20 let „Estakády“ u Dlouhé Třebové



  Text a fotodokumentace Pavel Stejskal 


Snad každý v České Třebové, Dlouhé Třebové a okolí stejně jako tisíce cestujících denně přepravovaných po železnici zná tento most. Most, kterému se ale většinou přezdívá „Estakáda“. Most a blízké okolí přitahuje i četné fotografy a filmaře železnice, kteří sem přijíždějí nejen ze všech koutů České republiky, ale i ze zahraničí.
V červenci letošního roku je to již 20 let, kdy byl po estakádě zahájen provoz, konkrétně 23. července v pozdních odpoledních hodinách a to po 2.traťové koleji.
Most překlenuje údolí s několika potůčky, které pramení v nedalekých kopcích. Stavba mostu a narovnání trati byla zahájena na jaře 2002. Práce probíhaly v náročném terénu, protože údolí, nad kterým se budoval nový most, je bahnité a pro pilíře bylo nutno vyvrtat otvory do několika metrové hloubky na pevné podloží. Konstrukce mostu je ocelová a na pilíře byla postupně nasouvána. Původní trať, která zde tvořila dva prudké protilehlé oblouky se tak narovnala. Oba oblouky zde potrápily nejednoho strojvedoucího a třeba takový rozjezd z Dlouhé Třebové ze 7. koleje s nákladním vlakem na hranici normy byla opravdu chuťovka. Nejednou musel vlak zacouvat zpět do stanice, napískovat kolej i přes výhybky a zkusit to znovu (znám z vlastní zkušenosti). Opěrné zdi hned na počátku prvního oblouku se marně neříkalo "Hladová zeď" a byla němým svědkem nejednoho uváznutí i zkušenými strojvedoucími. Stavba mostu probíhala zdárně a 22. července 2003 proběhla zatěžkávací zkouška a o den později byl po druhé traťové koleji zahájen provoz. Stavba však pokračovala dále, bylo nutno upravit okolí stavby, zprovoznit i 1. traťovou kolej. Estakáda tak slouží bez větších problémů svému účelu již 20.let a celé okolí po původní stavbě zapadlo do okolní krajiny a dnes je již málo památek po původní trati.  Pavel Stejskal

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 

© Pavel Stejskal 3.července 2023