Modernizace českotřebovského uzlu aktuálně       Zpět

 

 

Jak pokračovaly v březnu práce na přestavbě  českotřebovského nádraží

Přestavbu uzlu sleduje pro Českotřebovský deník Pavel Stejskal

Dne 3.března 2025 byla za přítomnosti předsedy vlády Petra Fialy, ministra dopravy Martina Kupky, generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody, zástupců stavebních firem a dalších hostů zahájena dlouho připravovaná rekonstrukce železničního uzlu v České Třebové. Stavba rozvržená na sedm let je v samém začátku a přípravné stavební práce byly zahájeny s předstihem již ve druhé polovině ledna 2025. V první etapě, která proběhne během roku 2025 budou provedeny hlavně přípravné práce, bourání, kácení náletových dřevin a úpravy stavebních prostor pro skladování vytěžených zemin, betonových základů a dalšího materiálu. Připravuje se přepnutí současného zabezpečovacího zařízení do počítačového systému, budování nových trolejových sloupů pro převěšení trolejí a první přeložky kolejí.
Největší podíl prací probíhá nyní v části nádraží, které je známé jako Rn skupina. Tato část nádraží se téměř čtvrt století nepoužívá a po zakonzervování v roce 2002 sloužilo jako odstavné pro nepoužívané vozy. V posledních letech již bylo nevyužité pro nesjízdnost a špatný stav kolejí a výhybek. Kolejiště je v současnosti sneseno, je odstraněn svršek a trolejové vedení, včetně stožárů. Při odstranění svršku a hloubení výkopu pro vstup do budoucího podchodu se ukázaly základy po bývalé výtopně, tvořené kruhovou rotundou, lokomotivními remízami a obytnou částí. Základy byly tvořeny kamením a cihlami, k vidění byl také základ pro točnu v kruhové rotundě. Do konce března byl proveden výkop pro pokračování chodby podchodu. Pro výkop byly vyloučené staniční koleje č.29 – 35, v místech výkopů byly koleje snesené a uvolnily tak stavební místo. Nad těmito kolejemi byly také upravené troleje a byly postaveny nové sloupy. Vedle vyloučené koleje č.35 se plánuje přenesení koleje č.100, která vede ze 4.traťové koleje ze směru od Prahy na vjezdové nádraží. Další prostor po snesení kolejiště Rn skupiny se připravuje pro stavbu nové rozvodné stanice a příjezdová silnice pro stavební techniku. Koncem března probíhaly práce na odstranění základů již snesených starých trolejových stožárů, osvětlovacích sloupů a dalšího zařízení z bývalého nádraží. Jedním z prvních větších objektů, který byl zbourán, bylo stavědlo 028, ze kterého se ovládal posun v Rn skupině. Přes stávající kolej č.100 byl postaven nový přejezd pro silniční techniku, dovážející stavební materiál a odvážení vytěžených materiálů z likvidace Rn skupiny.
Další práce probíhaly na nádraží Střed. Zde byla od vjezdového nádraží byla v roce 2024 postavena nová Jižní spojovací kolej (kolej č.93) a u nádraží Střed byla nyní zaústěna do upraveného zhlaví. Spojka ze staré Jižní spojovací koleje byla zrušena a proběhla likvidace části kolejiště s kolejemi 201 – 210. Zde se připravuje další část překladiště firmy Metrans, jehož výstavba jde mimo financování rekonstrukce uzlu. Po dokončení a zprovoznění nového zhlaví nádraží Střed proběhne likvidace staré Jižní spojovací koleje.
Práce začaly také na vjezdovém nádraží a v jeho bezprostředním okolí. Zde v roce 2024 proběhla rekonstrukce části kolejiště a výstavba nových stožárů s trolejí. Na zhlaví u příjezdových koleji z Třebovice v Čechách a Brna probíhá úprava svahu, kde vznikne opěrná zeď a uvolní tak místo pro přestavbu části zhlaví na koleje č. 110 – 114. V okolí byly vykácené náletové dřeviny a připravilo se tak staveniště pro novou spojku z vjezdového nádraží na Odbočku Les. Na vjezdovém nádraží byly u každé koleje postaven nová návěstidla. V prostoru mezi spádovištěm a spojovací silnicí mezi depem a Zásobovacím skladem byly také vykácené náletové dřeviny, pláň upravena a slouží pro odkládání vytěžených materiálů ze stavby. Další práce probíhají v Třebovici v Čechách, kde se staví nové zázemí traťového hospodářství Správy železnic.
Přípravné práce pokračují po celém uzlu. Vrtné soupravy i bagry provádějí sondy, dělníci provádějí výkopy, které odkrývají kabeláže a kanály pro elektrické rozvody. Budují se nové základy pro trolejové sloupy, vztyčují se stožáry pro převěšení nových trolejí. Všechny tyto činnosti v uzlu nemají zatím větší dopad na provoz na nádraží, zvláště na osobní dopravu. Přestavba se teprve rozjíždí, větší viditelné změny z pohledu cestujících a obyvatel města budou pravděpodobně v roce 2026.

 

 

 

Co píše Správa železnic ve svých propagačních materiálech

Česká Třebová projde přestavbou za miliardy, vlaky zrychlí a budou tišší 

Správa železnic slavnostně zahájila modernizaci jednoho z nejvytíženějších dopravních uzlů v zemi. Celkovou přestavbou v České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. Kompletní rekonstrukce se dočkají všechna nástupiště, přístup na ně bude bez bariér. Město lépe propojí nová lávka nad kolejištěm. Vše by mělo být hotovo na konci roku 2031.

Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících," uvedl předseda vlády Petr Fiala.

Poslední výraznější obnovou prošla stanice v 50. letech minulého století. O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí.

„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště. „Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová lávka,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Během letošního roku se budou provádět především přípravné práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba nové ocelové lávky, která by měla být dokončená v polovině příštího roku.

Největší omezení pro cestující přinese modernizace kolejiště osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se naplno rozběhne v roce 2028.

Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19 541 770 652 Kč.

Realizace projektu Modernizace železničního uzlu Česká Třebová byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu pro účely dotace je 8,35 mld. Kč, míra podpory EU představuje 85 % ze způsobilých nákladů. Výše dotace tak činí maximálně 290 000 000 EUR, tedy zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.