s různými
dopravními značkami
a
dopravními zařízeními,
například světelnými
semafory.
Používají se zejména ke
školou
organizované dopravní výchově, ale některá dopravní hřiště jsou
přístupná veřejnosti i individuálně. Na některých dopravních
hřištích provozovatel zapůjčuje dětem
jízdní kola
nebo umožňuje použití jejich vlastních jízdních kol či
koloběžek, někde probíhá výuka bez vozidel tak, že děti
představující vozidla po vozovce pouze procházejí či probíhají.
V západní Evropě je běžnější používat šlapací nebo elektrická
autíčka. První dětská dopravní hřiště vznikala již ve 30. letech
20. století, nedlouho po zavedení
dopravního značení
a silniční dopravní signalizace.
-
Dětská dopravní hřiště v Česku a na Slovensku
- Dopravní hřiště byla v Československu budována od počátku
80. let 20. století V České republice byl systém
dopravní výchovy s jejich využitím nadále průběžně rozvíjen.
Provozovateli dětských dopravních hřišť jsou základní a
mateřské školy, domy dětí a mládeže a střediska volného času,
obce, Česká i městské policie
i další subjekty včetně soukromých. Ve většině českých
okresů je jedno nebo více
dopravních hřišť, v Praze
jich je devět. Standardy dopravního vzdělávání počítají s tím,
že základy pravidel silničního provozu by si dítě mělo osvojit
nejpozději do 10 let věku, odkdy smí samostatně jezdit po
pozemních komunikacích na
jízdním kole. V rámci programu připraveného Ministerstvem
dopravy ČR probíhá zpravidla ve čtvrtých třídách základních
škol (případně ve třetí nebo páté třídě) systematický výcvik
jízdy na kole, doporučují se dvě návštěvy třídy na dopravním
hřišti v průběhu školního roku o celkovém rozsahu praktické
výuky 5 hodin (například 3 hodiny na podzim a 2 hodiny na
jaře). Po úspěšném završení teoretické i praktické výuky dítě
dostává takzvaný „průkaz cyklisty“, který však je jen
symbolický a nemá žádné právní dopady.
- Na Slovensku počet dopravních hřišť klesl z 54 v roce 1989
na 34 v roce 2005. V roce 2005 byla vládními orgány přijata
nová koncepce udělování licencí k dopravní výchově a v roce
2006 byly ministerstvem školství vyhlášeny podmínky pro
získávání dotací pro provozovatele dopravních hřišť a
poskytovatele dětské dopravní výchovy. Nové osnovy dopravní
výchovy od roku 2005 předpokládají 2 hodiny praktické dopravní
výchovy ročně v 1. až 3. třídě a 4 hodiny na dopravním hřišti
během 4. třídy.
|