ČtD 34/2024  neděle 4.2.2024


Českotřebovská pirueta - celodenní maraton krasobruslařských vystoupení 

Po celou sobotu od rána do večera byl českotřebovský zimní stadion v obležení krasobruslařů z celých Čech a Moravy. Konal se zde další ročník  krasobruslařské soutěže Českotřebovská pirueta.  Celorepublikové závody se vším co k tomu patří. Organizace závodů klapala na jedničku, časový rozvrh jednotlivých  kategorií byl dodržen. Ráno začali nejmladší, večer skončili dospělí. Rychlé vyhlašování výsledků  zařazování do aktuálního žebříčku, v průběhu soutěže bylo možné sledovat na  velké obrazovce aktuální pořadí soutěžících i s jejich bodovým hodnocením.  Rychle po každé soutěži byly napsány diplomy,  připraveny ceny a do 30 minut po dojezdu posledního závodníka v kategorii se konalo vyhlašování vítězů. V některých dopoledních kategoriích  byli třeba jen 4 závodníci (např. mladší žáci)  v odpoledních kategoriích mladších nebo starších žákyň soutěžily i tři desítky krasobruslařek. Proto bylo také odpoledne hlediště zimního stadionu více zaplněno. Mezi přihlášenými závodníky byli také zástupci, spíše zástupkyně českotřebovského krasobruslařského oddílu. Při svém vystoupení měly  v publiku samozřejmě velkou podporu. Nebyly zatím mezi nejlepšími, ale neztratily se. V dopoledních hodinách navštívil soutěž  také starosta města měst a ujal se úkolu předávání medailí. Některé jízdy českotřebovských závodnic mám také na videu. Českotřebovský deník natočil ze závodů videoreportáž, bude uvedena ještě v neděli 4. února večer.  Závody krasobruslařek pokračují ještě další den 4. února oddílovými závody. Uvádím několik fotografií ze závodů.  (mm) 

Vycházka s městským muzeem po Nádražní a Sadové ulici

Dnešní vycházka po Nádražní a Sadové ulici v České Třebové. Byla ukrutná zima, chvílemi i mrholilo, přesto přišlo cca 25 účastníků. Mezi nimi byl také Pavel Stejskal, českotřebovský odborník na železnici, který všem přítomným zasvěceně pohovořil o historii českotřebovského nádraží. Akce se dle ohlasu přítomných vydařila. Více ZDE

 

V ústecké galerii Pod radnicí bude vystavovat spolek STOReAGE z.s

Příznivci ústecké Galerie pod radnicí pamatují, že zde mnoho let působila  vyvstavoval Spolek přátel výtvarného uzmění, jehož dlouholetým předsedou byůl Ing. Hartman.  Potom pořádání výstav přešlo na ústecké muzeum.  Mymí je další změna.  Od roku 2024 bude  – s malou výjimkou měsíce vánočního v galerijních prostorách výstavní činnost spolku STOReAGE z.s. Spolek touto anoncí současně děkuje Městu Ústí nad Orlicí, a každému na výběru dramaturgie osobně zúčastněnému, za takto projevenou důvěru. Nejširší veřejnost si pak již nyní dovoluje pozvat na každou z deseti plánovaných akcí. Všem členům spolku STOReAGE z.s. bude ctí Vás přivítat. Poděkovat je jistě vhodné i minulým producentům, zejména tedy Klubu přátel umění Ústí nad Orlicí z.s. a subjektu Městského muzea: neboť právě především oni „vyučili“ k návštěvám galerie veřejnost nejen ústeckou. Fakt, že s některými body minulé dramaturgie spolek STOReAGE z.s. zcela nesouzní, a důvody tohoto názoru veřejně vysvětluje, tak v žádném případě neznamená jakoukoli neúctu k dříve odvedené práci. Předsedou spolku je Jiří Fikejz.

Záměr na rozšíření obchodní zóny Cihelna v Ústí n.O. zatím neschválen 

O prodej pozemku v lokalitě  Cihelna v Ústí  n. O: požádala společnost AGILE spol. s r.o., která chce chce pozemek využít pro výstavbu obchodní zóny v k.ú. Ústí nad Orlicí dle územní studie, která je na obrázku. Rada města projednala předloženou žádost společnosti AGILE spol. s r.o..a doporučila zastupitelstvu města neschválit záměr prodeje a s žadatelem vést další jednání.

Novinka na Andrlově chlumu v lokalitě U Zabitého

Na návštěvníky městských lesů čekalo ke konci loňského roku několik novinek. Proměnou pro[1]šlo turistické zastavení U Zabitého. Odstraněna byla shnilá střecha a původní sezení přemístěno k lipové aleji na letiště, kde nahradilo jiné sezení v horším stavu. K zastavení U Zabitého bylo pořízeno nové kompletní sezení se střechou za zhruba 39 tisíc korun bez DPH. Další novinka se týkala přemostění potoka v Hylvátech nad kuželnou. Nákladem necelých 9 tisíc korun bez DPH byla vyměněna původní lávka za novou. Ke konci roku bylo také vyvě[1]šeno 10 budek pro zahnízdění puštíka obec[1]ného. Instalace probíhala na kraji lesních porostů po celém lesním majetku města.

Na pořadu je Wonkův most v Pardubicích

Avizovaná oprava Wonkova mostu v Pardubicích začne za pár týdnů přípravnými pracemi, které však neomezí provoz. Rekonstrukce dopravní tepny skončí na podzim roku 2025. Po novém povrchu by mohli v ochranném pruhu jezdit i cyklisté. Pardubický kraj v současné době s magistrátem hledá možnosti, jak vše zařídit a zajistit bezpečnost všem účastníkům provozu.
Wonkův most je ve vlastnictví Pardubického kraje a má v současné době celkem pět jízdních pruhů - dva v každém směru a jeden odbočovací. Při plánování bezpečného místa pro cyklisty je nutné brát v potaz celkovou šířku mostovky a to, že po konstrukci jezdí trolejbusy, které potřebují více místa pro manévrování. I tak to ale vypadá, že by projektanti mohli pro novinku na mostě najít místo. „Na konci ledna jsme se s kolegy ze Správy a údržby silnic sešli se zástupci pardubických občanů a projektanty, abychom probrali několik možných návrhů. Shodli jsme se na základních věcech. Nebudeme rušit odbočovací pruh, který bude mít po vybudování nového parkovacího domu poblíž svou roli. Stejně tak po dohodě s Dopravním podnikem Pardubice trváme na tom, že pravé jízdní pruhy v obou směrech budou širší než tři metry, aby tam mohly komfortně jezdit trolejbusy. Bohužel to vypadá, že nepůjde výrazně rozšířit chodník, takže necháváme prověřit možnost, aby pruhy byly podél něj, a budeme řešit jejich šířku. Chceme příznivcům cyklodopravy ve městě vyjít vstříc, ale ne na úkor bezpečnosti, proto vše ještě důkladně probereme s policií," popisuje záměr Pardubického kraje náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. První návrhy na úpravu budoucího provozu na Wonkově mostě budou k dispozici již na konci února.
Úzká spolupráce s magistrátem
Pardubický kraj od počátku plánování rekonstrukce Wonkova mostu vše úzce koordinuje s magistrátem, aby dopravní omezení byla co nejmenší a veřejnost o nich měla v předstihu informace. „Vážíme si spolupráce s Pardubickým krajem, že se snaží najít koncepční řešení pro zvýšení bezpečnosti na mostu Pavla Wonky, jenž mu patří, a v souladu s naším plánem městské mobility. Všem nám jde o stejnou věc a musíme najít řešení, které bude vyhovovat řidičům, cyklistům a chodcům. Oceňuji, že se jednalo o konstruktivní debatu a hledaly se kompromisy a možnosti. U mostu máme umístěn sčítač, denně kolem něj projede zhruba 3000 cyklistů, pomyslný rekord drží 29. červen 2016 s 4552 cyklisty. Tři pětiny cyklistů využívají tuto spojnici mezi oběma břehy Labe i v zimě. Tato čísla ukazují, proč dáváme zvýšení bezpečnosti pro cyklisty vysokou prioritu," dodává náměstek primátora Pardubic pro dopravu Jan Hrabal s tím, že v pracovní dny projede přes most Pavla Wonky až 30 tisíc vozidel.
 Rekonstrukce Wonkova mostu se blíží
Stavaři začnou s přípravnými pracemi na rekonstrukci Wonkova mostu na přelomu února a března. Dopravní omezení v podobě provozu jedním pruhem v obou směrech nastane od června do podzimu 2025. Konstrukce zůstane po dobu rekonstrukce průchozí i pro pěší.
 Most je klíčovou dopravní stavbou v Pardubicích a projede přes něj více než 20 tisíc aut denně. K jeho opravě dojde kvůli tomu, že je potřeba vyměnit lana volného předpětí mostu, která jsou významně napadena korozí. „Nejde ale pouze o rekonstrukci. Připravíme most pro jednodušší údržbu dalším generacím. Lana volného předpětí jsou v současné době uložená ve speciální pěně. V rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim
v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez výrazného omezení provozu. Je to tedy také investice do budoucna," vysvětluje náměstek Michal Kortyš.
 Stavba měří více než 172 metrů a její hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka mostu je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Lan volného předpětí je v každém
komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění tvaru mostní konstrukce ve vazbě na únosnost mostu při zatížení automobily.
 Pardubický kraj v březnu plánuje podrobněji veřejnosti představit celou rekonstrukci na speciálním projednání.

Zajímavý workshop v Litomyšli může být i pro nás


Patříte k lidem, kteří si už podesáté pořídili nádherný sešit, aby si vedli deník, ale neví, jak vlastně začít? Napadlo vás někdy vytvořit vlastní povídku, nebo pohádku pro děti, ale nemáte nikoho, kdo by vám poradil a dal zpětnou vazbu? ​Během dvoudenního workshopu Píšu, kreslím. Záznamy každodennosti se v Městské galerii Litomyšl vše naučíte! Techniku kreativního psaní Vám přiblíží spisovatelka Markéta Pilátová a se základy ilustrace Vás seznámí ilustrátorka Andrea Tachezy. 

Program workshopu: 

Pátek 8. března, 16.00–20.00, Dílna kreativního psaní s Markétou Pilátovou

 Sobota 9. března, 9.00–13.00, Dílna ilustrace s Andreou Tachezy

​Cena workshopu: 1200,- (v ceně je zahrnut materiál a občerstvení).

Máte-li o workshop zájem, registrujte se prosím na edukace@galerie.litomysl.cz

Workshop bude součástí doprovodného programu výstavy Kapky na kameni.

​Místo konání: Městská galerie Litomyšl, dům U Rytířů, Smetanovo nám. 110.

Lektorky: 

Markéta Pilátová je spisovatelka, překladatelka a novinářka. Je autorkou řady románů, povídkových knih, básní a třinácti dětských knih. K nejznámějším románům patří Žluté oči vedou domů (2007), Tsunami blues (2014) nebo S Baťou v džungli (2017). Zatím posledním autorčiným dílem je román Senzibil (2020) a dětské knihy Bába Bedla a Arnoštova cesta.

Andrea Tachezy vystudovala ateliér textilu a alternativních technik a ateliér animovaného filmu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Jako ilustrátorka je podepsána pod mnoha tituly. Za knihu Ferdinade!, Bořivoj a blecha Fló a Dům číslo 226 dostala ocenění Zlatá stuha. Kniha O čem sní byla nominována na cenu Czech grand design 2016.  ​Těšíme se na Vás!





V LANŠKROUNĚ USPĚJETE S  E - OBČANKOU V MOBILU

Na městském úřadu a Městské policii Lanškroun se budete moci nově od 1. února prokázat občankou v mobilu. Jde o první obec s rozšířenou působností v Pardubickém kraji, která tuto službu lidem nabízí, a to s pětiměsíčním předstihem.
Technické možnosti městského úřadu dovolují spustit tuto službu dříve, přestože zákonná povinnost platí až od července. „Jako moderní úřad 21. století jsme se rozhodli jít příkladem a spouštíme občanské průkazy v mobilu již od 1. února. Chceme být průkopníky v oblasti digitalizace a aktivně implementovat nové trendy co nejrychleji. Usilujeme o spuštění Portálu občana, který nám pomůže snížit administrativní zátěž a nutnost osobních návštěv. S ohledem na imobilní a starší občany usilujeme o co nejlepší dostupnost z pohodlí domova, která jim ušetří zbytečné cesty. Začínáme malými krůčky, ale pevně věříme, že se nám podaří udělat s digitalizací velký skok,“ říká vedoucí IT oddělení Miroslav Krsek. Podobně jsou na tom i některé krajské úřady.
Totožnost přes mobilní telefon ověří v terénu i lanškrounští městští policisté. Do aplikace se mohou občané přihlásit prostřednictvím identity občana – třeba přes internetové bankovnictví  (Zdroj: Orlicky.net)