-
Další jednání
o možném připojení města na D35 bude v pátek 28. února
-
V
posledních týdnech se úsilí města Česká Třebová o získání přímého
dálničního připojení na připravovanou dálnici D35 u Litomyšle
zintenzivnilo. Cílevědomé úsilí, které se snaží byť na
poslední chvíli, ale logicky vrátit stav projektu do doby před pěti
lety, kdy se zde napevno uvažovalo s dálničním sjezdem Litomyšl sever
přináší některá rozhodnutí, které tomu napomáhají.
- Tak např. Ministerstvo
dopravy ve svém stanovisku z 6. února nesouhlasí s vypuštěním
exitu Litomyšl sever. Na základě informace hejtmana Martina Netolického
také kraj a jeho odbor územního rozvoje nehodlá vypustit tuto dálniční
křižovatku ze svého územního plánu, kde to bylo v roce 2014 navrženo. V
platností také zůstane územní rezerva pro koridor kolem obce Němčice.
Aktualizace č. 3 Zásad územního rozvoje pardubického kraje se právě
připravuje a toto rozhodnutí tedy bude mít pro nás velký význam.
Vybudování dálničního sjezdu u Litomyšle požaduje také nové
usnesení zastupitelstva města Česká Třebová, usnesení správní rady
Regionu Orlicko-Třebovsko a s křižovatkou tvaru T souhlasí i rada
města Litomyšl.
- Je ovšem třeba udělat mnoho
dalších kroků. Úsek D35 kolem Litomyšle, ve kterém by měl být exit
Litomyšl sever vybudován, zatím nemá platné územní rozhodnutí a možnost
jej doplnit do projektu tedy stále existuje. Investorem akce, který
přípravu i projekt zajišťuje je Ředitelství silnice a dálnic Pardubice.
Důležitá rozhodnutí pro další vývoj situace budou provedena právě zde.
No a tento pátek 28. února se právě v Pardubicích bude o tom všem
jednat. Za město Česká Třebová se akce zúčastní místostarosta Ing.
Dalibor Zelený, který se tomuto problému dlouhodobě věnuje a v této věci
jednal na řadě nejrůznějších úrovní.
-
- Podle výše napsaného to
vypadá, jako by to dokončení našeho záměru měla být již jenom nějaká
"idylka". Určitě to tak nebude, rozhodnutí pro exit Litomyšl sever
znamená další investice státu pro přivedení dopravy na D35 po obchvatu
Němčic a tedy další vynucené investice, přitom ani my nechceme,
aby tudy jezdily kamiony nad 12 tun. Nelze si také zakrývat, že záměr
nepodporuje Obec Němčice včetně jejího starosty Ing. Racka, bojí se, že
exit přivede do Němčic další dopravu, o kterou zde nestojí.
Jenže vozidla budou přes Němčice k dálnici jezdit tak jako tak, i když
zde dálniční sjezd postaven nebude a v případě exitu L- sever obec
navíc získá obchvat, který by jinak nikdy z krajských peněz nikdy nikdo
nevybudoval. Toto negativní stanovisko tedy moc velkou logiku nemá ani z
pohledu Němčic, pokud se nejedená o potřebu zachránit pro někoho pozemky
pod trasou obchvatu. Zdá se mi také, že požadavky celého regionu,
podpořeného dříve podepsaným Memorandem navíc zakotvené v územním
plánu Pardubického kraje hovoří proto, abychom svoje úsilí dotáhli do
konce. (mm)
O kontrolním dnu na přivaděče
píšeme ZDE
-
-
DVA MĚSÍCE STARÁ "NOVINKA" V ORLICKÉM DENÍKU ZPŮSOBILA
ROZRUCH. TÝKÁ SE ORLICKOÚSTECKÉ NEMOCNICE.
-
Normálně
bych nijak nekomentoval novinový příspěvek, ale pokud způsobí to, že se
nás jako samosprávy
kraje
opakovaně lidé z
Města Česká Třebová
a
Města Ústí nad Orlicí
ptají, jak je to se stavbou nového pavilonu urgentního příjmu v
Orlickoústecké nemocnici, pak už musíme reagovat. Opravdu stavba
zastavena není. Máme pravomocné stavební povolení, proti kterému se
nikdo neodvolal a nemohl tudíž podat ani žalobu. Soud zrušil rozhodnutí
o odvolání proti územnímu rozhodnutí, které nadále existuje, ale není
pravomocné. Stavbu realizujeme podle pravomocného stavebního povolení.
Jen pro informaci "novinka" je stará cca dva měsíce, normálně se pracuje
podle plánu organizace výstavby a za tu dobu se výrazně postoupilo.
Práce tedy pokračují. Nyní končí první etapa a začne brzy druhá. Můžete
se podívat na aktuální záběry ze včerejšího podvečera, kdy jsem byl v
rámci namátkových kontrol krajských investic pořídil několik snímků.
-
-
Prvních téměř
800 žadatelů získá kotlíkovou dotaci.
-
Zpracovávání
další tisícovky pokračuje
- Rada Pardubického kraje
se na svém jednání zabývala 807 předloženými žádostmi o podporu v páté
výzvě Kotlíkových dotací. Z tohoto počtu jich uspělo celkem 796. Devět
žádostí nesplnilo podmínky výzvy. Schválení dalších dvou je v kompetenci
Zastupitelstva Pardubického kraje.
-
„Příjem
žádostí do páté výzvy Kotlíkových dotací byl zahájen 8. října minulého
roku. Zájem o příspěvek na výměnu hlavního zdroje vytápění byl tak
enormní, že během prvního dne byl přijat maximální možný počet žádostí.
V polovině února bylo zaregistrováno kolem 1840 žádostí s celkovou výší
požadované dotace 184,5 milionu,“ sdělil hejtman Pardubického kraje
Martin Netolický a dodal: „Dnes jsme
schválili dotaci pro 796 žadatelů v celkové výši téměř 89 milionů korun.
Chtěli jsme, aby první část žadatelů obdržela peníze co nejdříve a
nemuselo se čekat na zhodnocení celého balíku.“
- Devět žádostí, jež Rada
Pardubického kraje neschválila z důvodů nesplnění podmínek, jsou
v celkové výši 840 014 Kč. Zastupitelstvo Pardubického kraje má
v kompetenci vyřízení dvou žádostí - jedná se o případ osoby, která žádá
o dotaci výměny kotle ve dvou rodinných domech.
- „Žádosti o poskytnutí
této dotace mohou lidé podávat prostřednictvím webové aplikace na
internetových stránkách Pardubického kraje. Ukončení příjmu žádostí je
30. října, tedy pátá výzva Kotlíkových dotací stále trvá. Žádosti,
které se nepodaří uspokojit, jsou zařazovány do tzv. zásobníku projektů.
V případě odstoupení příjemců od smlouvy nebo nedočerpání
schválené
výše dotace, budou uvolněné příspěvky nabídnuty žadatelům právě v tomto
zásobníku, a to dle pořadníku podání žádosti,“ sdělila radní Hana
Štěpánová. „Ty z žádostí, jenž jsou zařazeny v zásobníku, mohou být
v letech 2021 – 2023 uspokojeny z prostředků výzvy MŽP pro kraje v rámci
podprogramu, prostřednictvím něhož má kraj možnost získat částku okolo
70 milionů,“ doplnila Hana Štěpánová.
- Předmětem podpory je výměna
stávajícího kotle na pevná paliva s ručním přikládáním, nesplňující
emisní třídu 3, 4 nebo 5 dle ČSN EN 303-5, v rodinném domě na území
Pardubického kraje, za zdroje tepla, mezi které patří: kotel na biomasu
s ručním přikládáním, kotel na biomasu s automatickým přikládáním,
tepelné čerpadlo či plynový kondenzační kotel.
-
-
Akce ZO
ČSOP Zlatá Studánka v březnu (v ekocentru Červenka):
- Pondělí 9. března 2020 v
18 hodin - SARDINIE - přednáška doc. J. Štyrského - Ekocentrum
Červenka
-
Středa 11. března 2020 v 17
hodin EKOLOGICKÁ OCHRANA ROSTLIN - přednáška Ing.
Jiřího Habigera
-
-
-
Změna na
postu vedoucího odboru rozvoje Pardubického kraje
-
Novým vedoucím odboru
rozvoje Krajského úřadu Pardubického kraje bude od 1. dubna Miroslav
Janovský. Ten ve funkci nahradí Richarda Červenku, který končí na
vlastní žádost. Miroslav Janovský v současné době působí na
Magistrátu města Pardubic jako
manažer
ITI
Hradecko-pardubické aglomerace.
- „V prvé řadě je
potřeba poděkovat Richardovu Červenkovi za jeho práci v rámci
odboru, kam se přesunul z pozice ředitele Regionální rozvojové
agentury Pardubického kraje. Zároveň stojí za vznikem Pardubického
podnikatelského inkubátoru. Odbor rozvoje je velmi složitým
mechanismem, kde se potkává regionální problematika s evropskými,
ale i národními fondy. Pevně věřím, že se této pozice pan Janovský
zhostí a bude pokračovat v dobré práci svých předchůdců,“
sdělila krajská radní pro regionální rozvoj, evropské fondy a
inovace Hana Štěpánová s tím, že Miroslav Janovský nastoupí do
funkce 1. dubna.
- Podle hejtmana Martina
Netolického přichází do funkce zkušený manažer. „Miroslav Janovský
se dlouhodobě pohybuje v oblasti regionálního rozvoje a evropských
fondů. Jeho odborné kvality jsem měl možnost poznat při řadě jednání
a věřím, že nám jeho zkušenosti pomohou jak při jednáních o
evropských fondech, tak následně při jejich čerpání,“ řekl hejtman
Netolický.
-
Samotný
Miroslav Janovský považuje svůj nástup na Krajský úřad Pardubického
kraje jako velkou výzvu. „Pro mne osobně se jedná o další pracovní
výzvu, jelikož jsem v posledních letech pracoval pro rozvoj města
Pardubic a nyní mám možnost tyto zkušenosti zúročit ve prospěch
celého Pardubického kraje. Především bych chtěl poděkovat svému
stávajícímu zaměstnavateli, že mi umožnil tuto životní změnu a také
Pardubickému kraji, v rámci kterého se pokusím maximálně zúročit
vše, čemu jsem se dosud věnoval,“ řekl Miroslav Janovský, který
kromě odborného působení na Magistrátu města Pardubic devět let vedl
jako trenér českou florbalovou reprezentaci.
-
-
Komfort
pracovníků krajské nemocnice zvýší nový stravovací provoz
- Rada Pardubického kraje na
svém pondělním jednání vyhlásila výběrové řízení na rekonstrukci
stravovacího provozu v areálu Pardubické nemocnice, jelikož stávající
zaměstnanecká jídelna ustoupí plánované stavbě centrálního urgentního
příjmu. Předpokládané náklady dle zadávací dokumentace činí 46 milionů
korun včetně daně. Nabídky do výběrového řízení je možné podávat do 6.
dubna.
-
„V
loňském roce došlo v rámci Pardubické nemocnice k významné změně, kdy
je stravovací provoz zajišťován přímo kmenovými zaměstnanci nemocnice.
Stavba bude probíhat za provozu stávající varny, a proto je rozdělena
do tří etap, jejichž časový harmonogram nebudou dodavatelé oprávněni
měnit,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
- Pro stravovací provoz
jsme již uvolnili a připravili prostor po nevyužívané budově, kde byla
historicky umístěna dětská chirurgie. Prostory stávající
zaměstnanecké jídelny jsou druhým objektem, který bude muset nové
stavbě ustoupit, abychom pak již mohli se stavbou toho supermoderního
pavilonu začít. Tomu však musí a bude samozřejmě předcházet
rekonstrukce jiného objektu pro přípravu jídel a stravování tak, aby
nebyla tato služba pacientům a zaměstnancům přerušena,“ uvedl
Ladislav Valtr, radní pro za zdravotnictví.
- Stavební úpravy se dotknou
celé stávající budovy číslo 47, která se nachází ve spodní části
areálu nemocnice. „V prvním patře je nově navržena varna a zázemí
varny. Ve druhém patře pak provoz tabletování stravy, prostory pro
studenou kuchyni a
komfortní
jídelna pro zaměstnance. Jsem přesvědčen, že i touto investicí se
výrazně zlepší nejen zázemí pro pracovníky stravovacího provozu, ale
také prostředí pro zaměstnance nemocnice,“ sdělil 1. náměstek
hejtmana Roman Línek.
- Nemocnice si už téměř rok
vaří ve vlastní režii. „V kuchyni se výrazně omezilo používání
polotovarů a náhražek, kvalita jídla se zlepšila a zvýšil se i počet
strávníků, kteří obědy odebírají. Pacienti bez dietních omezení mají
stejná jídla, jako nalezneme na jídelníčku zaměstnanců. Nový prostor,
který vznikne po plánované rekonstrukci, tak bude další krok k tomu,
abychom mohli jak zaměstnancům, tak pacientům nabídnout nejen dobré
jídlo, ale také moderní zázemí,“ uzavírá František Lešundák,
místopředseda představenstva Nemocnice Pardubického kraje, do jehož
kompetence stravovací provozy spadají.
-
-
-
Rekonstrukce
gymnázia Jevíčko bude pokračovat - kraj hledá novou firmu
- Na konci ledna rozhodli
krajští radní o odstoupení od smlouvy s firmou, která řešila stavební
práce v rámci investice spolufinancované z evropských zdrojů na
energeticky úsporná opatření na jevíčském gymnáziu, a to pro neplnění
podmínek a termínů uvedených v této smlouvě. Firma navíc odmítla
jakoukoliv dohodu. Nyní radní rozhodli o zahájení výběrového řízení na
dodavatele, který tuto důležitou krajskou investici ve městě dokončí.
-
„Bohužel
dohoda se stavební firmou nebyla možná, a tak nám nezbývalo nic
jiného, než odstoupit od smlouvy o dílo z důvodu jejího podstatného
porušování. Stavbu však chceme co nejdříve dokončit, ať již z hlediska
poskytovatele dotace v rámci Operačního programu Životní prostředí,
tak zejména z důvodu zabránění škod na budově z důvodu její
rozestavěnosti, což se týká například nedostatečného zabezpečení proti
srážkové vodě, jelikož nejsou instalovány okenní parapety,“ uvedl
hejtman Martin Netolický s tím, že předpokládaná hodnoty zakázky činí
24,5 milionu korun včetně daně.
- Dříve vysoutěžená
společnost zahájila v březnu loňského roku realizaci stavby, ale
smluvní termín dokončení v listopadu 2019 nedodržela. „Stavba je nyní
částečně rozestavěná. Byla dokončena pouze tepelná izolace stropů v
půdním prostoru. Z celkového počtu 243 kusů oken bylo vyměněno 112
kusů, u nichž však chybí některé prvky jako například parapety vnitřní
i venkovní, kování či okapní lišty. Ve dvorní části objektu bylo
provedeno zateplení fasády, avšak na základě výsledku po provedené
sondě bylo rozhodnuto o kompletní demontáži této izolace. Fasáda
objektu tak bude prováděna nově v celém rozsahu,“ uvedl krajský radní
pro oblast školství Bohumil Bernášek
- Budova jevíčského gymnázia
je historickým objektem, což v rámci investice představuje určitá
specifika. „Stejně jako v případě gymnaziálních budov ve Vysokém Mýtě
či České Třebové, které jsou rovněž památkově chráněné, se nejedná o
klasické zateplení fasády, protože je nutné dodržet původní vzhled
budovy. Součástí energeticky úsporných opatření na podobném typu budov
je tak výměna oken a dveří s izolačními parametry, avšak při dodržení
jejich původního vzhledu, což na dodavatele klade také jisté zvýšené
nároky,“ sdělila radní pro regionální rozvoj, evropské fondy a
investice Hana Štěpánová.
- Roman Línek, který má
v krajské radě na starosti oblast investic dodal, že kraj bude po
původním dodavateli požadovat také náhradu škody. „Zhotovitel při
demontáži lešení znehodnotil několik střešních svodů, a tak bylo nutné
zajistit jejich provizorní náhradu. Náklady na toto provizorium budeme
samozřejmě po dodavateli požadovat k úhradě. Stejný postup bude zvolen
i v případě, že celková cena zakázky přesáhne původně schválenou
smluvní cenu,“ dodal 1. náměstek Línek.
-
-
Železničáři musí zastavit
plošné kácení podél tratí, vyzývá Ministerstvo životního prostředí
-
Stromy
podél železnic se plošně likvidovat nebudou ani z preventivních důvodů.
Správa železnic se musí zdržet kácení, dokud nebude ze všech hledisek
zmapován stav jednotlivých stromů. Vyplývá to z nejnovějších pokynů
Ministerstva životního prostředí pro kácení dřevin podél tratí.
Ministerstvo rychle zareagovalo na plány železničářů porážet stromy ve
velkém poté, co v lednu vstoupila v účinnost novela zákona o drahách.
- Na
katastrofální dopad novely zákona o drahách ministra životního
prostředí upozornila Nadace Partnerství, Arnika a Společnost pro
zahradní a krajinářskou tvorbu ve společném dopise
„O stromy je třeba pečovat a jejich
stav pravidelně kontrolovat. Jsou naší nejúčinnější klimatizací
a nemůžeme je bezhlavě likvidovat jen proto, že si úředníci ze Správy
železnic chtějí ušetřit práci,“
upozorňuje Marcela Klemensová z Arniky. Z okolí železnic nelze
odstraňovat stromy pouze z toho důvodu, že by teoreticky mohly
spadnout do dráhy, třebaže aktuální nebezpečí pádu vůbec nehrozí.
Provozovatel drah musí nejdříve zanalyzovat stav konkrétních stromů.
Tento postup ostatně potvrdil i Nejvyšší správní soud, který ve svém
rozsudku z loňského prosince plošné kácení stromů z preventivních
důvodů označil jako nezákonné.
-
Nově
platí, že kácení podél železnic musí být písemně oznámeno 15 dnů
předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo
zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin. Ministerstvo
životního prostředí aktualizovalo metodický pokyn pro své úředníky,
kteří jeho důsledným používáním mohou zabránit bezdůvodnému kácení
stovek tisíc vzrostlých stromů. To se týká jen stromů rostoucích mimo
les, zatímco lesní pozemky spravuje Ministerstvo zemědělství. Ze
strany ministra Brabce jde tedy o nedostatečný krok.
„Kácením u železnic jsou ohroženy stromy
rostoucí na lesních pozemcích i mimo ně, včetně chráněných druhů
živočichů. Dnes jsme proto na výročním setkání partnerů iniciativy
Sázíme budoucnost vyzvali ministra Brabce, aby neprodleně zahájil
jednání s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem zemědělství a problém
řešili společně,“ dodává Klemensová.
-
Věstník Ministerstva životního
prostředí s metodickou instrukcí ke kácení podél drah najdete na:
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/vestnik_mzp_2020/$FILE/SOTPR-Vestnik_leden-200131.pdf
-
|