Iniciativa zástupce ombudsmana
-
Zástupce
ombudsmana apeluje na poslance: Hlasováním o dalším učiteli a sociálním
pedagogovi rozhodujete o školním úspěchu zranitelných dětí
-
Hlasování o novele školského zákona
se blíží. Poslanci mají právě teď ve svých rukou vzdělávání dětí, které
z různých důvodů nemohou běžně fungovat v prostředí školní třídy
a potřebují pomoc „dalšího učitele“. Nyní však hrozí, že ze zákona
vypadne. Zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm opětovně upozorňuje,
že jeho zachování je pro zranitelné děti zásadní.
-
Děti s poruchou autistického spektra či
s logopedickými vadami, děti s vážným onemocněním nebo po těžkém úrazu,
ale i děti ze sociálně znevýhodněného prostředí – to jsou příklady žáků,
jejichž vzdělávání aktuálně navrhovaná novela školského zákona ohrožuje.
Návrh totiž ruší „dalšího učitele“, tedy klíčovou podporu dětí, které
z různých důvodů potřebují individuální přístup. Školská poradenská
zařízení jej doporučují dětem, které při vzdělávání potřebují vyšší míru
podpory, než jim může poskytnout asistent pedagoga. „Dalšího učitele“
využívají jak běžné základní školy, tak i školy speciální.
-
„‚Další
učitel‘ představuje pro žáky most nejen ke vzdělání, ale zprostředkovaně
i ke školnímu kolektivu, k budování či udržování sociálních vazeb,“ připomíná
zástupce ombudsmana. V řadě případů se jedná o dočasnou podporu, která
dětem pomůže překlenout časově omezené období a udržet návaznost ve
vzdělávání. Některé děti takovou podporu potřebují dlouhodobě.
-
Zástupce ombudsmana se za zachování „dalšího učitele“ zasazuje již
řadu měsíců. Od léta loňského roku, kdy jej Ministerstvo
školství navrhlo vyškrtnout ze školského zákona, podnikl řadu kroků
k tomu, aby děti se speciálními vzdělávacími potřebami o „dalšího
učitele“ nepřišly. Vznesl výhrady k vládnímu návrhu a opakovaně
přesvědčoval zástupce ministerstva i poslance. Setkával se s odbornou
veřejností, vystoupil na odborných kulatých stolech v Parlamentu i na
jednání sněmovního výboru pro vzdělávání.
-
„Další učitel“ přitom není jediné
podpůrné opatření, o které mohou žáci přijít, obává se zástupce
ombudsmana: „Některé pozměňovací návrhy přenášejí financování
vybraných podpůrných opatření na zřizovatele, tedy na obce a kraje. Není
však jisté, že je zřizovatelé dětem skutečně zaplatí. Pro představu –
stát jenom za nákup kompenzačních pomůcek pro děti se speciálními
vzdělávacími potřebami vynaložil v loňském roce skoro 52 milionů korun.
Co nastane v situaci, kdy se zřizovatel rozhodne podpůrné opatření,
třeba z důvodu vyšší ceny, nefinancovat? Menší obce nejsou ekonomicky
silné jako velká města. Vymahatelnost může být obtížná. Soudní řízení
nevidím pro tyto situace jako vhodné řešení. Dětem totiž
čas plyne rychle. Proto doporučuji od tohoto záměru minimálně prozatím
upustit.“
-
V souvislosti
s podpůrnými opatřeními upozorňuje zástupce ombudsmana také na význam
sociálního pedagoga. Ten v praxi na některých školách funguje,
jeho zakotvení v legislativě však zatím chybí. I jeho roli přitom
spatřuje jako nezastupitelnou – zejména u dětí s komplikovaným rodinným
zázemím, které mohou představovat třeba problematické rodinné vztahy,
nedostatečné materiální zabezpečení, chybějící rodičovské kompetence a
řada dalších situací. Všude tam může být sociální pracovník důležitým
prostředníkem, který pomáhá najít a realizovat řešení.
-
„Jsem přesvědčen, že rovný přístup ke
vzdělání je prospěšný nejen dětem, ale celé společnosti. Vládní návrh
však v některých ohledech jde proti nejlepším zájmům dětí ze
zranitelných skupin. Naproti tomu jsou na stole i pozměňovací návrhy,
které mohou jejich situaci zlepšit. Nejenže zachovávají ‚dalšího
učitele‘, ale také legislativně zakotvují pozici sociálního pedagoga.
Byl bych rád, kdyby poslanci právě toto směřování svým hlasováním
podpořili,“ shrnuje svůj
postoj zástupce ombudsmana.
-
Výhrady
zástupce ombudsmana ke zrušení „dalšího učitele“
-
Zrušením se snižuje již dosažená úroveň
ochrany sociálních práv, v tomto případě práva dětí na kvalitní a
inkluzivní vzdělávání. Tím se Česká republika dostává do rozporu se
svými mezinárodním závazky.
-
Důvody předložené Ministerstvem školství
jsou v rozporu s údaji o nárůstu využívání dalšího pedagogického
pracovníka v běžných i speciálních třídách po roce 2020. Zatímco
Ministerstvo uvádí, že nárůst využívání této podpory je přechodný, data
ukazují setrvalý nárůst od roku 2019.
-
Po roce 2020 stoupl počet dětí se
speciálními vzdělávacími potřebami, které se vzdělávají doma. Stát tento
trend dosud nezmapoval z pohledu rovných příležitostí a nevysvětlil
dopady na nejvíce zranitelné děti. Zrušením „dalšího učitele“ hrozí, že
dojde k prohloubení vyloučení dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
ze vzdělávacího systému a posílení závislosti jejich rodičů na pomoci
státu.
|