Mladějovská průmyslová dráha zve
k projížďce každý prázdninový víkend
-
19. srpna zde
bude bitevní historická ukázka
-
Mnoho lidí o prázdninách řeší, kam
se vydat na výlet. Jednou z možností, kam zajet v našem regionu by mohla
být Mladějovská průmyslová dráha. Ta nabízí jízdu parním vláčkem nebo
prohlídku průmyslového muzea. V těsné blízkosti působí ve stgejném
areálu zde dvě neziskové organizace, Průmyslové muzeum Mladějov a
Mladějovská průmyslová dráha.
- Jedenáct kilometrů dlouhá
mladějovská úzkokolejka o rozchodu 600 mm byla vybudována již bezmála
před sto lety. Dráha fungovala dlouhé roky, přerušení přinesla až
devadesátá léta. Nyní je ale opět v provozu pro turisty. V době
prázdnin jezdí každou sobotu. Trasa vede z Mladějova na Moravě na
první zastávku "Veksl", pak do Nové Vsi , Josefky a na Hřebeč,
kde trať končí v areálu bývalého dolu Emil. Právě v
letošním roce byla trať opravena a pro provoz otevřena až na
Hřebeč. Tremníny jízd v srpnu: 5., 12, 19. a 26 srpna, v sobotu 19
srpna se zde navíc uskuteční tradiční vzpomínková akce na
padlé vojáky za I. světové války s názvem "Mladějov - Blosdorf. Její
součástí je bitevní ukázka, v níž proti sobě nastoupí vojáci
rakouské a ruské armády, aby názorně připomněli hrůzy války. V Mladějově
bude pro návštěvníky připraven celodenní program, jehož
součástí budou mimo jiné výjevy ze starého mocnářství, dobová hudba nebo
výstava historické vojenské techniky. Dopoledne se za účasti
historických jednotek uskuteční pietní akt u Pomníku obětem první
světové války v Mladějově a v 15:30 začne samotná bojová ukázka.
A na večer se chystá zábava s hudbou i pivem. Zájemcům o svezení
úzkorozchodnou dráhou doporučujeme přijet již v dřívějších
dopoledních hodinách. Jízdenky na odpolední vlaky před Bitvou
bývají každoročně poměrně brzy vyprodány. Vstupné na celodenní program
je dospělí 110 Kč, děti 70 Kč. Jízdné na výletní vlaky není součástí
vstupného (a obráceně). V září bude jezdit mladějovská dráha ještě
2.9. a 16. 9.
Jízdní
řád - Výletní jízdy
Mladějov na Moravě – Nová Ves u Kunčiny – Josefka – Hřebeč
km |
|
101
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
103
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
201
![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
105
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
203
![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
107
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
0 |
Mladějov na Moravě |
09:05 |
11:30 |
|
13:45 |
|
16:00 |
3 |
Veksl |
09:28 |
11:53 |
|
14:08 |
|
16:23 |
5 |
Nová Ves u Kunčiny zastávka |
09:44 |
12:09 |
|
14:24 |
|
16:39 |
6 |
Větrná |
| |
| |
|
| |
|
| |
6 |
Nová Ves u Kunčiny |
09:52 |
12:17 |
12:32 |
14:32 |
14:47 |
16:47 |
9 |
Josefka |
|
|
12:48 |
|
15:03 |
|
11 |
Hřebeč-Gerhard |
|
|
13:00 |
|
15:15 |
|
11 |
Hřebeč doly |
|
|
|
|
|
|
Hřebeč – Josefka – Nová Ves u Kunčiny – Mladějov na Moravě
km |
|
102
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
104
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
202
![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
106
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
204
![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
108
![Vlak je veden historickou parní lokomotivou [P]](http://www.mladejov.cz/styles/poznamka-parni-lokomotiva.png) ![Možnost rezervace místa zakoupením e-jízdenky. [R]](http://www.mladejov.cz/styles/ico-moznost-rezervace.png) |
0 |
Hřebeč doly |
|
|
|
|
|
|
0 |
Hřebeč-Gerhard |
|
|
14:00 |
|
16:15 |
|
2 |
Josefka |
|
|
14:12 |
|
16:27 |
|
5 |
Nová Ves u Kunčiny |
10:07 |
12:32 |
14:28 |
14:47 |
16:43 |
17:02 |
5 |
Větrná |
| |
| |
|
| |
|
| |
6 |
Nová Ves u Kunčiny zastávka |
10:15 |
12:40 |
|
14:55 |
|
17:10 |
8 |
Veksl |
10:27 |
12:52 |
|
15:07 |
|
17:22 |
11 |
Mladějov na Moravě |
10:45 |
13:10 |
|
15:25 |
|
17:40 |
Vlak je veden historickou parní lokomotivou. V sobotu 19. srpna 2017
platí jízdní řád "Bitva."
Výtah
z tarifu – vybrané jízdenky z Mladějova na Moravě
|
Dospělí |
Děti 6 – 15 let |
Zpáteční |
Jednosměrná |
Zpáteční |
Jednosměrná |
Mladějov na Moravě – Nová Ves u Kunčiny |
140 Kč |
100 Kč |
70 Kč |
50 Kč |
Mladějov na Moravě – Hřebeč Gerhard |
200 Kč |
140 Kč |
100 Kč |
70 Kč |
- Průmyslové
muzeum
- V areálu bývalého šamotového závodu
v Mladějově na Moravě poblíž železniční stanice je také možné navštívit Průmyslové muzeum a
prohlédnout si sbírku úzkorozchodných průmyslových lokomotiv,
historických motocyklů, bagrů, traktorů a další techniky.
-
- Popis historie
mladějovské dráhy:
- Mladějov, z něhož vychází průmyslová dráha, se nachází na
českomoravském pomezí, na trati Třebovice v Čechách - Chornice -
Skalice nad Svitavou, asi 10 km jižně od Lanškrouna. Důvodem vzniku
průmyslové dráhy o rozchodu 600 mm byla, bohatá naleziště lupku
(sedimentační hornina vzniklá usazením vrstev jílovce), což je
základní surovina pro keramickou výrobu, v případě Mladějova se
lupek používal k výrobě šamotu. Kromě lupku se zde už v minulém století dobývalo také uhlí.
Kvalita uhlí byla velmi nízká, proto postupně jeho těžba zanikla,
naopak lupku stále rostla. V roce 1898 se stal majitelem
mladějovských dolů G. Mauwe z Ratiboře, ten vybudoval v Mladějově do
roku 1910 pět pecí na výrobu šamotu. V roce 1913 se stala majitelem
dolů a šamotky společnost Fürst Liechtensteinische Kohlen - und
Tonwerke G.m.b.H. in Blosdorf. Ředitelem společnosti se stal syn
bývalého majitele E. Mauwe. Během 1. světové války byla zastavena
těžba lupku v Mladějovském dole, na ostatních dolech v Nové Vsi a
Hřebči se těžilo dál. V roce 1945 byly doly zestátněny, a dostaly
název "Moravské závody kaolínové a hlinné" se sídlem v Blansku,
později byly přejmenovány na "Moravské šamotové a lupkové závody" (MŠLZ).
Mladějovský provoz a doly na Hřebči byly v rámci podniku samostatným
závodem. V důsledku odbytových problémů bylo dolování a pálení lupku
v Mladějově k 31. 12. 1991 ukončeno.
-
|