-
ČESKÁ TŘEBOVÁ, 3. srpna 2016
-
Lotyšský
národní železniční dopravce Latvijas Dzelzcels nasadí koncem srpna do
ostrého provozu první dvoudílnou šestinápravovou dieselelektrickou
lokomotivu 2M62UM-0111 pro těžkou nákladní dopravu, která prošla
zásadní hlubokou modernizací podle
dokumentace českotřebovské společnosti CZ LOKO.
-
„Obchodně i technicky to je mimořádný projekt, na němž jsme
pracovali několik let. Výsledky zkoušek lokomotivy jsou velmi
dobré. Je to pěkný dárek k letošním 155 letům lotyšské železnice,“
říká Josef Gulyás, generální ředitel CZ LOKO.
-
Kontrakt, který se týká celkem 28 sekcí lokomotiv se dvěma kabinami za
víc než 42 milionů eur, se tak dostal do finální fáze. Předcházely jí
měsíce náročných testů a certifikací poté, co byla první lokomotiva
smontována ve druhé polovině roku 2015 a počátkem letošního roku
oživena. V únoru byl poprvé nastartován motor sekce A a následně
proběhly zkoušky na odporu a vozidlo se poprvé rozjelo vlastní silou.
Na této sekci následovaly první jízdní a brzdové zkoušky na trati
zatím společně s lokomotivami ČME 3 ME, popřípadě TEP 70. Mezitím se
dokončila a nastartovala i sekce B. V dubnu a květnu byly obě sekce
spojeny a bylo možné absolvovat první jízdní zkoušky ve dvojici. V
červnu pak skončily certifikační zkoušky.
-
„Náročnost technické agendy odpovídá novému vozidlu. Ta je u všech
drážních úřadů velmi přísná. Lotyšsko, patřící rovněž mezi státy
Evropské unie, nevyjímaje,“ poznamenal Josef Gulyás.
-
Na projektu se v rámci holdingu CZ LOKO podílí závod v Jihlavě, který
vyrábí kabiny a dodává nové klíčové části vozidla, a dceřiná
společnost v Letohradě, dodávající střechy.
V Lotyšsku jde o firmy z Rigy LDZ RSS (úprava rámu a montáž
lokomotivy) a Daugavpilsu (demontáž, příprava rámu, oprava podvozků).
-
Modernizace lokomotiv, kterým se u nás
říkalo Sergej, z nich udělala moderní stroje, vyznačující se vyšším
výkonem, úsporným provozem, bezpečností, plněním emisních limitů i
komfortem posádky. Pohání je 16válcové spalovací motory MTU o výkonu 2
200 kW. Z původního vozidla zůstává jen podvozek a rám, které projdou
kontrolou. Vše nad nimi je zcela nové.
-
„Původní lokomotivy M62 se vyráběly v 60. letech v Lugansku pro
východní země sdružené v RVHP. Jsou navrženy do evropského obrysu,
proto jsou menší než obvyklé ruské lokomotivy,“ upozorňuje Bohumil
Skála, samostatný technik oddělení realizace projektů CZ LOKO. Jen
v Československu jich jezdilo na 600. V SSSR se provozovaly ve
dvojicích, celkem šlo o víc než tisíc dvojčat, ale i trojicích.
Vylepšených vozidel s označením 2M62U se vyrobilo přes tři sta a v
provozu jsou dodnes zejména v postsovětských zemích. „Prošly sice
řadou modernizací, ale pouze v původních skříních. Náš přístup je
zásadně jiný,“ dodal Bohumil Skála.
-
|