ČD 222/2023   PÁTEK 11. SRPNA 2023

Úplně zbytečná polemika na sociálních sítích

"V pátek jsem s kolegou vyvážel harampádí z chaty. Železo do sběrny a zbytek do sběrného dvora v České Třebové . I když měl kolega patřičný čip opravňující vjezd do sběrného dvora, stala nás likvidace igelitu, umakartu, gumových pasů a dvou ztvrdlých pytlů cementu o celkové hmotnosti 300 kg, necelých 1400 Kč. Mylně jsem si myslel, ze občan České Třebové má 500 kg zdarma. Vedeni města “přehodnotilo” minula rozhodnuti a tak se za každé kilo platí. Z mého pohledu se jedna o špatné rozhodnuti, které bude znamenat černé skladky - likvidace bude Město stát ještě vice. Jsem rád, ze už mám trvalé bydliště jinde. U nás v Dobrouči je vedeni obce prozíravějši."  (FB Ing. Jiří Vencl)
O co tedy jde:  o poplatek za stavební odpad odevzdaný na našem sběrném dvoře. Až do roku 2021 se mohl stavební odpad do hmotnosti 500 kg odevzdávat bezplatně, podle poslední vyhlášky je třeba za odkládání stavebního odpadu poltit dle stanoveného ceníku.
Úplně stejně to je v mnoha dalších městech. Důvod je ten, že stavební odpad není odpadem komunálním, nejde o odpad obce a město nemá povinnost tento odpad likvidovat zdarma, ale podle stanoveného ceníku. Na likvidaci stavebního odpadu jsou specializované firmy. Podle staré vyhlášky bylo velmi běžné, že při malých stavebních úpravách stavební firma  ponechala likvidaci odpadu na soukromníkovi, který to měl přece zdarma a "ušetřila". Přitom  likvidace  její činností vzniklého odpadu byla ale její povinnost. Limit 500 kg byl stanoven až v  několika posledních letech, nejdříve zde limit nebyl určen a tak se dokonce stalo, že se našli "výtečníci", kteří odevzdali ve sběrném dvoře  desítky tun materiálu!  Na úkor ostatních, samozřejmě.
Ti občané, kteří bydlí v bytových domech, žádný stavební materiál neodkládají a platí za odpad stejné poplatky, jako ti v rodinných domcích či chataři, kteří k tomu mají pro to častější potřebu. Vniklá nerovnost se řešila vyhláškou, která je plně spravedlivá a odpovídá zákonu o odpadech. Proto se za odložený stavební odpad musí platit.
Mrzí mne, že toto v diskuzi k problému nevysvětlil Martin Netolický, který zato přispěl objemným balíkem dokumentů s textem odpadové vyhlášky. Diskutující na FB si z toho ovšem vzali jen to, kdo vyhlášku v roce 2021 vydal, tedy předchozí zastupitelstvo. (A tedy "My nic my muzikanti".) Copak vytvořit optimální model řešení odpadového hospodářství nebylo a není závažným úkolem každé městské reprezentace?  To musíme ve všem dělat politiku?  Právě v letech 2021 a 2022 (a starosta Zdeněk Řehák mně to potvrdí, viděl všechno zblízka) Česká Třebová intenzivně bojovala s velmi vysokým objemem odpadu ukládaného na skládku (na občana města) a kdy se zaváděl nový systém, díky kterému se podařilo toto množství omezit pod ekonomicky stanovený limit. Místo systému "všechno do jedné či více popelnic odvážených každý týden začalo třídění odpadu a tento systém se stále zdokonaluje. Je vybudována městská kompostárna. Zvyšuje se odpovědnost občanů při třídění odpadu i za cenu nárůstu nákladů. A za této situace si město nemůže dovolit platit za občany likvidaci odpadů stavebních, není to totiž ani jeho povinností.
Ještě o tom, jak je vedení obce Dolní Dobrouč prozíravější. Opravdu?
Také v Dolní Dobrouči mají přijatou svoji vlastní "odpadovou vyhlášku", pro rok 2023 byla novelizována. "Prozíravě" zde stanovili výši poplatku za zapojení do systému odpadového hospodářství na 840 Kč (V České Třebové jsme "méně prozíravě" stanovili nižší částku 720 korun). Také vyhláška v Dolní Dobrouči je určena pouze pro komunální odpad a nikoliv pro odpad stavební, který zde nijak neřeší, protože to opravdu není jejich povinností. Stavební opad likvidují přece podnikatelské subjekty k tomu určené.
Takže se domnívám, že ve skutečnosti jde v prvním odstavci tohoto textu jen o nespokojenost s tím, že za likvidaci stavebního odpadu musíme (stejně jako všude jinde) platit. Současně mně mrzí, že tento věcný problém se stal předmětem politických debat typu "to jsme my nezařídili". Moc mi to připomíná diskuzi Fiala versus Babiš. Až tam jsme se ve Třebové dostali. (mm)

Promítá "letní kino" na Starém náměstí

Promítá se druhý večer, počasí letní a dobré, lidí málo. Pivo také dobré, nálada super. Hraje se Dědictví, aneb Kurvahošigutntag a diváci znají filmové hlášky a hlásí je dopředu.... Zítra zase, tak přijďte, ať vás je tu víc! 



O tom, kam mohou člověka dovést motivační hesla, natáčí Jan Musil celovečerní film v Pardubicích

Novináři se tento týden mohli podívat na jednu z filmových lokací nově vznikajícího celovečerního filmu podle scénáře herce Východočeského divadla v Pardubicích Jana Musila, který je zároveň režisérem a koproducentem filmu. Štáb s produkční společností Troy Horse film právě natáčel v Pohádkové zahradě, což je ukázková farma s domácími zvířaty nedaleko areálu hřbitovů. Setkání zorganizovala krajská filmová kancelář East Bohemia Film Office, která pomáhá produkci například s ubytováním herců nebo výběrem některých lokací.
Hlavní hrdina filmu právě odklízí vidlemi hnůj a vede dialog s kolegou, který se nepředře. Kamera snímá detaily, pak znovu celek. Pracovníci Pohádkové zahrady sypou krmení zvířatům tak, aby tvořila pozadí záběru. Čeká se, až v dálce přejede sanitka. Kokrhá kohout, kolem se motají kozy, ovce, beran, jeden pašík, slepice a kachny. Drzá husa občas hercům rozváže tkaničky u bot.
Název se řeší, téma je jasné
Jak se bude film jmenovat, je zatím otázkou, původní název „Magor“ a pracovní název „Ovce žerou první“ byly zavrhnuty a tvůrci počítají s tím, že ten správný nápad vznikne až během natáčení. Každopádně téma filmu je jasné: „Hrajeme si s motivačními hesly, kterými jsme v dnešním světě obklopeni od triček, nápisů, značek až po online prostor. Neděláme si legraci z lidí, kteří něco dokázali, ale z těch, kteří svůj byznys vybudovali na všeobecných poučkách o životě,“ říká autor Jan Musil, který nad scénářem strávil pět let. Za tu dobu přečetl množství motivačních knih, zhlédl stovky videí a navštívil i některé živé akce tohoto druhu, které trochu připomínaly sektu.
Herci jsou nadšení ze scénáře
Hlavního hrdinu filmu hraje Michal Balcar. „Dušan pracuje v minizoo, ale snaží se změnit svůj osud, takže píše scénář, se kterým se chce prosadit. To se mu nedaří, stejně jako není úspěšný v lásce. Proto začne svoje problémy řešit podle po svém pochopených rad různých motivátorů a manipulátorů. Víc už nemůžu prozrazovat, řeknu jen to, že ten scénář je božskej a pokud se podaří film natočit jen z poloviny tak, jak bych si přál, tak bude skvělej,“ konstatuje představitel hlavní role.
„Rozhodně je to netypický scénář, v českém i mezinárodním prostředí,“ prozrazuje představitel vedlejší role Kryštof Bartoš. Jeho postava je Dušanův kolega, pomocník v minizoo, takový typický nemakač. V dalších rolích uvidí diváci například Jana Dolanského, Alenu Dolákovou nebo Gabrielu Mikulkovou.
Nízký rozpočet má regionální podporu
Nízkorozpočtový film vzniká především díky nadšení tvůrců a podpoře v regionu. Do ní se zapojil i Pardubický kraj. „My se hlásíme k podpoře audiovizuální tvorby jak dokumentární, tak hrané, která vzniká na území kraje. Má to ekonomický přínos pro místní subjekty a pomáhá to k  propagaci kraje i filmové turistice. Tento film dostal ve dvou letech po sobě na přípravu dohromady půl milionu korun od Pardubického kraje,“ uvádí radní pro cestovní ruch, sport a volnočasové aktivity Alexandr Krejčíř.
Další filmové záběry vznikají například ve Východočeském divadle, kde mají filmaři také významné technické a materiální zázemí, v pardubické nemocnici, v bytě na Dašické ulici, v pardubickém baru nebo v prostorách firmy enteria, která film také podpořila. Film má 13 natáčecích dnů v kuse, aby využil divadelních prázdnin a také se vešel do rozpočtu. Natáčí se v Pardubicích, většina štábu je z Pardubic a dává také příležitost mnoha pardubickým umělcům. V kinech se objeví po postprodukčním dokončení zřejmě v roce 2024 a  premiéra bude samozřejmě v Pardubicích.
Scénář: Jan Musil  Kamera: Kamera: Lukáš Kratochvíl  Zvuk: Sype studio 
Produkce: David Kopecký a Troy Horse Film, s.r.o. Režie: Jan Musil


PODCAST S ŘEDITELKOU GOČÁROVY GALERIE
Dalším hostem podcastu Pardubického kraje Zaostřeno na… byla ředitelka Gočárovy galerie ve Winternitzových automatických mlýnech Klára Zářecká. Ta si s tiskovým mluvčím Pardubického kraje Dominikem Bartákem povídala mimo jiné o náročnosti přesunu galerie do nových prostor, tvorbě zcela nové vizuální identity, komunikaci s rodinou architekta Josefa Gočára či prvních týdnech provozu a přípravách na zářijový grand opening celého areálu automatických mlýnů.
Komunikace s rodinou Josefa Gočára
Již v rámci přijímacího řízení jsem byla informována, že existuje plán na přejmenování galerie, a že se očekává, že se budu podílet na celém procesu přeměny. Komunikace s rodinou byl už takový bonus, kdy jsme viděli, že potomci Josefa Gočára se vším souhlasí. Navíc jsem rodačka z Hradce Králové, kde je vazba k Josefu Gočárovi velmi vřelá a najednou jsem viděla, že i rodinná vazba k Pardubicím je velmi pevná. Měli jsme navíc možnost nahlédnout i do rodinné korespondence, kde byly zmínky o tom, že Josef Gočár měl k Pardubicím opravdu pevný vztah.
Zájem návštěvníků v prvních týdnech provozu
Snažili jsme se v prvních dnech co nejvíce uspokojit zájem návštěvníků, aby viděli budovu po rekonstrukci. Obyvatelé Pardubic znali objekt v průběhu minulých desetiletí a přicházeli se podívat především kvůli tomu, že tady pracovali, že nějakým způsobem někdo z rodiny zde pracoval. V prvních dnech jsme zaznamenali především zájem o komentované prohlídky o historii mlýnů, což je v zásadě připomínka toho, k čemu budova sloužila původně. Určitě se chceme historii budovy věnovat i do budoucna a chceme rozvíjet vazbu na osobnost Josefa Gočára, udržovat styky s jeho rodinou a dál se věnovat prezentaci i umělecké tvorby Josefa Gočára.
Hlavní prázdninové lákadlo Gočárovy galerie
Ve druhém nadzemním podlaží mohou návštěvníci zabrousit do paměti mlýnů. Jedná se o výstavu, která je dorůstající. Chtěli bychom, aby i návštěvníci přinesli nějakou svoji vzpomínku, přilepili nějakou fotku nebo nějakým způsobem zareagovali na to, co tady uvidí. V současné době navíc probíhá projekt dvou autorů, inicioval ho bývalý kurátor Gočárovy galerie Viktor Čech a dokončil ho a zrealizoval nový kurátor Filip Jakš. A je to projekt, který reflektuje mlýny v jiném kontextu. Je to projekt, který je primárně ve formě nových médií a můžeme se zde potkat s autory jak českými, tak se zahraničními, kteří toto téma v minulosti zpracovávali. My jsme záměrně dávali do prostoru výstavních projekty s cílem nezahltit ten prostor, aby si návštěvník dokázal ten prostor nasát jako samostatnou architekturu.
Celý díl podcastu Zaostřeno na…, ale i ty předchozí si můžete poslechnout na https://www.pardubickykraj.cz/podcast


ČD 222/2023   PÁTEK 11. SRPNA 2023