Jaroslav Foglar (6. července 1907 Praha – 23. ledna 1999 Praha) byl
populární český spisovatel literatury pro mládež, významná osobnost
českého skautského hnutí, redaktor několika dětských časopisů a
zážitkový vychovatel. Celoživotně působil ve skautském hnutí pod
skautskou přezdívkou Jestřáb... V úvodu Foglarovského večera uspořádaného 2. října
2023 v Kulturním centru Blanka Kostřicová představila své hosty. Byli
to Prof. Pavel Hošek - kazatel Církve bratrské, který přenáší na
Evangelické teologické fakultě UK v Praze. Zabývá se mimo jiné vztahem
teologie a kultury a religionistickým výkladem krásné literatury.
Knižně vydal analýzy děl řady světových autorů. Na večeru v Kulturním
centru představil právě svou knihu –
Evangelium podle Jaroslava
Foglara. Druhým hostem večera byl Tomáš Vučka - literární vědec, který
působí v Ústavu české literatury a literární vědy na Filozofické
fakultě UK. Na večeru v Kulturním centru prezentoval svou knihu
Cesta
za modrým světlem - meditaci nad texty Jaroslava
Foglara. Recenze obou
knih napsala Blanka Kostřicová, která v první části setkání ze své
recenze citovala vybrané části Video obsahuje podstatné části
vystoupení obou hostů a vyjadřuje jejich pohled na dílo Jaroslava
Foglara a jeho odkaz i pro dnešní mládež.
Zkoušky
českých lokomotiv ve Švédsku výrazně pokročily.
Firma CZ
LOKO po jejich dokončení zamíří do Norska
ČESKÁ
TŘEBOVÁ, 9. října 2023
Čtyři dodané lokomotivy
EffiShunter 1000, pátá před dokončením a devět dalších objednaných. To
je aktuální bilance společnosti CZ LOKO ve Švédsku, kde se od 10. do
12. října představí na veletrhu Elmia Nordic Rail v Jönköpingu
„Ještě
předloni to byl pro nás prakticky neznámý trh. Dnes se na něm už
slušně orientujeme a zájem o naše lokomotivy roste. Je za tím ale
hodně práce. Otevírat zcela nový trh je mnohem náročnější, než se
pohybovat na tom zavedeném,“ říká Jan Kutálek, obchodí ředitel CZ LOKO.
Železniční dopravce Trainpoint Norway už převzal čtyři EffiShuntery
1000 a pátý k nim přibude na přelomu roku. Společnost RailCare,
starající se o údržbu drážní infrastruktury, si objednala 9 stejných
lokomotiv, které budou dodávány v průběhu druhého pololetí 2024. Ty už
budou také vybaveny radiovým dálkovým ovládáním.
„A další
zakázky na rok 2025 začínají dostávat konkrétní obrysy a podmínky.
Věříme, že drážní veletrh přispěje k posílení naší značky ve
Skandinávii, kde je naší ambici, aby se EffiShunter 1000 stal
standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let
podobně jako se nám to podařilo v Itálii. Ve své kategorii patří k
tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici,“
řekl Jan Kutálek.
Typ
EffiShunter 1000, vyráběný podle jednotných evropských norem TSI, od
loňského roku prochází ve Švédsku schvalovacím procesem. Nyní už v
režimu zkušebního provozu, umožňujícího nasazení do běžného provozu.
Schválení typu pro tamní tratě se očekává v prvním čtvrtletí 2024.
Následovat by měl obdobný proces v sousedním Norsku.
Testovala se mimo jiné jak součinnost mobilní části vlakových
zabezpečovačů ETCS a ATC2 se stacionární částí, umístěnou v kolejišti,
tak i chování lokomotivy v extrémních zimních podmínkách. Právě normy
TSI, akceptované všemi zeměmi Evropské unie, tento náročný proces
zjednodušují.
„Ve
Skandinávii se železniční doprava vnímá jako šetrná alternativa při
ochraně životního prostředí, a součástí toho je i rozsáhlá modernizace
a obnova zastaralého vozového parku. Tady vidíme velké příležitosti,“
uzavře obchodní ředitel.
Čtyřnápravový dieselelektrický
EffiShunter
1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se
vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem
ETCS.
Pro skandinávský trh ho doplní ještě
zabezpečovač
ATC.
To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné
traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž
CZ
LOKO
své lokomotivy exportuje.
První ročník
swingového festivalu Zdeňka Černého v Ústí nad Orlicí
Základní
umělecká škola Jaroslava Kociana v režii Lindy Gregarové uspořádala
první ročník SWINGOVÉHO festivalu Zdeňka Černého. Festival úspěšně
navázal na loňský nultý ročník. Letos v dvoudenní provedení. V pátek se
v rámci TOUR de PUB představila čtyři hudební seskupení v Popráči, U
Sherlocka v Hylvátech a v Malé scéně. Sobotní program pak lákal do
Roškotova divadla na čtyři bigbandy. Konkrétně BIG BAND BRASS COMPANY z Lanškrouna,
JAZZ BAND Polabiny, domácí BLACK BAND ZUŠ JAROSLAVA KOCIANA a BIG BAND
Lanškroun.
Osobnost
Zdeňka Černého: Zdeněk Černý vystudoval brněnskou konzervatoř a plně se
věnoval pedagogické činnosti jako učitel hry na klarinet a saxofon.
Působil jak v naší základní umělecké škole Jaroslava Kociana, tak i
v umělecké škole v Dolním Újezdě. Byl nejen učitelem, ale také
kapelníkem a dirigentem dechových a swingových orchestrů. V roce 2000
založil známý orchestru BLACK BAND. Téměř veškerý svůj volný čas věnoval
hudbě a svým mládežnickým orchestrům. Zemřel v prosinci 2020.
Sdílená kola v
České Třebové v
sezóně 2023
Na toto téma bylo koncem sezóny uvedeno více informací. Původně jsem chtěl
na toto téma točit video, zatím to není potřeba. Zcela zásadní je, že se
na tento projekt, který je v rámci financování tzv. "třešničkou na
dortu", nakonec sehnaly podměrně dobré finanční prostředky a že nebylo
tedy třeba všechno platit z městského rozpočtu. Zajímavé jsou údaje
poskytnuté městem o anketě, která probíhala v září za účasti 257 občanů, ze kterých se většina řadí
mezi uživatele sdílených kol.
Už
tato skutečnost jistě bude výsledek ankety ovlivňovat. Pouze 23 % respondentů za jejich řídítky
nikdy nesedělo. Možná by stálo za to vyhodnotit anketu zvlášť pro
uživatele sdílených kol a zvlášť pro ostatní. Dle vyhodnocení pak není
divu, že přes devadesát procent respondentů ankety hodnotila
přínos sdílených kol spíše kladně, přičemž více jak polovina při jeho
hodnocení zvolila nejvyšší možnou známku. Na hodnotící škále od nuly do
desíti tak v průměru sdílená kola získala průměrné ohodnocení 8,36 bodu.
Anketa má být "berličkou"při dalším jednání o prodloužení smlouvy se
společností Nextbike.
První rok provozu sdílených kol v České Třebové finančně vyšel na 870
tisíc korun, přičemž 350 tisíc korun by měla pokrýt dotace poskytnutá Pardubický
kraj a dalších 100 tisíc přispěje Nadace ČEZ. Z
městského rozpočtu tedy bude třeba doplatit 420 tisíc korun.
Za tyto peníze by bylo možné např. zdvojnásobit dotaci města na celoroční
zlepšení dopravní obslužnosti v autobusové dopravě v rámci města.Věřím,
že při vyhodnocení sezóny se také dozvíme, jaká část jízdního času byla
uživateli placena a jaká byla v režimu "zdarma".
Pokud se bude nový rozpočet města připravovat ke schválení již na
prosinec, bude třeba o pokračování smlouvy začít jednat už v nejbližší
době. Proto by bylo třeba zveřejňovat nejen výsledky ankety, ale
také i nové požadavky firmy pro příští rok. Jistě to poznáme při
projednání návrhu nového rozpočtu, ale to bude vlastně pozdě....
Anketa
také přinesla další podněty pro změny v rozmístění stanovišť rozmístění
stanovišť, rovnoměrnějšímu rozmístění a hlavně k jejich technického stavu.
Pokud mi je známo, tak právě technický stav kol se dosti zhoršuje, Zatím
nebyly dodány informace o tom, jak se to projevuje na počtu
provozuschopných kol. Pokud skutečně bylo využití sdílených kol tak
vysoké, jak se očekávalo, tak jistě nebude důvod smlouvu neobnovit,
nebude-li ovšem finančně neúnosná. Odborníci odhadují, že nutné opravy kol
si firma v příští smlouvě nechá jistě zaplatit. Dotace alespoň z
Pardubického kraje bude zřejmě i v příštím roce.
Kola ve městě nepřekážejí, situace na fotografii, kterou jsem dnes dostal
(a kde kola překáží v cestě sanitkám u polikliniky) je spíše výjimkou.
Hromadění kol na některých místech však nárazově zabránit nelze. Ovšem
naprostým pravidlem je, že kola používá mládež do 18 let bez cyklistické
přilby a nikdo takové přestupky ani neeviduje a všem to připadá normální.
Pravě takoví "uživatelé" sdílených kol jezdí po chodnících, také třeba ve
dvou a tyto přestupky nikdo nevidí, ani strážníci MP. Pokud nebude při
registraci uživatele třeba číslo občanského průkazu a rodné číslo
(datum narození), budou tyto problémy pokračovat. Vše tedy není jen
růžové, jsou i problémy, které je třeba také řešit. Proto by bylo zajímavé
zjistit, kolik uživatelů sdílených kol je mladších 15 let a kolik ve věku
15 - 18 let a kolik těch starších (a koho vlastně dotujeme).
O problematice sdílených kol ve
městě jednali na své říjnové schůzce také členové Koalice pro Českou
Třebovou. Projekt podporují, pokud bude dotovaný a pokud nepřijde
firma NEXT BIKE s masivním zdražením této služby. Současně upozorňují na
to, že ve městě stále chybí Generel
cyklodopravy a nikdo na této problematice ani nepracuje. Jen
se nekoncepčně kreslí cyklostezka do Semanína, která ovšem zdaleka není to
hlavní, co by se mělo v oblasti cyklodopravy ve městě řešit. Jde přece
především o výběr a přípravu takové trasy, po které by bylo možné bezpečně
přejet Českou Třebovou od severu k jihu, ze západu na východ a obráceně.
(mm)
Z bývalého kojeneckého ústavu Veská kraj buduje moderní zařízení
V Pardubickém kraji už na
rozdíl od mnoha dalších krajů v republice nenajdete kojenecké ústavy.
Zařízení ve Veské u Sezemic a ve Svitavách jsou transformovaná ve svém
obsahu a náplni na nový druh zdravotnických a sociálních služeb zejména
pro děti a rodiny v okamžité nouzi nebo pro děti se závažným onemocněním a
jejich rodiny. Zároveň budovy bývalých ústavů procházejí významnými
stavebními úpravami. Příkladem jsou dvě právě dokončené rekonstrukce ve
zdravotnickém zařízení Veská.
„Ta první je v patře
původní budovy, která byla jako jediná dosud neopravená. To se nyní
změnilo. Aby tu mohla být poskytována nepřetržitá zdravotní péče dětem
s život limitující a ohrožující diagnózou, bylo hutné tu vyměnit zastaralé
rozvody vody, tepla, elektroinstalace, slaboproudů a modernizovat
interiéry. Ostatní části budovy a velká část vedlejších budov byly již
zrekonstruovány a opraveny v minulých letech,“ informovala
náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Michaela Matoušková.
Druhou zdařilou rekonstrukcí
je zateplení domečku, tedy budovy, která slouží pro zdravotní a sociální
služby. „Tady byla zateplena fasáda a vybudováno vzduchotechnické
zařízení se schopností zpětného získávání tepla s účinností min. 80
procent, což nám výrazně sníží provozní náklady. Domeček je určen pro
rodiny, které se po konkrétní dobu učí navracet se zpět do rodinného
života a poradit si se starostmi o běžný chod domácnosti,“ dodala
náměstkyně.
|