Změna uspořádání hlavního dopravního prostoru na sídlišti Trávník - aneb 

12 parkovacích míst za 3 miliony. Nebo vlastně jen šest !


STRUČNÝ TECHNICKÝ POPIS
Projektová dokumentace SO 101 řeší modernizaci stávajícího uličního prostoru MK obslužné na ul. Trávník. Komunikace je ve stávajícím stavu využívána pro odstavování vozidel, vozidla nejsou regulována a celková poptávka po parkovacích místech v lokalitě není uspokojena. Kryt chodníku i komunikace je značně zdegradovaný, rovinatost povrchu není dle normových parametrů, na asf. krytu se projevují poruchy, zejména v podobě trhlin. Místní komunikace je MK III. Třídy dle ČSN 736110, MO 3.00/20 p, ch. Šíře hlavního dopravního  prostoru je 3.00m, přilehlý parkovací pruh je navržen pro šikmé parkování vozidel pod úhlem 45°, parkovací pruh nabídne celkem 12 parkovacích míst, z toho jedno vozidlo je určeno pro osoby s omezenou schopností pohybu. K tomuto parkovacímu míst je z chodníku zřízena snížena obruba pro zajištění bezbariérového přístupu na navrhovaný chodník. Parkovací stání má šířku 3,80m, délku 4,30m. Příčný sklon jsou 2.00 %, Podrobný podélný  profil.  Místní komunikace je na konci vybavena sjezdem na místo ležící mimo PK, tento sjezd je svými půdorysnými rozměry vhodný i jako obratiště pro osobní vozidla, který vozidla nemusí využívat, jelikož délka slepé části MK je kratší, než 50m a nemusí tím pádem být vybavena obratištěm. Průjezd návrhu ověřen vlečnými křivkami návrhových vozidel. Stávající chodník byl pro potřeby dané lokality zbytečně široký, na úkor parkovacích míst byl  chodník zúžen na šíři pochozí plochy 2,15m. Je tedy splněna podmínka obousměrného provozu chodců s bezpečnostním odstupem od parkujících vozidel š. 0,50m. vnější hrana chodníku téměř kopíruje  stávající hranu chodníku stávajícího. Odvodnění komunikace je řešeno dle stávajícího stavu, primárně je dešťová voda sváděna příčným a podélným sklonem do uličních vpustí, které jsou stávající, jsou pouze směrově upraveny, aby vyhovovaly novému uspořádání komunikace. Sekundární odvodnění parkovacích ploch je realizováno přes vsakovací dlažbu, kde je umožněno dešťové vodě vsakovat do nižších konstrukčních a pedologických vrstev v daném okolí. Podmínka využití vsaku dešťové vody je tedy díky volbou  materiálu splněna. Ve stávajícím stavu je propojení Severo – východního parkoviště s bytovými domy č.p. 1995 – 1997 pomocí schodiště. Návrh rozděluje schodiště na chodník o sklonu 8,31%, po levé straně ve směru staničení je navrženo schodiště široké 1.00 m. Délka schodnice je 550 mm, převýšení 50 mm. Toto schodiště je poměrně dosti mírné a není dle norem nezbytně nutné. Požadavek schodiště byl zapracován na připomínky bytového družstva zastoupeným panem Ing. Chudým. Schodiště s chodníkem jsou
 
Rada města schvaluje v souladu se Směrnicí pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu Městem Česká Třebová ze dne 01.03.2023 a Protokolem o otevírání obálek, posouzení kvalifikace a hodnocení nabídek ze dne 29.06.2023, zadání veřejné zakázky malého rozsahu na stavební práce „Česká Třebová – změna uspořádání hlavního dopravního prostoru na místní komunikaci, sídliště Trávník“ a uzavření smluvního vztahu s dodavatelem Bricky s.r.o., Sadová 1646, 560 02 Česká Třebová, IČO 09707352 za nejvýše přípustnou cenu ve výši 3 045 616,44 Kč včetně DPH, v textu dle předloženého návrhu.¨
 
Názor:
Nově vybudovaných  12 parkovacích míst je jen fikce. Obsadí třeba i prominenti, co mají v rodině třeba 3 auta a budou parkovat samozřejmě zadarmo. Přitom na fotografiích dosavadního stavu zjistíte, že ve skutečnosti zde dosud 6 až 7 vozidel při podélném stání parkovalo! Přínos je tedy 6 nových parkovacích míst za 3 miliony korun, 500 tisíc na jedno vozidlo. A to nepočítám cenu projektu. Nikdo za parkování  nezaplatí ani kačku, jako by to byla povinnost města. Situace s parkováním se nezlepší, přijedete-li večer domů, tak zase nezaparkujete. Prvním krokem měla být regulace, byla dostatečně vysvětlena, prodiskutována a také schválena v radě města, vydáno příslušné nařízení, rozpočet města s tím na uvedení do praxe počítal. Přišla nová rada a první co udělala, tak nařízení zrušila.  Považuji to za zásadní podraz, který byl bez znalosti věci udělán. 
Placené rezidentní parkování tak opět zůstalo jen padlo jen na ty v tzv. zóně 5. Zde je rezidentní parkování zavedeno jen proto, aby se naplnila parkovací kapacita podzemí před nádražím. Občané v mnoha ulicích blízko i daleko jsou rukojmí, kterých se nikdo neptal. Zde totiž nejsou vlivní funkcionáři bytových družstev a SVJ ale rozptýlení občané, kteří sami nic nezmůžou.  Situace je kritická zejména v Kozlovské ulici kolem Rezidence Rozmarýn, tam je problémů nejvíc. Možnosti jsou, ale zatím není výhled, který by avizoval zlepšení. Prý se to kreslí....  Také potřebné změny na Novém náměstí. "První krok" se realizuje  - firma Bricky buduje za 3 miliony vlastně jen 6 nových parkovacích míst.  Kdyby byl zaveden systém rezidentního parkování, tak by přece z vybraného parkovného bylo možné postupně budovat a rozšiřovat  další plochy. Takhle správně křičí např. majitelé rodinných domků, kterým parkovací stání nikdo nevybuduje.

 Proč musíme ze svých daní draze budovat pár parkovací míst na Trávníku rezidentům, kteří za to nic neplatí? (mm)


Fotografie rozestavěného stavu ze dne 18. a 20. září 2023 (všimněte si v pracovní době ani živáček...) 

  •