ČD 87/2025 pátek 28. března 2025



 Nové video Českotřebovského deníku:

Beseda studentů  SŠTD s Radimem Jančurou: Témata aktuální i pro Českou Třebovou !

Z dvouhodinové besedy vyrobil Českotřebovský deník cca hodinové video. Projednávala se různá témata a byly kladeny zajímavé dotazy. Pro snazší orientaci  obsáhlém videu uvádíme startovní časy jednotlivých témat. VIdeo má na youtube komentář., kde jsou tyto časy také uvedeny. Po kliknutí na časový údaj (v komentáři na youtube) se přenesete právě na požadované místo ve videozáznamu.

Video má tyto části s uvedením startovního času:
Problematika konkurence a otevřených soutěží na železnici čas 2:00
Vozový park Regiojetu čas 6:50
Cíl Regiojetu - stát se největším dopravcem - čas 7:32
Mezinárodní spoje Regiojetu, noční linky - čas 10:10
Jak se daří udržet nízké ceny čas 11:03
Vysokorychlostní tratě tratě v Česku 13:03
Kritika modernizace uzlu Česká Třebová za 17 miliard Kč čas 15:40
Kritika modernizace trati Brno-Přerov na 200 km/h čas 17:47
Vysvětlení a popis nehody Regiojetu v Pardubicích 2024 - čas 20:33
Proč stále kritizujete ČD, je to náš národní dopravce - čas 22:29
Některá následující témata zodpovídal Ing. Jiří Schmidt, šéf strategie Regiojetu: 
Předjíždění dálkových vlaků a strategie řízení dopravy - čas 24:16
Výběr zastávek Regiojetu kde zastavovat a kde nikoliv - čas 35:39
Lokomotivní park - zaměření na osud řady 162 - čas 39:57
Je možné že Regiojet jezdí s "Perschingem" 160 km/h? čas 43:27
Provoz Regiojetu na lince T23 Kolín - Ústí n.L. - čas 44:56
Regiojet - vyzobávač rozinek - čas 48: 14
Proč Regiojet jedoucí na Brno v České Třebové  nestaví - čas 49:13
Údržba a servis vlaků Regiojetu - čas 51:41
Bude nové depo Hostivař - čas 54:31
Regiojet také vodí náklad vlak s Pepsicolou do Maďarska - čas 56:10
ZÁVĚR - odměny pro vylosované tazatele - čas 59:24
Ve čtvrtek 27. března měli studenti střední školy technické a dopravní v České Třebové vzácnou možnost se společně setkat s majitelem společnosti velkého železničního dopravce Regiojet Radimem Jančurou. V dvouhodinové besedě Radim Jančura v první části komentoval připravenou prezentaci zaměřenou na rozvoj a základní principy fungování své firmy. Zaměřil se ale také na její budoucnost. A to nejen samotného Regiojetu, ale na budoucnost železniční osobní dopravy v konkurenčním prostředí, které nastane po roce 2033, kdy budou vlastně všechny výkony v osobní dopravě rozdělovány podle výsledku otevřených soutěží. A to nejen nás, ale v celé Evropě. Velkou část besedy zaznamenal Českotřebovský deník. Zajímavé byly také informace poskytnuté Ing. Jiřím Schmidtem, šéfem strategie Regiojetu, týkající samotného železničního provozu a technického zajištění. Dotazů ke konci besedy neubývalo, bylo to právě naopak. Vybraní dotazovatelé byli na závěr besedy odměněni věcnými cenami. Odkaz na video https://youtu.be/IiZEhQOvQI8

Další nová video Českotřebovského deníku:

Panelová diskuze na konferenci o ohrožených regionech   Stavba kruháče u Korada  

Celostátní konference – téma Hospodářsky a sociálně ohrožená území 25/3 Svitavy

Druhá část PANELOVÁ DISKUZE

Pro snazší orientaci  obsáhlém videu uvádíme startovní časy jednotlivých témat. VIdeo má na youtube komentář., kde jsou tyto časy také uvedeny. Po kliknutí na časový údaj (v komentáři na youtube) se přenesete právě na požadované místo ve videozáznamu.
V panelové diskuzi vystupují:
Petr Kulhánek, ministr pro místní rozvoj
Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje
Miroslav Matej –  ředitel odboru Ministerstvo financí
Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje (podruhé)
David Šimek – tentokrát v roli poslance či senátora
Radim Sršeň, náměstek ministra pro místní rozvoj
Stanislav Schneidr, Ministerstvo pro místní rozvoj

Odkaz na video ZDE: https://youtu.be/zHflAmNacFE

V přípravě je ještě třetí a čtvrtá část záznamu z dopoledního jednání této konference konference.

Dne 17. Března byla zahájena přestavba stávající průsečné křižovatky u Korada na křižovatku okružní, která zajistí na tomto vytíženém místě komunikace I/14 plynulejší a bezpečnější provoz. Stavba bude probíhat ve čtyřech etapách, přičemž po celou dobu prací nedojde dle předpokladu k úplnému uzavření komunikace I/14 a průjezd stavbou zůstane zajištěn. Doprava bude v souladu s jednotlivými etapami harmonogramu řízena přes den vyškolenými pracovníky stavby, mimo pracovní dobu světelnou signalizací. Pro pěší budou zajištěny bezpečné koridory.
V rámci první etapy jsou prováděny přípravné práce pro částečné vymístění silnice I/14 mimo stávající komunikaci. Obousměrný provoz je na všech komunikacích zachován.
Se zahájením druhé etapy zůstane na všech komunikacích provoz zachován obousměrně, pouze doprava do obce Rybník bude vedena po nově vybudovaném provizorním úseku komunikace.¨
Větší obtíže  nastanou při třetí a čtvrté etapě stavby.
V rámci zahájení třetí etapy bude provoz řízen kyvadlově po nové (severní) části okružní křižovatky, doprava do obce Rybník bude vedena po provizorní komunikaci. Stavební práce budou dle předpokladu pokračovat na propojení silnice od tunelů na Třebovice.
Také během čtvrté etapy bude doprava řízena kyvadlově. Do obce Rybník se již řidiči dostanou po nové komunikaci. Stavební práce budou pokračovat dokončováním nároží U Korada.
Po DOKONČENÍ STAVBY SE S PROVOZEM KRUHOVÉ KŘIŽOVATKY V REŽIMU PŘE DČASNÉHO UŽÍVÁNÍ SE POČÍTÁ KONCEM LISTOPADU. Odkaz na video https://youtu.be/qKHI0nvTHVA  

Aktuálně z dneška 27.3. 2025: V Domova důchodců se staví věžový jeřáb a Podbranská ulice k nepoznání

 

 


Pozvánka na páteční závěr městské hokejové ligy C.H.L.

Slavnostnímu předání cen a pohárů za letošní ročník CHL  bude předcházet  páteční poslední exhibiční zápas 28.3.2025 od 17:30,  po něm vyhlášení výsledků a předání cen.  K utkání je nahlášeno zatím 9 + 9 hráčů a 2 brankáři.    Pořdatelé doufají ve větší zájem a také očekávají účast všech 21 týmů, které hrály letošní soutěž ! Výsledky jsou spočítány a konečné pořadí určují poslední tabulky. loňský vítěz ADBA je letos v I. lize až poslední, sedmá, zvítězí PROPLAST jako za starých dobrých časů....  SESTAVY PRO EXHIBICI:
       

27. ročník Festivalu Bennewitz za dveřmi


Festival zahajuje již4. dubna  Na úvodním koncertu vystoupí Barocco Sempre giovanne spolu s Jiřím Vodičkou. Informace ke všem koncertům naleznete zde: BENNEWITZ FESTIVAL » Kulturní centrum Česká Třebová). Následuje koncert v rodišti Antonína Bennewitze – v Přívratu u České Třebové, na kterém vystoupí sbory (českotřebovský Bendl a pardubický Bonifantes). To bude 5/4. O týden později vystoupí Ondřej Ruml s Lenkou Novou (12/4), Cimbálová muzika Pražské filharmonie (15/4), Epoque kvartet (16/4), Martin Kasík (17/4), Jiří Vodička s absolventy houslových kurzů Festivalu Bennewitz (19/4). Závěrečný koncert provede Filharmonie Hradec Králové s hostem Kateřinou Kněžíkovou 23/4 2025.  Co nejsrdečněji Vás zvu.  Mgr. Josef Kopecký ředitel


 

 


Poslední videa: Norové zpívali v České Třebové - Koncert & beseda KPH -  Výstavy výtvarných kurzů na videu v letech 2022 až 2025  - Koncert učitelů ZUŠ

 V Padubicích panuje dokonalá shoda mezi krajem a statutárním městem

K pravidelnému jednání se sešly samosprávy Pardubického kraje a města Pardubic. Mezi společná témata jednání patřila problematika dopravního napojení Pardubické nemocnice a parkování v celé lokalitě, rozvoj pardubického letiště či pokračování rekonstrukce Wonkova mostu.
Dopravní napojení Pardubické nemocnice a parkování
Obě samosprávy společně řeší mimo jiné záležitosti dopravního napojení Pardubické nemocnice včetně zajištění parkování. „Na základě jednání mezi Pardubickým krajem a městem bylo dohodnuto, že budeme pokračovat v projekčních pracích a napojení na připravený zárodek křižovatky na nadjezdu Kyjevská, který má ve své dokumentaci město. Po zajištění rozpočtu stavby bude iniciováno další jednání týkající se rozdělení financování nového dopravního napojení,“ uvedl námětek hejtmana pro oblast investic Dušan Salfický. Hejtman Martin Netolický seznámil vedení města s aktuálním stavem přípravy parkovacího domu v blízkosti ulice Komenského. „V letošním roce chceme projektovat a v příštím roce bychom parkovací dům pro přibližně 250 míst rádi realizovali. V tuto chvíli počítáme s limitní částkou 100 milionů korun. Bude se jednat o lehkou montovanou ocelovou, pro kterou jsme se rozhodli také na základě inspirace u řady subjektů mimo jiné ze soukromého sektoru. Směrem k nemocnici a k rodinným domům bude opláštěn sendvičovými panely případně tahokovem, aby byla zajištěna také pohledová stránka,“ uvedl hejtman. V návaznosti na tuto debatu přislíbil náměstek primátora Jan Hrabal, že město vyčká se zavedením zóny placeného stání v Pardubičkách až na zprovoznění parkovacího domu. Obě samosprávy se zároveň shodují, že je nutné řešit režim průjezdnosti Komenského ulice směrem do a z parkovacího domu.
Další parkovací plochy vzniknout v blízkosti železniční trati v ulici Kyjevská. „Na základě dohod s panem hejtmanem jsme se dohodli, že město bezúplatně převede kraji potřebné pozemky v blízkosti železniční trati a kraj následně rozšíří parkovací plochy ve spodní části areálu nemocnice. V rámci městského zastupitelstva již schválení převodu proběhlo,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal.
Rozvojové plány letiště Pardubice
Společnost East Bohemian Airport, která je provozovatelem civilní části pardubického letiště, je ve společném vlastnictví obou samospráv. Logicky tak toto téma bylo předmětem společného jednání obou rad. „S panem primátorem, ale i členy rady se shodujeme na tom, že podporujeme rozvojové aktivity včetně záměru soukromého investora vybudovat v bezprostřední blízkosti terminálu letiště kongresový hotel. My jsme připraveni v této věci v rámci krajské rady přijmout potřebná usnesení, ale hlavní díl práce je především na vedení společnosti. Budeme tak společně apelovat, aby nedocházelo ke zbytečným průtahům či rozhodnutím, která nejsou projednána s oběma akcionáři,“ řekl hejtman Netolický.
​"Výstavbu kongresového hotelu v bezprostřední blízkosti pardubického letiště vnímáme jako klíčový krok k posílení atraktivity našeho města pro mezinárodní obchodní klientelu a turisty. Tento projekt nejenže rozšíří nabídku ubytovacích kapacit, ale také vytvoří moderní zázemí pro pořádání konferencí a společenských akcí, což přispěje k celkovému ekonomickému rozvoji regionu. Město Pardubice je připraveno aktivně spolupracovat se soukromým investorem a dalšími partnery na realizaci tohoto záměru, který vnímáme jako součást širší strategie rozvoje letiště a jeho okolí. Věříme, že tento projekt přinese nové pracovní příležitosti a podpoří růst cestovního ruchu v našem městě,“ sdělil primátor Jan Nadrchal.​
Náměstek primátora Jan Hrabal informoval o průběhu rekonstrukce přistávací dráhy. „Dobrou zprávou pro letošní letní sezonu je fakt, že jsme ujišťováni o bezproblémovém průběhu rekonstrukce přistávací dráhy, a tak není ohrožen termín dokončení a tím pádem ani zahájení letní letecké sezony včetně charterových letů,“ sdělil Hrabal.
Rozvoj areálu Ke Tvrzi
Zástupci Pardubického kraje informovali vedení města o komplexním rozvoji areálu Ke Tvrzi, kde kraj řeší výstavbu objektu pro potřeby dětského domova, zatímco stávající budova by měla být demolován. Součástí areálu bude také objekt pro poskytování sociálních služeb a záměrem je také výstavba Pardubického vývojového inovačního centra.
Oprava Wonkova mostu
Velkým společným tématem je rekonstrukce jednoho z klíčových mostů přes Labe, kterým je jednoznačně Wonkův most. "Po informaci z průběhu stavby s aktualizací technických a časových nároků realizace bylo předmětem zájmu kolegů vedení cyklodopravy. Od výchozí varianty smíšeného provozu cyklistů a chodců po chodníku bylo diskutováno vícero dalších alternativ včetně vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty. Technickým limitem však je potřeba zachování šíře chodníků, takže nově vyhrazené cyklopruhy v předpisové šíři by znamenaly snížení počtu hlavních jízdních pruhů ze stávajících pěti na čtyři, což by si vyžádalo nejen úpravu předpolí mostu i trolejbusové trakce, ale hlavně nežádoucí snížení plynulosti automobilové a trolejbusové dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
Rozvoj sdílených kol v Pardubicích a okolí
Pardubický kraj před časem zavedl dotační program na rozvoj sdílených kol. Maximální výše dotace činí 350 tisíc korun. Podmínkou je poskytnutí jízdy klientům po dobu 15 minut zdarma. Statutární město Pardubice je oprávněným žadatelem v rámci tohoto programu.
„Město Pardubice dlouhodobě podporuje cyklistickou dopravu jako ekologický a efektivní způsob pohybu po městě. V rámci této strategie plánujeme ve spolupráci s Dopravním podnikem města Pardubic znovuzavedení systému sdílených kol, který by měl být integrován do městské hromadné dopravy. Cílem je nabídnout obyvatelům i návštěvníkům města alternativní a udržitelný způsob dopravy. Počítáme s tím, že prvních 15 minut jízdy bude zdarma, což by mělo motivovat k využívání této služby. V současné době finalizujeme detaily soutěže na provozovatele tohoto systému, abychom zajistili jeho efektivní fungování a dostupnost pro všechny uživatele,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.
Cyklostezka Labská
Shoda panuje mezi městem a krajem také v otázce dalšího rozvoje cyklostezky Labská, která má sloužit nejen jako rekreační trasa, ale i jako bezpečné dopravní spojení pro obyvatele regionu. Díky podpoře z integrovaných územních investic (ITI) se nyní připravuje realizace několika nových úseků – konkrétně mezi Opatovicemi nad Labem a Vysokou nad Labem, Opatovicemi a Dřítčí, a dále mezi Ráby a Kuněticemi. V plánu je rovněž propojení ze Svítkova přes Srnojedy do Valů.
"Jsem rád, že se nám daří držet společný směr s Pardubickým krajem. Cyklostezka Labská je službou pro lidi – zvyšuje bezpečnost cyklistů, podporuje zdravý pohyb a zároveň vytváří pohodlné a atraktivní spojení napříč regionem. I díky těmto krokům dáváme veřejnosti jasný signál, že cyklodoprava má v našem plánování pevné místo,“ uvedl náměstek primátora René Živný.
Rozvoj cyklostezek je klíčový pro podporu zdravého životního stylu našich obyvatel. Proto vítám pokračující spolupráci s krajem na projektu Labské stezky, která nabídne bezpečné a atraktivní trasy pro cyklisty všech věkových kategorií. Zároveň je nezbytné, aby se na předfinancování těchto projektů podílely i dotčené obce, nejen město Pardubice, jak se nám to podařilo dojednat například s Opatovicemi nad Labem, což zajistí efektivní realizaci a dobudování celé sítě cyklostezek,“
Byty pro zdravotníky nebo rozvoj zámku a Winternitzových automatických mlýnů
Součástí jednání obou samospráv bylo také téma dalšího rozvoje pardubického zámku nebo Winternitzových automatických mlýnů. Řeč byla také o možné spolupráci v rámci zajištění bytů pro zaměstnance Pardubické nemocnice.


   Hospodářsky a sociálně ohrožená území je nutné řešit systémově.

Celostátní konference na téma podpory rozvoje Hospodářsky a sociálně ohrožených území (HSOÚ) se uskutečnila v úterý ve Svitavách. Cílem konference bylo zvýšit povědomí o problematice HSOÚ a zdůraznit její význam, upozornit na nezbytnost integrovaného a koncentrovaného přístupu k této problematice, prezentovat příklady dobré praxe z Pardubického kraje a zdůraznit jejich potenciál jako vzor pro ostatní regiony, podpořit širší zapojení podnikatelského sektoru do řešení této problematiky a získat větší podporu pro intenzivnější zaměření na problematiku HSOÚ na národní úrovni.
Úvod konference po zdravici ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka a ekonoma a bankéře Pavla Kysilky obstaral hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Téma rozvoje hospodářsky a sociálně ohrožených území je pro Českou republiku nesmírně důležité, ale bohužel se mu nedostávalo takové pozornosti, jak by mělo. Vždy se toto téma otevřelo po parlamentních volbách, když jsme se podívali na mapu a zhodnotili výsledky. Pak si začínáme všímat, že některé regiony volí jinak, než si myslí centrum. Musíme se vždy nejdříve ptát, co je důvodem těchto výsledků. Není to pouze oblast Sudet a odsun původního obyvatelstva, ale také úpadek průmyslu po roce 1989. Bohužel nůžky se mezi jednotlivými oblastmi postupem času spíše rozevírají. V našem kraji k těmto územím přistupujeme systematicky a snažíme se upravit naši strategii na úroveň obcí s pověřeným obecním úřadem, jelikož území ORP není vypovídající. Vytváří se totiž vnitřní periferie, a to například na Chrudimsku, Hlinecku či v oblasti Chvaletic, ale dle dat státu na úrovni ORP jsou tyto oblasti v pořádku. Bohužel to tak není a stát by si to měl uvědomit a jít více do detailu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
První diskusní panel patřil otázce: Jak podpořit rozvoj HSOÚ na národní i krajské úrovni? Debaty se kromě hejtmana Martina Netolického a starosty Svitav Davida Šimka zúčastnili také zástupci Ministerstva financí ČR, Ministerstva pro místní rozvoj ČR, ale také Národní ekonomické rady vlády. Radní Pardubického kraje a vedoucí České národní delegace v Evropském výboru regionů Roman Línek hovořil o mimo jiné o kohezní politice a roli evropských fondů v rámci snižování rozdílů mezi regiony. „Hospodářské a sociální soudržnosti, čili tomu, aby se rozdíly mezi regiony snižovaly, tak tomu se Evropská unie věnuje dlouhodobě a lze říci, že regionální politika je součástí DNA Evropské unie. Bohužel nové výzvy a problematiky globálního světa dostávají regionální politiku na druhou kolej, nicméně také v rámci Evropského výboru regionů budeme dělat maximum proto, aby toto téma nezmizelo a regionální politika včetně snižování rozdílů mezi regiony byla stále tématem podporovaným ze strukturálních fondů Evropské unie. To, jakým způsobem budou fondy nastavené, je nyní v řešení,” uvedl Roman Línek. Další diskusní panel se věnoval problematice příležitostí a bariér zapojení soukromého sektoru do rozvoje HSOÚ.
V odpoledním programu se účastníci konference rozdělili do šesti tematických workshopů. Jeden z nich se věnoval vytváření fondů HSOÚ, zapojení bank a využití finančních nástrojů pro rozvoj HSOÚ. I v tomto patří Pardubický kraj mezi průkopníky. „Připravujeme vytvoření krajského revolvingového programu, který bude představovat velmi zvýhodněnou návratnou finanční výpomoc ze strany kraje pro znevýhodněné oblasti, kde by bylo velmi nízké úročení tak, aby byl tento nástroj opravdu využíván, a to například v rámci předfinancování projektů realizovaných z evropských fondů, ale také pro podporu podnikatelských aktivit, rozvoje veřejných služeb, a to včetně bydlení. K tomu vytváříme nadační fondy pro jednotlivé ORP, v rámci kterých po vzoru Saska chceme soustředit prostředky kraje, municipalit, místních podnikatelských subjektů, ale také bankovního sektoru. V rámci těchto fondů chceme pomáhat studentům se studiem na vysoké škole, ale se závazkem návratu do místa, ze kterého pochází. Zároveň chceme podpořit provázanost s významnými zaměstnavateli v regionu, ale chceme nabídnout také pobídky pro přesídlení do vybraných lokalit. Naším cílem je alokovat pro každý nadační fond přibližně pět milionů korun, nicméně pevně věříme, že postupně se tyto fondy budou rozrůstat i díky většímu zapojení soukromého sektoru či bank,“ avizoval hejtman Netolický.
Další workshopy se v průběhu odpoledne věnovaly například digitalizaci území, rozvoji internetu a mobilních sítí, sociální problematice či podpoře podnikání, inovací a vzdělávání.

Zlevněné vstupenky na generálku zahajovacího koncertu Smetanovy Litomyšle jsou ještě v omezeném počtu k mání.

Byly určeny zejména pro Litomyšlany.  Generálka se koná v pátek 13. 6. ve 20 hodin na II. zámeckém nádvoří. Ceny vstupenek, které jsou nyní ještě k mání jsou 570 - 690 Kč, tedy za 25% ceny.  Jde o nejžádanější program Smetanovy Litomyšle. Program: Česká filharmonie v čele s Jakubem Hrůšou zahraje Smetanův Pochod ke slavnosti Shakespearově, Beethovenův Koncert pro housle a orchestr D dur a Prokofjevova Romea a Julii. Vstupenky nakoupíte je prostřednictvím následujícího odkazu ZDE, litomyšlského informačního centra, nebo Festivalového centra v průchodu do zámeckého nádvoří.


 

 
      
 



Úmrtí v březnu a únoru 2025  - aktualizace 24. 3. 2025:  Růžičková Vítězslava  83 let, Česká Třebová,    Heinz Bohumír, Ing. 82 let, Praha 7  Tusarova 1537. Rybka Pavel, 70 let, Česká Třebová Lhotka 63, Klusáček Karel, 81 let,  Česká Třebová, Chmelař Luděk, Ing. 76 let,  Česká Třebová, Skalka 1945, Dobrovský Otakar, 62 let, Česká Třebová, Karlíková Eva, 83 let, Semanín, Linhartová Marta, 90 let, Masarykova 2100, Česká Třebová, Škobrtalová Drahomíra 66 let Česká Třebová Nové náměstí 1746,  Soňa Halvová, 52let, Česká Třebová Na Milíři, Nedopilová Danuše, rozená Kotasová, 83 let, Česká Třebová, Bureš Jaroslav Mgr. 88 let Ústí nad Orlicí  Horáková Miluše, 74 let, Česká Třebová, U spořitelny 73, Starý Josef, 83 let, Česká Třebová, Bílý Jan, 56 let Česká Třebová, Josef Lukeš 94 let, Česká Třebová, Jan Jiskra, 66 let, Česká Třebová, Lhotka 201. Marta Kalousová, 76 let, Zhoř, Pavel Svatoš, 80 let, Česká Třebová, Jan Janíček, 59 let, Česká Třebová, Kolářová Eva, 89 let, Rybník 105 Česká Třebová  Vlasta Paarová, 93 let, Dr. E. Beneše 621 Česká Třebová Božena Hušková, 82 let, Česká Třebová   Více v rubrice Úmrtí ZDE