Českotřebovský deník 336/2017 (9/12)
Je Kozlovská ulice past na chodce?

Zkratkou parčíkem od Národního domu k podjezdu u Javorky šel snad každý Třebovák. I když se nejedná o oficiální cestu, je to asi nejstarší neudržovaný chodník ve městě. Po dešti zde hrozí kromě znečištěné obuvi při případném uklouznutí i úraz. V případě, že chodec zvolí cestu po chodníku, čeká ho přímo v zatáčce další riziko. Betonový elektrický sloup, který má už své dávno za sebou. Ocelové dráty výztuže jsou obnaženy téměř po celé délce a o kolmosti sloupu se také nedá mluvit. Ani zde se o bezpečnosti chodců, ale i aut nedá mluvit. Třetí nástraha na chodce čeká po dešti na levém chodníku směrem do města. Veliká kaluž vody při projetí auta s arogantním řidičem vytrestala již nejednoho situace neznalého chodce. Bohužel tento asi 100 metrový poměrně frekventovaný úsek Kozlovské ulice vlastně ani nejde nijak obejít. A tak nezbývá chodci než věřit, že právě jemu se případná nepříjemnost či nehoda vyhne.  Vomáčka Petr, vomacka.p@atlas.cz    
Poznámka: "Parčík", respektive pozemek se stromy, který Kozlovská ulice obchází, je v majetku SŽDC. Město podle vyjádření starosty jedná o převzetí pozemku, cena je však taková, že se o ní jednat nedá. Zbývá tedy používat chodník, který je třeba co nejdříve uvést do řádného stavu, tedy předláždit. Chodník je frekventovaný (vede do Javorky, do Národního domu, do vodárny, a firmy IMS - Drašnar...) a provoz vozidel Kozlovskou ulicí např. do průmyslové zóny je takový, že nelze jít vozovkou, byť by to bylo schůdnější. Ještě horší je pak pokračující chodník na Semaninské kolem vodárny a stavebnin Ureš, po kterém chodí dvě stovky zaměstnanců firmy nejen do práce, ale i na obědy do Národního domu a zpět.  Proto by se s řešením nemělo otálet.
 
Olomoucká Rosnička 464.202 na trase přes Českou Třebovou

Historická parní lokomotiva 464.202 "Rosnička" byla vyrobena v roce 1956 v lokomotivce Škody Plzeň (tehdejší Závody V.I. Lenina). Jednalo se o poslední typ parní lokomotivy vyvinutý pro Československé státní dráhy. Přes plánovanou výrobu několika desítek kusů byly nakonec postaveny jen dva stroje. Oprava proběhla v roce 2014. Nové postranní vodojemy byly Depu historických vozidel ČD a.s. dodány firmou z Přerova se sponzorským příspěvkem. Slavnostní znovuuvedení na České dráhy proběhlo 9.10.2014 za účasti ministra dopravy.  Lokomotiva i doprovodným vozem parkovala dnes 9.12. večer na českotřebovském nádraží u 4. nástupiště na trase "domů" do Olomouce. Ke snímkům přidám snímky Martina Švancara z Lužné u Rakovníka z roku 2014.

Nové osvětlovací sloupky osvětlují chodníky na dopravním terminálu

Přestože jsme to nechtěli, tak na chodnících vedených kolem budovy vlakového nádraží bylo po večerech vlastně tma. S tím byla spojena i menší bezpečnost pro chodce ať již např. při nevhodném počasí a kluzkém povrchu, nebo i tím, že se zde mohly vyskytovat živly, kterým šero právě vyhovuje. Přestože se o potřebě osvětlení mluvilo dlouho, podařilo se akci realizovat až nyní v prosinci. právě nyní jsou dny nejkratší a osvětlení nejpotřebnější.
Doufejme, že sloupky vydrží ve funkčním a dobrém "zdravotním stavu" dlouho, konstrukce není příliš odolná, subtilní sloupky se mohou snadno stát terčem agresivity vandalů. 
Nedostatek vytvořený při budování terminálu byl odstraněn. Pouze však částečně, protože chodník od nádražní budovy k poště žádné nově instalované osvětlovací sloupky nemá. Špatné osvětlení a tedy šero je zde i nadále. Navíc zde jsou stále v chodníku neodstraněná stará nesvítící chodníková diodová svítidla, na kterých snadno uklouznete, třeba právě při dnešním počasí, kdy chodník pokryla čerstvá slabá vrstva bílého sněhu. Pod ní jsou zrádná místa dokonale skryta. Zde se nic nezměnilo.  (mm)
 
Malé zamyšlení nejen na prosinec -
člověk jako tvořivá bytost nebo ničitel?

Máme nutkání stále něco postrkovat, obnovovat, opravovat, stavět, připomínkovat, komentovat . . .
Je-li to tvůrčí, to se mnohokrát uvidí daleko později než bychom čekali.
Rádi oslavujeme začátky - proslovy, stříhání pásek . -. .
a "ono to" přestane náhle fungovat.
Vzpomínáte na biblický příběh o Babylonské věži?
Rozhodli se stavět - nahoru, až do nebe - vysoké cíle!
Práce šla od ruky, ale lidé si přestali rozumět - ten chtěl to a ten zas tohle...
Najednou jako by mluvili cizí řečí.
Z tvořivé spolupráce zbyla hádanice, dohadování, osočování a rozladěnost, mnohdy i destruktivní skutky a to i ve vztazích.
Škoda každého nedobrého, zlého slova, které ubližuje a trhá i tak křehké vztahy.
Škoda každého přítele, kterého ztratíme pro nerozvážné slovo.
Važme si času, který máme pro život i soužití s druhými.
Naplňujme čas nám daný dobrými myšlenkami i skutky,
aby ze vztahů, domovů, společného úsilí nezbyly trosky, ale společná radost.
Pokusme se nenahrazovat nedostatek lásky a nesobeckosti věcmi,
množstvím, penězi.
To ať najdete pod zářícími světly Vánoc ze srdce přeje
Lidmila Kukuczková - farářka CČsH

Volejbalisté odehráli polovinou soutěžní sezóny: Sokolky Č. Třebová  bezpečně v čele II. ligy 


  • V posledním dvojkole získaly českotřebovské sokolky plný počest bodů za dvojité vítězství  v Benešově.
  • 2. liga ženy - skupina B
    Tabulka U V P K S M B
    1. TJ Sokol Geodézie Česká Třebová 18 16 2 0 49:18 1586:1314 45
    2. TJ Lokomotiva Liberec I 16 13 3 0 42:18 1376:1175 37
    3. TJ Žďár nad Sázavou 18 13 5 0 42:26 1550:1441 37
    4. TJ Jiskra Havlíčkův Brod 18 11 7 0 41:31 1569:1552 33
    5. TJ Tatran Střešovice B 18 11 7 0 38:29 1482:1443 31
    6. Volejbal Červený Kostelec 18 9 9 0 38:31 1582:1461 29
    7. Volleyball Nymburk 18 7 11 0 31:36 1454:1524 24
    8. TJ Bohemians Praha 16 5 11 0 22:36 1229:1337 17
    9. TJ Svitavy 18 3 15 0 14:48 1197:1439 9
    10. VK Benešovská 1. volejbalová 18 0 18 0 10:54 1199:1538 2

     
    II. liga mužů - Sokol Č. Třebová II. má další tři body do tabulky

  • Sokol Č. Třebová II. hrál doma s Hradcem Králové s 50% úspěšností,  první zápas prohráli 1 : 3, druhý vyhráli 3 : 0
  • 2. liga muži - skupina B
    Tabulka U V P K S M B
    1. TJ CETL Cargo Žďár nad Sázavou 17 12 5 0 42:26 1534:1372 34
    2. Volejbalový klub Choceň 18 11 7 0 41:30 1549:1487 32
    3. VK Hronov 18 9 9 0 37:32 1511:1425 29
    4. TJ Sokol Česká Třebová II 18 10 8 0 35:34 1533:1521 28
    5. Sokol Hrotovice Sport hotel 17 9 8 0 35:30 1427:1386 28
    6. TJ Slavia Hradec Králové 18 8 10 0 35:36 1517:1537 28
    7. VK Dvůr Králové nad Labem 18 10 8 0 35:37 1516:1573 27
    8. SK Prosek Praha 18 8 10 0 38:41 1694:1747 24
    9. TJ Sokol Malá Skála 18 6 12 0 27:38 1366:1459 21
    10. TJ Energetik Chvaletice 18 6 12 0 22:43 1374:1514 16

    Jak využít komunální odpad beze zbytku předvedli v prachovické cementárně

    V Prachovicích se tento týden sešel výbor pro životní prostředí, zemědělství a venkov. Výjezdní zasedání se tentokrát uskutečnilo v prostorách společnosti EcoWasteEnergy, dceřiné firmy prachovické cementárny CEMEX.
    Výbor se na svém prosincovém setkání podrobně zabýval návrhem rozpočtu pro rok 2018. S povděkem bylo přijato navýšení financí v Programu obnovy venkova a kladně účastníci také zhodnotily průběh Národní konference Venkov, která se konala v listopadu v Dřítči,“ informuje radní zodpovědný za životní prostředí, zemědělství a venkov Václav Kroutil, který se jednání výboru zúčastnil.
    Součástí programu byla také exkurze do společnosti EcoWasteEnergy, dceřiné společnosti prachovické cementárny CEMEX, která již řadu let realizuje projekt energetického využití odpadů v praxi. Do dnešní podoby byla část cementárny, kde je zpracováván odpad, uvedena do provozu v dubnu 2012. Tato nadnárodní společnost poptává na trhu s odpady tu část komunálního odpadu, která je označována jako nadsítná frakce.  Díky tomu patří mezi přední výrobce alternativních paliv ze zbytkového odpadu v republice. Zástupci firmy představili členům výboru i řadu výhod proti klasickým spalovnám. V Prachovicích v současné době zpracují a využijí zhruba 70 tisíc tun odpadu, což odpovídá více než 100 tisíci tunám komunálního odpadu, který by jinak skončil na skládkách. Vedení společnosti plánuje v dohledné době navýšit tuto kapacitu až na dvojnásobek.
    Prachovická cementárna tímto způsobem zpracovává odpady, které už nelze vytřídit ani jakýmkoli jiným způsobem využít,“ říká Václav Kroutil a dodává: „Plán odpadového hospodářství Pardubického kraje tuto aktivitu zmiňuje. Jak ji však budou využívat obce a města, záleží na jejich rozhodnutí. Vždy ale bude ekonomičtější a ekologičtější odpady dovážet z dosažitelného okolí, než z území celé republiky, jako je tomu dnes.“
    Aktivitu prachovické cementárny kladně zhodnotil i zastupitel kraje a místopředseda výboru Oldřich Koblížek: „Jedná se o způsob zpracování, který dokáže komunální odpad dobře a beze zbytku energeticky využít a především nezatížit životní prostředí.“