Pavel Stejskal: Výlukové léto 2022       
Se železničními výlukami okolo České Třebové jako by se roztrhnul pytel. Už druhý rok znepříjemňuje cestujícím život výluka mezi Ústím nad Orlicí a Chocní, a ještě nějaký čas znepříjemňovat bude.
 Na úseku Svitavy - Březová
Od konce roku 2021 běží také rozsáhlá výluka mezi Blanskem a Brnem, která je opět dalším znepříjemněním cestování s přestupem v Blansku na autobusy. S náhradní autobusovou dopravou jsou problémy hlavně na příjezdu do Brna, kdy je příjezdová silnice stále přecpaná a doprava tu popojíždí většinou krokem. Další velice nepříjemnou výlukou je zastavení provozu mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou, kde už několik let je problémový násep trati, který zde ujížděl na jílovém nestabilním základě. Bylo nutno tento násep sanovat a odstranit vleklou závadu na koridorové trati.
Právě výluka a zastavení provozu mezi Blanskem a Brnem byla příležitostí i zde provést výluku. Ta začala dne 1.6. a potrvá do 28.8.2022. Tato výluka ale způsobila další velice nepříjemné cestování hlavně v horkých letních dnech. Náhradní autobusová doprava mezi Svitavami a Brnem je v drtivé většině neklimatizovanými autobusy, a tak je jízda vysilující disciplínou, trvající více jak hodinu. Nicméně i tyto práce v kilometrech 224,6 – 225,0 je nutno udělat. Protože z časových důvodů nejsem schopen dokumentovat probíhající práce na výluce mezi Blanskem a Brnem, rozhodl jsem se, že občas zaskočím zdokumentovat sanaci a rekonstrukci náspu právě mezi Svitavami a Březovou nad Svitavou.
Několikrát jsem tedy navštívil tuto stavbu a pořídil jsem několik desítek snímků probíhajících prací. Nakonec, za měsíc by po obnoveném náspu měl být zahájen opětovný provoz a cestující pak bude zatěžovat jen výluka mezi Blanskem a Brnem. Výše zmíněné kilometry 224,6  - 225,0, na kterých probíhá stavební činnost se nachází mezi zastávkou Hradce nad Svitavou a Svitavami Lány a už v minulosti zde pravděpodobně byly s tímto úsekem problémy. Nasvědčuje tomu v mém archivu zachovalý Rozkaz o pomalé jízdě, přikazující rychlost 30 km/hod, vydaný ve Svitavách právě pro tuto kilometrickou polohu. Rozkaz byl vydán v roce 1939. Současná výluka zde tedy byla nutná. Byly sneseny koleje i trolejové vedení nad tímto úsekem a odtěžena zemina celého náspu až na úroveň okolního terénu. Na odkrytý spodek náspu byla položena geotextilie a sendvičovým systémem naváženy jednotlivé vrstvy nového náspu, pečlivě uválcované a před položením další vrstvy překryté síťovinou. Sendvičová metoda vrstvení náspu byla právě dokončena a násep je připraven k zasypání stěrkového lože a položení kolejí.  Na několika přiložených snímcích tak dokumentuji, jak oprava náspu probíhala.
Pakliže někoho zajímá, jak také pokračuje rekonstrukce trati mezi Blanskem a Brnem, dovolím si odkázat na facebookové stránky: Železniční trať Moravského Švýcarska, Brno – Blansko až Česká Třebová: www.facebook.com/groups/905524450240670.  Zde naleznete poměrně bohatou fotografickou dokumentaci celé stavby.
Na trati z Brna do České Třebové se připravuje ještě jedna stavba, která však bude mít na osobní dopravu a cestování po této trati menší vliv než stávající rozsáhlé výluky. Jedna se o úsek mezi Opatovem a Svitavami u zastávky Svitavy-Lány. Zde budou probíhat práce na budování dálnice D 35. Konkrétně zde bude provedena přeložka trati a pod současnou tratí bude postaven most pro budoucí dálnici. Železniční provoz bude probíhat po přeložce.
Pavel Stejskal