Českotřebovský deník 193/2023 (11/7)

Leteckomodelářský klub Česká Třebová pořádá pod záštitou starosty města Mistrovství České republiky rádiem řízených elektro větroňů. Soutěž v mezinárodní kategorii F5J se uskuteční 5. - 6.srpna 2023 na letišti v České Třebové za účasti 80 soutěžících z celé České republiky. Přijďte podpořit českotřebovské modeláře.  Za LMK Ladislav Pirkl

Literáti na trati již po desáté, opět s Pavlem Stejskalem

V těchto dnech vychází v edici Epika další pokračování antalogie pod názvem „Literáti na trati“.  Letošní vydání je jubilejní, jedná se o 10. díl. Jak samotný název napovídá, kniha je spojená se železnicí a kolejemi z pohledu nejen zaměstnanců železnice, ale i cestujících, popřípadě lidí, kteří nejsou spojeni se železnicí ani pravidelným cestováním, ale třeba jen tím, že jsou potomci železničářů. Do některých dílů přispívali i veřejně známé osobnosti, např. Dr. Radim Uzel, který byl kmotrem prvního dílu. V 10. díle je povídka od Miroslava Macka, předního politika ODS z 90.let minulého století. V některých dílech jsou i příspěvky autorů ze zahraničí, dokonce i z USA. Za celým dnes již 10.letým projektem stojí pan František Tylšar, zaměstnanec železnice, duchovní otec celého projektu a vedoucí skupiny literátů mezinárodní federace FISAIC. První kniha z Literátů na trati vyšla v roce 2014, kdy se sešlo 18 autorů, píšících nejen prózu, ale i poezii. O 4 roky později bylo autorů už tolik, že byla kniha rozdělena do dvou dílů, jedna byla pod společným názvem věnována poezii, druhá pak próze. Stejně tak je i letošní díl Literátů na trati rozdělen na poezii a prózu do dvou knih.
Do prvního dílu Literátů na trati v roce 2014 jsem přispěl i já. Na výzvu Františka Tylšara v železničních periodikách, jsem poskytl hned 2 příspěvky, doplněné několika fotografiemi z mého archivu. Další roky jsem několikrát obeslal Literáty na trati svými příspěvky do knih s prózou, jiné roky jsem také vynechal. Minulý rok jsem byl osloven Františkem Tylšarem, abych přispěl svými snímky ze železnice do knihy o poezii. Ta byla vydána v roce 2022. Pro jubilejní 10. díl Literátů na trati jsem připravil příspěvek pod názvem Nehoda u Semanína. Článek je zpracován na základě výpisu ze staniční kroniky stanice Opatov a ze vzpomínek a vyprávění jednoho zaměstnance, účastníka nehody, která se udála v roce 1964. Z České Třebové jsem jediný, který nepravidelně píše do Literátů na trati, nejsem básník, zajímám se spíše o železnici přes objektiv fotoaparátu její historii, ale věřím, že mezi českotřebováky by se našlo mnoho zajímavých příběhů, povídek i zážitků od našich koleji.
Pavel Stejskal

Záchranná služba získá novou základnu v České Třebové
a rozšíří prostory v Hlinsku

Jedním z dlouhodobých cílů Pardubického kraje v oblasti zdravotnictví je zkvalitňování zázemí pro výjezdové posádky zdravotnických záchranářů. V roce 2015 se za 11 milionů korun nového zázemí dočkali záchranáři v Hlinsku, kteří se přesunuli z polikliniky do budovy bývalé veteriny. Nyní kraj připravuje vybudování další garáže ke stávající budově za částku přesahující 10 milionů korun. Zároveň pokračují přípravy na vybudování nové základny na výjezdu z České Třebové. V tomto případě předpokládané náklady dosahují 51 milionů korun.
„Hlinecká výjezdová stanice patřila v roce 2015 společně s tou v Poličce k prvním, které jsme začali zvelebovat a budovat. Následovaly stanice v Holicích, Chrudimi, na Seči, ve Vysokém Mýtě či v Moravské Třebové,“ zrekapituloval krajské investice hejtman Martin Netolický.
Přeměna budovy bývalé veteriny v Hlinsku vyšla v roce 2015 kraj na 11 milionů korun. „Na stavbu jsme tehdy získali dotaci z Regionálního operačního programu. Díky tomu jsme se mohli přesunout z polikliniky v centru města přímo k silnici I/34, což je obecně naším trendem také v případě dalších realizovaných investic,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Nyní kraj připravuje vybudování jednopodlažní přístavby nové garáže pro sanitní vozidla. „Jedná se o přístavbu se dvěma garážovými místy pro zásahová vozidla, vybudování zpevněné plochy pro dieselagregát včetně jeho instalace a napojení na stávající budovu a přístavbu a vybudování zpevněné parkovací plochy pro zaměstnance a zásobování. Přístavba bude sloužit pro výjezd sanitních vozidel dvou posádek v 24 hodinovém provozu. Práce bychom rádi zahájili ještě v letošním roce,“ řekla náměstkyně hejtmana pro oblast zdravotnictví Michaela Matoušková s tím, že předpokládané náklady přesahují 10 milionů korun včetně daně.
Nová základna vyroste v České Třebové
V rámci rozšiřování sítě výjezdových základem a posílení posádek v místech, která se dlouhodobě jeví jako zatížená, připravuje Pardubický kraj vybudování nové základny na výjezdu z České Třebové směrem na Svitavy. „Novou základnu pro posílení dostupnosti zdravotnické záchranné služby připravujeme na výjezdu z České Třebové směrem na Svitavy a Lanškroun u silnice I/14. Mělo by se jednat o jednopodlažní budovu se dvěma garážovými místy pro sanitní vozidla a jedním garážovým stáním pro speciální vozidlo určené k nasazení při vzniku mimořádných událostí s hromadným postižením osob. Stávající základny prostorem pro takto velké vozidlo nedisponují, a proto chceme využít tento záměr k jeho vybudování. Kromě standardního zázemí zde plánujeme také regionální strategické skladové prostory, a to sklad zdravotnického materiálu a sklad pneumatik pro zásahová vozidla,“ sdělil hejtman Martin Netolický. „Předpokládané náklady stavby v tuto chvíli činí necelých 51 milionů korun včetně daně s tím, že bychom stavbu rádi zahájili v průběhu roku 2025,“ doplnil hejtman.
Kromě základem v Hlinsku a České Třebové probíhají přípravy na vybudování nových základen v Litomyšli a ve Svitavách. Na první fotografii je stanice v Hlinsku, na druhém obrázku je výřez z katastrální mapy, na které jsou barevně vyznačeny pozemky, které zakoupil Pardubický kraj pro vybudování  nové stanice ZZS v České Třebové. Stanice ZZS bude mít přímý výjezd na silnici I/14 a také výhodu v tom, že v okolí nejsou žádné trvale obydlené budovy, díky kterým by mohly vznikat stížnosti na práci záchranářů tak jako tomu je v ulici  J. a J. Kovářů u nemocnice v Ústí nad Orlicí.  Zakoupení pozemků je zárukou, že bude bude českotřebovská stanice zdravotnické záchranné služby skutečně realizována.  (Zdroj: TZ)

Jaké byly tři předcházející ročníky turnaje Streetballhus 2020, 2021 a 2022


Moderní technika usnadní policistům šetření na místě nehody

Krajské ředitelství policie Pardubického kraje obdrželo v úterý od Pardubického kraje dvě moderní robotické měřící stanice pro zaměření a evidenci na místě dopravní nehody. Tyto stanice budou sloužit dopravním inspektorátům v Pardubicích a ve Svitavách. Ze strany Pardubického kraje se jedná o pokračování podpory pro zlepšení materiálních a technického vybavení policie v kraji. Dvě stanice vyšly kraj na 995 tisíc korun.
„Od roku 2014, kdy jsme krajským policistům pomohli s nákupem moderního radaru Ramer se každoročně snažíme pomáhat s pořízením techniky, která není součástí standardního vybavení policie, ale může výraznou měrou pomoci při výkonu služby, a to nejen z hlediska prevence trestných činů, ale například také při řízení větších zásahů či při pátrání po ztracených osobách. V poslední době jsme tak pomohli vybavit vozidlo, které je určené pro velitele policie při různých typech zásahů jako například při pátracích akcích po pohřešovaných osobách. Projektem, za který jsem osobně velmi rád je pak nákup automatických externích defibrilátorů, kterých má nyní policie v regionu 24, a to především v regionech, kde není v těsné blízkosti výjezdová základna zdravotnické záchranné služby,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Kromě toho jsme v loňském roce pořídili první dvě robotizované měřící stanice pro urychlení dokumentace dopravních nehod a v letošním roce pořizujeme další dvě. Nyní tak má každý dopravní inspektorát v okresních městech vlastní stanici, která policistům umožňuje zrychlit práci na místě nehody, což jistě ocení i řidiči, jelikož se tím výrazně zkrátí doba dopravních omezení,“ sdělil hejtman Martin Netolický s tím, že dvě měřicí stanice vyšly kraj na 995 tisíc korun včetně daně.
V současné době jsou těmito soupravami vybaveny dopravní inspektoráty v Chrudimi a Ústí nad Orlicí. „Díky tomuto daru od Pardubického kraje dojde k pokrytí celého území Krajského ředitelství policie Pardubického kraje modernizovanými měřícími stanicemi. Přístroje mají oproti jiným postupům a technikám zpracovávání nehod celou řadu výhod. Tou hlavní výhodou je bezesporu rychlost a přesnost zaměřování. Měřící stanici může obsluhovat pouze jeden policista pomocí tabletu a další policisté se tak mohou současně věnovat dalším nezbytným úkonům, což vede k výraznému urychlení zpracování celé události na místě. Dále také v nezměněné kvalitě umožňují práci za snížených světelných a povětrnostních podmínek“, uvedl krajský policejní ředitel Jan Ptáček a doplnil: „V tuto chvíli disponujeme také staršími modely, které musejí obsluhovat dva policisté a tím se pochopitelně prodlužuje čas zpracování samotné dopravní nehody. Nová stanice je vybavena systémem aktivního vyhledávání zaměřovaných stop, což je výrazný posun v rámci naší techniky.“


Záhada vyřešena: Lavičky z bývalého odpočinkového koutu slouží jinde

Jedná se skiutečně o lokalitu, kterou vybavil ještě majitel iokolního areálu Böhm plast-technik. Po opuštění areálu se zákoutí stalo místem soustředění osob, jejichž činnost si zde veřejnost z této čtvrti nepřeje tím spíš, že to bylo místo poměrně odlehlé. Přestěhovali se sem jako na místo málo střežené po opakovaném šetření jejich činnosti v parku na Zámostí (jistě sem nechodili hulit klienti Domova důchodců). A tak se nelze divit, že jim bylo zdejší pohodlí zrušeno. Lavičky slouží i jinde, patří do městského mobiláře, který je nyní umístěn tam, kde si jej obyvatelé zaslouží a pohlídají. Co s vydlážděnou lokalitou dál je otázka.  Pokud by se sem schovaly např. nějaké kontejnery, bylo by to místo zajištěno i využito. Do budoucna čeká celé oblasti nové využití pro bydlení a rozvoj Domova pro seniory. Počítá se i s parkovou úpravou, jen doufám, že se opět nestane cílem nájezdů skupinek, před kterými nyní všechno hezké uklízíme jinam. (mm)


Zamyšlení u vraku osobního auta v Javorce

Jde mi o vrak - osobní automobil  Renault hóóóódně dlouho zaparkovaný v blízkém sousedství restaurace Javorka. Je jistě v centru pozornosti městské policie, o tom nepochybuji, nicméně zde stále překáží a zabírá nedostatkové a draze vybudované parkovací místo.  
Nevím kolik stojí odtah a jaká je šance na zaplacení výdajů. To ovšem platí nejen o tomto vraku na fotografii, ale i o dalších "uskladněných" automobilech třeba na sídlištích, kde zabírají místa  těm, kteří je potřebují. Je to vidět třeba v zimním období, kdy se mnoho aut  dlouhodobě  nepohne  z místa. Kdyby to bylo v zóně placeného rezidentního parkování, tak by takové vozidlo nemělo šanci. Byla by to obrana proti těm, kteří si dělají z nedostatkových parkovacích míst  skladové plochy pro vozidla se kterými dlouhodobě nikdo nejezdí.  Z tohoto pohledu se na to nikdo zřejmě nedívá. Pořád bereme v úvahu "co na to lidi", a právě v místech kde je třeba dbát ohledy na zajištění parkovacích míst pro ty. kteří to opravdu potřebují. A tak za "rezidentní parkování" platíme třeba my na Vinohradech, i když je zde míst pro auta dostatek a placené stání je zde jen proto, aby  bylo možné naplnit parkovací kapacitu podzemního terminálu u nádraží.  Je to skutečný problém, jehož řešení ¨se nyní vlastně stále oddaluje, vedení města k zavedení účinného systému  nemá dostatek odvahy. (mm)
P.S. (Slovenský) vrak u garáží v ulici V Lukách stál celý jeden rok. Jak dlouho bude "parkovat" vrak v Javorce?


Ocenění za sběr elektroodpadu

Společnost REMA Systém již tradičně oceňuje tuzemské obce, které za uplynulý rok 2022 odevzdaly prostřednictvím sběrné sítě největší množství vysloužilých elektrozařízení. Nejúspěšnější byla středočeská obec Radim, ve které vysbírali přes 26 kg vysloužilého elektra v přepočtu na jednoho obyvatele. Zapojené obce letos dohromady odevzdaly 1 937 tun vysloužilého elektra, což odpovídá váze 50 naložených nákladních automobilů.  Více informací naleznete v přiložené tiskové zprávě.
Seznam oceněných obcí:
Příkladná Zelená obec
1. Obec Dunajovice; Jihočeský kraj 2. Obec Rodná; Jihočeský kraj 3. Obec Hlavatce; Jihočeský kraj
Příkladný Sběrný dvůr 
1. Obec Radim; Středočeský kraj 2. Obec Zdechovice; Pardubický kraj 3. Městys Čestice; Jihočeský kraj
Příkladné Sběrné místo
1. Město Přebuz; Karlovarský kraj 2. Obec Starkoč; Středočeský kraj 3. Obec Klučenice; Středočeský kraj