Českotřebovský deník 139/2022 (19/5) 
Nové video Českotřebovského deníku:
První vodíkový vlak pro osobní přepravu na světě dorazil  do České Třebové

Největší výhodou vodíkových souprav je podle odborníků zejména to, že mohou jezdit na neelektrifikovaných železnicích. Díky tomu jsou schopny nahradit dieselové vlaky s obdobnou dojezdovou vzdáleností a tím i výrazně snížit produkci škodlivých emisí. „Vzhledem k tomu, že neelektrifikované tratě tvoří asi dvě třetiny celé tuzemské železniční sítě, což dělá asi šest a půl tisíce kilometrů, je potenciál pro využití vodíku veliký,“ říká Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele a člen představenstva Českých drah zodpovědného za osobní dopravu.
Společnost je schopna nakoupit až 80 vozidel na vodíkový pohon. Jeden vlak od Alstomu stojí přibližně 140 milionů korun. Případná investice by tak ČD vyšla na více než 11 miliard korun. Kromě francouzské firmy se zabývá výrobou vodíkových souprav například německý Siemens.  Největší překážkou, která bude ambiciózní projekty brzdit, je v tuto chvíli nedokončená infrastruktura. Zatím není úplně jasné, jakým způsobem by se vodík do strojů načerpával. Jednou z možností je, že by plnicí stanice společně s vlaky dodával přímo Alstom. „Ve spolupráci se Správou železnic nyní připravujeme řešení na klíč. Kromě vlaků chceme dodávat i plničky,“ říká Kurucz. Dodal také, že co se týče výkonu, tedy toho, kolik se reálně najezdí na obou typech tratí kilometrů, je to mezi oběma typy železnic zhruba na stejno. Hlavním důvodem, proč se některé tratě nevyplatí elektrifikovat, je, že nejsou dostatečně vytížené. Na elektrifikovaných tak jezdí spíše příměstské vlaky na kratší vzdálenosti. Na neelektrifikovaných naopak méně vlaků na delší vzdálenosti napříč regiony.
Vodíkový vlak byl představen na I, nástupišti českotřebovského nádraží, je to druhá zastávka vodíkového vlaku v Česku po Praze. Součástí prezentace byla tisková konference a také jízda pro veřejnost do Lanškrouna a zpět. Českotřebovský deník připravil o této prezentaci dvanáctiminutovou video reportáž, ve které najdeme také vyjádření odpovědných funkcionářů dodavatele, Českých drah i Pardubického kraje. V dalším připravovaném filmu se budeme zabývat problémem podrobněji. Odkaz ZDE


Na I/14 stále nejsou po opravě namalované přechody pro chodce

Jak jsem se dnes dozvěděl na odboru opravy, tak obnova vodorovného značení zatím není možná, barva na čerstvě položeném (mastném) asfaltu nedrží a značení by dlouho nevydrželo. Přesto jsou na současný stav, kdy jsou značeny přechody jen "napůl"  velké stížnosti, bezpečnost chodců, zejména dětí, není dostatečně zajištěna např. na frekventovaném přechodu u křižovatky s ulicí Masarykovou a  komunikací Skalka nebo také u Kauflandu. Proto vedoucí odboru dopravy Ing. Tomáš Hájek požádal o instalaci přenosných dopravních značek, které zdůrazňují přítomnost přechodů pro chodce, které mají být umístěny ke smazaným přechodům co nejdříve. Omezení rychlosti nelze prosadit. (mm)

Domeček pro selku v Javorce nově instalovaný

Máme dva obrázky na porovnání. Vlevo je poslední snímek před rekonstrukcí a z fotografie je vidět že opravu byl nevyšší čas, aby tato oblíbená dětská atrakce v Javorce prošla  úplnou proměnou a rekonstrukcí. Vpravo je pak stav dnes ve čtvrtek 19/ř. Ještě není vše hotovo, došlo k posledním úpravám vizáže selky a další mechaniky, která zde bude instalována a ještě není ani zcela dokončen nový plot kolem atrakce. Doufám, že vše bude dobře hlídáno a  nedojde k takovým násilným akcím, které jsme zde registrovali v minulosti Současně také se připravuje instalace nového WC kontejneru, pro který je připraveno místo na okraji bývalého javoreckého zahradnictví. Původně byla montáž kontejneru ohlášena na 16. 5., tedy pondělí tohoto týdne, ale zatím se nic neděje. Každopádně je smlouva s dodavatelem termínována do 30. června 2022, kdy by mělo být zařízení předáno. Více na fotografiích - vlevo dětská atrakce dole u rybníčka a vpravo příprava pro montáž WC ...

Středa 25. května: na ZŠ Habrmanova bude Dětský den - mezinárodní !         


Členové mineralogického klubu si připomněli Ing. Jana Peringera a uctili jeho památku

Jednání mineralogů se  ve středu 18. května mimořádně přeneslo z učebny přírodopisu ZŠ Habrmanova do salonku restaurace Faltus. zde si členové klubu připomněli svoje mineralogické výlety a exkurze, na kterých zpravidla nechyběl Ing. Jan Peringer, který loni na zemřel. O Janu Peringerovi natočil Českotřebovský deník video vzpomínku, která byla také prezentována. Jan Peringer zastával od založení klubu funkci jednatele a svou práci vykonával důsledně a  iniciativně, bylo na něho vždy spolehnutí. Tím byl Jan Periner zařazen natrvalo do Galerie významných osobností města. Uvádím Fotografie z mimořádné schůze klubu. Další pravidelná činnost bude pokračovat v červnu Přednáškou  Ing. Šafaříka. 


  • Kotlíkové dotace budou pro nízkopříjmové domácnosti 
    V pondělí 23. května bude vyhlášena výzva k podávání žádostí o kotlíkové dotace v Pardubickém kraji, které budou v tomto případě určené výhradně pro žadatele s nižšími příjmy. Další změnou oproti předchozím výzvám je omezení podpory na plynové kondenzační kotle. Důvodem je mezinárodní situace a nejistota v oblasti dodávek ruského plynu. Celkově bude pro žadatele v Pardubickém kraji připraveno minimálně 171 milionů korun.
    „Oproti původním předpokladům máme pro náš kraj v tuto chvíli k dispozici minimálně 171 milionů korun, které budeme moci rozdělit mezi žadatele v našem kraji, kteří splní stanovená kritéria. Tím hlavním je, že žadatel pobírá starobní důchod nebo invalidní důchod 3. stupně, dávky hmotné nouze nebo že průměrný čistý roční příjem na člena domácnosti v roce 2020 nebyl vyšší než 170 900 korun. Žadatelem o dotaci může být vlastník nebo spoluvlastník rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci na území Pardubického kraje,“ řekl hejtman Martin Netolický.
    Novinkou je kromě vyšší alokace pro kraj také omezení podpory pro plynové kondenzační kotle. „Dotace na plynový kondenzační kotel bude poskytnuta pouze v případě, kdy ke dni 30. 4. 2022 byla výměna kotle již realizována nebo byla nejdéle k tomuto datu vystavena závazná objednávka. Toto omezení bude kompenzováno navýšením maximální výše dotace na tepelná čerpadla o 50 tisíc korun, tedy ze 130 tisíc korun na 180 tisíc korun," řekl radní Valtr. „Vyhlášení výzvy je plánováno na pondělí 23. května, zahájení příjmu žádostí pak na 22. června. V tuto chvíli předpokládáme, že bychom příjem žádostí o dotaci ukončili 31. srpna o půlnoci,“ uvedl klíčové termíny pro žadatele radní Ladislav Valtr.
    Žádosti o poskytnutí dotace budou předkládány prostřednictvím webové aplikace dostupné na webu https://www.pardubickykraj.cz/kotlikove-dotace/115559/kotlikove-dotace-pro-nizkoprijmove-domacnosti-v-pardubickem-kraji s následným doručením vytištěné a podepsané žádosti vč. příloh na Krajský úřad Pardubického kraje. Každé žádosti systém přiřadí jedinečné registrační číslo, a to podle času elektronického podání. Žádosti bude možné v uvedené aplikaci vyplňovat již ode dne vyhlášení dotačního programu. Po spuštění příjmu žádostí budou moci žadatelé vyplněné žádosti prostřednictvím aplikace elektronicky odeslat. Po odeslání bude nutné žádost vygenerovanou z aplikace vytisknout, podepsat včetně všech relevantních příloh a do 10 pracovních dnů od data elektronického podání doručit v listinné podobě osobně, poštou nebo prostřednictvím datové schránky na Krajský úřad Pardubického kraje.
    Kotlíkové dotace jsou v Pardubickém kraji poskytovány od roku 2016 a od samého počátku o ně byl velký zájem. Od první výzvy, která byla vyhlášena v lednu 2016, bylo na kotlíkových dotacích rozděleno téměř 630 milionů korun pro více jak 5 800 žadatelů.