Českotřebovský deník 106/2022 (16.4.)
Velikonoční barevný volejbal

Jiná sportoviště o velikonocích osiřela a sportovci se povětšině věnují rodinným záležitostem. To však neplatilo rozhodně o volejbalistech T.J. Sokol Geodézie Česká Třebová. Tento oddíl využil právě volného termínu v hale Skalka aby uspořádal velký turnaj v barevném volejbalu pro děti od 1. do 7. třídy v rámci projektu regionálního charakteru, na kterém spolupracují volejbalisté z České Třebové, Letohradu, Poličky, Svitav a Lanškrouna. Jeho cílem je přivést k volejbalu již malé školní děti od 1. třídy. Postupně se uči zacházet s míčem a další dovednosti, které uplatní později  v žákovských a dorosteneckým družstvech  v organizovaných soutěžích.  "Pohotovost" měli všichni v oddíle, protože práce bylo po celý den opravdu hodně. Vždyť dopoledne se hrálo současně na deseti kurtech pro žlutý a oranžový volejbal, odpoledne  bylo třeba  rychle vybudovat 8 kurtů o něco málo větších.  Ke každému kurtu byli potřeba samozřejmě rozhodčí, což zajistili dospělí členové volejbalového oddílu a junioři. Všechno klapalo a turnaj se podařilo odehrát opravdu v dobrém stylu a příjemné pohodě bez nervozity.  Pořadatelský tým Sokola Česká Třebová má  již v organizaci turnajů velké zkušenosti a tak vše klapalo, zápasy se odehrály v termínu, při závěrečném nástupu byly předány jak věcné ceny plní vitamínů, tak i medaile nejlepším. 
Předseda oddílu a starosta českotřebovského Sokola Ing. Michal Kadlec má k dispozici ochotný kolektiv, kterému je třeba poděkovat za iniciativu a soudržnost.  Nešlo o výsledky ale o možnost si dobře zasportovat s dalšími mladými sportovci obdobné úrovně a věkové kategorie.  Velká účast a nadšení svědčí o tom, že svou práci udělali ve volejbalovém oddíle zdejšího Sokola dobře.
 Z turnaje natočil Českotřebovský deník video, které nám dá větší přehled o rozsahu práce, kterou českotřebovští volejbalisté ze zdejšího Sokola dali. Video bude publikováno již zítra v neděli 17. dubna večer.


Stav silnic poškozených stavbou D35 se bude řešit

Hned několik důležitých bodů si pro ministra dopravy Martina Kupku připravil krajský radní zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. Jsou to mimo jiné opravy silnic po stavbě dálnice D35 nebo stavba nového mostu v Řečanech nad Labem.
Ministr dopravy se také v Pardubicích také zúčastnil Železniční konference. „Jsme velice rádi, že ministr Martin Kupka navštívil tuto akci a seznámil se s problémy, se kterými se v oblasti dopravy v Pardubickém kraji potýkáme,“ uvedl první náměstek hejtmana a radní zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Na programu bylo i jednání, na kterém se řešila celá řada zásadních témat z dopravy v celém regionu. Hostilo ho pardubické letiště a dotýkalo se například stavu silnic, po kterých jezdila těžká technika při stavbě dálnice D35 nejen v okolí krajského města. „Zatím nám byly přiznány opravy jen na oficiálních návozových cest. Dopravci ale bohužel jezdili i přes jiné trasy a tyto silnice jsou nyní ve velmi špatném stavu,“ uvedl Kortyš.
Dalším velkým tématem jednání byla oprava mostu v Řečanech nad Labem, který je v havarijním stavu. Pardubický kraj ho chtěl dočasně nahradit mostním provizoriem, z důvodu velmi vysokých nákladů na pronájem z tohoto plánu pro zatím upustil. „Most je pro nás velkým tématem kvůli jeho stavu. Nový most ale musí zároveň splňovat určité podmínky. Vzhledem k blízkosti památky UNECSO – hřebčína Kladruby nad Labem – by měl mít určité estetické kvality. Zároveň by měl být postaven tak, aby vyhovoval plánům na splavnění Labe. Součástí by měla být také lávka pro cyklisty a pěší,“ uvedl Michal Kortyš.
Mezi další témata, která Kortyš s Kupkou řešil, byly také finanční prostředky pro pardubické letiště, stavba okružní křižovatky v Rybitví nebo stavba západní tangenty Pardubic.
„Do Pardubic a celého Pardubického kraje teď plyne rekordní částka ze státního rozpočtu pro stavby na železnici, tam se jedná o kompletní rekonstrukci železničního uzlu Pardubice včetně navazujících staveb a včetně rekonstrukce nádraží za celkem deset miliard korun, a další miliardy plynou do stavby dálnice D35 a uvědomujeme si, že to přináší další zátěž pro okolní komunikace,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Ten se chystá dopad stávající silniční síť řešit s řediteli Ředitelství silnic a dálnic a také Státního fondu dopravní infrastruktury a hledat zdroje pro jejich opravu.
V letošním roce stát uvolnil na opravu silnic ve správě krajů čtyři miliardy korun, v příštím roce by tato částka měla vzrůst na šest miliard. „Toto zvýšení by Pardubickému kraji mělo přinést téměř sto milionů navíc. To by měla být významná pomoc pro opravy silnic druhé a třetí třídy,“ dodal Kupka.
Ministr se seznámil také s plány na stavbu mostu přes Labe v Řečanech nad Labem a požadavky na jeho stavbu.

 

Dotační program Ukrajina vyhlášen
Ministerstvo pro místní rozvoj [MMR] vyhlásilo dotační program Ukrajina. Obcím a krajům nabízí miliardu korun na rekonstrukci bytů a ubytoven pro uprchlíky. Opravené byty a ubytovny následně dle MMR poslouží jako sociální byty všem.
Dotace na opravu a vznik obecních a krajských bytů činí maximálně 120 tisíc korun na jednu osobou dle standardizované kapacity. Obce a kraje o dotace přitom budou moci žádat pouze pro ty byty, které předtím nebyly způsobilé k ubytování osob. Žádat mohou i o dotace na vybavení. Maximálně však do 20 procent uznatelných nákladů.
Jaké jsou podmínky programu pro uprchlíky
Náklady na rekonstrukce ubytování pro běžence půjde uplatňovat zpětně k 24. únoru, kdy Rusko napadlo Ukrajinu. Čerpat dotace municipality mohou pouze na ty objekty, které nebyly dosud obyvatelné. Přesto ale mohou sloužit k ubytovávání uprchlíků.
„K získání dotace postačí čestné prohlášení, že věc je řešena se stavebním úřadem. Pomůže také chystaný Lex Ukrajina. Opravené byty obcím a krajům po rekonstrukci zůstanou. Ty je využijí pro své občany,“ uvádí ve své zprávě MMR.
Příjem žádostí začíná po Velikonocích
Zájemci o dotace mohou začít podávat žádosti hned po Velikonocích. Dotace jim úřad vyplatí ex post. Příjem žádostí skončí letos k 30. listopadu. MMR uvedlo, že aktuálně jedná s Evropskou komisí o případné finanční participaci Evropské unie na programu.
Jako záložní variantu a nouzové řešení v případě ještě většího náporu na ubytovací kapacity MMR finančně podpoří obce a kraje při pořizování mobilních či montovaných domů pro ubytování uprchlíků. I při takovém scénáři MMR stanoví minimální standard vybavenosti tak, aby municipality pro uprchlíky garantovaly důstojné bydlení.