Článek napsaný před 10 lety

Zamyšlení nad vznikající průmyslovou zónou (psáno 2013)
Po firmě Metrans vstoupí do českotřebovské průmyslové zóny další investoři. První z nich Wakestone Development, s.r.o. již svůj záměr oznámila a ještě letos zakoupí pro svoje potřeby potřebné pozemky v místech, dříve přichystaných pro další  rozvoj firmy Metrans. Ta však souhlasila s jiným umístěním  budoucího dispečerského pracoviště ve volných prostorech železničního uzlu.  Logistický areál  společnosti Wakestone Development  na působení Metransu navazuje. V Borku již také pracuje nové pracoviště Celního úřadu jistě proto, že zde bude mít v místě práci. V oblasti vznikne také depo České pošty na Semanínské ulici (bývalý areál SAS, a.s.). Jsou i další záměry, které zatím nebyly veřejně vyhlášeny, jejich příprava nepokročila tak daleko, aby noví investoři získali své pozemky a představili své záměry. Velké investice se nedají připravit ze dne na den.
Pokud budeme  psát o průmyslové zóně jen tímto způsobem, vypadá to téměř jako bezproblémová záležitost: Investoři se perou  o místa v naší zóně a my si můžeme jen mnout ruce a čekat na budoucí pozitivní výsledky, nová pracovní místa, růst koupěschopnosti  a velké zvýšení počtu obyvatel. Jenže ono vytvoření  fungující průmyslové zóny nebude realizováno "mávnutím kouzelného proutku" a přinese ještě mnoho starostí. Nebude to dar městu zadarmo. Dosavadní investice jdou do logistiky a přinášejí zatím jen minimum pracovních míst a zabírají velké plochy. Zásadní bude získání nějakého výrobce. Vím, že i z této oblasti zájemci existují a  věřím, že u nás nakonec zakotví. 
Průmyslová zóna nyní obsahuje pouze pozemky bez komunikací a inženýrských sítí. Zatímco  přípojky elektrické energie, plynu apod. budou součástí investičního záměru investora, tak investorem komunikací v zóně bude město Česká Třebová. Jde např. o spojovací komunikaci Semanínská - Borek a páteřní přístupovou komunikaci do zóny z lokality U tunelů.  Tyto komunikace budou stát velkou spoustu peněz. Vím, že starosta podniká všechno pro to, aby, investici do komunikací a hlavních sítí financovala agentura Czechinvest, ale nevěřím, že budou uhrazeny ze 100%, na město tam mohou zbývat nezanedbatelné podíly nebo dotace může přijít až se zpožděním a mezitím budeme muset faktury platit sami. Připomeneme-li si stávající zadluženost města, pak by to mohlo znamenat, že místo obnovy komunikací a chodníků ve městě budeme budovat  komunikace v průmyslové zóně města, nebo na ně alespoň nezanedbatelně přispívat.
ZŠ praktická 2011
S rozvojem zóny vzrůstá (a bude vzrůstat) také nákladní doprava, zvláště díky budoucím logistickým areálům. Příkladem je současné "překvapení" nad počtem nových 500 kamionů týdně, mířících na Metrans. Poděkujme Pardubickému kraji, že s pomocí evropské dotace vzal na svá bedra nejdůležitější část: generální rekonstrukci silnice III/35847 od Korada za obec Semanín, která bude hlavní sběrnou silnicí nové průmyslové zóny. Těžké bude ale požadovat, aby byla od těžké nákladní dopravy osvobozena Semanínská ulice (tedy místní komunikace) od ČEZu pro Národní dům a navazující komunikace města. Jednak také prochází průmyslovou zónou na nádražím s řadou podnikatelských subjektů a jde o jedinou komunikaci, kterou projedou vozidla vyšší než 3,9 metru od Litomyšle do města a průmyslové zóny (Právě vozy s kontejnery patří do této velikostní kategorie). Bohužel vede kolem parku a vilové čtvrti Javorka a má několik ostrých zatáček. Ne zas tak staří pamětníci si připomenou, že "za sovětské éry" sloužila jako tanková trasa překladiště ČSD - kasárna Borek. Díky tomu má Matyášova ulice tak vysokou vrstvu asfaltu a kameniva jako žádná jiná  místní komunikace města. Projíždějící kamiony na cestě kolem Javorky však Třebováci  rádi nevidí. Trasa má přece alternativu - do průmyslové zóny od Litomyšle se totiž dostaneme kratší přímou cestou po krajské silnici  třetí třídy III/35847 přes Pazuchu a Semanín, kde je třeba upravit prakticky jediné místo mezi Pazuchou a osadou Suchá. Pro Českou Třebovou je využívání této silnice významné, ne náhodou se uvažovalo s úpravou této trasy pro dálniční přivaděč. Možná, že díky vybudované průmyslové zóně Borek bude tato varianta nakonec vybudována, i když se to Semanínu líbit jistě nebude.

Nyní konfrontace - jak to potom všechno bylo (2023)      

Firma Wakestone Development se v našem městě "uhnízdila" a dokonce se rozšířila pod názvem CFS Česká Třebová, s.r.o., i když má stále pražskou  adresu.  S dotací Pardubického kraje město  vybudovalo příjezdovou komunikaci pojmenovanou jako Průmyslová ulice. Proti původnímu plá město vybudovalo jen to co muselo a další záměr  na prodloužení komunikace do Borku na ulici Topolovou a náměstí 17 listopadu  vzdalo. Stálo by to peníze a muselo by se jednat s vlastníky firem, které sídlí v Topolové ulici. příležitost k tomu byla, např. firmy RYDO se odtud stěhovala do města. Tím ulice Průmyslová  ztratila na významu, protože se mohla stát  dopravní zkratkou mezi Borkem  a Metransem nebo krajskou komunikací směřující z města ven "do tunelů" nebo na Litomyšl a ulehčit Semanínské ulici, kde  je i bytová zóna. Bohužel pokračování této komunikace již dnes není ani v územním plánu města. Škoda, nevyužitá šance.  To co se nepodařilo z původního záměru je červeně přeškrtnuté... Město "ušetřilo", aby vlastně prodělalo.

Výrobní firmy v lokalitě: Přesunula se sem firma Bohm plast-technik z Bezděkova, má zde nové haly a zaměstnává cca 250 pracovníků.  Město firmě umožnilo postavit skladovou halu v těsném sousedství depozitáře muzea. Pobočka celního úřadu stále pracuje, díky Metransu a firmě CFS má dost práce a slouží pro velký region. Svářečská škola nyní sídlí již ve vlastní budově, kterou odkoupila od města. Vlastnictví budovy nebylo výhodné, znamenalo starosti a problémy.

Základní škola jako samostatná zanikla, prakticky všechny děti co sem chodily musí nejdříve začít docházku do běžné základní školy. ZŠ praktická je nyní to součást obdobné školy v Ústí nad Orlicí.  V budově je také zřízena odloučená třída mateřské školy Vinohrady, viz vedlejší fotografie

 V bývalé kotelně TEZY je "Nízkoprahové centrum pro děti a mládeže", které pomáhá řešit problémy spojené se zdejší odloučenou lokalitou. Okolí bytovek se proměňuje, vlastník velké části zdejších bytů - forma Notable estate buduje ve spolupráci s městem parkoviště a garáže, upravuje a kultivuje prostor.

Na Semanínské ulici zmizela firma Šmidl (jak se dalo čekat, odkoupila před lety jen kamiony Korada, skoupila konkurenci). Českou Třebovou pak rychle opustila (směr Vysoké Mýto).  Na této adrese bylo zřízeno Depo České pošty. Díky tomu pošta opustila prostor u nádraží, kde je nyní tělocvična úspěšného DSC GYM  Česká Třebová. Na spadnutí je využití sousedního prostoru, na který se v roce 2009 vyvážela zemina ze stavby dopravního terminálu. Tento pozemek byl prodán Správě železnic, který zde vybuduje stanici pro svůj Požární útvar SŽ, v dosavadní lokalitě má stísněné prostory. Už aby to bylo!

Pro podporu podnikání město v Borku prodávalo "za hubičku" (t.j. za 150 Kč/metr čtvereční)  pozemky zde podnikajícím firmám. Vzhled lokality se příliš nevylepšuje a některé prodané pozemky jsou dodnes nevyužity. Jako ukázku vidím např. plochu pozemku v čele náměstí 17. listopadu, kde byla dříve důstojnická jídelna. Pozemek získala zdejší prádelna, slíbila všechno a pozemek není dosud nijak ani upraven. má přitom jistě daleko vyšší cenu.

Komunikace Semanínská za nádražím je stále přetěžována těžkými vozidly pro Metrans, které mají parkoviště a další služby na místě firmy Rozlivka. Rekonstrukce komunikace bude těžký oříšek, je zatím stále oddalována. mezitím se velmi zhoršil stav ulic ve městě. Čeká se na finanční spoluúčast společnosti Metrans, která bude možná až v souvislosti s jejím dalším rozšiřováním, podmíněným přeložkou  jižní spojovací koleje. Pro těžká a dlouhá vozidla je průjezd Semanínskou ulicí  k Národnímu domu a na Litomyšl zakázán.

V oblasti za nádražím, byla zbourána cihelna (a panelárna), která svému účelu hodně dlouho nesloužila. O pozemek se podělila společnost CZ LOKO a IMS Jiří Drašnar, která více než stomilionovou investicí zajistila rozvoj firmy do dalších let, zlikvidovala i další budovy bývalého Jevisportu,  upravila  a zkultivovala prostor.  Obě firmy čekají na dořešení rekonstrukce silnice, vybudování chodníku.
 Vzhledem k zákazu velkých vozidel je velmi zvláštní vybudování prodejny stavebnin právě v těchto místech na bývalé zahradě  Národního domu. Zavřený Národní dům velké naděje na návrat kultury do těchto míst však nedává. (mm)