Příloha Českotřebovského deníku  2024 

                                               Havarovaná lokomotiva IDS Cargo na kolejích  

 

Ve čtvrtek 25.ledna 2024 proběhlo na vjezdovém nádraží v České Třebové vyproštění vykolejené lokomotivy IDS Cargo 193.276. Nad ránem dne 3. prosince 2023 vezla tato lokomotiva nákladní vlak z Kútů do Děčína, složený z vozů plných obilí a jízda tohoto nákladu neplánovaně skončila v České Třebové velkou nehodou. Vlak narazil do konce jiného nákladního vlaku, následky nehody byly ale fatální.
Lokomotiva skončila zdemolovaná, převrácená a otočená napříč kolejí a zablokovaná troskami nákladních vozů s obilím. Provoz na vjezdovém nádraží byl zcela ochromen. Jedinou kladnou zprávou je, že strojvedoucí si skokem z lokomotivy do hlubokého sněhu zachránil život.
Následky nehody se začaly odstraňovat až počátkem nového roku. Bylo nutno nejprve odsát mnoho tun obilí z rozbitých vozů, pak mohla nastoupit likvidační firma, která vozy, které nešlo již opravit, postupně rozřezala. Trosky byly naložené na vozy a budou odvezeny do šrotu.
Likvidační práce a odstranění vysypaného obilí postoupily tak daleko, že dne 25.ledna 2024 došlo i na vyproštění značně poškozené lokomotivy 193.276. Za pomoci dvou železničních jeřábů byla lokomotiva z místa nehody vyzvednuta a posazena na koleje.
Náročná operace s přípravou trvala celý den. K vyproštění lokomotivy byl použit také největší jeřáb Českých drah EDK 1000 z DKV Česká Třebová, jemuž pomáhal druhý menší jeřáb EDK 750. Pracovníci nehodového vlaku z České Třebové, zaměstnanci dalších firem podílejících se na odstranění následků nehody pak po dosazení lokomotivy 193.276 zpět na koleje, odměnili jeřábníky obou jeřábů potleskem za bravurně odvedenou práci.
Lokomotiva 193.276 pak byla přes nouzové zařízení spojena s lokomotivou 751.115 společnosti IDS Loco Care a byla pomalou jízdou dopravena nejkratší cestou do DKV Česká Třebová, kde se sejde komise za účasti techniků Siemensu a ELL, která rozhodne o osudu lokomotivy.                                                                                           Text a fotoreportáž Pavel Stejskal