-
Nemyslím, že by samotný
pojem singletrack
měl být zcela škodlivý, umožňuje
bikerům
se dostat do přírody a projíždět se lesními porosty po speciálně
upravených jednosměrných tratích. Problém je podle mého názoru v míře,
jak tyto tratě ovlivňují přírodu v dané lokalitě. Tou lokalitou je
Peklák
a hřeben Javorníku, do které bylo třeba "namotat" dvě desítky kilometrů
trailových
tratí. Ty potom podstatně mění krajinu v této lokalitě.
-
Traily
jsou prakticky před dokončením, je třeba ještě dodělat některé jejich
části a především instalovat nějaký orientační systém, aby biker vědět
na jaké trase se nachází a kam ho dovede. Zatím zde nic takového
není. V současné době jsou tratě ve výstavbě a vstupy na ně jsou
opatřeny na mnoha místech zákazovou značkou. Nesmí sem cyklisté, ale ani
pěší turisté, motocyklisté nebo jezdci na koních. Psi nebo např.
koně bez jezdců snad mohou. Nyní v době koronaviru jsem na svých
povolených poledních vycházkách do přírody prošel velkou část
připravených tratí.
- Jaké jsou moje dojmy? Pokud
pominu potřebu absolvovat někde i prudké sjezdové úseky, jde o poměrně
pohodlné cesty šikovně využívající možnosti terénu, které budou moci
absolvovat nejen špičkoví, ale i průměrní cyklisté. Myslím však, že to
rozhodně není úplně pro všechny, nebo jen některé jejich úseky. V
případě, že by zde jezdili jedinci se sklonem k závodění (a to nelze
vyloučit) , mohou vyprovokovat i ty, kteří tratě nezvládnou se všemi
důsledky. V tomto případě se i klidná trasa může mezi stromy stát velmi
nebezpečnou.
-
Dalším dojmem je to, že těchto
trailových
tratí je zde k velikosti lokality neúměrně mnoho. A tak stejný počet
bikerů
využívající tratě tohoto systému bude zatěžovat území daleko víc, než
kdyby trasa trailů
vedla třeba až na Andrlův
Chlum za po jiné trase zase zpátky. Zde jde vlastně o okruhy natěsno
umístěné na malém území. Lze z nich sice lze vyjet i jinam, ale již mimo
systém singletracků.
-
-
"Naštěstí"
je těmito trailovými trasami poznamenán pouze lesní celek v lokalitě
Peklák - Javorník, naštěstí se ustoupilo od záměru vybudovat další
úseky trailových tratí v oblasti Kozlovského kopce - Strakova a Pazuchy.
A podle původního výhledu měly být i v oblasti Srnov - Palice a
poté třeba i v krásném lese na Presích. Chataři se tam proti tomu
bouřili. Naštěstí k tomu nedošlo. V oblasti,
kde se budují, mají význam
v tom, že zajišťují letní využití skiareálu Peklák. A jak se díky
mizerným zimám ukazuje, tak se mohou stát nakonec i dominantním využitím
tohoto areálu. Alespoň do doby, než se podaří lesy v lokalitě zcela
zdevastovat. A tak budeme moci využívat lesy v našem okolí ve dvojím
režimu. Na Pekláku a Jelenici jako bikeři, a v ostatních lokalitách jako
obyčejní turisté či houbaři.
- Další stránkou spojenou s
budoucností Bikerezortu Peklák bude soustavná potřeba nyní vybudované
kilometry tratí udržovat. Les je přírodní útvar, biotop, který je
určen k plnění funkce lesa (je to napsáno na všech výpisech z
katastru). Intenzivní využívání pro sportování veřejnosti bude
přinášet konflikty a problémy, les ztrácí svůj hospodářský charakter,
stává se sportovištěm. Sjízdnost vybudovaných tratí bude třeba
zajišťovat pomocí mechanismů a pracovních sil. Bude to nekonečný proces,
tratě nebudou vybudovány jednou pro vždycky. Na mandatorní výdaje
spojené s provozem střediska a údržbou tratí bude třeba "nějak" zajistit
příjmy. Někde to je zajištěno dobrovolným příspěvkem (Jedovnice). Nevím,
zda to je nejlepší způsob, na Pekláku může být příspěvek součástí
(vyššího) jízdného na vleku a v cenách dalších služeb, dobrovolnosti
příliš nevěřím. Nelze rozhodně sázet na to, že může být areál trvale
dotován z rozpočtu města, zvlášť má-li sloužit z větší části pro
sportovce odjinud. A najíždět na traily je možné i mimo nástupní místo
Peklák, tedy bezplatně...
-
Možná
to odporuje vlastní myšlence singletracků jako takových, možná to je
podmínka dotace, ale alespoň já beru s podivem, že lesním celkem na
Javorníku vede řada širokých cest, dobře sjízdných i pro nákladní vozy
lesní správy, po kterých by jistě mohli jet i cyklisté, ale pro ně se
buduje trasa (a vlastně devastuje les) právě v těsné blízkosti této
komunikace. Jakou újmu by asi bikeři měli z toho, že by museli
část svého okruhu absolvovat po takovéto široké cestě?
- A ještě postřeh: Zdá se mi,
že vybudováním trailů nebudou v této oblasti pěší turisté vítáni. Po trase singletracků se chodit nemá. Jde o bezpečnost
bikerů i pěšáků. Další cesty tu jsou, ale nejsou řádně značeny. Budou se
křížit s tratěmi pro bikery a ti mohou jezdit docela i rychle. Těch
křížení zde je poměrně mnoho. Divím se i tomu, že v této oblasti ani
není řádně označena turistická trasa vedená např. od (bývalého)
koupaliště Křivolík až na Andrlův chlum. Je tu zeleně značená
trasa od Kozlova až na Zhořský kopec, potom vede dolů do Přívratu a
odtud přes Zacharovec a Kozlovec až na rozcestí u Zabitého a k ústecké
(vlastně řetovské) rozhledně. Českou Třebovou vlastně obchází. Jakákoliv
značená trasa přes Javorník tedy zatím chybí.
- Je třeba dobře vybavit
nástupní místo na Pekláku. Máme nové parkoviště, také jsme zde
vybudovali minikemp, kde je možné již dnes zaparkovat s karavanem a
připojit se zde na elektrickou energii, kterou si předplatíte za cenu 8
Kč/ kWh. Chybí tu zatím také hygienické zařízení. WC je možné využívat v
budově bufetu, chce to ovšem ještě zajistit možnost sprchování
nejlépe a nejlacinějí v podobě instalace sanitárního kontejneru. K tomu
je zapotřebí jen připojení na elektrickou energii a vodu a kanalizaci.
To všechno zde na nástupním místě je zavedeno. V letošním rozpočtu města
se ale na tuto možnost zatím nepamatuje, díky koronaviru budeme mít jiné
starosti a přidávat další výdaje, se kterými se nepočítalo rozhodně
nebude možné. Ale pro budoucnost, tedy od příští sezóny to lze
považovat za standard. Nakonec by se na tom neprodělalo, využití by bylo
samozřejmě zpoplatněno. Nástupní místo je umístěno vzhledem k obytným
částem města v lokalitě, kde by neměly vznikat takové problémy, jako
např. na trailech ve Lhotě u Trutnova... (viz dále). K
problematice dokončování trailových tras připravujeme videoreportáž....
- Milan Mikolecký 11. dubna
2020
-
Plánek tras ve
stavu z r. 2018, kdy byla přidělena dotace (došlo ovšem k dalším dílčím
změnám !)
-
Poslední ucelený mapový podklad byl opravdu vytvořen v roce 2018 (viz
dále) jako součást projektové dokumentace pro získání dotace. Při
realizaci projektu však dochází k místním odchylkám v rámci parcel a
jednotlivých vlastníků. Nové přesné zaměření tras bude provedeno za celý
souhrn tras společně jako podklad pro kolaudační řízení. Z něj vznikne
nová souhrnná mapa. Bude tedy k dispozici přibližně v červnu tohoto
roku. Na aktuální stav je dost dotazů, ve zveřejněné mapce jsou totiž
nakreslené i tratě za silnicí na Litomyšl v oblasti pod hájenkou U
Kohouta, kde se žádné traily nestaví.
-
-
-
Silně vytažené sjezdových
tratí části bez rekonstrukce, slabě vytažené části se upravují
nebo budou upraveny
Nástupní místo
Peklák jsme si z více než 2/3 zaplatili sami, celkem 20,5 mil. Kč,
navíc bude třeba sanitární kontejner
-
-
-
-
-
Příklad
sanitárního kontejneru, který bude potřeba na nástupním místě instalovat
(doplní služby kempu).
-
-
Další traily v
ČR: Trutnov Trails budou mít letos již šestou sezónu
- Trail centrum je v místní části Trutnova Lhota a není zde všechno
bez problémů. Problémy vznikly právě s rostoucím počtem bikerů a s
postupně narůstajícími konflikty různého druhu. Petici proti trailům
ve Lhotě podepsalo loni 220 místních obyvatel, předali ji trutnovské
radnici a řeší ji dokonce i Parlament. Zde traily provozuje spolek
Trutnov trails. Je zde pět jednosměrných trailových trati různé
obtížnosti od modré po černou.Organizuje také nejrůznější firemní akce,
kemp, půjčovnu kol. Snaha ze strany spolku udržet provoz bez problémů
sice existuje, nicméně klid zde ještě není.
-
-
Single trail Moravský kras - Jedovnice
(ukázka prOvozního řádu)
- Poplatek za užití stezek uhraďte na Základně v Jedovnicích. Poplatek
je dobrovolný a bude použit na údržbu stezek, jejich další rozvoj a na
úhradu pronájmu lesních pozemků
- Využití stezek je na vlastní nebezpečí. Provozovatel neodpovídá za
případné úrazy, které se na stezkách stanou. V případě úrazu volejte
155.
- Návštěvníci musí respektovat pokyny na webových stránkách (www.singlekras.cz),
příkazy personálu, vlastníka lesa a jeho zaměstnanců i značení přímo na
trailech (jednosměrnost, uzavření úseků, křížení atd.).
- Vjezd na traily je povolený jen na kole a s cyklistickou přilbou.
Stezky nejsou určené pro motorkáře, pěší nebo jízdy na koni.
- Děti mladší 12 let smí na stezkách jezdit pouze v doprovodu
plnoletých osob.
- Na stezkách je zakázáno pohybovat se se psy.
- Lidé nesmí vjíždět na úseky, které jsou daný den zavřené. Informace
o sjízdnosti stezek jsou vždy na webu.
Před každou návštěvou Singletrailu Moravský kras proto doporučujeme tyto
informace sledovat.
- Při náledí či sněžení je zakázáno na singletraily vjíždět. Stezky se
nesmí používat ani za extrémního mokra.
- Jezdci nesmí odbočovat mimo vyznačené trasy a vjíždět či vstupovat
do míst označených zákazem vstupu (např. při provádění těžby či nakládky
dříví, výskytu vývratů po vichřici atd.).
- Z důvodů vyloučení rušení zvěře při pastvě a minimalizace rizik z
výkonu práva myslivosti se stezky otevírají 2 hodiny po východu slunce a
uzavírají 2 hodiny před západem slunce. V nočních hodinách platí zákaz
jejich používání.
- Návštěvníci nesmí jakkoliv ničit stezky a značení. V případě, že
objeví závadu, musí ji po návratu z jízdy nahlásit na Základně Jedovnice.
- Uživatelé jsou povinni počínat si při pohybu na stezce tak, aby
neohrozili ostatní návštěvníky lesa, nepoškodili přírodní prostředí v
lokalitě a neomezovali činnost vlastníka lesa, především v oblasti
lesního hospodaření a dodržovali pravidla provozu na pozemních
komunikacích.
- Cyklisté musí přizpůsobit rychlost své jízdy svým fyzickým a
technickým schopnostem. Zároveň musí dát přednost rychlejším cyklistům,
kteří je dojedou.
- Návštěvníci zodpovídají za své osobní věci. Doporučujeme je nikdy
nenechávat bez dozoru.
- Je zakázáno vjíždět na stezky pod vlivem alkoholu.
-
-
V lesích je dále zakázáno:
- rušit klid a ticho
- vyzvedávat semenáčky a
sazenice stromů a keřů lesních dřevin
- sbírat semena lesních
dřevin, jmelí a ochmet
- sbírat lesní plody způsobem,
který poškozuje les
- jezdit a stát s motorovými
vozidly
- vstupovat do míst oplocených
nebo označených zákazem vstupu
- vstupovat do prostorů, kde
se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví
- mimo lesní cesty a vyznačené
trasy jezdit na kole, na koni, na lyžích nebo na saních
- kouřit, rozdělávat nebo
udržovat otevřené ohně a tábořit mimo vyhrazená místa
- odhazovat hořící nebo
doutnající předměty
- narušovat vodní režim a
hrabat stelivo
- znečišťovat les odpady a
odpadky
|