
- Vysokorychlostní tratě (VRT) v Česku
je investičně velmi nákladný projekt, proto je doložení výhodnosti
jednou ze základních součástí příprav. VRT je výhodné připravit pouze
tam, kde je očekáván vysoký zájem budoucích cestujících. Proto jsou VRT
připravovány tak, aby spojily největší aglomerace v zemi a
napojily se i na mezinárodní osobní železniční dopravu..
Je zřejmé, že budoucí síť vysokorychlostních vlaků bude využitelná
velkou částí obyvatel České republiky. Potom bude třeba se smířit
s tím, že "hlavní železniční (vysokorychlostní) koridor" povede přes
Vysočinu a tak cestující ve směru Praha - Ostrava pojedou přes
Brno. Výhodou VRT nebude jen vysoká cestovní rychlost a také málo
stanic, ale také to, že po této trati nebudou jezdit nákladní vlaky.
- Zejména vlaky nejvyšší kvality budou tam, kde to je vhodné z
dnešního hlavního tahu bude přesunuty na VRT, tím se propustnost
stávajícího hlavního koridoru podstatně zlepší. I zde se nyní budují
úseky pro rychlost 200 km/h, po dobudování tunelů na úseku Choceň -
Ústí n.O. (nebo i Dlouhá Třebová) i zde dojde k velkému zrychlení
dopravy. Zařazením moderních souprav se zvýší kvalita cestování i na
hlavním tahu a tak dojezd do Prahy na 1,5 hodiny z České Třebové bude
zcela reálný. Navíc dojedeme přímo až do centra (Praha hl. n.), kdežto
vysokorychlostní vlaky budou mít své nádraží Praha - východ mimo
centrum. Takže poloha České Třebové na železnici bude dále umožňovat
rychlé spojení do Prahy, do Brna/Bratislavy (Vídně) či do Olomouce
/Ostravy či na Slovensko, jde o
to, aby zde zastavovaly i dálkové vlaky bez potřeby přestupu. Při
ucpaných silnicích a dálnicích bude železniční doprava stále
přitažlivější . (Nelze se dívat na prázdné vlaky dnešní optikou
cestování v době pandemie, ta zde pořád nebude).
- O situaci, jaká bude už za 30 let píše generální ředitel SŽ Jiří
Svoboda na webu Správy železnic který uvádím
v samostatném odkazu ZDE.
Článek je věnován rozvoji vysokorychlostních tratí v Česku. jejich
budoucnost a trasování jsou více méně známé a často se píše o jejich
přípravě. Zajímavé ovšem je právě to, co se týká "ostatní" neboli
současné sítě železničních tratí a provozu na nich. Vše je
ve formě konceptu a tedy může a bude podléhat změnám.
- Koridorová trať vedená přes Českou Třebovou směrem samozřejmě
zůstane důležitým železničním tahem. Ze zveřejněného však bohužel
vyplývá, že význam stanice může (respektive ve výhledu má) klesnout na
úroveň stanic Choceň, Svitavy, Skalice nad Svitavou apod., neboť se zde
počítá pouze se zastavováním vlaků třídy "R" expresy a vlaky vyšší
kvality např. s mezinárodním směrováním zde tedy podle tohoto návrhu mít
nebudeme.
- Moje
generace tu dávno nebude, ale budou tu naše děti a vnuci. Myslím,
že je dobré vzít i tuto vizi na vědomí, "protřít si oči" a snažit
se ovlivnit už nyní státní, nebo alespoň krajskou dopravní politiku tak,
aby si železniční uzel Česká Třebová uchoval pro region svůj význam.
- Síť celostátních páteřních vysokorychlostních tratí bude sice vedena
jinak, ale minimálně s expresy na Lince E2 tedy Praha - Olomouc -
Ostrava - Slovensko se dále počítá. Jen zde v České Třebové ovšem
zastavovat nemají.
-

Veřejnost v našem městě je na informace a zprávy o výhledu na železnici
citlivá, Česká Třebová je na železniční mapě republiky stále pojmem. Na
to mnoho nezmění ani zmíněné vysokorychlostní tratě. Mají všude,
kde se o nich uvažuje, také spousty nepřátel a jejich realizace
nebude snadná. Nicméně určitě budou postaveny. A my se musíme připravit
včas na to, abychom mohli ovlivnit přípravu dopravní politiky státu na
další období a tedy pěstovat dále význam dopravní obslužnosti města a
regionu s výhledem na období po zprovoznění VRT Praha - Brno, které nás
ovlivní. Jde tedy o to udržet pro Českou Třebovou zastavování
zbývajících vlaků typu EXPRES, které na této trati zůstanou. Jinak zde
budou pak stavět jen vlaky stejně jako v Chocni, Svitavách, Letovicích,
v Zábřehu, Mohelnici nebo Července apod. Na výše uvedeném konceptu
mapy je i "expres" Hradec Králové - Brno" uveden jako vlak, který bude
stavět jenom v Pardubicích v Ústí nad Orlicí a ve Svitavách (a dost) !
Myslím, že podle všeho nastala doba na to, abychom se začali starat o
budoucí dopravní politiku Pardubického kraje. Začíná to samozřejmě na
posilení významu města Česká Třebová, které bude skoro definitivně
odstřiženo od přímého napojení na dálnici a dalším pokračováním by
mohlo být podstatné omezené železniční dopravní obslužnosti. A tak
tu pak budou na kolejích jezdit jen obyčejné rychlíky a
kontejnerové vlaky a našich silnicích k tomu ještě kontejnery na
podvalnících. Klid tu stejně tedy mít nebudeme. Zůstane nám naše pěkné okolí a
snad tak 3 supermarkety na
nákupy....
Za upozornění na problém vděčím panu Pavlu Vernerovi (do Londýna).
V dopise píše: "Celé je to označené jako pracovní koncept. Tyhle
věci se mohou změnit. Ale opět, z pracovní zkušenosti vím, že na každé
zastavení se modeluje dopad na dobu jízdy po celé lince, počet souprav
nutných k její obsluze, a zda dané zpomalení je vyvážené obslužností a
počtem zákazníků v dosahu dané stanice. Nepracuji na projektu českých
VRT, takže neznám pozadí této mapy. Nicméně mě znepokojuje, že by se
Česká Třebová mohla dostat na pozici stanice v Chocni, Mohelnici nebo v
Července, a že by ji spoje naší VRT budoucnosti mohly změnit ve skanzen
železniční minulosti."
Nenechme tuto zprávu jen
tak ležet, zapojme se do řešení problému, nechme se především nejdříve
informovat a reaguje hlavně včas a rozumným způsobem. Jde o zaměstnanost
a komfort pro nás
a naše děti v dalších desetiletích.
Milan Mikolecký
|