Představení Strategického plánu města Česká Třebová do roku 2035 na
videu
Z hodinové
prezentace připravil Českotřebovský deník 26 minut dlouhý sestřih,
ve kterém jsou uvedeny podstatné části z vystoupení zástupců firmy Erste Grantika Advisory, a.s., která
Strategický plán pro město Česká Třebová připravovala: Ing. Ireny
Levové, která pracuje jako projektový manažer senior a RNDr. Jana
Beneše projektového a obchodního manažera centrály Brno.
Prezentace se konala za ne příliš velkého zájmu veřejnosti, také ze
zastupitelstva mimo vedení města
přítomen pouze jeden radní (ODS) a jeden zastupitel (Koalice
pro Českou Třebovou). Projednání se zúčastnilo kompletní vedení města, tedy starosta města
Zdeněk Řehák, místostarostové Mgr. Petra Válková a MUDr. Martin Formánek,
městský architekt Ing. arch. Štěpán Eliáš, vedoucí odboru majetku a rozvoje města
Ing. Pavel Bartas, tajemník MěÚ Ing. Jiří Mareš.
Strategický
plán rozvoje pro období 2025 – 2035 je strategický dokument, který monitoruje současné i
budoucí potřeby, potenciál a rizika města. K hlavním řešeným
tématům patřila problematika poklesu počtu
obyvatel ve smyslu řešení podpory bytové politiky
a veřejných služeb.
S tím je provázané téma podpory podnikání,
respektive budování kvalitního dopravního napojení
na veřejné infrastruktury. Dále téma hledání cest
ke snižování sociálního vyloučení a podpory
integrace
Jednou ze součástí
tvorby strategického plánu byl také dotazníkový
průzkum potřeb a spokojenosti obyvatel města,
jehož výsledky však prezentovány nebyly. Není to
první strategický plán, který město Česká Třebová připravovalo.
Pokusím se ve zvláštním materiálu dosavadní plány porovnat. Už
proto, abych se přesvědčil, že právě ten současně projednávaný plán
je více obecný než ty předcházející a zahrnuje vlastně konkrétně jen
akce v současnosti rozpracované, další vize jsou nekonkrétní.
Konkrétní záměry pak mají být v tzv, Akčních plánech, které mají být
upřesňovány. Malý zájem veřejnosti a zastupitelů přisuzuji tomu, že
tomuto materiálu byla v minulosti věnována jen minimální pozornost,
hlavní bylo takový plán mít, vytvořit jej a pak si ho dále již
připomínat jen minimálně, např. při odůvodňování požadavků na
dotace. Úprava a pozměňování strategie byla v minulosti jakási
práce navíc. Město se věnuje především operativnímu řešení aktuální
situace a úpravu plánů není čas a nikdo to ani nepožaduje.....Vybrané
obrázky z prezentace najdete ZDE
Video najdete
ZDE (mm)
Ústí nad Orlicí má schválený
rozpočet, utratí 823 milionů korun !
Hlavním bodem dnešního 15. zasedání
zastupitelstva bylo schválení rozpočtu města na letošní rok. Návrh
počítá s příjmy ve výši 599,875 mil. Kč, výdaji ve výši 823,498 mil.
Kč. Schodek ve výši 223,623 mil. Kč bude vedle zůstatků na účtech
města kryt i úvěrem, jehož přijetí schválilo zastupitelstvo v prosinci
roku 2024. Úvěr je výhradně určen na financování přístavby nového
pavilonu domova pro seniory. V úvodu jednání složil slib nový
zastupitel Martin Brodský, které se stal členem zastupitelstva po
náhlém úmrtí Luboše Bäuchela.
Zastupitelstvo schválilo poskytnutí
individuální dotace Tělovýchovné jednotě Jiskra na projekt Rozvoj a
údržba sportovišť TJ Jiskra Ústí nad Orlicí ve výši 1,55 milionu korun
a na mzdu pomocníka správce sportovního areálu TJ Jiskra Ústí nad
Orlicí dotaci ve výši 450 tisíc korun. Schválen nebyl
bezúplatný převod pozemků města ve sportovně-turistickém areálu Cakle,
o který požádal Klub českých turistů, odbor Horal Ústí nad Orlicí.
Na základě doporučení kulturní komise byl schválen název nové ulice v
městské části Hylváty, bude se jmenovat Luční.
S účinností od 1. 3. 2025 budou vydány
nové Obecně závazné vyhlášky města Ústí nad Orlicí, které stanoví
školské obvody mateřských škol zřízených městem. Aktualizované znění
odpovídá doporučení ministerstva vnitra, výčet byl doplněn o nové
ulice s ohledem na urbanistický rozvoj města. Další jednání je
naplánováno na 14. dubna.
zasTupitelé dostali v materiálech i petici
občanů z Horního Houžovce a Ostrova proti větRné elektrárně na
Třebovských stěnách
Představitelé petičního výboru odevzdali v
minulém týdne text petice s podpisy představitelům města Ústí nad Orlicí
. Na pondělním jednání ústeckého zatsupitelstva již byla zuařazena
v materuíáílech . OP podpoře VE elektrátrny Horní Houžovec se
nehlasovalo.
PETICE
občanů z Horního Houžovce a Ostrova proti
větRné elektrárně na Třebovských stěnách ODEVDÁNA I NA RADNICI V ČESKÉ
TŘEBOVÉ
Včera v pondělí 27. ledna byla stejná
petice jako pro Ústí odevzdána na českotřebovské radnici. Zde se
bude konat nejbližší zastupitelstvo 17. února a podpora VE Skuhrov bude
na proam jednání zařazena Ovšem s tím, že rada města souhlas s realizací
větrné elektrárny na katastru Skuhrova zastupitelům nedoporučuje.
Nicméně to vypadá, že s větrnými elektráírnami se "rozthl pytel" a tak
lze registrovat i další snahy o realizaci větrné elektrárny v okolí.
Konkrétně se má jednat o spolupráci Aveny s dalším investorem
a podle zdrojů, které má k dispozici petiční výbor je plánována další
výstavba nyní v katastru Dlouhé Třebové. Uvidíme, zda se tato
zpráva potvrdí. V podstatě by mohla znamenat, že cena lokality na
Třebovských stěnách je vysoká a že stojí za to ji udržet bez
větrníků co nejdéle. Potvrdila by, že řeči o dočasnosti stavby větrné
elektrárny jsou jen výmluvy a k již postaveným by se velmi snadno
našel další investor. Každý majitel pozemku zájem investora, který jeho
pozemek zhodnotí, přivítá. I když to bude na úkor ostatních v lokalitě.
Orlický
maraton se uskuteční! Stane se tak o prvním únorovém víkendu na
Šerlichu.
Pořadatelé závod přesunuli do vyšší nadmořské výšky z Deštného
v Orlických horách vlivem aktuálního oteplení.
Profesionální i
amatérští závodníci, rodiče s dětmi a také firemní štafety se
mohou registrovat na stránkách maratonu. „Kvůli přesunu akce
z Deštného na Šerlich - sedlo bude nutné využít kyvadlovou
autobusovou dopravu. Online registrace závodníků jsou posunuty
do středy 29. ledna. Registrace závodníků na místě zůstává
v oddílové chatě Wikov SKI Skuhrov v Deštném v Orlických horách,
odkud bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava na sedlo
Šerlichu. Pouze pro firemní štafety je registrace přímo na
Šerlichu v sobotu od 15 do 16 hodin, Z tohoto důvodu bude o
víkendu parkoviště na Šerlichu uzavřeno,“ informovali dnes
pořadatelé.
Pořadatelství Slavia pojišťovna Orlického maratonu 2025 se ujal
oddíl běžeckého lyžování Wikov SKI Skuhrov nad Bělou, který
disponuje potřebným zázemím. Závod také nepadl díky tomu, že se
podařilo získat titulárního partnera Slavia pojišťovnu a.s. Ta
dlouhodobě podporuje sportovní události s tradicí. Díky Slavia
pojišťovně se na startovní pole postaví i legendy laufů
Stanislav Řezáč a Tord Gjerdalen, se kterými zcela unikátně,
mohou účastnici závodu poměřit své síly na trati.
„Fakt, že Slavia pojišťovna Orlický maraton, který má více než
čtyřicetiletou tradici, díky naší podpoře dál existuje, nás
mimořádně těší. Orlický maraton je po Velké pardubické se Slavia
pojišťovnou, Krumlovském vodáckém maratonu se Slavia
pojišťovnou, partnerství s městem Harrachov, které zahrnuje i
obnovu legendárních skokanských můstků i jiných projektech,
dalším v řadě námi podporovaných sportovních projektů,“ říká
generální ředitel Slavia pojišťovny Karel Waisser s tím, že
významný domácí závod – zařazený do běžeckého seriálu – se
potýkal s vážnými problémy, které mohly reálně vyústit v jeho
zrušení. Hlavními důvody zrušení nejslavnějšího českého
běžeckého poháru v roce 2025 jsou úbytek sněhu z českých hor a
proměnlivé podmínky.
PROGRAM
SOBOTA 1. 2.
10:00 - start dětských závodů v rámci krajského závodu 12:30 -
start závodu dospělých, volně na 20 km 17:00 - start závodu
firemních štafet, 3členné týmy, trasa 3 x 3 km (čelovky nutné)
PROGRAM NEDĚLE 2. 2.
10:30 - start maratonu (40 km) - klasicky 10:45 - start
půlmaratonu (20 km) - klasicky 11:00 - start závodu
Rodinná desítka (10 km) - klasicky (Zdroj: Orlickynet)
Pardubický
region byl svědkem první jízdy bateriového vlaku
-
Ve čtvrtek 23. ledna se zástupci
Pardubického kraje zúčastnili prezentační jízdy
elektricko-bateriového vlaku Českých drah z Pardubic do Červené
Vody. Hybridní železniční kolejové vozidlo s kapacitou 140
cestujících je na elektrizované trati napájeno přímo z trakčního
vedení, které také dobíjí trakční baterie. Bateriový systém
pohání soupravu maximální rychlosti 120 km/hod. do vzdálenosti
až 80 kilometrů na jedno nabití.
-

-
„Tyto moderní jednotky jsou
nejen šetrnější vůči životnímu prostředí, ale i bezpečnější.
V Pardubickém kraji zvažujeme jejich nasazení na tratích, kde
dosud operují dieslové jednotky. Využít bychom chtěli až 12
těchto souprav, sedm z nich na novém přímém spojení Litomyšl –
Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová. V úvaze je i
trať Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky. Nová bezbariérová a
klimatizovaná vozidla jsou prostornější, je v nich dostatek
místa pro přepravu kočárků, osob na vozíku i pro jízdní kola.
Jednoznačné zvýšení komfortu vidím také v možnosti spojů bez
dosud nutných přestupů mezi elektrifikovanou a
neelektrifikovanou tratí. Z našeho pohledu se navíc jedná o
nástroj dlouhodobé kontroly nákladů za kilometr přepravy,
protože případné pořízení těchto souprav spojujeme s využitím
příležitostí zdrojů evropských fondů, kde bychom mohli získat až
70 % ceny. Třicetiprocentní spoluúčast bychom pak mohli rozložit
do nákladů přepravy během dalších třiceti let,“ uvedl
Ladislav Valtr, náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost.
-
Nové jednotky Region Panter mohou
být nasazeny na tratích, kde nevede elektrická trakce. Pro
Pardubický kraj je to výzva, protože takových tratí je v regionu
celá řada. Může se to tedy jevit jako alternativa k tomu, co by
mohlo být výrazně dražší, a to je úprava infrastruktury a
elektrifikace jednotlivých tratí.
-
„V tuto chvíli stále zvažujeme,
zda se do programu s naplánovanými jednotkami přihlásit. Jde o
to, že Pardubický kraj platí v rámci dopravní obslužnosti tzv.
prokazatelnou ztrátu, kterou činí mimo jiné odpisy. Pokud nám
nebude přiznána evropská dotace, jsou odpisy u těchto jednotek
mimořádně vysoké. Budeme se tedy snažit přesvědčit kolegy
z ostatních krajů, abychom v rámci Modernizačního fondu
vytvořili takové podmínky, za kterých bychom evropské peníze
získali,“ řekl hejtman Martin Netolický a doplnil: „Pokud
by se nám to podařilo, mohly by být kombinované jednotky s
bateriemi na tratích v rámci Pardubického kraje do tří let. Bude
záležet na potenciální objednávce a pak také na dodávce, která
trvá od závazné objednávky asi 24 měsíců.“
-

V ŘÍČKÁCH SE JELO 63.
SKIINTERKRITERIUM
Ve dnech
24. až 25. ledna se ve Skicentru Říčky v Orlických horách
uskutečnil 63. ročník nejstaršího mezinárodního FIS lyžařského
závodu pro mládež, Skiinterkriterium. Letošního ročníku se
zúčastnilo na 150 talentovaných závodníků z 15 zemí, kteří se
utkali ve slalomu a obřím slalomu na svahu vrchu Zakletý.
Absolutními vítězi letošního Skiinterkriteria se stali Natali
Machytková z České republiky a Jakub Jan Herbach ze Slovenska,
kteří ve svých kategoriích předvedli vynikající výkony. Tito
mladí sportovci potvrdili svůj mimořádný talent a odhodlání,
které je určitě posune dále v jejich lyžařské kariéře.
Mezi nejlepšími týmy letošního ročníku se umístili reprezentanti
Česka, Slovinska a Polska, kteří předvedli skvělé výkony.
Hlavními partnery závodu byly Královehradecký kraj, Pardubický
kraj a Město Ústí nad Orlicí. Mezi hosty nechyběl starosta
našeho města Petr Hájek, zástupci obou krajů a řada dalších
partnerů a podporovatelů závodu. Podpora těchto institucí a
organizací umožnila uspořádání závodů na výborné úrovni. Letošní
Skiinterkriterium opět potvrdilo, že se jedná o prestižního
podniku, který poskytuje mladým lyžařům zázemí a příležitost pro
jejich růstu. Podrobné výsledky a další informace o
závodech naleznete na webu https://skiinterkriterium.cz/
PREZENTACE
NÁVRHŮ NA REKONSTRUKCI ÚSTECKÉHO KULTURNÍHO DOMU
Zveme Vás na prezentaci návrhů, které se sešly do otevřené
architektonické soutěže o Kulturní dům v Ústí nad Orlicí.
Jejím cílem bylo zpracovat návrh rekonstrukce domu a jeho
okolí tak, aby vyhovoval současným požadavkům na využití.
Všech 15 přihlášených návrhů si mohou zájemci prohlédnout
ve dnech 27. až 30. ledna 2025 v prostorách Kulturního
domu.
Otevírací doba: pondělí 27. 1. od 14 do 16 hodin,
úterý 28. 1. až čtvrtek 30. 1. od 9 do 11 hodin, od 14 do 16
hodin
|
KABARET SE ZUŠKOU ODSTARTOVAL OSLAVY 80 LET ZUŠ
ČESKÁ TŘEBOVÁ SLAVILO SE I PŘED PĚTI LETY V ROCE 2020. TEHDY VŠAK
ŘÁDIL COVID...
 |