Českotřebovský deník 58/2022 (28/2) 
Nové video Českotřebovského deníku:
Skauti po dvacáté u pomníčku Zdeňka Langa 

   V sobotu 26. února se tradičně sešli skauti českotřebovského střediska Javor na pochodu Po stopách Zdejdy Langa. Letos podvacáté, žádný rok nevynechali. Bylo jich tolik, že zaplnili autobus. Trasa pochodu vedla od zastávky na Zhořském kopci na chatu Maxe Švabinského, po cestě na několika stanovištích skauti plnili stanovené úkoly. Mladším pomáhali starší, nebo i rodiče.
Důležitým místem na trase je stanoviště pomníčku Zdejdy Langa v lese nad Svinnou. Zde 25. února před jedenadvaceti lety náhle skončil ve věku 69 let život  prvního českotřebovského porevolučního starosty, skauta, bratra sokola, sportovce a oblíbeného člověka Zdeňka Langa. Pomníček postavili kamarádi pod vedením vedoucího 5. oddílu skauta Oldy Pešiny a Ing. Ladislava Jindry.
Na krátké zastávce u pomníčku uctili všichni památku Zdejdy Langa zapálením svíčky, Olda Pešina o Zdeňkovi Langovi krátce pohovořil. Pochod spojený s pietní vzpomínkou u Zdejdova pomníčku udržuje tradici, je poctou pro člověka, který si to zaslouží.  Olda Pešina je každoročním vedoucím výpravy a hlavním organizátorem akce. Má zdatné pomocníky. Označit trasu a vybrat stanoviště a připravit soutěžní úkoly se vypravila děvčata ze skautského oddílu již v 7 hodin ráno před akcí a trasu zase musela uklidit.

Pomoc Ukrajině může startovat z České Třebové

Problematika pomoci Ukrajině je diskutována na všech možných úrovních. Pomoc je nabízena z řady měst a míst, od firem i soukromníků, je třeba ji někde centralizovat a třídit. Jde zejména o pomoc materiální a pokud možno "na míru" tak, aby byla dobře využita. Koordinátorem bude jistě u nás Pardubický kraj a důležité místo v organizaci pomoci může hrát i Česká Třebová. Jako jediné město v kraji, navíc vhodně umístěné, má k dispozici nově zakoupený prázdný skladový areál  ještě nedávno patřící firmě Böhmplast-technik v Bezděkově, který je možné využít "ze dne na den" a soustřeďovat zde materiální pomoc poskytovanou z různých zdrojů v našem kraji.
S myšlenkou přichází hejtman Martin Netolický, který přes víkend o této možnosti předběžně jednal s vedením našeho města. Během zítřka, tedy pondělí 28/2 se o této možnosti rozhodne definitivně a připraví se právní forma, na jejímž základě by pak došlo k naplnění tohoto záměru. Provoz toho střediska pomoci by zajišťovali zřejmě dobrovolní hasiči. Věřím, že zítra budu moci napsat přesnější informaci. (mm) 

Nepořádek na cyklostezce na Podhorce někdo dělá schválně! 

Dva fotopostřehy z cyklostezky na Podhorce - oba se týkají odpadkových košů. Pravý snímek je jasný. Obdobný byl již uveden před týdnem a je to stále stejné. Někdo  zde schválně dělá nepořádek a dokud zde nebude funkční kamera, tak nic nezjistíme. Samy od sebe se  koše nevysypou - je na to zapotřebí  docela velká síla. Zřejmě ji má někdo nazbyt. Chytit a dát pak za úkol (pod dozorem) jeden den jezdit po městě vysypávat odpadkové koše, aby si to ten dotyčný opravdu užil.  "Nahrnul jsem tam odpadky nohou a pověsil, jsem zvědav jak to dlouho vydrží. Samovolně to určitě nevypadlo...." píše autor zaslaných fotografií. 
Na druhém a třetím snímku jsou koše, které tentokrát zůstaly bez pozornosti neznámého vandala. Jsou ale pozoruhodné z jiného důvodu. Na konstrukci  jsou připevněné igelitové pytlíky na psí exkrementy. Zřejmě jde o aktivitu pejskařů z blízké ZO ZKO Podhorka. Pejsků je zde často více než jinde a tak se takové opatření zdá velmi výhodné.   Tímto směrem tedy dáváme velkou pochvalu. Přece jenom s připomínkou, určenou ovšem jiným směrem. V řadě jiných měst, např. v Ústí nad Orlicí, Žamberku atd. najdete  takto profesionálně upravené odpadkové koše s pytlíky pro pejskaře běžně po městě a není třeba žádná mimořádná aktivita a tvořivost. Je to pomoc v nouzi pro páníčky venčící své miláčky když se stane, že je třeba zasahovat víckrát než se čekalo nebo se může zapomenout.  U nás byl tento návrh podán, ale bohužel příslušným odborem MěÚ "nedoporučen" k realizaci. Důvod si přesně nepamatuji, ale prostě je to škoda a bylo by dobré toto opatření - neopatření přehodnotit.  nás je to tak že pejskař po zaplacení poplatku v pokladně dostane pro své potřeby určitý počet černých sáčků pro tyto potřeby. Ovšem, když zaplatíte poplatek přes internet, což je dnes daleko častější, tak nedostanete nic. A tak jen doufám, že se právě nyní s postupujícím jarem bude znovu o problému hovořit a že se pak možná  pytlíky pro pejskaře objeví na konstrukci odpadkového koše i v České Třebové.

Fotografie pro pamětníky:  Kudy vedla Sadová ulice před 100 lety

Takový pamětní již nyní žádný není, aby si vzpomněl na podobu města před 100 - 110 lety. Právě takový snímek pořízený asi z Jelenice uvádím. Získal jsem jej na Semináři pro pamětníky  Martina Šebely v úterý 22. února. Snímek je z doby I. světové války, kdy dnešní ulice Sadová od Stolínova řeznictví k hotelu Andrlík se jmenovala "Na mouru" a dál pak vedla vlastně podél trati k budově starého nádraží a  hotelu Netušil.  Na trase byly také šraňky pro jízdu i chůzi přes trať do Javorky... Pro mně osobně je důležitým místem pozornosti poměrně velká bývalá Tocháčkova dílna za dnešním čp. 938 (ve středu snímku za pivovarským komínem), kde můj děda Jan Tocháček začal pro příchodu do České Třebové z Poličky podnikat jako strojní zámečník. Je např. mimo jiné autorem kovaného zábradlí na všech schodištích v budově českotřebovského gymnázia... Podrobněji o Janu Tocháčkovi jindy... 

Psáno před lety:
Nové nízkopodlažní autobusy budou jezdit na Orlickoústecku  (info z 27. února 2015) 

Sedm nových komfortních autobusů už jezdí a dalších 25 do konce roku bude na příměstských linkách na Orlickoústecku. Společnost ICOM transport, a. s., nakoupila moderní nízkopodlažní vozy splňující aktuální emisní normu Euro 6. Jsou tak maximálně šetrné k životnímu prostředí i lidem se ztíženou možností pohybu. V rámci pilotního projektu uvedla společnost do provozu sedm vozů Mercedes Citaro, které jsou nízkopodlažní včetně naklápěním k chodníku a jsou vybaveny také klimatizačními jednotkami. Těchto sedm autobusů je navíc o dva metry kratších a lépe se tak hodí na cestujícími méně využívané trasy a užší silnice III. třídy. Již v průběhu roku 2015 koncern ICOM transport hodlá pořídit dalších až 140 takovýchto autobusů v různých modifikacích......
Letos se píše rok 2022.  ICOM na linkách na Orlickoústecku i Svitavsku končí. Její služby jsou v posledních týdnech poskytovány s problémy. Od června nahradí ICOM společnost BusLine, která nabízí nízkopodlažní autobusy jako standard. Doufejme v lepší služby. Tato nová společnost zde bude dle výsledků veřejné soutěže dalších deset let.

Co Ukrajina (také Zakarpatská oblast)  nejvíce potřebuje?

- naftové generátory elektřiny
- matrace, spací pytle, karimatky, stany
- léky
- potraviny s dlouhou trvanlivostí (konzervy, mouka,...)
- hygienické potřeby a drogistické potřeby obecně
- přikrývky
Proč řešíme hlavně Zakarpatí, když boje jsou jinde? Právě na Zakarpatí hrozí humanitární krize, protože z boji postižených oblastí právě sem míří desetitisíce lidí, kteří hledají bezpečné zázemí pro přežití z obavy o zdraví a životy. Proto se právě tam chystá provizorní ubytování pro tento obrovský nápor vnitřních uprchlíků. Dá se očekávat, že ne každý bude mít zájem i možnosti přejít hranice do zemí Evropské unie, ale bude hledat dočasné útočiště v bezpečné části Ukrajiny, kterou Zakarpatí je. Proto chceme a budeme jako Pardubický kraj soustředit pomoc právě tam.

Povodí Labe zahajuje výstavbu suché nádrže Žireč u Dvora Králové nad Labem

Žíreč je východní část města Dvůr Králové a účelem nové vodní stavby je protipovodňová ochrana obce do průtoku Q20. Nádrž a hlavní hráz je situována v místě původního, již neexistujícího rybníka. Objem suché nádrže bude po dokončení 166,6 tis m3 při Q100, maximální výška zemní hráze nad terénem 3,9 m, celková délka hrází 766 m, neškodný odtok 1,6 m3/s. Jako stavební materiál bude použita zemina vytěžená z prostoru předhrází a částečně z tělesa stávající hráze. V místě zemníku vzniknou v rámci náhradní výsadby 3 neprůtočné tůně a obnoveny budou melioračních drény. Průleh je situován cca 1 km před nádrží na Žirečskopodstráňském potoce. Pro možnost měření úrovně hladiny bude jako součást nádrže instalována monitorovací stanice s automatickým dálkovým přenosem dat na vodohospodářský dispečink Povodí Labe. Zemědělská půda, která bude dotčena stavbou, bude v jejím závěru rekultivována. Zhotovitelem stavby je firma Vodohospodářské stavby, spol. s r.o. se sídlem v Teplicích. Termín dokončení díla je dle uzavřené smlouvy do 30 měsíců. V únoru 2022 proběhlo předání staveniště, vlastní práce začnou nezbytným kácením cca 100 stromů na přelomu února a března 2022. Provedený biologický průzkum neprokázal v místě stavby přítomnost chráněných živočichů. Celková cena stavby je 26,53 mil. Kč, dílo bude financováno z dotačního programu Ministerstva zemědělství 129 360 Podpora prevence před povodněmi IV.