Českotřebovský deník 182/2023 (29/6)
V sobotu 1. července parním vlakem do Chornic. Odjezd v 9:30

Stejně jako v předchozích letech zajistil Pardubický kraj pro fanoušky železniční nostalgie pravidelné letní sobotní jízdy parních vlaků v našem kraji a to od 1. července do 2. září. První červencovou a první srpnovou sobotu podeje parní vlak také přes Českou Třebovou. Vyrazí z Dolní Lipky přes Českou Třebovou, Moravskou Třebovou až do Chornic. Jedná se o trasu, která byla poprvé vyzkoušena v loňském roce, ale v letošním vlak zajede až na chornické nádraží.

Ústí nad Orlicí – Chornice Sobota 1. července 2023

Stanice

Příjezd

Odjezd

Ústí nad Orlicí

 

9:14

Česká Třebová

9:28

9:30

Třebovice v Čechách  

9:37

9:38

Anenská Studánka

9:46

9:47

Trpík

9:50

9:51

Mladějov na Moravě   

9:56

10:01

Kunčina

10:08

10:09

Moravská Třebová     

10:15

10:16

Městečko Trnávka     

10:31

10:32

Chornice

10:40

11:55

Chornice – Ústí nad Orlicí

Stanice

Příjezd

Odjezd

Chornice

 

11:55

Městečko Trnávka     

12:05

12:08

Moravská Třebová     

12:23

12:24

Kunčina

12:29

12:30

Mladějov na Moravě   

12:37

12:39

Trpík

12:43

12:44

Anenská Studánka

12:47

12:48

Třebovice v Čechách  

12:56

13:00

Česká Třebová        

13:07

13:17

Ústí nad Orlicí

13:30

14:00



Jakou pijeme vodu

Pitná voda dodávaná Vodárenskou společností  Česká Třebová  kvalitativně vyhovuje všem v normě stanoveným ukazatelům. Vodárenská společnost spravuje vodovodní a kanalizační síˇˇt nejen v České Třebové a všech jejich připojených částech, ale také v obci Zhoř a v Přívratu. Od roku 2019 zajišťuje  všechny služby sama bez servisní společnosti. To platila až do konce roku 2018. Tato situace byla kritizována, hospodaření nebylo  zcela transparentní, servisní organizaci nemohl nikdo ze města jednoduše úkolovat a kontrolovat, její hospodaření kontroloval finanční úřad. To vše se změnilo po nástupu nového vedení na radnici rokem 2019.  Vodárenská společnost nyní zajišťuje všechny služby sama, předtím byla ve funkci "prázdné skořápky" a neměla zaměstnance, ani žádnou techniku. Tak to bylo zřízeno již v roce 1997. 
Vodovod : Zásobovaných obyvatel: 15685. Délka sítě: 93 km. Počet přípojek: 3619.  Vyrobená voda: 1119 tis. m3 (údaje jsou z roku 2021).  Na kanalizaci je v České Třebové  napojeno 14358 obyvatel, Délka sítě: 77 km. Počet přípojek: 2388. Vodárenská společnost provozuje  čistírnu odpadních vod na Lhotce. Další služby, které zajišťuje jsou srozumitelně popsány na webové stránce www. vsct.cz. Připomeňme, že do roku 2019 Vodárenská společnosti žádnou vlastní webovou stránku neměla. Cena vody sice trvale roste, ale patří mezi nejnižší v České republice.
Jakou pijeme vodu?  Kontrola je periodicky prováděna a výsledky jsou zveřejňovány. poslední uvedený údaj je z ledna 2023 a Protokol je zveřejněn ZDE.  Podle něho je kvalita vody dobrá, vyhovuje ve všech ukazatelích.

Na kole po osmičce už nejen Pardubickým krajem!

Od letošního roku můžete jezdit na kole po části nově vyznačené dálkové cyklotrasy číslo 8 (CT 8), a to z Hradce Králové přes Týniště nad Orlicí, Choceň, Ústí nad Orlicí až do obce Rybník u České Třebové. Na trasu můžete vyrazit od 1. července!
 „Je to nenáročný a příjemný cyklovýlet, který vede částečně přírodním parkem Orlice a zároveň podél železniční trati, takže pokud by se vám už nechtělo šlapat na kole, můžete nasednout na vlak,“ sdělil radní pro sport a cestovní ruch Alexandr Krejčíř. Cyklotrasa vede převážně po klidných komunikacích III. třídy. „V úsecích Třebechovice pod Orebem – Petrovice, Petrovice – Týniště nad Orlicí a Choceň – Česká Třebová – Rybník se jede po cyklostezce, jedná se tedy o komfortní a bezpečné úseky bez motorové dopravy,“ doplnil radní Krejčíř.
Výhledově se připravuje ve spolupráci s dalšími kraji dobudování a proznačení cyklotrasy po celé její délce, tedy v koridoru Děčín – Česká Lípa – Liberec – Jičín - Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová - Lanškroun – HoštejnRýmařov – Krnov – Opava – Ostrava.
Během modernizace železničního koridoru v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí doslala cyklostezka v tomto úseku zcela nový asfaltový povrch, tak neváhejte a vyzkoušejte ho! V tomto úseku je CT 8 souběžná se stávající CT 18 (Hlinsko – Vysoké Mýto - Choceň – Ústí nad Orlicí – Letohrad – Žamberk – České Petrovice). V průběhu letních prázdnin bude i tento úsek proznačen směrovkami CT 8.
Svazek obcí Region OrlickoTřebovsko za finanční podpory Pardubického kraje v současné době řeší přípravu výstavby cyklostezky v úseku Perná – Brandýs nad Orlicí (CT 18 i CT 8), která by v tomto úseku odklonila cyklisty ze silnice III. třídy. Více informací najdete na https://orlicko-trebovsko.cz/cyklostezka-perna-brandys-nad-orlici/ 


Burza filantropie podpoří projekty na Chrudimsku za 430 tisíc korun

Celkem 1 215 500 korun pro prospěšné projekty neziskových organizací v Pardubickém kraji. Taková je bilance prvních dvou dílů letošní Burzy filantropie, jejímž cílem je propojovat tři různé světy – podnikatelský sektor, veřejnou správu a neziskové organizace. Výjimečný počin Koalice nevládek Pardubicka (KONEP) a Pardubického kraje odstartoval svou letošní pouť začátkem června v okrese Pardubice. Jeho premiéra ve Starém Hradišti vynesla rekordních 786 tisíc korun.
429 500 korun pro neziskovkyChrudimska
Druhé pokračování Burzy filantropie hostilo ve středu 21. června 2023 město Hlinsko. Osm neziskovek působících v okrese Chrudim zde dohromady získalo 429 500 korun.
Na podporu se může těšit například veletrh bezlepkových potravin Celiak Food Festival. Spolek Palučiny získal prostředky na to, aby mohl na svém tábořišti vyměnit plachtu mongolské jurty a napojit kamna ke komínu. A to proto, aby šlo jurtu využívat celoročně pro nejrůznější volnočasové aktivity a setkávání.
Obecně prospěšná společnost Dlaň životu díky Burze filantropie podpoří projekt Začít znovu. Ten je zaměřen na zaměstnávání matek v náročné životní situaci, které využívají služeb azylového domu. Jedná se převážně o samoživitelky s malými dětmi do sedmi let.
Centrum Jana XXIII. bude moct ve svém Centru volného času vyměnit staré zářivky. Navíc ušetří energii a finance, které může věnovat na další zajímavé činnosti pro děti.
 Bohulibé projekty i štědří donátoři
„Moc děkujeme všem donátorům, kteří podpořili touto krásnou částkou neziskovky a jejich bohulibé projekty. Neziskovkám děkujeme za zajímavé nápady, ale i odvahu a chuť prezentovat,“ uvedla ředitelka Koalice nevládek Pardubicka Jana Machová, garantka a fundraiserka Burzy filantropie.
Ta vtipně připomněla, že druhé letošní pokračování tohoto fenoménu z Pardubického kraje se konalo v den, kdy začalo astronomické léto. „Na tento den však připadá i Den hrdosti, Evropský den hudby nebo třeba Mezinárodní den trpaslíků,“ usmívala se Jana Machová.
„Bylo to odpoledne, které se neslo ve velmi příjemném duchu a v přátelské atmosféře,“ konstatoval radní Pardubického kraje zodpovědný za sociální oblast a neziskový sektor Pavel Šotola. „Těší mě, že se Burzy filantropie zúčastnili i kolegové z Královéhradeckého kraje. Přijeli sbírat zkušenosti pro pořádání této akce. Ta se v sousedním regionu uskuteční na podzim,“ upřesnil Pavel Šotola.
„Na Burzu filantropie se pokaždé těším. Je to pro mě vždy svátek,“ reagoval pravidelný donátor Otakar Klepárník, ředitel poličské firmy Medesa, která dlouhodobě patří mezi štědré dárce.

Technici provedli zatěžovací zkoušky na dálničním železničním mostě  

Na stavbě dálničního železničního mostu na budoucím úseku dálnice D35 Janov – Opatovec proběhly během uplynulého víkendu zatěžovací zkoušky. V nočních hodinách z 23. na 24. června byla na trati provedena statická zatěžovací zkouška pomocí 2 železničních jeřábů EDK 750.
V době zkoušení byl železniční most zatížen maximální tonáží 312 tun. V rámci této zatěžovací zkoušky byly provedeny celkem 2 zatěžovací stavy. Následně během soboty proběhla dynamická zatěžovací zkouška. Ta byla prováděna přejezdy zkušebního břemene, kterým byla lokomotiva 162 včetně 3 vozů. Dynamická zatěžovací zkouška byla úspěšně dokončena 25. června a to její druhou částí, která spočívala ve vyhledávání frekvencí odpovídajících vlastním frekvencím konstrukce pomocí budiče. Na základě výsledků z výše uvedených zkoušek byla nosná konstrukce železničního mostu doporučena k uvedení do běžného provozu. Zdroj: Orlicky.net

Šestiminutové video ve zkratce popisuje přeměnu nevyužívaných zdevastovaných prostor na unikátní výstavní prostory Gočárovy galerie, která bude plně otevřena pro veřejnost v závěru září 2023. Na rekonstrukci byly využity také evropské fondy. Video poskytl ke zveřejnění Pardubický kraj.  Video je zveřejněno v kvalitě 4K. Odkaz najdete ZDE
VIDEA publikovaná v I. pololetí 2023 (90 videí)