Českotřebovský deník 182/2023 (29/6)
Nové video Českotřebovského deníku: Hokejbalové finále Letohrad 1. zápas

Českotřebovský deník se vydal dokumentovat úspěšné tažení českotřebovské Lokomotivy  za titulem Mistra II. hokejbalové ligy ve skupiny Čechy - východ. Své tažení poprvé dovedla Lokomotiva úspěšně již v roce 2018, a poté se mu to podařilo v každém dalším soutěžním ročníku až do letošního roku.  Jeden jediný rok byla přestávka a to v době covidu, kdy se  ligová soutěž nedohrála.  V letošním roce začalo play-off  úspěšnými zápasy ve čtvrtfinále (Prachovice), dále v semifinále (Chlumec nad Cidlinou). Ve finálovém duelu, který se hrál na tři vítězné zápasy začala Lokomotiva právě v Letohradě. Prvnmí utkání v sobotu vyhrála Lokomotiva 4:2.  Na druhý (nedělní) zápas se vydal kameraman Libor Vašina a pořídit záznam o dalším úspěšném vystoupení Lokomotivy. Podařilo se - Lokomotiva zde vyhrála 6 : 4.  Máme ještě natočený další zápas, který se pak hrál v sobotu 3. června v České Třebové v aréně v Benátkách.  Také z toho (vítězného) zápasu je připraveno video, které je před dokončením (a bude uvedeno "co by dup"). Hokejbalisté patří dlouhodobě k našim dobře město reprezentujícím sportovcům a tak není divu, že se objevují také na videozáznamech Českotřebovského deníku. 

Polovina roku za námi. Vysvědčení ve školách, začaly prázdniny...

Den 30. června  je významné datum z mnoha důvodů. Zejména pro učitele, pro žáky, ale i jejich rodiče. Začíná jiný prázdninový režim.  Končí školní povinnosti, ale s ními i řada pravidelných volnočasových aktivit, tréninky, hudební škola. Rodičům starosti tedy přibývají. Máme aktivní DDM Kamarád, pořádá tábory, jsou i další organizace. Ale nejvíc to pocítí rodiče. Ty tábory, soustředění a  nezaplní celé prázdniny, a nejsou taky zadarmo...

 

Fotograf Karel VOLESKÝ (28.10. 1912 – 8.8. 1998) 25 let od úmrtí


Narodil se v rodině textilního mistra Antonína Voleského v dnešní Ústecké ulici na Parníku. Měl ještě šest starších sourozenců. Po základní škole se jeden rok učil strojním zámečníkem a pak nastoupil na Vyšší průmyslovou školu strojnickou v Pardubicích, kterou dokončil v roce 1932. Následovala tříletá bezplatná praxe v parnické textilce odkud odešel na jeden rok do Škodových závodů v Hradci Králové, kde pracoval jako konstruktér. Zbytek aktivních let spojil s železnicí, kde byl zaměstnán  téměř čtyři desítky let. Nejprve jako výpravčí (Lichkov, Kyšperk, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová), později technik v lokomotivním depu a na Provozním oddíle. Všude byl znám jako poctivý a svědomitý pracovník. Uměl se postavit ke každé práci, ať se jednalo o elektrikářskou, zámečnickou, truhlářskou či zednickou. Doma s manželkou obhospodařovali malé hospodářství a když zbyl čas, věnoval se hlavně turistice a fotografování. Jeho reportážní fotografie mají pro nás cenu dokumentu. Zachytil rozvodněnou Třebovku, rozmanitou práci železničářů, život v našem městě. Zvláštní kapitolou jsou jeho snímky ze sportovního prostředí. Byly otištěny v novinách a časopisech, získaly řadu ocenění. Své fotografické vědomosti si nenechával pro sebe. Naučil fotografovat stovky zájemců o tento ušlechtilý koníček, vedl kurzy, byl předsedou fotoodboru závodního klubu.  Jan Skalický


Zemřel Prof. Ing. Karel Voleský mladší


S výše uvedenou připomínkou výročí fotografa Karla Voleského staršího jsme mohli ještě jeden měsíc počkat, zemřel ve věku 86 roků před 25 lety až v srpnu. Je však třeba aktuálně připomenout zprávu o úmrtí jeho syna - viz přiložené parte.  Ve věku 81 let zemřel 22. června na Slovensku ve Vrútkách jeho syn Prof. Ing. Karel Voleský, Csc, také tedy parnický rodák. Byl uznávaným odborníkem, který se dokázal prosadit na Slovensku, na Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině, od roku 1996 pak na dnešní Žilinské univerzitě působil na katedře železniční dopravy ve funkci vedoucího katedry a v dalších významných funkcích. Na fakultě učila také jeho manželka. Někteří absolventi žilinské fakulty jsou i ze Třebové a budou si Karla Voleského a jeho ženu pamatovat. Jeho práce se připomíná na webu Žilinské univerzity. Parte zveřejňujeme na upozornění jeho spolužáka Jana Skalického. Pohřeb se konal 27. června v Žilině v saleziánském kostele sv. Bosca, potom byl uložen do rodinného hrobu ve Vrútkách. 


2. července uplyne 106 let od bitvy u Zborova

V bitvě padl učitel Jaroslav Hýbl  z České Třebové


Letos 2. července 2023 si připomínáme 106 let od největší bitvy čs. legií za první světové války - bitvy u Zborova. Do této bitvy se zapojilo několik českotřebovských legionářů, kteří přinesli svědectví o našem padlém hrdinovi od Zborova Jaroslavu Hýblovi.
Jaroslav Hýbl se narodil 25. února 1891 v rodině řezníka Emanuela Hýbla v České Třebové čp. 50. Po vystudování učitelského ústavu v Poličce pracoval jako učitel na Lhotce, Parníku, Čermné a České Třebové. Ihned po vypuknutí první světové války v roce 1914 narukoval k 98. pěšímu pluku do Vysokého Mýta. Pro své protirakouské smýšlení byl poslán místo do důstojnické školy přímo na ruskou frontu. V bojích v Karpatech padl do zajetí a byl odvezen do Kyjeva. Zde 10. července 1916 vstoupil do československého vojska a byl zařazen do záložní roty, určené pro nové dobrovolníky. Po skončení základního výcviku byl 20. srpna 1916 převelen do 1. střeleckého pluku Mistra Jana Husi, 5. roty, 3. čety a 26. srpna 1916 byl povýšen do hodnosti svobodník.
 Celý článek k této problematice napsal Vladimír Hampl ml. ZDE

Na pardubickém nádraží otevřou v sobotu dvě nová nástupiště

Správa železnic v sobotu uvede na hlavním nádraží v Pardubicích do provozu opravené čtvrté a taky zcela nové páté nástupiště, ke kterému jsou prodloužené podchody. Uzavře naopak třetí, které rekonstrukce teprve čeká.
Práce jsou součástí celkové modernizace důležitého železničního uzlu za víc než šest a půl miliardy korun. Nejrůznější omezení pro tisíce denních cestujících trvají už skoro tři roky. Nový podchod bude otevřen  pro cestující 1.července, kdy bude zprovozněno 5. nástupiště a 4. nástupiště. Uzavře se 3. nástupiště a s tím  i odjezdový podchod.“
I do příjezdového podchodu vedou z odbavovací haly eskalátory. Výstup na nástupiště je možný z tohoto podchodu buď po klasickém schodišti, nebo výtahem. V odjezdovém podchodu je pak kombinace - schodiště a eskalátory. Informační systém budou zajišťovat klasicky tabule, ale také velké obrazovky na stěnách, kde si budou moct cestující prohlédnout například řazení vlaků nebo odjezdy ostatních spojů.
„Nové páté nástupiště je zhruba 150 metrů dlouhé. Má nové zastřešení, nový informační systém. Jinak nástupiště ladí s původními, včetně cihlových obkladů laviček a schodišť. Nástupiště ale není zastřešené v celé své délce.
K novému nástupišti dělníci prodloužili současné podchody. Průchod mezi 4. a 5. nástupištěm je delší, protože mezi nimi je šest kolejí, z toho jsou dvě u nástupišť a mezi nimi další čtyři pro nákladní dopravu bez dotyku nástupišť. Nákladní vlaky tak budou moct stanicí projíždět vysokou rychlostí. Páté nástupiště není souběžně se čtyřmi původními. Nástupiště je hlavně pro osobní dopravu na koridoru.“ Páté nástupiště tak začíná na úrovní odjezdového podchodu a je prodloužené směrem na Českou Třebovou.
Kapacita pardubického nádraží se díky 5. nástupišti výrazně zvýší. Oprava čeká už jen na 3. nástupiště, které by mělo být hotové do prosince. Příští rok pak dojde ještě na nástupiště 1A, odkud odjíždějí vlaky hlavně na Hradec Králové a Chrudim.
Správa železnic vypsala soutěž na stavbu nové vlakové zastávky Pardubice - Centrum. Umístěná bude u Hlaváčovy ulice mezi hlavním nádražím a Pardubičkami. Správa železnic počítá s cenou 45 milionů korun. Není to ale součást několikamiliardové modernizace železničního uzlu, ale samostatný projekt. Právě dnes byla zveřejněna nová informace Správy železnic o tom, že se nová zastávka vybuduje - viz další článek podle tiskových zpráv Pardubického kraje a Správy železnic. (Zdroj Josef Ženatý, Český rozhlas)

Zastávka Pardubice - centrum bude

Z ministerstva dopravy přišla na konci června pozitivní zpráva. V Pardubicích má vzniknout nová vlaková zastávka s názvem Pardubice centrum. Její vybudování bylo původně součástí přeložky tratě 238 v úseku Pardubice – Chrudim. K ní sice nedojde, ale zástupci samospráv chtěli potřebám cestujících vyjít vstříc, a proto vznik zastávky i nadále podporovali při jednáních s ministerstvem dopravy.
Zastávka bude umístěna mezi podjezdem na ulici 17. listopadu a podchodem pro pěší v ulici Sladkovského. Podle současných odhadů se má se stavbou začít ještě letos v létě, přičemž má být dokončena do poloviny příštího roku. Kvůli navazujícím pracím na železnici se začátkem ostrého provozu pro cestující počítá v červnu 2024. „O zastávku jsme stáli, protože zvýší komfort pro cestující, kteří jezdí například do Pardubic do práce. Na dalším jednání krajského zastupitelstva bude předložený návrh na uvolnění jednoho až dvou milionů korun jako příspěvku na její vybudování. Jezdit tam budou spoje od Hradce Králové a Chrudimi, minimálně dva vlaky za hodinu. Nejedná se o jediné náklady, které Pardubický kraj plánuje vynaložit v souvislosti s novou zastávkou. Zajíždění vlaků nás vyjde minimálně na 3,5 milionu korun ročně. Ale považujeme to za rozumnou a smysluplnou investici pro občany a zlepšení dopravní obslužnosti přímo v centru krajského města,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Investorem stavby bude Správa železnic. „Město Pardubice je ochotno rozumnou částkou tuto investici podpořit. To proto, že se novou zastávkou zvýší komfort cestujících a pravděpodobně může klesnout počet lidí, kteří se musejí dostat do centra města na hlavní vlakové nádraží. Vše ale bude na rozhodnutí zastupitelstva. Nicméně věřím, že vzhledem k prospěšnosti investice nepůjde o kontroverzní záležitost,“ podotknul primátor Pardubic Jan Nadrchal. TZ

Další informace o nové zastávce Pardubice - centrum z tiskové zprávy SŽ:

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila stavbu nové zastávky Pardubice centrum. Správa železnic nyní může vypsat tendr na její realizaci, která musí proběhnout souběžně s probíhající modernizací celé pardubické stanice. Nová zastávka cestujícím významně zlepší dostupnost centra města, zajíždět sem budou vlaky z Jaroměře a Hradce Králové.
Zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí. Přípravné stavební práce probíhají už v rámci modernizace pardubického uzlu, samotná stavba zastávky bude moci začít podle průběhu soutěže na zhotovitele letos v srpnu. Do podchodu, který propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se již v rámci probíhající stavby napojil nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nástupiště také po přístupové cestě z ulice Jana Palacha. Zastávku bude tvořit ostrovní nástupiště o délce 140 metrů a šířce 8,76 metru mezi novými kolejemi č. 10a a 12a. Nástupní hrana bude ve výšce 550 mm. Přístup cestujících zajistí kryté šikmé chodníky o šířce 3 metry. Na nástupiště budou umístěny přístřešky, lavičky a bude celé včetně přístupů osvětleno. Počítá se také s instalací informačního a orientačního systému, rozhlasu a také kamerového systému. Předpokládaná hodnota vypisované veřejné zakázky činí 44 161 612 korun. S realizací se počítá od letošního srpna do poloviny příštího roku. TZ