Tak nám zavřeli další trať                    
Rozhodnutí vedení Jihomoravského kraje o zastavení provozu na větší části trati č. 262 mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi rezonuje delší čas na sociálních sítích. Toto zastavení se nelíbí mnoha lidem, nejen fandům železnice, ale také občanům, kteří v tomto kraji žijí. K zastavení provozu již tak značně omezeným, došlo v sobotu 10.6.2023, kdy zde vyjely poslední osobní vlaky. Motorové vozy byly opatřeny smutečními věnci s černými stuhami a rozloučit se s posledními vlaky přišlo poměrně dost lidí. Trať 262 z Chornic do Skalice nad Svitavou tak z větší části osiří, vlaky tak budou jezdit jen mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi, kde je frekvence cestujících mnoho násobně vyšší, jak na zbytku trati.
Historie úseku, nyní bez osobní dopravy se začal psát v roce1908, kdy byla postavena místní trať Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice. Nicméně už v roce 1889 byla v rámci otevření Moravské západní dráhy z Třebovice v Čechách do Prostějova zahájen provoz mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.
Pro českotřebovské strojvedoucí i vlakové čety byla tato trať rovněž tratí, kde v některých obdobích provozu ČSD a ČD vozili některé vlaky, jeden čas patřila Strojová stanice ve Skalici nad Svitavou pod DKV Česká Třebová. Snad legendární zde byl osobní vlak, tzv. „Okružák“, který vyjížděl z České Třebové přes Letovice, Skalici nad Svitavou, Chornice a Moravskou Třebovou do České Třebové, na kterém právě jezdily motorové vozy z depa Česká Třebová se strojvedoucími a vlakovou četou z České Třebové. Soumrak osobního provozu nejen na samotné trati 262, ale i na části současných tratí č. 017 a 306 nastal omezováním osobní dopravy, rozvázáním přípojů a přestupů a následného přerušení provozu mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a Velkými Opatovicemi a návazností spojů z Chornic do Dzbelu. Nastal odliv cestujících a zbývající vlaky tak začaly jezdit více jak poloprázdné. Další velkou nevýhodou této trati je její trasování. K většině zastávek a nádražím je od středů obcí poměrně velká vzdálenost a současný člověk odmítá většinou chodit ke vzdáleným zastávkám, když v obci jezdí autobusy, které mají třeba hned několik zastávek. Bohužel obdobná situace je na více místních tratích v České republice. Ani nákladní doprava na trati č. 262 nepatří k těm silným. Dominantní je doprava dříví z lesů v okolí, postihnutých kůrovcovou kalamitou a dopravou pro šamotku ve Velkých Opatovicích, která je dnes největším přepravcům po železnici. Další přepravci zanikli, nebo přešli na silnice. V minulém roce však byla trať č. 262 využita jako odklonová kvůli výluce mezi Svitavami a Skalicí nad Svitavou pro nákladní dopravu, kdy po této trati v některých dnech projelo hned několik nákladních vlaků. Ale současnou nákladní dopravu zde postihne rovněž redukce, manipulační vlaky zde začnou jezdit pouze tři dny v týdnu.
Pavel Stejskal
Obrázky převzaté  z facebooku, foto: Lenka Zaoralová