NOVELA ZÁKONA O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK

NEDOJDE K NAVÝŠENÍ  LIMITŮ PRO VEŘEJNÉ ZAKÁZKY


 Prezident dne 5. 6. 2023 podepsal novelu zákona o zadávání veřejných zakázek ve znění schváleném poslanci, kteří přehlasovali návrhy senátorů. Úpravy navrhované Senátem tedy nebyly zohledněny a nedojde tak k navýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, ani k úpravě důvodů vyloučení pro střet zájmů. Účinnosti novela zákona o zadávání veřejných zakázek nabude 30. dnem po jejím
vyhlášení ve Sbírce zákonů, přepokládáme tedy, že nastane v polovině července.
 
Platné znění zákona o zadávání veřejných zakázek s vyznačenými změnami naleznete zde.
Jaké změny v zákon nastanou :
 
Upřesnění transpozice zadávacích směrnic
19 – úprava ustanovení o předpokládané hodnotě veřejné zakázky pravidelné povahy v případech, kdy je jednotková cena předmětu v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje plnění opakovaně podle svých aktuálních potřeb. Evropskou komisí je České republice vytýkána nesprávná transpozice. Dosavadním způsobem bude možné určovat předpokládanou hodnotu jen u podlimitních veřejných zakázek a veřejných zakázek malého rozsahu.
211 – upřesnění pravidla pro písemnou komunikaci v zadávacím řízení. Výslovně je pro některé dokumenty vyžadována písemná forma. Ústní forma je v obecné rovině připuštěna pouze v případě nepodstatných sdělení.
29 – zpřesnění transpozice výjimky pro investiční služby, aby bylo zřejmé, že pokrývá všechny případy předpokládané ve směrnici a výjimky z povinného postupu v zadávacím řízení pro veřejného zadavatele poskytujícího poštovní služby.
122 – upřesnění transpozice u předkládání dokladů prokazujících kvalifikaci vybraného dodavatele. Evropské právo vyžaduje, aby doklady, které jsou předkládány, byly aktuální.
222 – sjednocení úpravy změn smluv, které vede k větší volnosti v oblasti obrany nebo bezpečnosti.
4 – organizační složky státu jsou provozními jednotkami s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek.
 
Zpřesnění některých institutů, vyjasnění pravidel a podpora srozumitelnosti textu
40, 41, 47, 48 zpřesnění právní úpravy propojených institutů zadávací lhůty a jistoty. Nebude vyžadováno předložení originálu bankovní záruky, protože s přechodem na elektronizaci zadávacího řízení již není potřeba její originál z důvodu ochrany zadavatele vyžadovat. Dochází ke zmírnění vylučování dodavatelů z důvodů neprokázání složení jistoty. Nově bude na rozhodnutí zadavatele, zda k vyloučení přistoupí, či nikoli.
53 – ve zjednodušeném podlimitním řízení musí být vyžadována základní kvalifikace. Prokázání může být provedeno čestným prohlášením.
104 – výslovné umožnění, aby zadavatel požadoval jako podmínku uzavření smlouvy uveřejňování dokumentů podle zákona o účetnictví.
129 – zpřehlednění úpravy zjednodušeného režimu pro některé služby (např. sociální). Ve zjednodušeném režimu se umožní uzavření rámcové dohody.
130 – 142 – změny právní úpravy pro rámcové dohody a dynamické nákupní systémy.
163, 173 – u sektorových veřejných zakázek dochází ke zpřesnění postupů v řízení a pravidel pro změny smluv.
176, 183 u koncesí dochází ke zpřesnění úpravy technických podmínek, podmínek pro použití jednacího řízení bez uveřejnění a pravidel pro změny smluv.
246 – zavedení oprávnění zadavatele bránit podání námitek proti zadávací dokumentaci těsně před uplynutím lhůty pro podání nabídek, tedy v době kdy již nemůže efektivně reagovat.
258 – nastavení postupů při vyřizování podnětů.
Snížení administrativní zátěže
6 – zásada o odpovědném zadávání se uplatní, jen je-li to vhodné a u veřejných zakázek malého rozsahu se nemusí uplatnit vůbec.
30 – posun v definici dotovaného zadavatele a podlimitních výjimek pro neziskový sektor, mezinárodní rozvojovou spolupráci, zemědělskou politiku a práci s dětmi a mládeží.
32 – u smíšených zakázek s neoddělitelnými částmi se zadávání řídí hlavním předmětem veřejné zakázky.
122 – zadavatel dále nebude muset vyžadovat originály dokladů prokazujících kvalifikaci před uzavřením smlouvy, a to zejména v případě, pokud by to představovalo nadměrnou administrativní zátěž a dříve poskytnuté dokumenty jsou stále aktuální.
262a, 272a – zadavatel bude oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje (namísto dosavadního zasílání jednotlivých dokumentů). Obdobně bude možné posupovat v navazujícím soudním řízení správním.
272a až 272c – zefektivnění komunikace mezi ÚOHS a soudy.
 
Rozšíření práv účastníků zadávacího řízení
40 – zadavatel bude na žádost sdělovat informace o zadávací lhůtě.
105 – zadavatelem označené významné části veřejné zakázky k plnění jen vybraným dodavatelem může plnit i člen jeho koncernu, který splní základní způsobilost zejména trestní bezúhonnost.
109 – účastníci zadávacího řízení budou moci požadovat po zadavateli poskytnutí údajů o konkurenčních cenách i v případě elektronických nabídek.
 
Pravidla pro veřejné dražby se od roku 2025 sjednotí, Sněmovna souhlasila
Sjednotit a zjednodušit pravidla pro konání veřejných dražeb s ohledem na jejich převažující elektronickou formu má od roku 2025 zákon, který dnes schválila Sněmovna. Norma počítá také se vznikem Centrální evidence veřejných dražeb, což má zjednodušit proces povinného zveřejnění dražebních dokumentů. Poslanci kvůli tomu na žádost ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) přijali roční odklad účinnosti zákona, aby byl mimo jiné čas na zprovoznění evidence.
Bartoš spolu s poslankyní ANO Zuzanou Ožanovou také prosadil návrh zvýšit o polovinu, tedy z 200.000 korun na 300.000 korun vyvolávací cenu, kterou vláda navrhla pro veřejnou dražbu movitých věcí ve zjednodušeném režimu. Podle poslankyně je důvodem nárůst cen věcí, například ojetých automobilů, které jsou obvykle draženy na takzvaných aukčních portálech.