Duální lokomotiva z CZ LOKO
zažije veletržní premiéru v
Gdaňsku
ČESKÁ TŘEBOVÁ, 18. září 2023
Inovativní lokomotiva DualShunter 2000, kterou pohání
spalovací motor anebo napájení z trakčního vedení, bude
mít veletržní premiéru v Gdaňsku na druhém největším
evropském železničním veletrhu Trako který se koná od
19. do 22. září.
„Je
to revoluční novinka. Věříme, že její univerzálnost a
vysoká výkonnost osloví evropské zákazníky, protože v
posledních desetiletích se doprava na kolejích
dramaticky změnila. A právě toto duální řešení přináší
řadu výhod,”
říká Irena Müllerová, vedoucí marketingu CZ LOKO.
Umožňuje to dieselový motor s vysokým výkonem pro tažení
nákladních vlaků. Je-li to možné, lokomotiva se přepne
na elektrický pohon, což eliminuje spotřebu paliva a
emise. Kombinace dvou zdrojů pohonu tedy umožňuje provoz
na závislé i nezávislé trakci.
DualShunteru 2000 by se tak mohl stát klíčovým prvkem
dalšího rozvoje CZ LOKO. Určen je pro lehkou a středně
těžkou traťovou službu a posun. Oslovit by měl hlavně
železniční dopravce, pro něž jsou důležité inovace a
dlouhodobá udržitelnost.
První
prototyp má číslo 190.001 a za sebou řadu zkoušek v
režimech Diesel a Trolej i na vyjmenovaných vlečkách a
zkušebních tratích. Na to navazují jízdní zkoušky a
chystají se typové zkoušky na zkušebním okruhu ve Velimi.
Do ostrého provozu by měla být uvedena začátkem příštího
roku v Itálii, kde ho do svého dopravního parku zařadí
firma MERCITALIA Shunting & Terminal. Ta si už objednala
i druhý Dual. Druhým zákazníkem, který si novinku už
závazně objednal, je také italský TPER.
Mezi
další rozvíjené ekologické projekty CZ LOKO, jejichž
vývoj nyní firma posuzuje, patří E-Shunter 300 pro lehký
posun, hybridní HybridShunter 400 pro posun a
HydrogenShunter 1000 na vodíkový pohon.
„Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové
stopy, je pro nás velkou výzvou. Tento trend dlouhodobě
sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody
těchto nekonvečních řešení. Bez inovativních projektů
bychom se nikdy neposunuly dál,“
uvedl Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
Zdůrazňuje přitom, že „zelené inovace“ stojí obrovské
peníze a mohou si je dovolit jen ti nejsilnější. Mají
ale i své slepé uličky a proto firma dává velký pozor na
provozní vhodnost a udržitelnost zvoleného řešení. To
byl také důvod, proč CZ LOKO už před lety opustilo vývoj
lokomotiv na stlačený zemní plyn (CNG).
|