Českotřebovský deník 175/2022 (22/6)  
Nové video Českotřebovského deníku: Koncert houslové třídy Jitky Novákové

Koncert se konal 22. června ve zcela zaplněném malém sále Kulturního centra jako poslední vystoupení žáků ZŠ v tomto školním roce.  Vystoupili  nejmladší houslisté z přípravky až do žáky II. stupně ZUŠ : Michal Hájek, Ondřej Mužik, Sabina Jadrná, Denisa Pecháčková, Aleš Kobulej, Adam Vebr, Jakub Beran, Matyáš Bretler, Václav Beran, Filip Němeček, Tomáš Mikolecký, Nela Příhodová, Nela Houdová a na závěr koncertu se uskutečnilo společné vystoupení, na kterém žáci třídy přednesli společně dvouhlasou skladbu  J. Hrubého Ainur, kterou nacvičovali s paní učitelkou Jitkou Novákovou individuálně, aby ji pak přednesli společně na koncertu pouze po jedné jediné společné zkoušce. Podařilo se to, můžete se přesvědčit na videu.  Jsou zde ukázky jednotlivých přednesených skladeb  včetně té závěrečné. Na youtube kanále Českotřebovského deníku můžete najít řadu dalších videí z koncertů ZUŠ Česká Třebová, např.:

SŠTD Gustava Habrmana vychovává mladé talenty Pardubického kraje

Ve středu 15. 6. 2022 se v Pardubicích udělovaly ceny Mladý talent Pardubického kraje. Z rukou radního Josefa Kozla je na pardubickém zámku měli převzít také dva žáci Střední školy technické a dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová – Jan Šváb a Jiří Fabián. Nakonec přijel jen Honza, Jirkovi, bohužel, zdravotní komplikace akci překazily. Cenu mu ale do České Třebové přivezl ředitel školy, pan Jan Kovář, který se akce za školu rovněž účastnil.
Jan Šváb je čerstvým absolventem maturitního oboru Elektrotechnika se zaměřením na výkonové a trakční systémy. Cenu si odvezl za svou několikaletou práci na modelovém kolejišti s řízením provozu, které škola buduje na podporu interaktivního vzdělávání.
Jiří Fabián je již úspěšným absolventem jedné střední školy, na té naší právě končí druhý ročník učebního oboru Truhlář. Cenu získal za svůj projekt, který rozjel v době covidu, kdy probíhala distanční výuka. Aby mu nechybělo praktické vyučování, vybudoval si v garáži svých rodičů malou truhlářskou dílnu a pouze za hodnotu materiálu vyráběl pro zájemce nejrůznější výrobky za dřeva – poličky, stolky atd.
Cílem akce Pardubického kraje je především podpora nadání, tvořivosti a odborných zájmů mladých lidí ZŠ a SŠ, ale také ocenění aktivního a prosociálního přístupu. Ze 46 návrhů bylo v kategorii SŠ uděleno 12 cen. Jsme hrdí na to, že dvě z nich díky našim nadaným studentům putovaly do České Třebové. Gratulujeme!

O kotlíkové dotace je zájem, za pár hodin je vyčerpáno na 60 milionů korun

Dnes ráno bylo zahájeno přijímání žádostí o kotlíkové dotace v Pardubickém kraji, které jsou v tomto případě určené výhradně pro žadatele s nižšími příjmy. Zájem je velký, ale hlásit se mohou i další zájemci, kteří splňují podmínky.
„Během prvních čtyř hodin náš systém přijal na 400 žádostí za celkovou částku přibližně 60 milionů korun. Příjem žádostí pokračuje do 31. srpna, pro náš kraj je celkem určeno přes 171 milionů korun,“ uvedl radní pro regionální rozvoj a evropské fondy Ladislav Valtr.
Hlavním kritériem je, že žadatel pobírá starobní důchod nebo invalidní důchod 3. stupně, dávky hmotné nouze nebo že průměrný čistý roční příjem na člena domácnosti v roce 2020 nebyl vyšší než 170 900 korun. Žadatelem o dotaci může být vlastník nebo spoluvlastník rodinného domu, bytové jednotky v bytovém domě, nebo trvale obývané stavby pro rodinnou rekreaci na území Pardubického kraje. Novinkou je kromě vyšší alokace pro kraj také omezení podpory pro plynové kondenzační kotle.  „Toto omezení bude kompenzováno navýšením maximální výše dotace na tepelná čerpadla o 50 tisíc korun, tedy ze 130 tisíc korun na 180 tisíc korun," dodal radní Valtr.
Žádosti o poskytnutí dotace budou předkládány prostřednictvím webové aplikace dostupné na webu https://www.pardubickykraj.cz/kotlikove-dotace/115559/kotlikove-dotace-pro-nizkoprijmove-domacnosti-v-pardubickem-kraji s následným doručením vytištěné a podepsané žádosti vč. příloh na Krajský úřad Pardubického kraje. Každé žádosti systém přiřadí jedinečné registrační číslo, a to podle času elektronického podání. Žádosti je možné v uvedené aplikaci vyplňovat již ode dne vyhlášení dotačního programu. Poté mohou žadatelé vyplněné žádosti prostřednictvím aplikace elektronicky odeslat. Po odeslání bude nutné žádost vygenerovanou z aplikace vytisknout, podepsat včetně všech relevantních příloh a do 10 pracovních dnů od data elektronického podání doručit v listinné podobě osobně, poštou nebo prostřednictvím datové schránky na Krajský úřad Pardubického kraje.
Otevření modernizovaného úseku silnice II/337 Seč – Třemošnice 

Úsek končí nakřiž. s III/33741.- Slavnostní otevření bude zítra v pátek 24. června ve 13 hodin v Seči na náměstí.

Rychlé wifi v nových autobusech pardubické MHD

Nové autobusy pardubické MHD nabízí cestujícím rychlou Wi-Fi. Připojení celé flotily 32 vozidel zajišťuje česká Passengera Cestující v Pardubickém kraji od 12. června vozí nová flotila 32 autobusů společnosti Umbrella Coach & Buses. Kromě většího pohodlí nové vozy nabízí také stabilní Wi-Fi připojení, které dodává česká technologická společnost Passengera. Ta pro cestující v nových autobusech na Pardubicku bude v následujících pěti letech zajišťovat stabilní vysokorychlostní připojení k internetu. Její řešení je zároveň připraveno na monetizaci internetového připojení skrze reklamu. Passengera svá moderní digitální řešení dodává na pět kontinentů a v Česku ji cestující využívají například v městské dopravě mezi Jabloncem a Libercem, na linkách Flixbusu nebo v dálkových spojích Českých drah.
Na Přeloučsku zajišťuje od 12. června na následujících pět let přepravní služby v systému IREDO pro Pardubický kraj společnost Umbrella Coach & Buses. Všech 32 vyčleněných autobusů cestujícím nabízí 4G LTE Wi-Fi připojení k internetu zajišťované českou společností Passengera. Tu cestující mohou znát například z paluby vlaků Pendolino Českých drah, kam společnost kromě internetového připojení dodává také infotainment portál nebo objednávací systém na občerstvení.
Internetové připojení pro cestující na Pardubicku bude Passengera zajišťovat skrze svou certifikovanou hardwarovou platformu Passengera R1. Ta kromě stabilního připojení všech cestujících k internetu nabízí i volitelné rozšíření o platformu pro monetizaci internetového připojení skrze reklamu. V portfoliu má Passengera i vyšší produktové řady (využívané například u Flixbusu), které umožňují jediným zařízením pokrýt celou řadu digitálních služeb. Společnost dokáže zajistit špičkovou internetovou konektivitu pomocí LTE-A modemů, připojení periferních zařízení, jako jsou multimediální obrazovky, kamery či senzory, ale také centrální správu provozních dat celé flotily nebo plnohodnotný infotainment systém.
Passengera s Umbrellou spolupracují i na spojích pro Flixbus
Passengera již s dopravcem Umbrella Coach & Buses spadajícím do skupiny Umbrella Mobility spolupracuje skrze českou pobočku Flixbus CZ na projektech pro německou dopravní společnost Flixbus. Do autobusů na těchto linkách kromě internetu dodává také tzv. infotainment portál s filmy, hudbou či hrami. Skupina Umbrella Mobility zaměstnává přes 400 lidí a dosahuje miliardových obratů. V Česku kromě nadcházejícího projektu na Přeloučsku zajišťuje dopravu také v Jablonci nad Nisou a ve třech lokalitách na Ústecku.

Odklad části nového stavebního zákona projednal Senát

Senát dnes projednal odklad části nového stavebního zákona. Odklad účinnosti je nutný. Jinak by se všichni už museli připravovat na vznik státní soustavy stavebních úřadů v čele s Nejvyšším stavebním úřadem, která stejně nevznikne. Nyní míří k podpisu prezidenta.
K novele stavebního zákona, která zanechává princip „Jeden úřad, jedno razítko, jedno řízení“, a zachraňuje 371 úřadů v obcích, nyní běží vypořádání připomínek se všemi dotčenými partnery a připomínkovými místy.
„Naše věcná novela zohledňuje nejen dostupnost stavebních úřadů v regionech, ale také například ochranu životního prostředí a památek, což minulá vláda nebrala v potaz. Nový stavební zákon minulé vlády totiž rušil kompletně všechny obecní stavební úřady a zřizoval zcela novou státní stavební správu v čele s Nejvyšším stavebním úřadem. Zůstalo by jen 14 krajských státních stavebních úřadů, které by si mohly zřizovat maximálně pobočky a to jen na základě libovůle ředitele (krajského) úřadu. Naše novela stavebního zákona zachraňuje 371 úřadů v obcích a městech všude tam, kde úřad splnil alespoň jedno z kritérií ze studie Ministerstva vnitra. Ta jasně definuje parametry, které zahrnují například počet úředníků úřadu, počet provedených úkonů stavebních úřadů a dostupnost stavebního úřadu pro občany počítaná na skutečně ujeté kilometry. Maximální dojezdová vzdálenost na stavební úřad pak bude 35 km. Na základě tohoto klíče připravilo Ministerstvo vnitra seznam stavebních úřadů, který společně s Ministerstvem pro místní rozvoj projednalo se zástupci samospráv,” říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
K původnímu „zákonu roku“ minulé vlády se vznesl takový odpor, že v rámci našeho meziresortního připomínkového řízení přišly připomínky dokonce i k němu. A bylo jich přes 230. Zákon byl protlačen na sílu a přes odpor dotčených subjektů. My jdeme zcela opačnou cestou. Transparentně se všemi řešíme jejich připomínky a hledáme shodu,“ dodává Ivan Bartoš.
Věcnou novelou bude zrušen Nejvyšší stavební úřad a jemu podřízená nová soustava krajských stavebních úřadů, která by byla zbytečně drahá a také nepraktická. Nebude tedy zřízena nová “pyramida“ stavebních úřadů, ale úředníci stavebních úřadů zůstanou tam, kde jsou dnes, tedy nejblíže k lidem. Díky novele také dojde k větší ochraně životního prostředí a památek. 
Stále ale platí původní plán, že si stavebník jen podá žádost a stavební úřad si veškeré záležitosti obstará sám, což zásadně ovlivní i digitalizace. Princip ,Jeden úřad, jedno razítko, jedno řízení´ zůstane zachován, podobně jako Specializovaný stavební úřad. Ten bude mít na starosti velké projekty, takže stavby dálnic, železnic nebo energetické infrastruktury bude možné stavět rychleji, než dnes. 
Do konce června bude novela předložena vládě. Po projednání Legislativní radou vlády by měla být na programu jednání vlády v září a sněmovna by ji měla začít projednávat v říjnu. Definitivní verze novely by měla být schválena už do konce tohoto roku. Účinnost všech částí zákona pak bude od roku 2024.

Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci ČEZ

Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se dočkala renovace a zprovoznění parní lokomotivy č. 5 z lokomotivky Krauss-Linz, která je největší a nejtěžší parní lokomotivou na rozchodu 600 mm ve střední Evropě. Lokomotiva je jediným exemplářem svého typu na světě a je také unikátní nepříliš obvyklým konstrukčním řešením s jednonápravovým podpůrným tendrem. Lokomotiva se v dílnách Mladějovské dráhy pod rukami dobrovolníků podrobila tříleté náročné generální opravě. Podařilo se opravit hlavní celky jako kotel a hlavní rám a vyměnit nebo opravit opotřebované součásti. Slavnostní jízdou se lokomotiva stala provozuschopnou a bude provozována jako jedna z výletních vlaků pro širokou veřejnost na trati Mladějovské průmyslové dráhy. Trať, po které jezdí měří 11 kilometrů. Nadace ČEZ renovaci podpořila částkou 117 tisíc korun.
„Bohužel po více než 90 letech od vyrobení byly vybrané části lokomotivy v nevyhovujícím stavu, především prorezivělý tendr s budkou obsluhy a opotřebením zničený sklopný rošt topeniště. Tyto části jsme museli vyrobit zcela znovu, rošt jsme odlili ze speciální žáruvzdorné oceli, kabinu a tendr lokomotivy jsme zrekonstruovali dle předlohy,“ vysvětluje s nadšením Vít Opočenský.
„Díky podpoře Nadace ČEZ jsme mohli dokončit generální opravu lokomotivy. Naši dobrovolníci si poradili i s výrobou a renovací spousty dílů a povedlo se jim lokomotivu kompletně zrenovovat a zprovoznit do této podoby,“ pochvaluje si Martin Janata. Krásná příroda a unikátní lokomotiva láká k výletům nejen tuzemské, ale i zahraniční návštěvníky. Mladějovská dráha je atraktivním cílem výletů již 25 let. Technická památka je 11 km dlouhá průmyslová úzkokolejka, která spojuje bývalý důlní areál Hřebeč a šamotový závod v Mladějově. Spolek Mladějovská průmyslová dráha je dobrovolným sdružením zájemců o železniční provoz, techniku i historii, kteří se ve svém volném čase a bez nároků na odměnu podílejí na opravách trati a vozidel. Mimo parní lokomotivy č. 5 provozují ještě dvě parní lokomotivy - č. 1 z roku 1920 a BS80 z roku 1951, které byly v dílnách Mladějovské dráhy úspěšně podrobeny generálním opravám již v minulosti.
Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků. Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu.

Z Ústí do Hanušovic o prázdninách každý den

Spěšné vlaky z Ústí nad Orlicí přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic budou o letních prázdninách jezdit každý den. Cestujícím tak vzniknou nové možnosti, jak se i v pracovní dny přepravit mezi Orlickoústeckem a Jeseníky. Na pravidelném letním provozu v týdnu se domluvil Pardubický kraj s dopravcem Leo Express, který v oblasti železniční dopravu zajišťuje.
„Naším cílem je rozšířit možnosti pro turisty, kteří se chtějí dostat z našeho kraje do Jeseníků nejen o víkendech. Proto jsme se s dopravcem Leo Express domluvili na tom, že přes celé letní prázdniny budou spěšné vlaky z Ústí nad Orlicí přes Letohrad a Dolní Lipku pokračovat až do Hanušovic v sousedním Olomouckém kraji.
Bude je jednat o tři páry spojů s tím, že vlaky budou z Dolní Lipky odjíždět v 9:27, 13:27 a 17:27. V opačném směru z Hanušovic směrem na Ústí nad Orlicí v 10:02, 14:02 a 18:02,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že o víkendu navíc jede ještě jeden ranní pár vlaku, a to s odjezdem v 7:27 z Dolní Lipky a v 8:02 z Hanušovic.
Dobrou zprávou pro cestující je, že ve stanici Červený Potok bude u většiny spojů zajištěn přestup na silniční turistický vláček, který doveze cestující na Dolní Moravu přímo pod lanovku, kterou se mohou vyvézt ke Stezce v oblacích či v lanovému mostu Sky walk.

LION Helicopters zakládá evropskou síť vrtulníkových škol - Leading Helicopter Academies (LHA)

Společnost LION Helicopters s domovskou základnou na letišti v Hradci Králové, která za 10 let své činnosti vycvičila řadu pilotů vrtulníků různých úrovní od soukromých přes obchodní až po piloty letecké záchranné služby a letecké instruktory, se stala jedním z deseti zakládajících členů evropské sítě předních vrtulníkových škol - Leading Helicopter Academies (LHA).
LION Helicopters je zatím první a jedinou vrtulníkovou leteckou školou ze střední a východní Evropy, která je v LHA zastoupena. Díky LHA mohou klienti společnosti LION Helicopters získat jedinečné výhody, jako je široká škála výcvikových podmínek, mezinárodní prostředí a zkušenosti, stejně jako kontakty a sdílené informace o volných pracovních místech, a to jak v rámci pilotního výcviku, tak v rámci rozvoje kariéry pilotů vrtulníků.
Nové seskupení předních evropských leteckých škol, které zahrnuje taková jména, jako jsou European Helicopter Center, Heli Austria Flight Academy a Mountainflyers, si klade za cíl poskytovat zájemcům o létání s vrtulníkem špičkové a komplexní služby prostřednictvím společné flotily 150 vrtulníků, 80 leteckých instruktorů a 22 základen pro téměř 16 000 výcvikových hodin ročně po celé Evropě. Zakládající členové dosud vycvičili více než 3 000 pilotů vrtulníků, po kterých je v celé Evropě stále větší poptávka.
 
Stavební práce na novém sídle krajské galerie finišují 

Z Gočárovy budovy Automatických mlýnů vznikne krajská galerie umění s novými výstavními sály, prostory pro práci s veřejností a depozitáři. Objekt bude zvenku přístupný z nábřeží i z nádvoří bezbariérově, uvnitř budovy budou pak třemi výtahy přístupná všechna podlaží, jedním z výtahů i střešní terasa. Stavební část má být hotová do konce srpna.
„I když stavební práce na hlavní budově z velké části brzo skončí, čeká nás ještě spousta dalších úkolů. Musíme například vysoutěžit a zrealizovat celé vnitřní vybavení. Tento týden jsme na radě kraje vyhlásili výběrové řízení na dodávku a instalaci audiovizuální techniky a řešení prostorové akustiky. To spočívá v úpravě stěn společenského sálu pomocí atypických lamelových akustických a difúzních obkladů, které zajistí dobré podmínky pro mluvené slovo i hudbu. Postupně budeme soutěžit i další části vnitřního vybavení,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
Nově vznikne i patro pro zaměstnance galerie
Původně měli zůstat odborní pracovníci galerie ve starých kancelářích na zámku. „Nakonec jsme se rozhodli, že celý zámek uvolníme Východočeskému muzeu a pro odborné pracovníky a vedení galerie zprovozníme kancelářskou sekci v části Automatických mlýnů, které se netýká současná etapa rekonstrukce. Umožní nám to soustředit celou krajskou galerii jen na dvě místa – do Automatických mlýnů a Domu U Jonáše. Náklady na administrativní patro předpokládáme kolem 10 milionů korun a je to akce pro příští rok,“ dodal Línek.
Gočárova galerie bude mít svou kavárnu
Mimo hlavní projekt podpořený evropskými dotacemi vyroste v hlavní budově Automatických mlýnů galerijní kavárna s výhledem na řeku Chrudimku. Samotný projekt si vezme na starost Východočeská galerie, příspěvková organizace Pardubického kraje, která se postará o vnitřní vybavení a případné stavební úpravy.  Předpokládané náklady jsou zhruba 1,6 milionu korun. Zároveň bude galerie hledat vhodného nájemce na provoz kavárny.