Českotřebovský deník 168/2022 (15/6)

Atletický víceboj byl zorganizován pro 6, - 9 třídu ZŠ a nižší stupeň  gymnázia - Z každé školy se v každém ročníku zúčastnili 4 žáci  nebo žákyně). Disciplíny: Běh na 60 metrů, skok daleký, švihadlo 1 minuta, šplh na tyči. běh na pilinovce 500 metrů a hod 2kg medicimbalem   Fotoreportáž Mirky Červinkové najdete ZDE

 
Nová ředitelka MŠ Vinohrady

Na základě doporučení konkursní komise byla do funkce ředitelky MŠ Vinohrafy opd 1.9. 2022 jmenována paní Marcela Jansová, z České Třebové. Dosavadní ředitelka MŠ paní Herynková se do konkurzu nepřihlásila. Rada města vyslovila dosavadní ředitelce poděkování za její práci. připomeňme, že MŠ Vinohrady ještě provozuje další třídu MŠ v Borku na náměstí 17. listopadu a právě paní Herynková měla všechno spojené se zřízením, vybavením i provozem  tohoto odloučeného pracoviště na starosti. 
 
Mgr. Tomáš Starý  nadále ředitelem  ZŠ Habrmanova 

Konkurz na místo ředitele této školy byl v souladu se školským zákonem vyhlášen, ale nikdo se do konkurzu nepřihlásil. Situace byla posuzována z více stran, možnost urychleně opakovat výběrové řízení nebyla nakonec schválena a tak po dohodě s dosavadním ředitelem Mgr. Tomášem Starým, který se již nechce uvázat do funkce na další šestileté funkční období, bylo navrženo  jiné řešení. Mgr. Tomáš Starý byl jmenován ředitelem ZŠ Habrmanova na dobu určitou do doby jmenování nového ředitele školy, který by měl být ustanoven na základě výběrového řízení.  Jeho termín zatím není znám, lze předpokládat, že se tak stane v příštím roce.
 
Restaurátorské práce na památkách v České Třebové

Restaurátorské práce na pískovcové soše archanděla Michaela v České Třebové - Skuhrově  budou zajištěny díky dotaci poskytnuté Pardubickým krajem Práce provádí restaurátor Filip Špatenka z Vraclavi. Celkové náklady na uvedené práce v roce 2022 činí částku ve výši 97.000,- Kč. Finanční prostředky ve výši 20.000,- Kč budou hrazeny z Programu podpory památkové péče v Pardubickém kraji na rok 2022.
Restaurátorské práce na pískovcové soše sv. Jana Křtitele v České Třebové  na Litomyšlské ulici u sídliště Trávník se provádí také s  dotací Pardubického kraje. I zde práce provádí restaurátor Filip Špatenka. Celkové náklady na uvedené práce v roce 2022 činí částku ve výši 89.700,- včetně DPH. Finanční prostředky ve výši 30.000,- Kč budou hrazeny z Programu podpory památkové péče v Pardubickém kraji na rok 2022.
 
Most přes Třebovku v Husově ulici 

Jde o přemostění, které zde dříve bývalo jako vjezd do parnické textilky. Most byl snesen, jeho obnovení  v tomáži 3,5 tuny umožňující jízdu  osobních vozidel aby pomohl při obsluze budovaného obytného souboru Na Primoně, nejen pro auta bydlících, ale např. i pro záchrannou službu a příp. zásobování Niťárny aniž by rušilo nové sídliště. Zde má v letech  2023 - 2025 vzniknout 140 nových bytů ve 4 - 5 objektech.
V současnosti byla zadána projektová dokumentace tak, aby byla připravena pro možnou realizaci s využitím možností v rámci dotačního programu. Provedení projektové dokumentace byla svěřeno společnosti MDS PROJEKT s.r.o.Vysoké Mýto v ceně  ve výši 441.892,- Kč včetně DPH.
 
Prázdninové práce na základních školách

„Rekonstrukce sociálních zařízení dívek ve 2. NP budovy 1. stupně ZŠ Nádražní, Česká Třebová“ provede na základě výběrového řízení DS INTEX Česká Třebová ní bylo uveřejněno na profilu zadavatele. Na realizaci veřejné zakázky byly podány 2 nabídky. Rada města schvaluje v souladu se Směrnicí pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu Městem Česká Třebová ze dne 01.04.20
„Úpravy nástupního prostoru Základní školy Česká Třebová, Habrmanova ulice“ zajistí zhotovitel RYDO, spol. s r.o., Česká Třebová za celkovou cenu ve výši 2.018.589,76 Kč včetně DPH.
 
Participativní rozpočet města Česká Třebová 2022 

Rada města schválila výsledky hlasování, které probíhalo od 15. dubna do 13. května hlasování veřejnosti o předložených návrzích projektů. V kategorii pro malé projekty dopadlo hlasování následně:
Lavičky a koš na Zámostí – 202 hlasů Venkovní stůl na stolní tenis – 151 hlasů Lavičky a koš v parku u krematoria – 128 hlasů Dvojlehátko na sídlišti Lhotka – 30 hlasů
V kategorii pro velké projekty dopadlo hlasování následně: Vratné kelímky – 155 hlasů Revitalizace Jiráskovy cesty – 148 hlasů Stromy pro budoucnost – 129 hlasů Chodníček Na Splavě – 80 hlasů Zábradlí v ulici Riegrova – 29 hlasů
Dle pravidel rozpočtu budou  realizovány v obou kategoriích projekty dle jejich pořadí. V každé kategorii bude realizováno vždy tolik projektů, aby součet jejich odhadovaných hodnot nepřesáhl sumu peněz určenou pro danou kategorii (tzn. 100 tisíc korun pro menší projekty a 400 tisíc korun pro větší projekty).
Na základě pravidel byly navrženy k realizaci  projekty
lavičky a koše na Zámostí, venkovní stůl na stolní tenis, laviček a koše do parku u krematoria, vratné kelímky a revitalizace Jiráskovy cesty. Dle vyjádření příslušných odborů by v případě realizace těchto projektů nemělo dojít k přečerpání vyčleněné částky. Celkem by mělo být vyčerpáno přibližně 465 000 korun. Rozdělení realizací mezi jednotlivé odbory MěÚ je určeno dle jejich vzájemné dohody.
Jednání o výpomoci pro BusLine částečně pomáhá 

Na základě úterního jednání hejtmana Martina Netolického a náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše se ve středu ráno konalo další jednání s dopravcem BusLine o vývoji zajištění regionální autobusové dopravy ve čtyřech oblastech, které společnost obsluhuje. Kraj velmi intenzivně jedná s dalšími dopravci o možné výpomoci, a pokud vše půjde podle představ, tak by se v pondělí měl počet neodjetých spojů zredukovat na polovinu.
„Děláme maximum, co je v našich silách, tlačíme na společnost BusLine, aby vše uvedla co nejrychleji do stavu, který odpovídá uzavřené smlouvě. Zároveň obvoláváme další dopravce, zda jsou nám schopni a ochotni pomoci a některé turnusy místo společnosti BusLine zajistit. Momentálně to vypadá, že bychom mohli od pondělí snížit počet neodjetých spojů na polovinu. Věřím, že se nám to společnými silami podaří,“ uvedl Michal Kortyš.
Podle hejtmana Martina Netolického zároveň kraj bude na společnosti uplatňovat sankce. „V úterý jsme definovali jasné a nepodkročitelné podmínky směrem k dopravci. Stávající situaci považuji za šlendrián a flagrantní porušení smlouvy, protože dopravce věděl dlouho dopředu, že v neděli 12. června začíná zajišťovat autobusovou dopravu ve čtyřech oblastech. Smlouva hovoří jasně a smlouvy jsou od toho, aby se dodržovaly. Proto budeme po společnosti BusLine požadovat úhradu sankcí dle sankčního mechanismu, se kterým společnost při podpisu smlouvy souhlasila. Vím, že cestujícím sankce nepomohou, ale my rozhodně nemůžeme zavírat oči. Jakmile bude situace stabilizovaná, tak budeme po společnosti BusLine požadovat, aby připravila pro své cestující jako omluvu za stávající situaci určitý bonus například v podobě krátkodobého odpuštění jízdného,“ řekl hejtman Netolický.

POHÁR PŘETEKL:
DO ODVOLÁNÍ BUSLINE NEBUDE VYBÍRAT JÍZDNÉ

Dokud společnost BusLine nezačne plně zajišťovat dopravní obslužnost podle smlouvy a objednávky Pardubický kraj, nebude o tohoto dopravce vybíráno jízdné. Ušlé tržby kraj nebude dopravci kompenzovat a bude postupovat striktně podle smlouvy. Tento požadavek jsem po několikadenních peripetiích právě uplatnil spolu s panem náměstkem hejtmana pro dopravu na dopravci, který jej vzhledem k situaci akceptoval. Zdůrazňuji, že se jedná o všechny spoje zajištěné společností BUSLINE. Ostatní svůj závazek plní.


Vyřazené postele na Ukrajinu

Do Užhorodu ve středu ráno dorazil první ze tří kamionů s nemocničními lůžky, matracemi a stolky, které byly v rámci pravidelné obměny vyřazeny z majetku Nemocnice Pardubického kraje. Další dva kamiony se na cestu vydají pravděpodobně do konce tohoto týdne. Celkem bude přepraveno 66 postelí, matrací a nočních stolků.
„Do Zakarpatské oblasti jsme již v minulosti chtěli převést vyřazované postele z našich nemocnic, avšak vzhledem k vypuknutí války jsme je nakonec využili pro ubytování ukrajinských uprchlíků na zámku v Bystrém. Průběžná obměna nemocničních lůžek však pokračuje, a proto jsme nyní připravili převoz 66 lůžek, matrací a nočních stolků z Orlickoústecké a Litomyšlské nemocnice. Jedná se o postele, které bychom již v našich zdravotnických zařízeních nevyužili a na Ukrajině mohou ještě dlouho a dobře sloužit. První kamion vyrazil z Ústí nad Orlicí v úterý a dnes byly postele vyloženy v Užhorodě. Další dva kamiony by měly vyrazit do konce tohoto týdne,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Pardubický kraj nabídl inspiraci v péči o ohrožené děti

Děti, které z nějakých důvodů nemohou žít ve vlastní rodině a jak změnit péči o ně k lepšímu. To je téma, kterým se Pardubický kraj zabývá velmi intenzivně od roku 2014. Hledá inspiraci v zahraničí, zapojuje se do různých mezinárodních projektů a hlavně mění stav věcí. Své výsledky představil na celostátní konferenci nazvané „Změny v péči o ohrožené děti“ minulý týden v Pardubicích.
O konferenci byl velký zájem jak z dalších krajů, tak i z dětských domovů a neziskových organizací napříč Českou republikou. Není divu. Na cestě, po které se Pardubický kraj v této oblasti vydal, dosáhl pozoruhodných výsledků. „Takzvanou transformací prošly všechny tři bývalé kojenecké ústavy i všech pět dětských domovů. Vznikla dvě dětská centra s novými kompetencemi a v ústavní péči v našem kraji už není žádné samostatné zdravé dítě do tří let. Všude, kde to jde, se snažíme upřednostňovat náhradní rodinnou péči. Přes 50 % dětí umístěných v dětských domovech v Pardubickém kraji žije v komunitní formě péče, tj. v bytech nebo rodinných domcích, kde jsou stálí vychovatelé, děti se podílejí jak na přípravě jídel, nákupech, úklidu. Na zvoncích není název dětského domova, ale je tam příjmení, které si rodinná skupina zvolila. U dvou dětských domovů jsme již zcela opustili ústavní budovy, “ shrnul současnou situaci radní pro sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola, který stál před osmi lety u počátků celého procesu.
Jiné bydlení, jiný přístup a příprava na další život
Změnu péče o ohrožené děti v jednotlivých zařízeních popsali přítomným někteří ředitelé osobně a účastníci konference je zahrnovali řadou dotazů. Zajímalo je třeba, jaký vliv mají změny v dětských domovech na zaměstnance a děti, na financování provozu komunitní formy péče, kolik je zaměstnanců na jednu rodinnou skupinu nebo jak běžně fungují a hospodaří jednotlivé domácnosti.
„Myslím, že všichni vnímali, že myšlenku transformace péče museli vzít za svou nejprve zaměstnanci těchto zařízení pro děti. Ti si za pomoci odborníků a s naší podporou vytvořili transformační plány, vzdělávali se v nových dovednostech a postupně si uvědomovali, proč je potřeba změnit zaběhlé přístupy a jaký to má smysl. Někteří odešli, ale velká část zůstala, a když vidí výsledky, už by neměnili,“ řekl Pavel Šotola.
Pracovníci dětských domovů mají nyní možnost navázat s dětmi mnohem kvalitnější vztah, který je založený na společných zážitcích. Sami reflektují, že při společném vaření nebo večer v obýváku se o dětech dozvědí více, než dříve. Vychovatelé vnímají, že děti jsou klidnější, protože nejsou vystavené tolika konfliktním situacím a nechtěným střetům, jako tomu bylo během života v jedné velké budově. Děti už nechodí ze školy do Domova, ale domů.
Změny nejsou zadarmo, ale vyplatí se
Problematika péče o ohrožené děti spadá do kompetence sociální, školské a zdravotní. Naštěstí v Pardubickém kraji je na změnách od počátku shoda všech tří rezortů. Od samého počátku projektu si byl Pardubický kraj vědom i nemalých finančních dopadů, a proces změn proto probíhá postupně na základě stanovených priorit jednotlivých zařízení. Pardubický kraj finančně podporoval snížení počtu dětí ve skupině z 8 na 6, výjimečně na 5 dětí, výhledově počítá se 4 - 5 dětmi v domácnosti. „Zvýšené finanční náklady hradí Pardubický kraj ze svého rozpočtu. Z těchto důvodů vítáme změny ve financování dětských domovů podle počtu rodinných skupin a ne podle kapacity. Přesto je ale potřeba financování ještě upravit, aby bylo možné zajistit daný personální standard pro každou samostatnou domácnost s menším počtem dětí, ideálně 4-5 dětí na jedné rodinné skupině. Dětské domovy už nepotřebují uklízečky a kuchařky, ale potřebují více odborného personálu, který bude s dětmi pracovat,“ uvedl radní Josef Kozel, který má v rámci školství v kraje na starosti i dětské domovy.
Výraznou proměnou nabízených služeb prošla i dvě dětská centra sloučená ze tří bývalých kojeneckých ústavů. „V současné době zaměřují na péči a podporu dětem s vážným zdravotním postižením a jejich rodinám. Nabízejí terénní a ambulantní služby na sociálně-zdravotním pomezí, které v současném systému chybí. Mezi nově poskytovanými službami jsou např. odlehčovací pobyty, fyzioterapeutické ambulance nebo terénní zdravotní služba. Hlavní komplikaci na cestě ke změnám vidíme právě v roztříštěnosti systému péče o ohrožené děti a rodiny mezi několik resortů, a také v pomalých legislativních změnách, které na potřeby v regionech reagují s velkým zpožděním,“ konstatovala za zřizovatele dětských center náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Michaela Matoušková.
Jak se k tomu staví stát?
Na konferenci vystoupili také zástupci ministerstev sociálních věcí a školství, mládeže a tělovýchovy. „Moc mě potěšilo jejich pozitivní hodnocení našeho přístupu a dosavadních výsledků. Musím ocenit vystoupení pana Jana Mušuty, ředitele odboru řízení a podpory regionálního školství z MŠMT. Jeho velmi věcná prezentace přinesla velkou naději pro nastavení systémového financování komunitních domácností dětských domovů a sám vyjádřil nutnost změn v systému péče o ohrožené děti. Rádi budeme naše zkušenosti i reálné výsledky dále sdílet. Všem krajům i dětským domovům jsem nabídl podporu z naší strany při nastavování procesu změn v jejich kraji či zařízení,“ dodal na závěr Pavel Šotola.