ČD 285/2023   Úterý 10. října 2023


Jaroslav Foglar (6. července 1907 Praha – 23. ledna 1999 Praha) byl populární český spisovatel literatury pro mládež, významná osobnost českého skautského hnutí, redaktor několika dětských časopisů a zážitkový vychovatel. Celoživotně působil ve skautském hnutí pod skautskou přezdívkou Jestřáb... V úvodu Foglarovského večera uspořádaného 2. října 2023 v Kulturním centru Blanka Kostřicová představila své hosty. Byli to Prof. Pavel Hošek - kazatel Církve bratrské, který přenáší na Evangelické teologické fakultě UK v Praze. Zabývá se mimo jiné vztahem teologie a kultury a religionistickým výkladem krásné literatury. Knižně vydal analýzy děl řady světových autorů. Na večeru v Kulturním centru představil právě svou knihu – Evangelium podle Jaroslava Foglara. Druhým hostem večera byl Tomáš Vučka - literární vědec, který působí v Ústavu české literatury a literární vědy na Filozofické fakultě UK. Na večeru v Kulturním centru prezentoval svou knihu Cesta za modrým světlem - meditaci nad texty Jaroslava Foglara. Recenze obou knih napsala Blanka Kostřicová, která v první části setkání ze své recenze citovala vybrané části Video obsahuje podstatné části vystoupení obou hostů a vyjadřuje jejich pohled na dílo Jaroslava Foglara a jeho odkaz i pro dnešní mládež.

Zkoušky českých lokomotiv ve Švédsku výrazně pokročily.
Firma CZ LOKO po jejich dokončení zamíří do Norska 

ČESKÁ TŘEBOVÁ, 9. října 2023
Čtyři dodané lokomotivy EffiShunter 1000, pátá před dokončením a devět dalších objednaných. To je aktuální bilance společnosti CZ LOKO ve Švédsku, kde se od 10. do 12. října představí na veletrhu Elmia Nordic Rail v Jönköpingu
„Ještě předloni to byl pro nás prakticky neznámý trh. Dnes se na něm už slušně orientujeme a zájem o naše lokomotivy roste. Je za tím ale hodně práce. Otevírat zcela nový trh je mnohem náročnější, než se pohybovat na tom zavedeném,“ říká Jan Kutálek, obchodí ředitel CZ LOKO.
Železniční dopravce Trainpoint Norway už převzal čtyři EffiShuntery 1000 a pátý k nim přibude na přelomu roku. Společnost RailCare, starající se o údržbu drážní infrastruktury, si objednala 9 stejných lokomotiv, které budou dodávány v průběhu druhého pololetí 2024. Ty už budou také vybaveny radiovým dálkovým ovládáním.
„A další zakázky na rok 2025 začínají dostávat konkrétní obrysy a podmínky. Věříme, že drážní veletrh přispěje k posílení naší značky ve Skandinávii, kde je naší ambici, aby se EffiShunter 1000 stal standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let podobně jako se nám to podařilo v Itálii. Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici,“ řekl Jan Kutálek.
Typ EffiShunter 1000, vyráběný podle jednotných evropských norem TSI, od loňského roku prochází ve Švédsku schvalovacím procesem. Nyní už v režimu zkušebního provozu, umožňujícího nasazení do běžného provozu. Schválení typu pro tamní tratě se očekává v prvním čtvrtletí 2024. Následovat by měl obdobný proces v sousedním Norsku.
Testovala se mimo jiné jak součinnost mobilní části vlakových zabezpečovačů ETCS a ATC2 se stacionární částí, umístěnou v kolejišti, tak i chování lokomotivy v extrémních zimních podmínkách. Právě normy TSI, akceptované všemi zeměmi Evropské unie, tento náročný proces zjednodušují.
„Ve Skandinávii se železniční doprava vnímá jako šetrná alternativa při ochraně životního prostředí, a součástí toho je i rozsáhlá modernizace a obnova zastaralého vozového parku. Tady vidíme velké příležitosti,“ uzavře obchodní ředitel.
Čtyřnápravový dieselelektrický EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je jubilejní dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.  

 

První ročník swingového festivalu Zdeňka Černého v Ústí nad Orlicí

Základní umělecká škola Jaroslava Kociana v režii Lindy Gregarové uspořádala první ročník SWINGOVÉHO festivalu Zdeňka Černého. Festival úspěšně navázal na loňský nultý ročník. Letos v dvoudenní provedení. V pátek se v rámci TOUR de PUB představila čtyři hudební seskupení v Popráči, U Sherlocka v Hylvátech a v Malé scéně. Sobotní program pak lákal do Roškotova divadla na čtyři bigbandy. Konkrétně BIG BAND BRASS COMPANY z Lanškrouna, JAZZ BAND Polabiny,  domácí BLACK BAND ZUŠ JAROSLAVA KOCIANA a BIG BAND Lanškroun.
Osobnost Zdeňka Černého: Zdeněk Černý vystudoval brněnskou konzervatoř a plně se věnoval pedagogické činnosti jako učitel hry na klarinet a saxofon. Působil jak v naší základní umělecké škole Jaroslava Kociana, tak i v umělecké škole v Dolním Újezdě. Byl nejen učitelem, ale také kapelníkem a dirigentem dechových a swingových orchestrů. V roce 2000 založil známý orchestru BLACK BAND. Téměř veškerý svůj volný čas věnoval hudbě a svým mládežnickým orchestrům. Zemřel v prosinci 2020.

   

Sdílená kola v České Třebové v sezóně 2023

Na toto téma bylo koncem sezóny uvedeno více informací. Původně jsem chtěl na toto téma točit video, zatím to není potřeba. Zcela zásadní je, že se na tento projekt, který je v rámci financování  tzv. "třešničkou na dortu", nakonec sehnaly podměrně dobré finanční prostředky a že nebylo tedy třeba všechno platit z městského rozpočtu. Zajímavé jsou údaje poskytnuté městem o anketě, která probíhala v září za účasti  257 občanů, ze kterých se většina řadí mezi uživatele sdílených kol.
Už tato skutečnost  jistě bude výsledek ankety ovlivňovat. Pouze 23 % respondentů za jejich řídítky nikdy nesedělo. Možná by stálo za to vyhodnotit anketu zvlášť pro uživatele sdílených kol a zvlášť pro ostatní. Dle vyhodnocení pak není divu, že přes devadesát procent respondentů ankety hodnotila přínos sdílených kol spíše kladně, přičemž více jak polovina při jeho hodnocení zvolila nejvyšší možnou známku. Na hodnotící škále od nuly do desíti tak v průměru sdílená kola získala průměrné ohodnocení 8,36 bodu. Anketa má být "berličkou"při dalším jednání o prodloužení smlouvy se společností Nextbike.  První rok provozu sdílených kol v České Třebové finančně vyšel na 870 tisíc korun, přičemž 350 tisíc korun by měla pokrýt dotace poskytnutá Pardubický kraj a dalších 100 tisíc přispěje Nadace ČEZ. Z městského rozpočtu tedy bude třeba doplatit 420 tisíc korun. Za tyto peníze by bylo možné např. zdvojnásobit dotaci města na celoroční zlepšení dopravní obslužnosti v autobusové dopravě v rámci města.Věřím, že při vyhodnocení sezóny se také dozvíme, jaká část jízdního času byla uživateli placena a jaká byla v režimu "zdarma".
Pokud se bude nový rozpočet města připravovat ke schválení již na prosinec, bude třeba o pokračování smlouvy začít jednat už v nejbližší době. Proto by bylo třeba  zveřejňovat nejen výsledky ankety, ale také i nové požadavky firmy pro příští rok. Jistě to poznáme při projednání návrhu nového rozpočtu, ale to bude vlastně pozdě....
Anketa také přinesla další podněty pro změny v rozmístění stanovišť rozmístění stanovišť, rovnoměrnějšímu  rozmístění  a hlavně k  jejich technického stavu. Pokud mi je známo, tak právě technický stav kol se dosti zhoršuje, Zatím nebyly dodány informace o tom, jak se to projevuje na počtu provozuschopných kol. Pokud skutečně bylo využití sdílených kol tak vysoké, jak se očekávalo, tak jistě nebude důvod smlouvu neobnovit, nebude-li ovšem finančně neúnosná. Odborníci odhadují, že nutné opravy kol si firma v příští smlouvě nechá jistě zaplatit. Dotace alespoň z Pardubického kraje bude zřejmě i v příštím roce.
Kola ve městě nepřekážejí, situace na fotografii, kterou jsem dnes dostal (a kde kola překáží v cestě sanitkám u polikliniky) je spíše výjimkou. Hromadění kol na některých místech však nárazově zabránit nelze. Ovšem naprostým pravidlem je, že kola používá mládež do 18 let bez cyklistické přilby a nikdo takové přestupky ani neeviduje a všem to připadá normální.  Pravě takoví "uživatelé" sdílených kol jezdí po chodnících, také třeba ve dvou a tyto přestupky nikdo nevidí, ani strážníci MP. Pokud nebude při registraci uživatele  třeba číslo občanského průkazu a rodné číslo (datum narození), budou tyto problémy pokračovat. Vše tedy není jen růžové, jsou i problémy, které je třeba také řešit. Proto by bylo zajímavé zjistit, kolik uživatelů sdílených kol je mladších 15 let a kolik ve věku 15 - 18 let a kolik těch starších (a koho vlastně dotujeme).
O problematice sdílených kol ve městě jednali na své říjnové schůzce také členové Koalice pro Českou Třebovou. Projekt podporují, pokud bude dotovaný a pokud  nepřijde firma NEXT BIKE s masivním zdražením této služby. Současně upozorňují na to, že ve městě stále chybí Generel cyklodopravy a  nikdo na této problematice ani nepracuje. Jen se nekoncepčně kreslí cyklostezka do Semanína, která ovšem zdaleka není to hlavní, co by se mělo v oblasti cyklodopravy ve městě řešit. Jde přece především o výběr a přípravu takové trasy, po které by bylo možné bezpečně přejet Českou Třebovou od severu k jihu, ze západu na východ a obráceně. (mm)


Z bývalého kojeneckého ústavu Veská kraj buduje moderní zařízení 

 V Pardubickém kraji už na rozdíl od mnoha dalších krajů v republice nenajdete kojenecké ústavy. Zařízení ve Veské u Sezemic a ve Svitavách jsou transformovaná ve svém obsahu a náplni na nový druh zdravotnických a sociálních služeb zejména pro děti a rodiny v okamžité nouzi nebo pro děti se závažným onemocněním a jejich rodiny. Zároveň budovy bývalých ústavů procházejí významnými stavebními úpravami. Příkladem jsou dvě právě dokončené rekonstrukce ve zdravotnickém zařízení Veská.
„Ta první je v patře původní budovy, která byla jako jediná dosud neopravená. To se nyní změnilo. Aby tu mohla být poskytována nepřetržitá zdravotní péče dětem s život limitující a ohrožující diagnózou, bylo hutné tu vyměnit zastaralé rozvody vody, tepla, elektroinstalace, slaboproudů a modernizovat interiéry. Ostatní části budovy a velká část vedlejších budov byly již zrekonstruovány a opraveny v minulých letech,“ informovala náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Michaela Matoušková.
Druhou zdařilou rekonstrukcí je zateplení domečku, tedy budovy, která slouží pro zdravotní a sociální služby. „Tady byla zateplena fasáda a vybudováno vzduchotechnické zařízení se schopností zpětného získávání tepla s účinností min. 80 procent, což nám výrazně sníží provozní náklady. Domeček je určen pro rodiny, které se po konkrétní dobu učí navracet se zpět do rodinného života a poradit si se starostmi o běžný chod domácnosti,“ dodala náměstkyně.