Českotřebovský deník 178/2022 (25/6)
Nové video Českotřebovského deníku: Předávání výučních listů na SŠTD

Ve čtvrtek 23/6 se velký sál Střední technické a dopravní školy na Skalce zaplnil novými absolventy školy a jejich rodiči. Stejně jako v předešlých letech se zde konalo slavnostní předávání výučních listů v elektro oborech, oboru truhlář nábytkář a v oboru strojní mechanik. Přítomno bylo nejen kompletní vedení školy v čele s ředitelem Mgr. Janem Kovářem, zástupkyní ředitele školy pro teoretickou výuku Ing. Petrou Bártovou, Ph.D.a zástupcem ředitele školy pro odborný výcvik Janem Hanikem, ale také starostka města Česká Třebová Mgr. Magdaléna Peterková.  Jak přiznala ve svém projevu, tak má k této škole  úzký vztah daný tím, že 33 let svého svého profesního života výuce a výchově na této škole. Slavnostní rámec této akci dodali  i žáci českotřebovské základní umělecké školy. Výuční listy byly předány absolventům čtyř tříd tříletého studia, bylo připomenuto, že jejich studium bylo poznamenáno pandemií koronaviru a školní praxe tak byla narušena takovým způsobem, že to nikdo nepamatuje od zahájení povinné školní docházky v 18. století. S nástrahami takto narušeného studia se dokázali žáci i jejich učitelé vyrovnat.  Absolventi získali profesní kvalifikaci, která jim umožní vstoupit do praktického života ať již na pozici zaměstnanců nebo mohou uvažovat o zahájení vlastní podnikatelské činnosti. K tomu všemu jim škola dala dobrý základ.

Nové vodorovné dopravní  značení na Trávníku

Je to zřejmé z fotografií. Značení bylo namalováno v závěru uplynulého týdne. Nikoliv svévolně, ale na základě schváleni Dopravním inspektorátem Policie ČR, návrh na provedení vzešel od potřeby zajišťovat ze sídliště svoz odpadu a případný příjezd vozidel záchranného systému.  Pomocí žlutého označení je určeno, kde vozidla stát nesmí, aby bylo možné obsluhovat sídliště sběrnými vozy na odpad a to bezpečným způsobem. Je to tak např. např. na horním parkovišti nad domy čp. 1989 - 91, žlutě j vyznačen zákaz stání i na "kulatých" křižovatkách, dosud běžně obsazených zaparkovanými automobily., např. také u vjezdu k evangelickému kostelu. Zákazy na těchto místech jsou logické, vyplývají ze zákona a ve skutečnosti je nebylo třeba ani vyznačovat. Je to ovšem pro zdůraznění požadavku neparkovat důležité.  Tak třeba vjezd k evangelickému kostelu je jediným místem na otočení sběrných vozů EkoBi, jinak se často stávalo, že vozy musely couvat až do Litomyšlské ulice a posádky pak ke kontejnerům na sídliště logicky odmítali zajíždět. Nalajnovat by bylo možné i celé parkoviště, většina SBD to považuje za potřebné. Praxe však ukazuje, že by to neznamenalo žádný přírůstek parkovacích míst, naopak další starost o každoroční lajnování sídliště.

Měření frekvence nákladních vozidel světelná křižovatka neumožňuje

Stačí pouhé pozorování a  můžeme si být jisti, že zejména počet kamionů  jedoucích po I/14 přes Českou Třebovou rychle narůstá. Je to spojeno s obtěžováním hlukem, exhalacemi, vibracemi a také poškozováním vozovky,  prakticky každý rok se musí část  povrchové vrstvy obnovovat někde na průtahu městem.  Nejde jen o rostoucí počet kamionů s kontejnery mířící na zdejší logistický terminál Metrans nebo z něho, který několikanásobně překračuje hodnoty stanovené jako maximální ve stavebním povolení, ale  také o vyhýbání se mýtnému systému zavedenému na silnici I/35. Možnost jak zjistit počty osobních vozidel a počty kamionů mělo dát zařízení na světlené křižovatce. Ukazuje se, že tyto informace z něho "nedostaneme. Pokud budeme něco takové požadovat, nezbývá než sčítat vozidla ručně, tedy dělat čárky na papír a počítat.....  Kamery na křižovatce takovou informaci nedají, jedině indukční smyčky, které zase nebyly při obnově asfaltové vrstvy instalovány.
 
Světelnou křižovatku by měl správně převzít stát, tedy ŘSD

Ona je totiž vůbec se světlenou křižovatkou na Tyršově náměstí velká potíž. Především v tom, že byla pořízena městem Česká Třebová, které se o správný chod  samo stará, ačkoliv reguluje dopravu výhradně na komunikacích, které patří státu nebo Pardubickému kraji. Zatím veškeré žádosti o převzetí světelné křižovatky a její další modernizaci nebyly úspěšné.
Zatímco  městu nepatří ani jedna dopravní značka na I/14 nebo i na krajských silnicích na Litomyšl či do Skuhrova, tak tady najednou máme na krku celou světelnou křižovatku. A ještě k ní jsou výhrady, zejména k malé intenzitě světel semaforů. Jejich výměna   na LED světelné zdroje je náročná a drahá. Ať to zařídí ŘSD nebo Pardubický kraj, nebo lépe všichni dohromady. Vždyť křižovatka na Tyršově náměstí je sama o sobě velkou dopravní závadou a je-li třeba pečovat, tak nejvíce právě o takováto nebezpečná místa. Jako kdybychom měli málo starostí s místními komunikacemi, tak ještě abychom se postarali o ty silnice  patřící státu nebo vyššímu územnímu celku. Dobře to je vidět např. na nově vybudovaném  nasvětleném přechodu u pivovaru. který jsme postavili sice se 120ti tisícovou dotací Nadace ČEZ, ale ke které bylo třeba ještě "přisypat" dalších 350 tisíc korun z městského rozpočtu..  A když se tam dnes podíváte, tak investice města je hotová, ale správce komunikace, krajská správa a údržba silnic nedokáže do tohoto přechodu ani namalovat vodorovné dopravní značení, tedy "zebru". Snad abychom si ji zaplatili taky ze svého? (mm)
 
Návštěva v Bydhošti u výrobce moderních železničních vozidel

Modernizace železničních vozidel pro České dráhy a Pardubický kraj byla hlavním cílem návštěvy hejtmana Martina Netolického, náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše, zastupitele Jiřího Ducháčka a zástupců Českých drah ve společnosti PESA v polské Bydhošti. Tento významný výrobce železničních vozidel, mezi která patří mimo jiné známá vozidla typu RegioShark zaměstnává přes 3500 zaměstnanců.
„V souvislosti s naší podepsanou desetiletou smlouvou s Českými drahami řešíme také postupné nasazování moderních železničních vozidel na naše regionální tratě. Jedná se především o vozidla typu RegioShark, která naší cestující velmi dobře znají. Zajímalo nás také, jakým způsobem společnost v rámci vývoje připravuje svá vozidla na alternativní pohony, jako jsou například vodíkové vlaky,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „České dráhy mají s výrobcem podepsanou rámcovou smlouvu na odběr 160 železničních vozidel, z čehož již 66 je objednáno, a to včetně vozidel pro náš kraj, což opět rozšíří počet moderních nízkopodlažních vozidel pro cestující v Pardubickém kraji.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše je důležité, že nová vozidla přinesou cestujícím jen pozitivní změny. „Jedná se o velmi prostorná a nízkopodlažní vozidla, která již nejen v našem kraji známe a postupně je budeme nasazovat na další regionální tratě tak, abychom postupně opouštěli vozidla řady RegioNova, což jsou modernizovaná vozidla typu 810, která v různých obměnách jezdí desítky let,“ řekl Michal Kortyš. „Co je důležité, tak se tato vozidla umožňují využívat druhou generaci biopaliv, konkrétně příměsi HVO (Hydrogenačně upravený rostlinný olej), tedy syntetické nafty. Jedná se o dohodu společnosti PESA a výrobce motorů, což je pro nás jednoznačně dobrá zpráva,“ doplnil Kortyš.
Pro společnost PESA patří Česká republika v tuto chvíli mezi jednu z cílových a prioritních zemí pro dodávky železničních vozidel. Jedním z cílům společnosti je vyrábět modulární kolejová vozidla, která budou přizpůsobena jednotlivým typům trakcí. Ambicí je také zapojení do vývoje vozidel na vysokorychlostní tratě.

Uzavření nemocnice v Chrudimi není na stole

Vzhledem k vývoji posledních týdnů a debatám ohledně fungování Chrudimské nemocnice se v pátek odpoledne sešli zástupci Pardubického kraje v čele s hejtmanem Martinem Netolickým a náměstkyní pro oblast zdravotnictví Michaelou Matouškovou s vedením města Chrudim a vedením Nemocnice Pardubického kraje. Hlavním cílem bylo vyjasnění některých aktivit, které se odehrávají ve veřejném prostoru a rozhodně nepomáhají snahám o zlepšení personální situace především na interním oddělení.
„Téma uzavření nemocnice či převzetí od Pardubického kraje nikdy nebylo, není a nebude na stole. Garantujeme nejen vedení města, ale i všem pacientům další fungování a rozvoj nemocnice. Kraj je jediným poskytovatelem akutní lůžkové péče v regionu, což je nespornou výhodou krajského zdravotnictví. Musíme si uvědomit, že jen díky sloučení pěti nemocnic do jedné akciové společnosti se daří realizovat největší investice v historii a krajské zdravotnictví držet ekonomicky nad vodou. Po dvou letech koronavirové pandemie je navíc zdravotnický personál oprávněně unavený, a proto musime myslet na to, aby si personál mohl dopřát také zaslouženou dovolenou v letních měsících. Navíc jsme v době, kdy je obecně nedostatek internistů, se kterým se potýkají také další nemocnice, a to nejen v okolních regionech,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Vyvolávání jakékoliv nejistoty u občanů, stávajících lékařů a zdravotních sester, ale i potenciálních nových lékařů a dalšího zdravotnického personálu situaci rozhodně nepomáhá, proto jsme požádali město, abychom byli všichni na jedné lodi, protože zdravotnictví musí být společným zájmem nás všech. Shodli jsme se s vedením města, že budeme postupovat společně, a to včetně vytváření podmínek pro nový zdravotnický personál, mezi které patří kromě platového ohodnocení také byty, školky, školy a další potřebné motivační prvky,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Podle náměstkyně hejtmana Michaely Matouškové probíhá se samosprávou velmi aktivní komunikace. „Nejen se starostou a samosprávou města Chrudim, ale i s dalšími starosty jsem dlouhodobě v těsném kontaktu, a to jak prostřednictvím seminářů a celé řady pracovních setkání, tak osobně. Všem jsem zcela jasně sdělila, jaké plány s Chrudimskou nemocnicí máme. Bohužel i toto rozdmýchávání nejistoty nám znesnadňuje jednání s novými internisty, kterých je na trhu práce opravdu málo. Proto vítám naši páteční dohodu, že si rozumíme v tom, že je nutné především uklidnit atmosféru a táhnout za jeden provaz,“ řekla náměstkyně hejtmana pro oblast zdravotnictví Michaela Matoušková.

Ze Seče do Třemošnice po nové silnici

Pardubický kraj v posledních letech investuje výrazné finanční prostředky do modernizací silnic v okolí Seče a Třemošnice. V pátek byla dokončena investice do modernizace silnice II/337 ze Seče do Třemošnice za 184 milionů korun včetně daně. Již v roce 2020 byla dokončena kompletní úprava komunikace z Trhové Kamenice do Vršova za 155 milionů korun a nyní je dokončováno její pokračování z Vršova do Seče za 121 milionů korun.
„Za výrazné pomoci evropských fondů jsme připravili čtyřetapovou modernizaci silnic v okolí Seče, Třemošnice a Trhové Kamenice. První realizovanou stavbou byla komunikace z Trhové Kamenice do Vršova za 155 milionů korun, která byla dokončena v roce 2020. Na tuto stavbu navazuje pokračování téměř osmikilometrového úseku z Vršova do Seče za 121 milionů korun, kde nyní práce pokračují. Ze Seče pak máme na dvě etapy rozdělenou komunikaci II/337, jejíž první dokončený úsek končí v Třemošnici. Jedná se o více jak osm kilometrů dlouhý úsek na trase Třemošnice, Podhradí, Starý Dvůr, Kraskov, Žďárec u Seče a Seč,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Stavba byla financována ze 70. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu, kdy podíl finanční dotace z rozpočtu Evropské unie tvoří 90 procent nákladů. Celková cena díla je v současné chvíli necelých 184 milionů korun včetně daně, ale bude ještě mírně ponížena po odpočtech za stavební práce, které nebylo třeba provádět,“ řekl hejtman Martin Netolický s tím, že celková doba výstavby byla 298 stavebních dnů.
Nyní otevřený úsek silnice začíná v Seči na křižovatce se silnicí II/340 a končí v Třemošnici na křižovatce se silnicí III/33741. „Modernizace spočívá v kompletní obnově živičných a podkladních vrstev v šířce komunikace 7,5 metrů, což oproti předchozímu stavu znamenalo rozšíření komunikace. Součástí byla také demolice tří mostních objektů v místní části Kraskov, přičemž došlo ke kompletní výstavbě mostů nových. Dále jsme řešili přeložky chodníků ve městě Seč, přeložky inženýrských sítí, výstavbu a obnovu propustků, hospodářských sjezdů, autobusových zálivů a obnovu vodorovného a svislého dopravního značení,“ vyjmenoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Nejnáročnější částí stavby a její dominantou byl bezesporu skalní masiv, který se zároveň nachází na území národní přírodní rezervace Lichnice v chráněné krajinné oblasti Železné hory. „Skalní masiv podél komunikace byl v havarijním stavu a docházelo k jeho sesuvu na komunikaci. Musela být odstraněna vegetace, která masiv rozrušovala, došlo k očištění skalních stěn, byly odstraněny svahové pokryvy a rizikové části masivu bylo nutné odtěžit,“ přiblížil práce hejtman Martin Netolický. Dále bylo provedeno zajištění masivu v podobě překrytí kotvenými vysokopevnostními ocelovými sítěmi a byly zde umístěny dynamické bariéry. Zabezpečení masivu zvýšilo komfort řidičů a především pak jejich bezpečnost, a zároveň velmi citlivě zasahuje do chráněného krajinné oblasti.
Pardubický kraj zároveň počítá s návazností posledního úseku od Třemošnice po hranici kraje. „V současnosti máme připravenou projektovou dokumentaci a čekáme na vypsání vhodné výzvy. Pokud by se vše povedlo v letošním roce, modernizace posledního úseku by mohla začít na začátku stavební sezóny 2023,“ dodal hejtman.