Jednání zastupitelských orgánů během nouzového stavu   

Mohou zasedat zastupitelstva?

Ano, i ne… oproti dosavadním krizovým opatřením nynější opatření neobsahuje výjimku pro zasedání orgánů veřejné moci, která se konají na základě zákona, současně však platí, že cílem mimořádného opatření je zachování akceschopnosti orgánů obce pro plnění úkolů krizového řízení, a proto je možné zastupitelstvo konat pouze za podmínky, že je jednání zastupitelstva nezbytné a zcela nevyhnutelné.

V opačném případě je třeba svolané zasedání zrušit - zveřejněním informace na úřední desce i způsobem umožňujícím dálkový přístup, případně dalšími v místě dostupnými prostředky (obecní rozhlas, informace na budově, v níž se zasedání koná, apod.).

Co když je třeba se sejít, protože se zastupitelstvo skoro 3 měsíce nesešlo?

Po dobu účinnosti krizového opatření tato lhůta z povahy věci neplyne, a proto není nezbytné konat z důvodu zákonem stanovené tříměsíční frekvence podle § 92 odst. 1 zákona o obcích.

Jaká jsou povinná a doporučená opatření, pokud se zastupitelstvo bude konat?

V případě, že je naplněna podmínka – nezbytného a zcela nevyhnutelného zasedání zastupitelstva, musí obec z důvodu zabránění šíření onemocnění přijmout vhodná organizačně-technická opatření pro jednání zastupitelstva.

V krajním případě lze přistoupit i k vyloučení osob z jednací místnosti (nikoli však z účasti na zasedání). Nesmí však dojít k porušení zásady veřejnosti zasedání zastupitelstva (§ 93 odst. 3). Je proto nutné zajistit, aby se každý mohl zasedání účastnit alespoň zprostředkovaně, tedy aby mohl v reálném čase sledovat průběh zasedání a uplatňovat právo vyjádřit na zasedání stanoviska k projednávaným věcem, pokud mu toto právo náleží [§ 16 odst. 2 písm. c)].

Po celou dobu je třeba dbát doporučení Ministerstva zdravotnictví, které 16. 3. 2020 prostřednictvím twitterového účtu ministra Adama Vojtěcha vyzvalo občany, aby zůstávali doma a pokud to nejde, měli by si všude, kde dochází ke kontaktu s dalšími lidmi chránit nos, ústa a oči a nedotýkat se předmětů bez rukavic.

Jednání rady obce cestou telekonference nebo videokonference je přípustné.

Informace pro obce k možnosti jednání rady obce cestou telekonference nebo videokonference a hlasování rady obce "per rollam"

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, konstituuje radu obce jakožto kolektivní orgán, jenž jedná a rozhoduje na svých schůzích (§ 101 odst. 1 a 2). Jinak řečeno podstatou kolektivního rozhodování rady obce je „přítomnost“ jednotlivých členů rady obce při jednání a rozhodování (srov. též § 101 odst. 3 zákona o obcích, jenž ukládá, aby v zápise ze schůze rady obce byl uveden mj. počet přítomných členů).

To znamená, že korespondenční jednání či hlasování členů rady obce, tedy rozhodování per rollam, není přípustné, neboť platně (právně relevantně) mohou hlasovat pouze ti členové rady obce, kteří jsou v okamžiku hlasování přítomni probíhající schůze.

Na druhou stranu však platí, že přítomnost členů rady může být nejen fyzická, tj. v jednací místnosti rady, ale i prostřednictvím elektronických zařízení, např. formou on-line videokonference, tedy videokonference, popřípadě telekonference zabezpečující „přítomnost“ připojených osob v reálném čase. Jednání rady obce cestou telekonference nebo videokonference je tak i s ohledem na usnesení vlády č. 215 ze dne 15. 3. 2020 o přijetí krizového opatření ve smyslu § 5 písm. c) a § 6 odst. 1 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, kterým byl s taxativními výjimkami zakázán do 24. 3. 2020 do 6:00 volný pohyb osob na území České republiky, přípustné.

Zdroj: Svaz měst a obcí