Návrh na rozhlednu u Litomyšle

ze dvou propojených námořních kontejnerů


 
Jde o zajímavý text, který stojí za to převzít do Českotřebovského deníku. Před přečtením musím uvést, že v návrhu se nikde neobjevuje slovo rozhledna, které používám, ale požívají se slova výhled apod.  Cílem je najít v okolí města Litomyšl nějaký cíl pro vycházky. A těchto cílů v Litomyšli mnoho nemají  - právě na rozdíl od České Třebové. U nás můžeme být na možnosti, které nám dává příroda kolem města právem pyšní. Když se zeptáte v Litomyšli na jaké mají okolí, tak s hrdostí ukazují např. na Kozlov a tamní rozhlednu....  
(Zdroj informace je na webu města Litomyšl.)
Cílem dlouhodobého projektu "Cíle cest" je nabídnout v okolí Litomyšle místa, kam se lze procházkou či vyjížďkou na kole vydat za určitým bodem. V tomto konkrétním případě šlo o to vybrat místo umožňující vnímat historické panorama města Litomyšle, v souvislosti s „procházkovou“ trasou, nejlépe na slunném návrší. Autorem projektu je Atelier - r, konkrétně architekti M. Pospíšil a M. Karlík (pocházející z Litomyšle).
Koncept návrhu:
- uplatnit druhotně použitý prvek, který bude sloužit novému účelu, účelu, pro který nebyl vyroben
- krajinná kompozice má být provedena z něčeho, co je symbolem současné doby, symbolem globalizace, symbolem trhu
- prvek má být reverzibilní a má být citlivě vložen do krajiny (po jeho odebrání bude mít dané místo svou dřívější podobu)
- jako autoři rekonstrukce hradního paláce hradu Helfštýn chtěli architekti použít kov, nejlépe corten
Výsledkem je prostorová kompozice sestávající ze dvou vzájemně propojených lodních kontejnerů, z nichž vertikální kontejner je vyplněn vřetenovým schodištěm a nabízí ze své nejvyšší úrovně výhled nejen na historické centrum města. Téměř horizontální kontejner skýtá podobnou možnost výhledu, avšak z nižší úrovně, tento typ vyhlídky je dostupný pro všechny, pro které by stoupání po vřetenovém schodišti "na rozhlednu" bylo příliš komplikované.
Odhadované náklady na realizaci jsou 1 mil. Kč, na realizaci plánuje město žádat o dotaci. Rozhledna by na místě měla být umístěná "dočasně" na několik let na základě nájemní smlouvy se soukromými vlastníky pozemku
Architektonická studie řeší vytvoření drobné stavby v krajině, která by svou atraktivitou lákala lidi z města k procházce za hranici města samotného a zároveň nabízela prostor k vyhlídce, aktivnímu odpočinku a setkávání jak starousedlíků tak návštěvníků města. Pro realizaci tohoto záměru jsme si vybrali místo na severním okraji zástavby Litomyšle na vrstevnicové spojnici silnice na Ústí nad Orlicí s Kornicemi. Mezi obyvateli Litomyšle je tato lokalita známa především jako "cesta na Kornice" nebo "cesta nad Rasovnou“, protože pod úbočím kopce stojí dům kdysi obývaný litomyšlským rasem. Poloha cesty nad městem, malebné výhledy na městské věže a věžičky a blízkost tajemného areálu židovského hřbitova činí z lokality již dnes významnou výletní oblast. Je to dáno i návazností na blízkou obytnou lokalitu Zaháje a Lán, které se neustále rozvíjejí.
„Kornická cesta“, jak ji místní nazývají, je zčásti historickou cestou z Litomyšle do Kornic a zčásti novodobou zemědělskou spojnicí vybudovanou pro obsluhu okolních luk a polí. Při výběru lokality jsme se snažili zohlednit parametry výhledu na město, vzdálenosti od zástavby i majetkoprávní aspekty. Vybrané místo nabízí výhled na panorama města s majestátní hmotou zámku a úchvatnou kulisou severního průčelí piaristického chrámu, za nímž se trochu v pozadí rýsuje věž proboštského kostela. Na druhé straně výhledu vystupuje do popředí věž pedagogické školy a na západním břehu Loučné věž gymnázia. Uprostřed panoramatu je ve středu náměstí zřetelně viditelná zelená báň radnice. Protože aktuálně řešíme návrh umístění infocentra v jejím parteru, zabýváme se také možností zpřístupnění radniční věže veřejnosti. Spojení radnice s vybraným místem nás přivedlo k myšlence vztyčení vyhlídkového bodu. Došlo by tak k přímému vizuálnímu propojení navržené vyhlídky s radniční věží. Výškový rozdíl mezi oběma objekty je 38,5m. Pata radniční věže a tedy kóta náměstí je ve výšce 330,15 m n.m. Pata vyhlídky nad městem - nového "cíle cest" je ve výšce 368,65 m.n.m. Provázanost obou vyhlídek umocňuje i fakt, že pata vyhlídky nad městem je ve stejné výšce jako vrchol báně radniční věže.
Cílem našeho návrhu je vytvořit místo, kam se lidé rádi vypraví na procházku a užijí si z nadhledu vyhlídku na město, ve kterém žijí. Koncepce stavby je ovlivněna zadáním investora, jehož součástí byl také finanční limit. Shodli jsme se na tom, že by stavba měla být ohleduplná k životnímu prostředí a celkové řešení by mělo být reverzibilní, což znamená, že není problém navrátit v budoucnu místu jeho dřívější podobu. Filozofií našeho projektu je vytvořit dílo netradiční a zároveň odrážející fenomény dnešní doby.
Jako významný akcent dnešní doby vnímáme vlivy globalizace, která nám (za cenu ztráty jedinečnosti) spoustu věcí zjednodušuje, dopravu, na niž spoléháme ve většině odvětví lidské činnosti, ale také ekologii, kterou se snažíme balancovat předchozí dva fenomény a s ekologiií související snahu o hledání nových cest a šetrných alternativ. Jednu z těchto alternativ vidíme ve využití již použitých věcí a prvků v novém kontextu. Symbolem odrážejícím výše uvedené skutečnosti je pro nás lodní kontejner. Cestuje po celém světě, po přístavech, kde žijí lidé různých národností, jazyků, vyznání, převáží zboží, které všichni potřebujeme, využíváme a poté, co doslouží, může být druhotně použit a stát se tak i naplněním ekologické výzvy. Díky novému využití starých kontejnerů ušetříme přírodní suroviny i energetické zdroje.
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Výsledná architektonická podoba návrhu spočívá v kompozici dvou lodních kontejnerů - horizontálního a vertikálního, které jsou vzájemně propojeny v jeden celek, bez sekundárních podpůrných konstrukcí. Jedná se o kontejnery délky 45 stop a šířkou na dvě přepravní palety - tzv. PalletWide. Horizontální kontejner je v mírném sklonu. Ten povoluje norma o bezbariérovosti staveb, limitní sklon ramp je 1:16. Toto naklonění umožní vyhlídku na město návštěvníkům s omezenou schopností pohybu, nebo těm, kteří nemohou nebo nechtějí stoupat po schodech výše. Na konci horizontálního kontejneru se dostáváme cca 1m nad úroveň nástupního bodu cesty. Horizontální kontejner je v místě vstupu seříznut rovnoběžně s okrajem cesty. Ve svislém kontejneru je vestavěno ocelové schodiště, které vyvede návštěvníka až do výšky 12m nad úroveň cesty. Na vyhlídkové plošině na vrchu kontejneru je vybudována odpočinková lavice a také zvýšená úroveň vyhlídky směřující k severu. Lodní kontejnery jsou vyrobeny z cortenu - korozivzdorné oceli, do níž jsou při tavení přidávány legující prvky manganu, mědi, křemíku niklu a dalších prvků. Toto složení umožňuje oceli vytvořit zoxidovanou vrstvu na povrchu, která chrání vnitřní jádro materiálu před další korozí i bez dalších povrchových úprav.