-
Tento týden
byl v radě města schváleno a po té i publikováno nové nařízení o
parkování, které bude platit od 1. ledna 2021. Ruší všechna dosavadní
nařízení, která byla k této problematice vydána, sjednocuje a
zjednodušuje podmínky. Schválený text se skládá z vlastního nařízení s
mapovými přílohami a dále z ceníku parkovného.
- Nařízení
se vztahuje na čtyři lokality parkovišť v České Třebové, kde je zavedeno
placené stání:
-
I. Staré náměstí II. Parkoviště u
ZŠ
Nádražní III. Parkoviště u Kulturního centra
-
IV. Parkoviště
u pošty 02, kde bude nově instalován parkovací automat
- Základní hodinová sazba parkování na všech
uvedených lokalitách je 10 Kč/hodina. Platba je možná v automatu a také
aplikací v mobilním telefonu. Na parkovištích I., II,. a III. mohou
rezidenti z určených vyznačených lokalit požádat o kartu pro slevové
rezidentní parkování s roční sazbou 500 Kč a to pouze za 1. auto v
domácnosti. Na další vozidla se sleva neposkytuje.
- Na lokality I - III. lze také zakoupit
půlroční (1500Kč) nebo roční (2500Kč) parkovací kartu, která pak platí
na všech třech uvedených parkovištích. Tato možnost využití všech
placených lokalit neplatí pro rezidenty.
- Pro lokalitu IV (tedy parkoviště u
pošty 02) se dlouhodobé parkovací karty nevydávají, zde lze využít
podzemní terminál..
-
V
řadě ulic (podle přílohy vydaného nařízení) je dopravní značka
umožňující jen parkování povolením
MěÚ.
Tato možnost zůstane zachována jako dosud, ale parkovací karta nebude
zdarma. Cena pro 1. vozidlo v domácnosti je 300Kč, pro druhé vozidlo
2500 Kč. Podnikatelé pak mohou parkovat první vozidlo za 1500 a druhé za
2500 Kč. Cílem je zajistit, aby zde dlouhodobě nezabírala místo
dlouhodobě odstavená vozidla a rezidenti přemýšleli o parkování vozidel
na vlastních pozemcích, což je v řadě případů možné. Karta pro rezidenta
bude vydána pro vozidla s danou SPZ, bude zapsána do
elektronického systému. Nebude třeba vydávat fyzicky zatavenou kartu,
při kontrole parkování se "přečtením SPZ vozidla" pomocí mobilní
aplikace snadno pozná, zda vozidlo parkuje na daném místě oprávněně,
nebo porušuje předpisy. Odpadnou tak nyní používané podvody s
kopírováním povolení a pod..
-
-
Systém se bude
po 1. lednu 2021 postupně dále rozšiřovat, takže zahrne
např. parkování např. na sídlištích Trávník, Křib i Lhotka, s žádostí o
podobné využití se na město obrací také obyvatelé bydlící v blízkosti
sídliště U Stadionu. Termíny pro další rozšíření systému zatím nejsou
stanoveny, ale lze očekávat, že se tak stane nejpozději k 1. lednu
2022. Přimlouvám se o to, aby to bylo co nejdříve. I zde lze
očekávat, že se podaří do parkování vozidel na městských komunikacích a
parkovištích vnést větší pořádek než dosud. Vydávání nových
povolení pro rezidentní parkování bude daleko jednodušší, odpadne
potřeba zatavovat kartony do fólií, místo jednoho dosavadního povolení
uděláte elektronicky 10 nových. Vybavení kontrolorů parkování
(strážníků MP) nebude finančně náročné. Cena aplikace do mobilního
telefonu je 1200 Kč. Na městské policii se střídá 5 směn, přijde to na
6000 Kč. A jistě si to na sebe brzo vydělá.
-
-
Co nové
nařízení neřeší : Neřeší parkování na parkovištích u
supermarketů, kde se nejedná o pozemky města a nemůžeme sem tedy vnášet
městský systém. Také pro parkování v podzemním terminálu Jana Pernera,
který je pronajat městské společnosti Eko Bi platí dosavadní
systém, který také prochází současně modernizací, která umožní
platbu mobilní aplikací a zabrání tomu, aby zde zdarma parkovaly skútry,
motocykly, nebo jízdní kola.
-
-
Jaké vidím problémy:
- l V poměrně
rozsáhlé zóně vyžadující pro parkování rezidentů povolení nemá šanci
zaparkovat nikdo jiný. Budete -li zde mít provozovnu a přijedou-li k vám
do zóny zákazníci, nemají kde ani krátkodobě zaparkovat, a nelze pro ně
ani nijak legálně parkovací místo zajistit, ani za komerční cenu
parkování. Jde např. o prodejnu DAS nebo další provozovny v Sadové
ulici, svatební stuzdio v Brožíkově ulici apod. V Nádražní ulici se na to pamatovalo. Snad si musí podnikatel
parkovací místo vyhradit a zaplatit podobně jako to má hotel Korado na
Starém náměstí. Jedná se také o návštěvy, které mohou přijet a pokud
chtějí zůstat déle, musí si auto odvést někam třeba hodně daleko.
- l Z některých
uvedených ulic je často možné z průjezdních komunikací odbočit mimo. Tak
např. v ulici V lukách do oblasti garáží (někde i na soukromé
pozemky). To ovšem nikdo nepozná. Tam se parkovat může bez
povolení?
- l V ulici
Felixově je za domy 1689 atd. městský pozemek využívaný pro
parkování. Je uvnitř zóny a tak i zde by mělo být parkování na povolení
MěÚ. Na příloze k nově vydanému nařízení není ale k placenému parkování
rezidentů vyznačen.
- l Také
začátky a konce již téměř 10 let fungující zóny by bylo dobré lépe
označit, někde je umístění značky těsně za křižovatkou velmi sporné a
(cizí) vjíždějící řidič si prostě nevšimne a zaparkuje, další
zákazové značky už v zóně nejsou k nalezení. Zaparkováním má pak
ale zaděláno na problém. Vyplatilo by se použít i značky reflexní.
- l Postupně bude třeba řešit také
uvnitř sídlišť nebo zón pro rezidenty plochy pro komerční nebo
krátkodobé stání. Není třeba možné např. na celém sídlišti Trávník
nebo Lhotka nechat parkovat pouze rezidenty nebo invalidy!
- l Při určení
ceny parkovného pro podnikatele v zóně pro rezidenty (1500 Kč pro 1.
auto a 2500 Kč pro druhé vozidlo) vzniká nesoulad s cenou za vyhrazení
trvalého parkovacího místa pro osobní vozidlo (dokonce s dopravní
značkou s vyznačením jeho SPZ) stanovený vyhláškou OZV 2/2019 ve výši
1200 Kč. Věřím tedy, že se s těmito hodnotami bude nějak ještě hýbat.
- l Dvořákova ulice na Vinohradech je v
na přiložené mapě označena jako součást parkovací zóny, kde je pro
parkování nutné povolení MěÚ. Dosud bylo v podstatě zadarmo. Přitom
stavební řešení úzké komunikace zde parkování vozidel vůbec
neumožňuje. Vozidla zde parkují mimo komunikaci na vjezdech (nebo
bohužel někde i na trávě), na pozemcích, které byly zdejším rezidentům
městem (usnesením rady města v dřívějších letech) pronajaty na minimální
nájmy. V tom případě není možné, aby v těchto případech město ještě
požadovalo za parkování na pronajatém pozemku parkovné podle stanoveného
ceníku. Platili by vlastně dvakrát: jednou za pronájem pozemku a podruhé
za parkování. Cena pronájmu je ovšem jen malým zlomkem ceny parkovného,
bylo to vlastně obcházení nutnosti vyhradit si parkovací místo na
městském pozemku podle vyhlášky o užívání veřejného prostranství. Ve
skutečnosti se totiž jedná o vyhrazené místo pro parkování. Není zde
sice dopravní značka, ale stejně nemůže na pozemku před domem majitele
auta zaparkovat někdo jiný. (Uzavřené nájemní smlouvy mají tříměsíční
výpověď.) I zde považuji za nutné dát tyto věci do souladu s vyhláškou
2/2019.
-
- Uvidíme, zda se placené
rezidentní parkování v úsecích, kde bylo nyní zdarma, projeví na úbytku
vozidel v ulicích. Někde to je velmi žádoucí, např. v Sadové
ulici nebo na Slovanské od terminálu ke Svářečské škole, kde jezdí
autobusové linky. Škoda, že do nového systému rezidentního parkování (tj.
za peníze) nebyl zařazen také úsek Habrmanovy ulice od Nového
náměstí k Litomyšlské, protože tudy bezpečně projet se nemusí vždy
podařit. Pokud zde má jezdit linka MHD, bude třeba ulici rozšířit nebo
parkující vozidla vymístit. Snad se podaří ještě tyto nebo i další
mouchy do startu systému vychytat... Do systému však bylo zařazeno
parkoviště v Riegrově ulici, sloužící převážně rezidentům a podnikatelům
z ulice na Splavě.
-
- Změna
systému parkování je ovšem nutná a nevyhnutelná je správné, že se k ní
přistupuje. Je skutečně nejvyšší čas. V rámci nové výstavby je už nyní
povinností, aby na každou novou bytovou jednotku vzniklo také nové
parkovací místo. Nelze proto také nadále trpět, aby občané
vyžadovali po městě zařídit zdarma parkování třeba i více vozidel rodiny
nebo firmy na ulicích nebo sídlištích a to pokud možno právě před domem
kde bydlí a navíc zdarma...
-
Milan
Mikolecký 6.11.2020
-

|