ZMĚNA ORGANIZAČNÍ STRUKTURY NA RADNICI PŘINESE ÚSPORY

Na webu města byl publikován text vysvětlující výsledky personálního auditu. Je to věc odborná, ke které je těžké mít nějaké konkrétní připomínky. Proto je nemám a neuvádím. Ve skutečnosti samotná struktura úřadu není až tak důležitá, důležitá bude jeho funkčnost a to se teprve uvidí. Článek, který byl o této problematice na webu města publikován dále uvádím beze změny a bez konkrétních připomínek. 

Přesto považuji za potřebné se v této souvislosti se zaměřit na některé otázky vztažené k tomuto problému:

1) Nová změna jistě ušetří, má být výhodnější, snad i pro občany a hlavně pro městskou pokladnu. Docela se divím, že s podobným návrhem nepřišel nikdo např. na Svazu měst a obcí, aby tyto výhody navrhl a aplikoval do veřejné správy v mnoha dalších městech. Sám řadu let odebírám informační systém Svazu měst a obcí a zatím obdobný projekt zde nikdo nepředstavil. Takže asi bude Česká Třebová něco jako pilotní projekt?  

2) Argumentuje se snížením počtu odborů na úřadě a hlavně  úsporami. To je vlastně hlavní důvod, proč se tato změna musela udělat. Změna organizační struktury je vlastně metodou, kde se dají úspory realizovat, dobře zdůvodnit, zaměstnanci zůstávají, ale mění se zařazení. Bude méně šéfů, budou nové smlouvy, agendy a především se tím snižují výplaty a benefity. Myslím, že to není o počtu odborů na radnici - v Ústí n. O. jich mají 14 a jde o úspornější systém, že než náš dosavadní s jedenácti odbory. Je to tedy v něčem jiném. Pro zaměstnance veřejné správy platí tabulkové platy, změny budou jen ve sloučení agend, v příplatcích za vedení a osobních příplatcích.

3) Na druhou stranu změny vítám, protože dosavadní "rozvoj úřadu" byl zejména extenzivní, znamenal jen nová tabulková místa a v tom se už nedalo pokračovat. Potřeba nového přístupu byla diskutována, zejména ve spojení se sjednocením informačních technologií. Zůstalo to na půl cestě. Dosud se pro zavedení nové agendy a míst vždy našlo dost důvodů, obavy byly především o funkčnost a z toho vyplývala starost zejména o to, aby bylo na všechno dostatek lidí. Nikdo ze samosprávy, která se dle systému voleb mění, nemůže mít z předchozího zaměstnání takovou odbornou erudici v oblasti veřejné správy, aby po nástupu začal s rošádami na úřadě. To je zejména práce tajemníka, předkládajícího návrhy, pokud možno odborně konzultované. Znovu ale vidím chybějící  metodiku Svazu měst a obcí. Mohli jsme ušetřit náklady na provedený audit.   (mm)

Text z webové stránky města:

ZAMĚSTNANCI MĚSTA BYLI INFORMOVÁNI O VÝSLEDCÍCH PERSONÁLNÍHO AUDITU, MĚSTSKÝ ÚŘAD ČEKÁ ROZSÁHLÁ ZMĚNA ORGANIZAČNÍ STRUKTURY VE PROSPĚCH OBČANŮ

Od jarních měsíců letošního roku probíhal na Městském úřadu v České Třebové personální audit, který si kladl za cíl odhalit rezervy ve fungování úřadu a navrhnout změny za účelem zvýšení efektivity práce a snížení provozních nákladů. Jako první byli o připravovaných změnách na společném setkání informováni zaměstnanci úřadu, kterým zástupce firmy zajišťující personální audit odprezentoval jednotlivé závěry.

Jako zásadní zjištění z výsledků auditu vyplynula potřeba rozsáhlé změny organizační struktury, která bude znamenat snížení počtu odborů úřadu. Ze současných jedenácti odborů dojde prostřednictvím jejich slučování k redukci na šest. Tím budou sníženy náklady dosud vynakládané na příplatky za vedení, ale také dojde ke zvýšení zastupitelnosti a zefektivnění řídících procesů. Ze současného tabulkového počtu zaměstnanců pak městský úřad projde zeštíhlením o 9 pracovních úvazků, čehož bude dosaženo především zrušením dosud dlouhodobě neobsazených pozic a následně také pozic, ze kterých lze v dohledné době očekávat odchod zaměstnanců do penze.

„Zavádění všech změn nelze uskutečnit ze dne na den, ale některá doporučení lze zavést již nyní a nevidím důvod, proč otálet. V následujících týdnech budeme cizelovat s vedoucími pracovníky podrobnosti, aby mohla první změna organizační struktury proběhnout již na podzim tohoto roku. Po dokončení všech fází reorganizace předpokládáme roční úsporu v řádu milionů korun, což dokládá, že peníze vynaložené na personální audit se nám v dohledné době několikanásobně vrátí,“ uvedl v souvislosti s výsledky auditu starosta Zdeněk Řehák s tím, že první konkrétní změny v organizační struktuře budou v platnosti od 1. října tohoto roku.

Správní agendy přehledně pod jednou střechou

Redukce počtu odborů se projeví pozitivně také směrem k občanům města, kteří využívají služeb úřadu. „Sloučením několika odborů chceme vytvořit Odbor dopravy a správních agend, který bude mimo jiné zajišťovat výdej řidičských průkazů, cestovních dokladů, rybářských lístků, živnostenských oprávnění a další správní agendy. Pod tento odbor bude zařazen také provoz podatelny, pokladny a Czech Pointu. Díky tomu se nám podaří sjednotit agendy, se kterými přijde občan do styku nejčastěji, na jedno místo, což obyvatelé města a přidružených obcí zajisté ocení. Pro tento odbor budeme muset v následujících měsících najít vhodný prostor, který bude odpovídat svojí kapacitou i dostupností. Ke stěhování chceme přistoupit do začátku roku 2025,“ vysvětlil starosta Zdeněk Řehák.

Dále by mělo dojít ke sloučení odborů, které zajišťují převážně samosprávné úkony, do Odboru majetku, investic a školství. Pod něj budou také převedeny z dosavadního Odboru životního prostředí činnosti, jako je péče o veřejná prostranství, zeleň a svoz odpadů. Další část agend dosavadního Odboru životního prostředí prostředí pak bude převedena pod Odbor výstavby. Nově zřízený Odbor stavební úřadu a životního prostředí rovněž od Odboru dopravy převezme povolování dopravních staveb a uzavírek komunikací. Nově bude tento úsek zajišťovat také památkovou péči. Slučováním vzniknuvší Odbor organizačně-právní převezme působnost Právního odboru a některé agendy dosud soustředěné v Kanceláři tajemníka, přičemž tajemník nově přímo povede kromě řídících zaměstnanců pouze Oddělení informatiky. Beze změny zůstane Odbor finanční a Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, který bude v souvislosti se spoluprací s Agenturou pro sociální začleňování a agendou komunitního plánování posílen o jednoho pracovníka.

Pro další úspory je potřeba zlepšit IT architekturu úřadu

Personální audit odhalil také prostor pro inovace v oblasti IT. „Zjištění auditu potvrzují naše tušení, že na našem úřadu využíváme zastaralé informační systémy, které mezi sebou navzájem nedostatečně komunikují. Ačkoliv jsme si vědomi toho, že zlepšení IT architektury úřadu bude vyžadovat nemalé vstupní investice, vidíme v tomto směru prostor k dalším finančním úsporám na chodu úřadu, nemluvě o celkovém zefektivnění rozhodování“, vysvětlil jeden z dílčích závěrů personálního auditu starosta Zdeněk Řehák. Ten mezi dalšími oblastmi, kterým se bude muset za účelem finančních úspor na provozu města samospráva věnovat, zmínil také potřebu pasportizace majetku města, zavedení energetického managementu, lepší využívaní dotačních možností a především formulování strategie dalšího rozvoje města.