ČD 348/2023 úterý 12. prosince 2023


Zastupitelstvo města zrušilo (zneplatnilo) sedm svých dřívějších usnesení

Z toho dvě jsou dokonce z roku 2022 a pět usnesení se týká majetkových záležitostí schvalovaných v letošním roce.
Čas od času se stane, že se v přijatém usnesení vyskytne nějaká nedokonalost, např. chyba v čísle parcely apod. Takové usnesení je třeba opravit. Ale tady jde o něco úplně jiného. Situace nemohla uniknout nikomu, kdo sledoval přímý přenos z jednání. 4.12.
Současně s projednáváním návrhů na zrušující usnesení č. 120 - 126 podal Ing. Petr Skopal za Koalici pro Českou Třebovou a 27 statečných sedm protinávrhů na to, aby stávající usnesení byla ponechána jako platná beze změny. Všichni, kteří protinávrhy podpořili, se domnívají, že by se takto koncipovaná usnesení, kde je velmi sporné, zda se nejedná o zpětnou účinnost, neměla předkládat. Obecně platí, že mění stav (v podstatě ceny), který byl oficiálně vyhlášen na úřední desce MěÚ, odpovídal v té době platným pravidlům, a měl charakter veřejného příslibu. Ten se nyní najednou a tedy dodatečně mění. Zajímavé ovšem je, že se nemění ceny u všech usneseni o prodeji nemovitosti z té doby!
Ing. Petr Skopal k tomu uvádí: "V nelehké době krizí nebyly ceny pozemků zvyšovány skokově, ale postupně. Nyní stanovené ceny akceptujeme, ale shledáváme problém v načasování a nerovnoměrné účinnosti - některé záměry z předchozí doby rušíme a jiné prodeje za tehdy platné ceny platí. To přece není koncepční! Podle nás by nový systém oceňování pozemků měl platit až pro nové záměry  a to po datu schválení nového systému, tedy po 11. září 2023."
Setkal jsem se s občany, kterých se rušená usnesení dotýkají. Cítí se poškozeni a ptají se, zda je možné i nadále důvěřovat i nyní schváleným usnesením a zda nebudou také následně zrušena. Taková nejistota není dobrým východiskem pro budoucnost. Už jsme se během posledního roku práce nového zastupitelstva dočkali ledasjakých rozhodnutí, ale tento případ stojí alespoň za zaznamenání.
Protinávrhy nebyly nakonec schváleny, i když se podařilo k hlasům opozice také přidat i hlasy zastupitelů Nestraníků (ani radniční koalice nebyla jednotná). Usnesení číslo 120 - 126 byla tedy zrušena. Jaký byl průběh si můžete zjistit ze záznamu z toho jednání.
Domnívám se, že takový rozsah rušených usnesení by stál za veřejné vysvětlení, co navrhovatele k takovému návrhu vedlo.
Ještě dvě poznámky:
1) O průběhu jednání zastupitelstva města informuje ve svém zpravodajství kanál OIKTV. Zde ovšem řeší (velmi povrchně) hlavně schvalování nového rozpočtu města na rok 2024, ale popisovaného problému, kdy opozice podává hned sedm protinávrhů k majetkovým usnesením si nevšímá. Zpravodajství OIK TV má být přece vyvážené! 
2) Rušení uvedených usnesení nebylo projednáno ani v majetkové komisi rady města (ta už nebyla několik měsíců svolána), ani ve finančním výboru, který by se měl vyjádřit k cenám prodeje zvlášť při přechodu na nový systém oceňování pozemků.
Rušení zrušeného už ale nepřipadá v úvahu. To by bylo jako v pohádce, kde rozhoduje popletený král: "odvolávám co jsem odvolal a slibuji co jsem slíbil!"  (mm)

Řidiči už mohou v Chocni jezdit po mostu přes Tichou Orlici 

Po více než půl roce prací a dopravních omezení dostali obyvatelé Chocně a řidiči z celého tamního regionu předčasný vánoční dárek. Most přes Tichou Orlici, který dělníci od května letošního roku modernizovali, je od soboty 9. prosince průjezdný. V místě by motoristé měli dbát zvýšené pozornosti, protože oficiálně stále projíždí stavbou, zbývá totiž dokončit poslední dílčí práce.
Modernizace mostu z roku 1985, který v Chocni spojuje oba břehy Tiché Orlice, byla technologicky náročná a na stavaře čekal nesnadný úkol. „Kvůli nevyhovujícímu technickému stavu bylo potřeba opravit nejenom vozovku, ale nutné například bylo i zvednut a opravit spodní stavbu. Přes všechny problémy, které nikdo nemohl předem tušit, dodavatelská firma Mados vše dokončila a předala v řádném termínu, za což jsme rádi. Nenaplnily se černé scénáře, stavaři se ctí a včas dokončili dílo, takže jim chci poděkovat za profesionalitu a to, v jakém tempu tam poslední týdny pracovali. Chtěli jsme provoz po mostu pustit co možná nejdříve, abychom ulehčili obyvatelům Chocně život. Těm bych rád poděkoval za trpělivost, protože poslední půlrok pro ně nebyl snadný. Nyní zbývá dodělat poslední věci, které ale nebrání užívání komunikace. Ty by s ohledem na počasí měly být hotové na jaře příštího roku,“ uvedl k modernizaci náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Zbývá například dodělat přeložku optického kabelu, kvůli které bude jedna část chodníku uzavřena do 20. prosince. Vozovka ale bude už fungovat bez dalších omezení, a to nejenom pro osobní, ale i nákladní a autobusovou dopravu.
Silnice II/317, na níž se nachází most, slouží jako příjezdová trasa z oblasti Žamberecka k nově vybudované dálnici D35. „Po komunikaci před rekonstrukcí projelo denně kolem devíti tisíc aut. S ohledem na vytíženost a regionální význam stavby jsme plánovali opravu mostu přibližně od roku 2018, avšak museli jsme brát ohled také na další probíhající dopravní stavby včetně modernizace silnice z Hrádku směrem na Ústí nad Orlicí. Také jako řidič, který tuto trasu využívá, jsem rád, že se vše podařilo ještě letos podle plánu dokončit. Kromě mostu samotného jsme museli řešit například i přeložky plynu, vody, elektřiny a internetového připojení, takže bylo potřeba náš záměr koordinovat s více partnery. To, že se jednalo o náročný projekt, dokazuje kromě výčtu prací i finální cena, která se vyšplhala ke 44 milionům korun bez DPH,“ řekl hejtman Martin Netolický, který byl v průběhu stavby v intenzivním kontaktu s vedením města Chocně.
Pomohla dotace z EU
S financováním modernizace mostu pomohla Pardubickému kraji Evropská unie, která přispěla podstatnou částkou. „Stejně jako v jiných případech jsme byli připraveni a hledali finanční zdroje i mimo krajský rozpočet. Nakonec jsme byli úspěšní, a tak nám evropské fondy pokryjí zhruba třetinu nákladů, tedy přibližně 16 milionů korun. Jako Choceňák mám velkou radost z toho, že most je konečně průjezdný, byť zbývá dodělat poslední dílčí práce,“ dodal radní pro regionální rozvoj a evropské fondy Ladislav Valtr.

Když ohňostroj, tak tichý. Ale nejlépe vůbec žádný!

Silvestrovský ohňostroj je tradice, ale není nijak dlouhá, taková, že by se nedala zrušit. V České Třebové vznikla za starosty Jiřího Páska v roce 2000. Ale budiž. Vžila se. Snaha na vylepšení tu je, proto bude tichý ohňostroj. To kvůli našim miláčkům, kterým petardy a výbuchy škodí. Takže na naše pejsky myslíme, ale na obecnou škodlivost exhalací při ohňostroji vznikajících už nikoliv. Exhalace se snažíme omezovat, někdy velmi nákladně. A na Silvestra si je "užijeme"! Musíme přece příchod nového roku řádně oslavit! Už tím, že ohňostroj posunujeme na podvečerní čas se přece tradice mění.  Ohňostroj bude, je už zaplacený, bude stát 50 000 korun. 
Podobně budou mít tichý ohňostroj i jinde, např. v Žamberku.
Přesto si také všimněme názoru komise pro životní prostředí, která pokračování tradice ohňostrojů nepodporuje. A není sama, už předloni se takto vyjádřili českotřebovští ochránci přírody  v petici k potřebnosti ohňostroje na Týdnu sportu. Neuspěli. Město tehdy prohlásilo ohňostroj za problém soukromého pořadatele, aby nakonec ohňostroj zaplatilo. A Českotřebovský deník, který tehdy petici ochránců přírody zveřejnil, byl osočen paní Vondrovou na FB s tím, že redaktor nemá Týden sportu rád a tak co byste čekali, že. Aleš Spirman se mně tehdy zastal. Jistě budou zastánci ohňostrojů a také ti, kteří je nemusí. Proč neudělat anketu, která by o tom rozhodla. Měly by k tomu ovšem být zveřejněny také důvody zastánců i důvody těch, co se dokážou bez ohňostroje obejít.  A říci taky kolik nás to přijde. To by bylo fér. Prostředky na takovou anketu přece máme. A jejím výsledkem bychom se pak řídili. To by mohla komise životního prostředí prosadit. (mm)

Kamiony již tudy neprojedou!

Po letech jednání a příprav se díky dohodě Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), policie a zástupců samospráv podaří omezit průjezd tranzitní nákladní dopravy nad 12 tun kolem Svitav. Od úterý 19. prosince nově umístěné značky zakáží průjezd dálkových kamionů obcemi Mikuleč, Kukle, Javorník a některými částmi Svitav. Pro obyvatele novinka znamená zvýšení bezpečí a omezení dopravní zátěže, šoféři tranzitní dopravy budou jezdit po silnicích I. třídy.
Nákladní auta s hmotností nad 12 tun chtěl Pardubický kraj po dohodě se Svitavami a okolními obcemi vykázat ze silnice II/366 již několik let. Zákazové značky už dělníci nainstalovali na sloupy u vozovky, prozatím neplatí a čeká se už jen na to, až ŘSD 19. prosince oficiálně dokončí obchvat Svitav. Novinka neznamená automatický plošný zákaz průjezdu kamionů. Opatření je zacílené na dálkovou dopravu, která nemá na trase v našem regionu nakládku či vykládku zboží. Činnost zdejších přepravců tak nebude omezena. „Máme uzavřené memorandum, v němž jsme se dohodli zklidnit dopravu nejenom na území města, ale i v obcích Mikuleč, Kukle a Javorník. Jsem moc rád, že se na sklonku letošního roku podaří plnit podstatnou část tohoto dokumentu. Silnice II/366 mezi Litomyšlí a Svitavami sloužila řidičům tranzitu jako oblíbená zkratka, ale místní lidé si dlouhodobě a oprávněně stěžovali na nadměrnou dopravu, hluk a nedodržování rychlosti. To už bude věcí minulosti. Pro místní to znamená, že se nemusí bát náklaďáků. Chápu, že tranzit je potřeba, ale musí se nastavit jasná pravidla, aby mohli dovážet zboží a zároveň neohrožovali a neomezovali obyvatele. Šoféři velkých aut mohou jezdit v klidu po I/35 a dalších komunikacích I. třídy, které jsou na ně uzpůsobené. Jsem rád, že se to podařilo dokončit a občané mohou být spokojení. Nyní čekáme už jen na to, až se oficiálně otevře obchvat Svitav a padne poslední překážka, která zákazu tranzitu doposud bránila,“ vysvětluje první náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš důvody, které vedly ke změně dopravního značení.
S hlídáním provozu chtějí Svitavy pomoci od policie
Zklidnění dopravy se netýká pouze obcí Mikuleč, Kukle a Javorník, zákazové značky se objevily také na třech místech ve Svitavách. „Naším cílem je vykázat nákladní automobily nad 12 tun z průjezdnosti silnicí II/366, proto se u nás ve městě značky v minulých dnech objevily poblíž kruhového objezdu u městského úřadu na ulicích Poličská, Sokolovská a  T. G. Masaryka a dále budou umístěny i dalších místech, aby po zahájení užívaní obchvatu města Svitavy byl tranzit z II/366 vyloučen.  Jsme rádi, že tranzit bude směřovat na nový obchvat Svitav a dále na páteřní komunikace a už nebude využívat silnici II. třídy. Plánujeme oslovit policii, aby zejména ze začátku, než si šoféři zvyknou, v místě více hlídkovali strážníci a nákladní auta jezdila jen po cestách, kudy mohou. Je to dobré řešení pro obyvatele a jsem rád, že se to po letech příprav podařilo dokončit,“ sdělil svitavský místostarosta Pavel Čížek.



XIX. ročník hudebního festivalu Tomáškova a Novákova hudební Skuteč přináší opět bohatý program, celkem je v nabídce 11 hudebních pořadů, které se uskuteční do března do května  ve Skutčí  a jsou zařazeny také externí koncerty v Proseči, v Chrasti, na hradě Rychmburk a v Luži.  Uvádím pro začátek tři stěžejní pořady: zahájení a dvě operní inscenace : Zítra se seznámíme v s celým programem, který je již připraven a vstupenky přichází do předprodeje tradičně již před Vánoci.



Pavel Langhas obveseluje advent v Českotřebovském deníku

Pavel Langhans moc zdraví Českotřebováky, už 10 let bydlí v Nekoři  "Na Vejrově", ale stále rád jezdí i do České Třebové . Posílá také svoje obrázky.....