Českotřebovský deník 59/2020 (25/2)  
Další jednání o možném připojení města  na D35 bude v pátek 28. února

V posledních týdnech se úsilí města Česká Třebová o získání přímého dálničního připojení na připravovanou dálnici D35 u Litomyšle zintenzivnilo.  Cílevědomé úsilí, které se snaží  byť na poslední chvíli, ale logicky vrátit stav projektu do doby před pěti lety, kdy se zde napevno uvažovalo s dálničním sjezdem Litomyšl sever přináší některá rozhodnutí, které tomu napomáhají.
Tak např. Ministerstvo dopravy ve svém stanovisku  z 6. února nesouhlasí s vypuštěním exitu Litomyšl sever. Na základě informace hejtmana Martina Netolického také kraj a jeho odbor územního rozvoje nehodlá vypustit tuto dálniční křižovatku ze svého územního plánu, kde to bylo v roce 2014 navrženo. V platností také zůstane územní rezerva pro koridor kolem obce Němčice. Aktualizace č. 3 Zásad územního rozvoje pardubického kraje se právě připravuje a toto rozhodnutí tedy bude mít pro nás velký význam. Vybudování  dálničního sjezdu u Litomyšle požaduje také nové usnesení zastupitelstva města Česká Třebová, usnesení správní rady Regionu Orlicko-Třebovsko  a s křižovatkou tvaru T souhlasí i rada města Litomyšl.
Je ovšem třeba udělat mnoho dalších kroků. Úsek D35 kolem Litomyšle, ve kterém by měl být exit Litomyšl sever vybudován, zatím nemá platné územní rozhodnutí a možnost jej doplnit do projektu tedy stále existuje. Investorem akce, který přípravu i projekt zajišťuje je Ředitelství silnice a dálnic Pardubice. Důležitá rozhodnutí pro další vývoj situace budou provedena právě zde. No a tento pátek 28. února se právě v Pardubicích bude o tom všem jednat. Za město Česká Třebová se akce zúčastní místostarosta Ing. Dalibor Zelený, který se tomuto problému dlouhodobě věnuje a v této věci jednal na řadě nejrůznějších úrovní.
Podle výše napsaného to vypadá, jako by to dokončení našeho záměru měla být již jenom nějaká "idylka". Určitě to tak nebude, rozhodnutí pro exit Litomyšl sever znamená další investice státu pro přivedení dopravy na D35 po obchvatu Němčic  a tedy další vynucené investice, přitom ani my nechceme, aby tudy jezdily kamiony nad 12 tun. Nelze si také zakrývat, že záměr nepodporuje Obec Němčice včetně jejího starosty Ing. Racka, bojí se, že exit přivede do Němčic další dopravu, o kterou zde nestojí.   Jenže vozidla budou přes Němčice k dálnici jezdit tak jako tak, i když zde dálniční sjezd postaven nebude  a v případě exitu L- sever obec navíc získá obchvat, který by jinak nikdy z krajských peněz nikdy nikdo nevybudoval. Toto negativní stanovisko tedy moc velkou logiku nemá ani z pohledu Němčic, pokud se nejedená o potřebu zachránit pro někoho pozemky pod trasou obchvatu.  Zdá se mi také, že požadavky celého regionu, podpořeného dříve podepsaným Memorandem  navíc zakotvené v územním plánu Pardubického kraje hovoří proto, abychom svoje úsilí dotáhli do konce.  (mm)  O kontrolním dnu na přivaděče píšeme ZDE


DVA MĚSÍCE STARÁ "NOVINKA" V ORLICKÉM DENÍKU ZPŮSOBILA ROZRUCH. TÝKÁ SE ORLICKOÚSTECKÉ NEMOCNICE.

Normálně bych nijak nekomentoval novinový příspěvek, ale pokud způsobí to, že se nás jako samosprávy kraje opakovaně lidé z Města Česká Třebová a Města Ústí nad Orlicí ptají, jak je to se stavbou nového pavilonu urgentního příjmu v Orlickoústecké nemocnici, pak už musíme reagovat. Opravdu stavba zastavena není. Máme pravomocné stavební povolení, proti kterému se nikdo neodvolal a nemohl tudíž podat ani žalobu. Soud zrušil rozhodnutí o odvolání proti územnímu rozhodnutí, které nadále existuje, ale není pravomocné. Stavbu realizujeme podle pravomocného stavebního povolení. Jen pro informaci "novinka" je stará cca dva měsíce, normálně se pracuje podle plánu organizace výstavby a za tu dobu se výrazně postoupilo. Práce tedy pokračují. Nyní končí první etapa a začne brzy druhá. Můžete se podívat na aktuální záběry ze včerejšího podvečera, kdy jsem byl v rámci namátkových kontrol krajských investic pořídil několik snímků.
 
Prvních téměř 800 žadatelů získá kotlíkovou dotaci.
Zpracovávání další tisícovky pokračuje

Rada Pardubického kraje se na svém jednání zabývala 807 předloženými žádostmi o podporu v páté výzvě Kotlíkových dotací. Z tohoto počtu jich uspělo celkem 796. Devět žádostí nesplnilo podmínky výzvy. Schválení dalších dvou je v kompetenci Zastupitelstva Pardubického kraje.
„Příjem žádostí do páté výzvy Kotlíkových dotací byl zahájen 8. října minulého roku. Zájem o příspěvek na výměnu hlavního zdroje vytápění byl tak enormní, že během prvního dne byl přijat maximální možný počet žádostí. V polovině února bylo zaregistrováno kolem 1840 žádostí s celkovou výší požadované dotace 184,5 milionu,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a dodal:  Dnes jsme schválili dotaci pro 796 žadatelů v celkové výši téměř 89 milionů korun. Chtěli jsme, aby první část žadatelů obdržela peníze co nejdříve a nemuselo se čekat na zhodnocení celého balíku.
Devět žádostí, jež Rada Pardubického kraje neschválila z důvodů nesplnění podmínek, jsou v celkové výši 840 014 Kč. Zastupitelstvo Pardubického kraje má v kompetenci vyřízení dvou žádostí - jedná se o případ osoby, která žádá o dotaci výměny kotle ve dvou rodinných domech.
„Žádosti o poskytnutí této dotace mohou lidé podávat prostřednictvím webové aplikace na internetových stránkách Pardubického kraje. Ukončení příjmu žádostí je 30. října, tedy pátá výzva Kotlíkových dotací stále trvá.  Žádosti, které se nepodaří uspokojit, jsou zařazovány do tzv. zásobníku projektů. V případě odstoupení příjemců od smlouvy nebo nedočerpání schválené výše dotace, budou uvolněné příspěvky nabídnuty žadatelům právě v tomto zásobníku, a to dle pořadníku podání žádosti,“ sdělila radní Hana Štěpánová. „Ty z žádostí, jenž jsou zařazeny v zásobníku, mohou být v letech 2021 – 2023 uspokojeny z prostředků výzvy MŽP pro kraje v rámci podprogramu, prostřednictvím něhož má kraj možnost získat částku okolo 70 milionů,“ doplnila Hana Štěpánová.
Předmětem podpory je výměna stávajícího kotle na pevná paliva s ručním přikládáním, nesplňující emisní třídu 3, 4 nebo 5 dle ČSN EN 303-5, v rodinném domě na území Pardubického kraje, za zdroje tepla, mezi které patří: kotel na biomasu s ručním přikládáním, kotel na biomasu s automatickým přikládáním, tepelné čerpadlo či plynový kondenzační kotel.


Akce  ZO ČSOP Zlatá Studánka v březnu (v ekocentru Červenka): 

Pondělí 9. března 2020 v 18 hodin - SARDINIE - přednáška doc. J. Štyrského -  Ekocentrum Červenka
Středa 11. března 2020 v 17 hodin EKOLOGICKÁ OCHRANA ROSTLIN - přednáška Ing. Jiřího Habigera



Změna na postu vedoucího odboru rozvoje Pardubického kraje

Novým vedoucím odboru rozvoje Krajského úřadu Pardubického kraje bude od 1. dubna Miroslav Janovský. Ten ve funkci nahradí Richarda Červenku, který končí na vlastní žádost. Miroslav Janovský v současné době působí na Magistrátu města Pardubic jako manažer ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
„V prvé řadě je potřeba poděkovat Richardovu Červenkovi za jeho práci v rámci odboru, kam se přesunul z pozice ředitele Regionální rozvojové agentury Pardubického kraje. Zároveň stojí za vznikem Pardubického podnikatelského inkubátoru. Odbor rozvoje je velmi složitým mechanismem, kde se potkává regionální problematika s evropskými, ale i národními fondy. Pevně věřím, že se této pozice pan Janovský zhostí a bude pokračovat v dobré práci svých předchůdců,“ sdělila krajská radní pro regionální rozvoj, evropské fondy a inovace Hana Štěpánová s tím, že Miroslav Janovský nastoupí do funkce 1. dubna.
Podle hejtmana Martina Netolického přichází do funkce zkušený manažer. „Miroslav Janovský se dlouhodobě pohybuje v oblasti regionálního rozvoje a evropských fondů. Jeho odborné kvality jsem měl možnost poznat při řadě jednání a věřím, že nám jeho zkušenosti pomohou jak při jednáních o evropských fondech, tak následně při jejich čerpání,“ řekl hejtman Netolický.
Samotný Miroslav Janovský považuje svůj nástup na Krajský úřad Pardubického kraje jako velkou výzvu. „Pro mne osobně se jedná o další pracovní výzvu, jelikož jsem v posledních letech pracoval pro rozvoj města Pardubic a nyní mám možnost tyto zkušenosti zúročit ve prospěch celého Pardubického kraje. Především bych chtěl poděkovat svému stávajícímu zaměstnavateli, že mi umožnil tuto životní změnu a také Pardubickému kraji, v rámci kterého se pokusím maximálně zúročit vše, čemu jsem se dosud věnoval,“ řekl Miroslav Janovský, který kromě odborného působení na Magistrátu města Pardubic devět let vedl jako trenér českou florbalovou reprezentaci.


Komfort pracovníků krajské nemocnice zvýší nový stravovací provoz

Rada Pardubického kraje na svém pondělním jednání vyhlásila výběrové řízení na rekonstrukci stravovacího provozu v areálu Pardubické nemocnice, jelikož stávající zaměstnanecká jídelna ustoupí plánované stavbě centrálního urgentního příjmu. Předpokládané náklady dle zadávací dokumentace činí 46 milionů korun včetně daně. Nabídky do výběrového řízení je možné podávat do 6. dubna.
„V loňském roce došlo v rámci Pardubické nemocnice k významné změně, kdy je stravovací provoz zajišťován přímo kmenovými zaměstnanci nemocnice. Stavba bude probíhat za provozu stávající varny, a proto je rozdělena do tří etap, jejichž časový harmonogram nebudou dodavatelé oprávněni měnit,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Pro stravovací provoz  jsme již uvolnili a připravili prostor po nevyužívané budově, kde byla historicky umístěna dětská chirurgie. Prostory stávající  zaměstnanecké jídelny jsou druhým objektem, který bude muset nové stavbě ustoupit, abychom pak již mohli se stavbou toho supermoderního pavilonu začít. Tomu však musí a bude samozřejmě předcházet rekonstrukce jiného objektu pro přípravu jídel a stravování tak, aby nebyla tato služba pacientům a zaměstnancům přerušena,“ uvedl Ladislav Valtr, radní pro za zdravotnictví.
Stavební úpravy se dotknou celé stávající budovy číslo 47, která se nachází ve spodní části areálu nemocnice. „V prvním patře je nově navržena varna a zázemí varny. Ve druhém patře pak provoz tabletování stravy, prostory pro studenou kuchyni a komfortní jídelna pro zaměstnance. Jsem přesvědčen, že i touto investicí se výrazně zlepší nejen zázemí pro pracovníky stravovacího provozu, ale také prostředí pro zaměstnance nemocnice,“ sdělil 1. náměstek hejtmana Roman Línek.
Nemocnice si už téměř rok vaří ve vlastní režii. „V kuchyni se výrazně omezilo používání polotovarů a náhražek, kvalita jídla se zlepšila a zvýšil se i počet strávníků, kteří obědy odebírají. Pacienti bez dietních omezení mají stejná jídla, jako nalezneme na jídelníčku zaměstnanců. Nový prostor, který vznikne po plánované rekonstrukci, tak bude další krok k tomu, abychom mohli jak zaměstnancům, tak pacientům nabídnout nejen dobré jídlo, ale také moderní zázemí,“ uzavírá František Lešundák, místopředseda představenstva Nemocnice Pardubického kraje, do jehož kompetence stravovací provozy spadají.
 
 

Rekonstrukce gymnázia Jevíčko bude pokračovat - kraj hledá novou firmu

Na konci ledna rozhodli krajští radní o odstoupení od smlouvy s firmou, která řešila stavební práce v rámci investice spolufinancované z evropských zdrojů na energeticky úsporná opatření na jevíčském gymnáziu, a to pro neplnění podmínek a termínů uvedených v této smlouvě. Firma navíc odmítla jakoukoliv dohodu. Nyní radní rozhodli o zahájení výběrového řízení na dodavatele, který tuto důležitou krajskou investici ve městě dokončí.
„Bohužel dohoda se stavební firmou nebyla možná, a tak nám nezbývalo nic jiného, než odstoupit od smlouvy o dílo z důvodu jejího podstatného porušování. Stavbu však chceme co nejdříve dokončit, ať již z hlediska poskytovatele dotace v rámci Operačního programu Životní prostředí, tak zejména z důvodu zabránění škod na budově z důvodu její rozestavěnosti, což se týká například nedostatečného zabezpečení proti srážkové vodě, jelikož nejsou instalovány okenní parapety,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že předpokládaná hodnoty zakázky činí 24,5 milionu korun včetně daně.
Dříve vysoutěžená společnost zahájila v březnu loňského roku realizaci stavby, ale smluvní termín dokončení v listopadu 2019 nedodržela. „Stavba je nyní částečně rozestavěná. Byla dokončena pouze tepelná izolace stropů v půdním prostoru. Z celkového počtu 243 kusů oken bylo vyměněno 112 kusů, u nichž však chybí některé prvky jako například parapety vnitřní i venkovní, kování či okapní lišty. Ve dvorní části objektu bylo provedeno zateplení fasády, avšak na základě výsledku po provedené sondě bylo rozhodnuto o kompletní demontáži této izolace. Fasáda objektu tak bude prováděna nově v celém rozsahu,“ uvedl krajský radní pro oblast školství Bohumil Bernášek
Budova jevíčského gymnázia je historickým objektem, což v rámci investice představuje určitá specifika. „Stejně jako v případě gymnaziálních budov ve Vysokém Mýtě či České Třebové, které jsou rovněž památkově chráněné, se nejedná o klasické zateplení fasády, protože je nutné dodržet původní vzhled budovy. Součástí energeticky úsporných opatření na podobném typu budov je tak výměna oken a dveří s izolačními parametry, avšak při dodržení jejich původního vzhledu, což na dodavatele klade také jisté zvýšené nároky,“ sdělila radní pro regionální rozvoj, evropské fondy a investice Hana Štěpánová.
Roman Línek, který má v krajské radě na starosti oblast investic dodal, že kraj bude po původním dodavateli požadovat také náhradu škody. „Zhotovitel při demontáži lešení znehodnotil několik střešních svodů, a tak bylo nutné zajistit jejich provizorní náhradu. Náklady na toto provizorium budeme samozřejmě po dodavateli požadovat k úhradě. Stejný postup bude zvolen i v případě, že celková cena zakázky přesáhne původně schválenou smluvní cenu,“ dodal 1. náměstek Línek.
 
Železničáři musí zastavit plošné kácení podél tratí, vyzývá Ministerstvo životního prostředí

Stromy podél železnic se plošně likvidovat nebudou ani z preventivních důvodů. Správa železnic se musí zdržet kácení, dokud nebude ze všech hledisek zmapován stav jednotlivých stromů. Vyplývá to z nejnovějších pokynů Ministerstva životního prostředí pro kácení dřevin podél tratí. Ministerstvo rychle zareagovalo na plány železničářů porážet stromy ve velkém poté, co v lednu vstoupila v účinnost novela zákona o drahách.
Na katastrofální dopad novely zákona o drahách ministra životního prostředí upozornila Nadace Partnerství, Arnika a Společnost pro zahradní a krajinářskou tvorbu ve společném dopise  „O stromy je třeba pečovat a jejich stav pravidelně kontrolovat. Jsou naší nejúčinnější klimatizací a nemůžeme je bezhlavě likvidovat jen proto, že si úředníci ze Správy železnic chtějí ušetřit práci,“ upozorňuje Marcela Klemensová z Arniky.  Z okolí železnic nelze odstraňovat stromy pouze z toho důvodu, že by teoreticky mohly spadnout do dráhy, třebaže aktuální nebezpečí pádu vůbec nehrozí. Provozovatel drah musí nejdříve zanalyzovat stav konkrétních stromů. Tento postup ostatně potvrdil i Nejvyšší správní soud, který ve svém rozsudku z loňského prosince plošné kácení stromů z preventivních důvodů  označil jako nezákonné.
Nově  platí, že kácení podél  železnic musí být písemně oznámeno 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin.  Ministerstvo životního prostředí aktualizovalo metodický pokyn pro své úředníky, kteří jeho důsledným používáním mohou zabránit bezdůvodnému kácení stovek tisíc vzrostlých stromů. To se týká jen stromů rostoucích mimo les, zatímco lesní pozemky spravuje Ministerstvo zemědělství. Ze strany ministra Brabce jde tedy o nedostatečný krok. „Kácením u železnic jsou ohroženy stromy rostoucí na lesních pozemcích i mimo ně, včetně chráněných druhů živočichů. Dnes jsme proto na výročním setkání partnerů iniciativy Sázíme budoucnost vyzvali ministra Brabce, aby neprodleně zahájil jednání s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem zemědělství a problém řešili společně,“ dodává Klemensová.
Věstník Ministerstva životního prostředí s metodickou instrukcí ke kácení podél drah najdete na: https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/vestnik_mzp_2020/$FILE/SOTPR-Vestnik_leden-200131.pdf