Tatran expres s Dvojičkou přes Českou Třebovou            


Ve dnech 7. až 9. července letošního roku přilákala mnoho fandů železnice ke kolejím zvláštní jízda historického vlaku Tatran expres s lokomotivou E 479.1001 + 002, přezdívanou „Dvojička“. Vlak byl vypraven ze Spišské Nové Vsi do Prahy a v pátek 7.7. tak projížděl také Českou Třebovou.
V sobotu byl v Praze Masarykově nádraží program s prohlídkou nejen „Dvojičky“, ale několika elektrických lokomotiv ČD Cargo v historizujících nátěrech. Odpoledne se pak vydala „Dvojička“ na cestu s nákladním vlakem z Prahy do Berouna a zpět pro potěchu četných fotografů. V neděli 9.7. se pak vlak Tatran expres vydal z Prahy na zpáteční cestu do Spišské Nové Vsi, opět projížděl přes Českou Třebovou.
Elektrické lokomotivy řady E 479.1, přezdívané „Dvojičky“ byly vyrobeny v počtu 100 kusů (tj 50 dvojic) v lokomotivce Škoda Plzeň v letech 1980 – 82. Výkonné lokomotivy byly dodány z výroby do "Rušňového depa Spišská Nová Ves" s určením pro vozbu těžkých nákladních vlaků přes štrbskou rampu pod Tatrami. Jejich vozební ramena byla od překladišť v Čierné nad Tisou přes Košice, Žilinu až na Ostravsko, popřípadě do Hranic na Moravě. V roce 1988 dostaly nové označení řadou 131. Dnes patří lokomotivy společnosti ZSSK Cargo a jezdí s nákladními vlaky i do Polska přes přechody Plaveč a Skalice. Před několika lety bylo několik „Dvojiček“ pronajato dalším dopravcům, a tak se objevily na nákladních vlacích i na dalších tratích v České republice. V příštím roce dojde k přepnutí napájecích systémů ze stejnosměrného na střídavé napětí ve stanici Žilina a dojde tak k nemožnosti zajíždění „Dvojiček“ na naše území. Jízda retro Tatranu tak byla jedna z posledních možností spatřit tyto lokomotivy na našich kolejích.
V České Třebové se tyto lokomotivy objevovaly právě v době, kdy je vyráběla Škoda Plzeň a byly dopravovány do Spišské Nové Vsi. Jedna z dopravovaných „Dvojiček“ během přepravy vykolejila u Krasíkova a byla několik týdnů odstavená v depu Česká Třebová, než bylo rozhodnuto o její opravě. „Dvojička“ E 479.1001 + 002 byla ve Spišské Nové Vsi uvedena do původního stavu, v jakém vyjela z bran plzeňské Škodovky v roce 1980. Svojí prezentací na našich kolejích se tak ukázala v plné nádheře a ukázala, že i na Slovensku mají cit pro historii železnice.
Pavel Stejskal