Zastupitelstvo města zrušilo
(zneplatnilo) sedm svých dřívějších usnesení
Z toho
dvě jsou dokonce z roku 2022 a pět usnesení se týká majetkových záležitostí
schvalovaných v letošním roce.
Čas od
času se stane, že se v přijatém usnesení vyskytne nějaká nedokonalost,
např. chyba v čísle parcely apod. Takové usnesení je třeba opravit.
Ale tady jde o něco úplně jiného. Situace nemohla uniknout nikomu, kdo
sledoval přímý přenos z jednání. 4.12.
Současně s projednáváním návrhů na zrušující usnesení č. 120 - 126
podal Ing. Petr Skopal za Koalici pro Českou Třebovou a 27 statečných
sedm protinávrhů
na to, aby stávající usnesení
byla ponechána jako platná
beze změny. Všichni, kteří protinávrhy podpořili, se
domnívají, že by se takto koncipovaná usnesení, kde je velmi sporné,
zda se nejedná o zpětnou účinnost, neměla předkládat. Obecně platí, že
mění stav (v podstatě ceny), který byl oficiálně vyhlášen na úřední
desce MěÚ, odpovídal v té době platným pravidlům, a měl charakter
veřejného příslibu. Ten se nyní najednou a tedy dodatečně mění.
Zajímavé ovšem je, že se nemění ceny u všech usneseni o prodeji
nemovitosti z té doby!
Ing. Petr Skopal k tomu uvádí: "V nelehké době krizí nebyly ceny
pozemků zvyšovány skokově, ale postupně. Nyní stanovené ceny
akceptujeme, ale shledáváme problém v načasování a nerovnoměrné
účinnosti - některé záměry z předchozí doby rušíme a jiné prodeje za
tehdy platné ceny platí. To přece není koncepční! Podle nás by nový
systém oceňování pozemků měl platit až pro nové záměry a to po datu
schválení nového systému, tedy po 11. září 2023."
Setkal jsem se s občany, kterých se rušená usnesení dotýkají. Cítí se
poškozeni a ptají se, zda je možné i nadále důvěřovat i nyní
schváleným usnesením a zda nebudou také následně zrušena. Taková
nejistota není dobrým východiskem pro budoucnost. Už jsme se během
posledního roku práce nového zastupitelstva dočkali ledasjakých
rozhodnutí, ale tento případ stojí alespoň za zaznamenání.
Protinávrhy nebyly nakonec schváleny, i když se podařilo k hlasům
opozice také přidat i hlasy zastupitelů Nestraníků (ani radniční
koalice nebyla jednotná). Usnesení číslo 120 - 126 byla tedy zrušena.
Jaký byl průběh si můžete zjistit ze záznamu z toho jednání.
Domnívám
se, že takový rozsah rušených usnesení by stál za veřejné vysvětlení,
co navrhovatele k takovému návrhu vedlo.
Ještě dvě poznámky:
1)
O průběhu jednání zastupitelstva města informuje ve svém zpravodajství
kanál OIKTV. Zde ovšem řeší (velmi povrchně) hlavně schvalování nového
rozpočtu města na rok 2024, ale popisovaného problému, kdy opozice
podává hned sedm protinávrhů k majetkovým usnesením si nevšímá.
Zpravodajství OIK TV má být přece vyvážené!
2)
Rušení uvedených usnesení nebylo projednáno ani v majetkové komisi
rady města (ta už nebyla několik měsíců svolána), ani ve
finančním výboru, který by se měl vyjádřit k cenám prodeje zvlášť při
přechodu na nový systém oceňování pozemků.
Rušení zrušeného už ale nepřipadá v úvahu. To by bylo jako v pohádce,
kde rozhoduje popletený král: "odvolávám co jsem odvolal a slibuji co
jsem slíbil!" (mm)
Řidiči už mohou v Chocni jezdit
po mostu přes Tichou Orlici
Po více
než půl roce prací a dopravních omezení dostali obyvatelé Chocně a
řidiči z celého tamního regionu předčasný vánoční dárek. Most přes
Tichou Orlici, který dělníci od května letošního roku modernizovali, je
od soboty 9. prosince průjezdný. V místě by motoristé měli dbát zvýšené
pozornosti, protože oficiálně stále projíždí stavbou, zbývá totiž
dokončit poslední dílčí práce.
Modernizace mostu z roku 1985, který v Chocni spojuje oba břehy Tiché
Orlice, byla technologicky náročná a na stavaře čekal nesnadný úkol. „Kvůli
nevyhovujícímu technickému stavu bylo potřeba opravit nejenom vozovku,
ale nutné například bylo i zvednut a opravit spodní stavbu. Přes
všechny problémy, které nikdo nemohl předem tušit, dodavatelská firma
Mados vše dokončila a předala v řádném termínu, za což jsme rádi.
Nenaplnily se černé scénáře, stavaři se ctí a včas dokončili dílo, takže
jim chci poděkovat za profesionalitu a to, v jakém tempu tam poslední
týdny pracovali. Chtěli jsme provoz po mostu pustit co možná nejdříve,
abychom ulehčili obyvatelům Chocně život. Těm bych rád poděkoval za
trpělivost, protože poslední půlrok pro ně nebyl snadný. Nyní zbývá
dodělat poslední věci, které ale nebrání užívání komunikace. Ty by
s ohledem na počasí měly být hotové na jaře příštího roku,“ uvedl
k modernizaci náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Zbývá
například dodělat přeložku optického kabelu, kvůli které bude jedna část
chodníku uzavřena do 20. prosince. Vozovka ale bude už fungovat bez
dalších omezení, a to nejenom pro osobní, ale i nákladní a autobusovou
dopravu.
Silnice
II/317, na níž se nachází most, slouží jako příjezdová trasa z oblasti
Žamberecka k nově vybudované dálnici D35. „Po komunikaci před
rekonstrukcí projelo denně kolem devíti tisíc aut. S ohledem na
vytíženost a regionální význam stavby jsme plánovali opravu mostu
přibližně od roku 2018, avšak museli jsme brát ohled také na další
probíhající dopravní stavby včetně modernizace silnice z Hrádku směrem
na Ústí nad Orlicí. Také jako řidič, který tuto trasu využívá, jsem rád,
že se vše podařilo ještě letos podle plánu dokončit. Kromě mostu
samotného jsme museli řešit například i přeložky plynu, vody, elektřiny
a internetového připojení, takže bylo potřeba náš záměr koordinovat
s více partnery. To, že se jednalo o náročný projekt, dokazuje kromě
výčtu prací i finální cena, která se vyšplhala ke 44 milionům korun bez
DPH,“ řekl hejtman Martin Netolický, který byl v průběhu stavby
v intenzivním kontaktu s vedením města Chocně.
Pomohla dotace z EU
S financováním modernizace mostu pomohla Pardubickému kraji Evropská
unie, která přispěla podstatnou částkou. „Stejně jako v jiných
případech jsme byli připraveni a hledali finanční zdroje i mimo krajský
rozpočet. Nakonec jsme byli úspěšní, a tak nám evropské fondy pokryjí
zhruba třetinu nákladů, tedy přibližně 16 milionů korun. Jako Choceňák
mám velkou radost z toho, že most je konečně průjezdný, byť zbývá
dodělat poslední dílčí práce,“ dodal radní pro regionální rozvoj a
evropské fondy Ladislav Valtr.
Když ohňostroj, tak tichý.
Ale nejlépe vůbec žádný!
Silvestrovský
ohňostroj je tradice, ale není nijak dlouhá, taková, že by se nedala
zrušit. V České Třebové vznikla za starosty Jiřího Páska v roce
2000. Ale budiž. Vžila se. Snaha na vylepšení tu je, proto bude
tichý ohňostroj. To kvůli našim miláčkům, kterým petardy a výbuchy
škodí. Takže na naše pejsky myslíme, ale na obecnou škodlivost
exhalací při ohňostroji vznikajících už nikoliv. Exhalace se snažíme
omezovat, někdy velmi nákladně. A na Silvestra si je "užijeme"!
Musíme přece příchod nového roku řádně oslavit! Už tím, že ohňostroj
posunujeme na podvečerní čas se přece tradice mění. Ohňostroj
bude, je už zaplacený, bude stát 50 000 korun.
Podobně budou mít tichý ohňostroj i jinde, např. v Žamberku.
Přesto
si také všimněme názoru komise pro životní prostředí, která
pokračování tradice ohňostrojů nepodporuje. A není sama, už předloni
se takto vyjádřili českotřebovští ochránci přírody v petici k
potřebnosti ohňostroje na Týdnu sportu. Neuspěli. Město tehdy
prohlásilo ohňostroj za problém soukromého pořadatele, aby nakonec
ohňostroj zaplatilo. A Českotřebovský deník, který tehdy petici
ochránců přírody zveřejnil, byl osočen paní Vondrovou na FB s tím, že
redaktor nemá Týden sportu rád a tak co byste čekali, že. Aleš Spirman
se mně tehdy zastal. Jistě budou zastánci ohňostrojů a také ti, kteří
je nemusí. Proč neudělat anketu, která by o tom rozhodla. Měly by k
tomu ovšem být zveřejněny také důvody zastánců i důvody těch, co se
dokážou bez ohňostroje obejít. A říci taky kolik nás to přijde.
To by bylo fér. Prostředky na takovou anketu přece máme. A jejím
výsledkem bychom se pak řídili. To by mohla komise životního
prostředí prosadit. (mm)
Kamiony
již tudy neprojedou!
Po letech jednání a příprav
se díky dohodě Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD),
policie a zástupců samospráv podaří omezit průjezd tranzitní
nákladní dopravy nad 12 tun kolem Svitav. Od úterý 19. prosince nově
umístěné značky
zakáží průjezd
dálkových kamionů obcemi
Mikuleč,
Kukle, Javorník a některými částmi Svitav. Pro obyvatele novinka
znamená zvýšení bezpečí a omezení dopravní zátěže,
šoféři
tranzitní dopravy budou jezdit po silnicích I. třídy.
Nákladní auta s hmotností nad 12 tun chtěl Pardubický kraj po dohodě
se Svitavami a okolními obcemi vykázat ze silnice II/366 již několik
let. Zákazové značky už dělníci nainstalovali na sloupy u vozovky,
prozatím neplatí a čeká se už jen na to, až ŘSD 19. prosince
oficiálně dokončí obchvat Svitav. Novinka neznamená automatický
plošný zákaz průjezdu kamionů. Opatření je zacílené na dálkovou
dopravu, která nemá na trase v našem regionu nakládku či vykládku
zboží. Činnost zdejších přepravců tak nebude omezena. „Máme
uzavřené memorandum, v němž jsme se dohodli zklidnit dopravu nejenom
na území města, ale i v obcích Mikuleč, Kukle a Javorník. Jsem moc
rád, že se na sklonku letošního roku podaří plnit podstatnou část
tohoto dokumentu. Silnice II/366 mezi Litomyšlí a Svitavami sloužila
řidičům tranzitu jako oblíbená zkratka, ale místní lidé si
dlouhodobě a oprávněně stěžovali na nadměrnou dopravu, hluk a
nedodržování rychlosti. To už bude věcí minulosti. Pro místní to
znamená, že se nemusí bát náklaďáků. Chápu, že tranzit je potřeba,
ale musí se nastavit jasná pravidla, aby mohli dovážet zboží a
zároveň neohrožovali a neomezovali obyvatele. Šoféři velkých aut
mohou jezdit v klidu po I/35 a dalších komunikacích I. třídy, které
jsou na ně uzpůsobené. Jsem rád, že se to podařilo dokončit a občané
mohou být spokojení. Nyní čekáme už jen na to, až se oficiálně
otevře obchvat Svitav a padne poslední překážka, která zákazu
tranzitu doposud bránila,“ vysvětluje první náměstek hejtmana
Pardubického kraje Michal Kortyš důvody, které vedly ke změně
dopravního značení.
S hlídáním provozu chtějí
Svitavy pomoci od policie
Zklidnění dopravy se netýká pouze obcí Mikuleč, Kukle a Javorník,
zákazové značky se objevily také na třech místech ve Svitavách. „Naším
cílem je vykázat nákladní automobily nad 12 tun z průjezdnosti
silnicí II/366, proto se u nás ve městě značky v minulých dnech
objevily poblíž kruhového objezdu u městského úřadu na ulicích
Poličská, Sokolovská a T. G. Masaryka a dále budou umístěny i
dalších místech, aby po zahájení užívaní obchvatu města Svitavy byl
tranzit z II/366 vyloučen. Jsme rádi, že tranzit bude směřovat na
nový obchvat Svitav a dále na páteřní komunikace a už nebude
využívat silnici II. třídy. Plánujeme oslovit policii, aby zejména
ze začátku, než si šoféři zvyknou, v místě více hlídkovali strážníci
a nákladní auta jezdila jen po cestách, kudy mohou. Je to dobré
řešení pro obyvatele a jsem rád, že se to po letech příprav podařilo
dokončit,“ sdělil svitavský místostarosta Pavel Čížek.
XIX. ročník hudebního
festivalu Tomáškova a Novákova hudební Skuteč přináší opět bohatý
program, celkem je v nabídce 11 hudebních pořadů, které se uskuteční
do března do května ve Skutčí a jsou zařazeny také
externí koncerty v Proseči, v Chrasti, na hradě
Rychmburk a v
Luži.
Uvádím pro začátek tři stěžejní pořady: zahájení a dvě operní
inscenace : Zítra se seznámíme v s celým programem, který je již
připraven a vstupenky přichází do předprodeje tradičně již před
Vánoci.

Pavel Langhas obveseluje advent v Českotřebovském deníku
Pavel Langhans
moc zdraví Českotřebováky,
už 10 let bydlí v Nekoři "Na Vejrově",
ale stále rád jezdí i do České Třebové . Posílá také svoje obrázky.....
|