Krajská hokejová liga 2017/18
4. kolo
11. 10. 2017 |
Ledeč n. Sáz.
|
7 -
6 |
Litomyšl
|
H. Brod
|
2 -
5 |
Choceň
|
Hlinsko
|
3 -
1 |
Polička
|
Chrudim
|
6 -
4 |
Světlá
n. S. |
Česká Třebová
|
2 -
4 |
Mor.
Třebová |
Mateřská škola
Vinohrady otevřela externí třídu v Borku
Nástup do školy byl spojen s
improvizací, stavbaři museli reagovat na dodatečné podmínky týkající se
požární bezpečnosti (vybudovalo se požární schodiště) a tak se začínalo
v improvizovaných podmínkách. Nyní je už vše jak má být, školka zde má
své vlastní vybavené prostory. Vznikla třída (oddělení) s
názvem Včeličky, navštěvuje ji 27 dětí ve věku 3 - 7 let o které se
starají dvě učitelky a jedna asistentka. Obědy se do Borku
dovážejí z MŠ Vinohrady. Třídu jsem zastihl ve středu 11. října na
vycházce, na návštěvu do školky budu muset přijít dodatečně. Zájem o
školku v Borku je potěšující, je to poprvé, co zde byla třída mateřské
školy zřízena. Některé práce ještě zůstanou na jarní období. Bude např.
třeba vybudovat oplocenou zahradu....
Na
Skalce bylo jedno velké mraveniště, konala se burza středních škol
Ani nedokážeme docenit
jak je dobře, že byla k letošnímu 1. září dokončena úprava celého
areálu Skalka a že se pokračuje na stavbě nové tělocvičny. Už to není
torzo, ale stavba, která spěje ke svému zdárnému dokončení a plnému
využití. To všechno ve středu viděly a ještě ve čtvrtek 12.
října uvidí stovky a možná i tisíce návštěvníků regionální burzy
středních škol, která je opravdu letos velmi navštívená,Z okolních
měst a obcí přijely žáci posledních či předposledních ročníků škol
dokonce autobusy. Na sále, přísálí, ve školní sborovně i na
schodišti je nouze o místo, výstavní stánky škol navazují jeden
na druhý, přijely i školy z velkých dálek.
Absolvent deváté třídy je
opravdu vzácné zboží a je třeba o něho bojovat. Své stánky zde měly
také výrobní podniky a společnosti, vůbec poprvé byla hned u vchodu do
hlavního sálu např. propozice společnosti METRANS. Jistě ji tedy na
budoucí prosperitě svého českotřebovského závodu velmi záleží. Ale
byly i další tradiční podniky - Rieter, LDM, CZ LOKO a další.
Zejména o technické obory je třeba pečovat a třeba pro jejich rozvoj
vytvořit podmínky. Velkou výhodou bylo zdejší "domácí prostředí" pro
českotřebovskou technickou školu (VOŠ SŠT). Myslím, že využila tohoto
"domácího prostředí" dokonale a prezentovala se jako multioborová
moderní a vybavená škola, dosahující dobrých výsledků. Uvádím
fotografie ze středečního odpoledne. Parkoviště za zimním
stadionem bylo zcela zaplněné a dokonce ani nestačilo.....

Krajská
tripartita jednala rozpočtu i o školství
K pravidelnému jednání
tripartity se v pondělí setkali zástupci Pardubického kraje,
zaměstnavatelů a odborů. Jednání v prostorách Krajského úřadu vedla
radní kraje zodpovědná za regionální rozvoj, evropské fondy a
inovace Hana Štěpánová.
Mezi
hlavní témata setkání patřil krajský rozpočet, od něhož se odvíjí
všechny plány, nebo stav zaměstnanosti, jehož poměry se
v Pardubickém kraji během posledního roku změnily. Předmětem diskuze
byl i stav komunikací, jejich výstavba a opravy a také zdatnost žáků
krajských středních škol,“ informovala radní Štěpánová.
„Saldo příjmů a
výdajů k prvnímu pololetí letošního roku skončilo kladným výsledkem
ve výši téměř 490 milionů korun. V současné době probíhá příprava
návrhu rozpočtu pro rok 2018 a střednědobého výhledu rozpočtu na
období 2019-2020. Z predikce Ministerstva financí vyplývá, že bychom
mohli dosáhnout příjmů z inkasa sdílených daní až 3,9 miliardy
korun,“ řekl vedoucí finančního odboru Jan Slavík k rozpočtu,
který byl jedním z bodů jednání.
Na zasedání tripartity
se řešila také zaměstnanost v kraji. „V prvním až třetím kvartále
letošního roku pokračuje trend výrazného nárůstu nabízených volných
míst. Průměrná poptávka v tomto období činí přes 13 tisíc míst,
oproti stejnému období předchozího roku byl zaznamenán 59% nárůst.
Počet volných míst v letošním roce výrazně přesahuje počet
evidovaných uchazečů o zaměstnání. Ke konci září připadalo na jedno
volné místo pouze 0,6 uchazeče,“ řekl na jednání tripartity
ředitel pardubické pobočky úřadu práce Petr Klimpl, který dodal, že
například před dvěma lety to bylo 8 uchazečů na jedno volné pracovní
místo. Uvedl také, že vzhledem k nedostatku potřebných pracovních
sil zaměstnavatelé v 45 % projevují zájem o možnost využít
pracovníky z třetích zemí na
tzv.
zaměstnaneckou kartu.
Přítomní se také
seznámili se stavem projektů v oblasti dopravy, tedy především
s přípravou a realizací dálnice D35. Tématem byla křižovatka hlavní
silnice I/36 s vedlejší silnicí III/3239 u Doubravic, kterou budou
z důvodu bezpečnosti provozu nově řídit inteligentní semafory.
Na jednání se řešila i
situace ve školství. „Chceme udržet trend, kterým jdeme už delší
dobu, tedy propagaci technických a řemeslných oborů. I nadále budeme
podporovat spolupráci škol a firem,“ uvedl na setkání radní pro
školství Bohumil Bernášek a dodal, že kraj se však stále potýká
s nízkým počtem dětí. „Kvůli nedostatku žáků nechceme rušit
obory, protože bychom je pak jen stěží obnovovali a některé by mohly
zaniknout úplně. Proto k těm již existujícím spíše budeme přidávat
nové, které vyžaduje trh práce,“ řekl radní Bernášek. Vedoucí
odboru školství Martin Kiss pak hovořil o průběhu maturitních a
přijímacích zkoušek v letošním roce. „Celkově je větší podíl
neúspěšných u centrálně zadávané části maturit,“ informoval
Martin Kiss a pokračoval: „Sledujeme mírný nárůst neúspěšnosti u
maturitní zkoušky z českého jazyka. Domníváme se, že jedna z možných
příčin může být centrální hodnocení.“ Vedoucí odboru školství
také uvedl, že úspěšnost u přijímacích zkoušek v Pardubickém kraji
je u všech typů škol, mimo osmiletá gymnázia, mírně nad
celorepublikovým průměrem.

Jaká
bude role regionů v kohezní politice po roce 2020 ?
V
rámci týdne
evropských institucí Open Days navštívili Brusel také zástupci
Pardubického kraje. V Pražském domě, který je stálým bruselským
sídlem hlavního města Praha, se například uskutečnilo jednání
České národní delegace ve Výboru regionů. Stálým členem této
poradní evropské instituce je 1. náměstek hejtmana Roman Línek.
Jako hosté se jednání zúčastnil také hejtman Martin Netolický a
krajský zastupitel Oldřich Jedlička, kteří se v rámci pracovního
programu setkali s řadou bruselských odborníků na kohezní politiku
a čerpání evropských fondů. Tato problematika se zaměřením na
pokračování kohezní politiky po roce 2020 byla hlavním tématem
celé cesty.
„Nastavení čerpání
evropských fondů po roce 2020 je jednoznačně záležitostí, kterou
je nutné řešit již nyní, protože pokud nebudeme jako kraje
aktivní, můžeme přijít o možnost rozhodovat si o prioritách
čerpání. Jako Asociace krajů musíme sehrát klíčovou úlohu při
jednáních o tak zvané územní dimenzi, a proto jsme se rozhodli
obnovit setkávání územních partnerů, mezi které patří například
Svaz měst a obci, Sdružení místních samospráv či Spolek pro obnovu
venkova a další. Musíme se snažit směřovat debatu tam, kam chtějí
zástupci místních a krajských samospráv. Naším cílem je vytvořit
integrované nástroje pro jednotlivé kraje (ITI pro kraje), což je
z mého pohledu jednoznačně lepší variantou než současné situace,
kdy jsou nositelem ITI aglomerace a koordinátorem záležitostí,
které se týkají širšího okolí je magistrát, tedy v našem případě
město Pardubice,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
„Nyní můžeme
debatovat o nastavení statistických NUTS II regionů v souvislosti
s nastavením kohezní politiky tak, aby co nejvíce krajů spadalo do
kategorie 75 procent HDP unie. Nicméně nyní ještě nevíme, zda toto
kritérium bude stanoveno či jaká na něj bude kladena důležitost.
Sama Evropská komise v tom stále nemá jasno. Jednou z variant je,
že bude vytvořena jedna velká kohezní politika pro všechny bez
ohledu na bohatý nebo chudý region,“ sdělil 1. náměstek
hejtmana Roman Línek.
Chceme více financí na
silniční infrastrukturu
Jednou z důležitých
otázek v rámci čerpání evropských fondů po roce 2020 jsou finanční
prostředky na modernizaci dopravní infrastruktury. „V současné
době je možné pro čerpání zahrnout pouze silnice nižších tříd,
které navazují na evropsky významné dopravní cesty. Pokud by se
nám podařilo pro příští programové období zajistit, aby bylo možné
čerpat na dopravní infrastrukturu i v periferních oblastech,
pomohlo by nám to zaplnit bílá místa, která v současné době
financujeme z krajského rozpočtu. Nedojde-li k dohodě s evropskými
institucemi, bude muset celou tíži nákladů převzít stát,“
uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že je nezbytně nutné řešit
financování dopravní sítě jako celku. „Jakmile jednou budeme
mít infrastrukturu, a to nejen dopravní, na úrovni Rakouska,
budeme jako regiony více řešit obecná témata. Momentálně však máme
přes 30 procent silnic druhé třídy v havarijním stavu, u silnic
třetích tříd je to až 70 procent,“ řekl hejtman.
Ten také informoval
zástupce DG REGIO či Stálého zastoupení ČR při EU o novince ve
způsobu zadávání veřejných zakázek na modernizaci silnic. „Nově
jsme vedle kritéria ceny, které bylo dlouhodobě jediným možný,
zařadili také kritérium délky realizace celé stavby. Jsme totiž
přesvědčeni, že je nutné tlačit stavební firmy do co největšího
výkonu tak, aby nedocházelo ke zbytečnému prodlužování staveb.
Evropská komise svým sdělením z 2. října dokonce tento přístup
doporučila,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Popularita České
republiky mezi Belgičany narůstá
Na závěr pracovního
programu se delegace Pardubického kraje setkala s Tamarou Katuščák,
která působí na Velvyslanectví České republiky v Bruselu. Mezi
témata setkání patřila především ekonomická výměna mezi oběma
státy, spolupráce na lokální a regionální úrovni nebo záležitosti
cestovního ruchu. „Meziročně došlo k nárůstu belgických turistů
v České republice o šest procent. Proto budeme chtít s ambasádou
spolupracovat na propagaci našeho regionu při různých
příležitostech,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který se
zajímal o aktuální politickou situaci v Belgii a rozdělení
kompetencí mezí federální a regionální úrovní.
Program delegace Pardubického kraje v Bruselu
 

 
|