Jak pokračovaly v
březnu práce na přestavbě českotřebovského nádraží
Přestavbu uzlu sleduje
pro Českotřebovský deník Pavel Stejskal
-
Dne
3.března 2025 byla za přítomnosti předsedy vlády Petra Fialy,
ministra dopravy Martina Kupky, generálního ředitele Správy
železnic Jiřího Svobody, zástupců stavebních firem a dalších
hostů zahájena dlouho připravovaná rekonstrukce železničního
uzlu v České Třebové. Stavba rozvržená na sedm let je v samém
začátku a přípravné stavební práce byly zahájeny s předstihem
již ve druhé polovině ledna 2025. V první etapě, která
proběhne během roku 2025 budou provedeny hlavně přípravné
práce, bourání, kácení náletových dřevin a úpravy stavebních
prostor pro skladování vytěžených zemin, betonových základů a
dalšího materiálu. Připravuje se přepnutí současného
zabezpečovacího zařízení do počítačového systému, budování
nových trolejových sloupů pro převěšení trolejí a první
přeložky kolejí.
-
Největší podíl prací probíhá
nyní v části nádraží, které je známé jako Rn skupina.
Tato část nádraží se téměř čtvrt století nepoužívá a po
zakonzervování v roce 2002 sloužilo jako odstavné pro
nepoužívané vozy. V posledních letech již bylo nevyužité pro
nesjízdnost a špatný stav kolejí a výhybek. Kolejiště je v
současnosti sneseno, je odstraněn svršek a trolejové vedení,
včetně stožárů. Při odstranění svršku a hloubení výkopu pro
vstup do budoucího podchodu se ukázaly základy po bývalé
výtopně, tvořené kruhovou rotundou, lokomotivními remízami a
obytnou částí. Základy byly tvořeny kamením a cihlami, k
vidění byl také základ pro točnu v kruhové rotundě. Do konce
března byl proveden výkop pro pokračování chodby podchodu.
Pro výkop byly vyloučené staniční koleje č.29 – 35, v místech
výkopů byly koleje snesené a uvolnily tak stavební místo. Nad
těmito kolejemi byly také upravené troleje a byly postaveny
nové sloupy. Vedle vyloučené koleje č.35 se plánuje přenesení
koleje č.100, která vede ze 4.traťové koleje ze směru od
Prahy na vjezdové nádraží. Další prostor po snesení kolejiště
Rn skupiny se připravuje pro stavbu nové rozvodné stanice a
příjezdová silnice pro stavební techniku. Koncem března
probíhaly práce na odstranění základů již snesených starých
trolejových stožárů, osvětlovacích sloupů a dalšího zařízení
z bývalého nádraží. Jedním z prvních větších objektů, který
byl zbourán, bylo stavědlo 028, ze kterého se ovládal posun v
Rn skupině. Přes stávající kolej č.100 byl postaven nový
přejezd pro silniční techniku, dovážející stavební materiál a
odvážení vytěžených materiálů z likvidace Rn skupiny.
-
Další
práce probíhaly na nádraží Střed. Zde byla od vjezdového
nádraží byla v roce 2024 postavena nová Jižní spojovací kolej
(kolej č.93) a u nádraží Střed byla nyní zaústěna do
upraveného zhlaví. Spojka ze staré Jižní spojovací koleje
byla zrušena a proběhla likvidace části kolejiště s kolejemi
201 – 210. Zde se připravuje další část překladiště firmy
Metrans, jehož výstavba jde mimo financování rekonstrukce
uzlu. Po dokončení a zprovoznění nového zhlaví nádraží Střed
proběhne likvidace staré Jižní spojovací koleje.
-
Práce začaly také na
vjezdovém nádraží a v jeho bezprostředním okolí. Zde v
roce 2024 proběhla rekonstrukce části kolejiště a výstavba
nových stožárů s trolejí. Na zhlaví u příjezdových koleji z
Třebovice v Čechách a Brna probíhá úprava svahu, kde vznikne
opěrná zeď a uvolní tak místo pro přestavbu části zhlaví na
koleje č. 110 – 114. V okolí byly vykácené náletové dřeviny a
připravilo se tak staveniště pro novou spojku z vjezdového
nádraží na Odbočku Les. Na vjezdovém nádraží byly u každé
koleje postaven nová návěstidla. V prostoru mezi spádovištěm
a spojovací silnicí mezi depem a Zásobovacím skladem byly
také vykácené náletové dřeviny, pláň upravena a slouží pro
odkládání vytěžených materiálů ze stavby. Další práce
probíhají v Třebovici v Čechách, kde se staví nové zázemí
traťového hospodářství Správy železnic.
-
Přípravné práce pokračují po
celém uzlu. Vrtné soupravy i bagry provádějí sondy,
dělníci provádějí výkopy, které odkrývají kabeláže a kanály
pro elektrické rozvody. Budují se nové základy pro trolejové
sloupy, vztyčují se stožáry pro převěšení nových trolejí.
Všechny tyto činnosti v uzlu nemají zatím větší dopad na
provoz na nádraží, zvláště na osobní dopravu. Přestavba se
teprve rozjíždí, větší viditelné změny z pohledu cestujících
a obyvatel města budou pravděpodobně v roce 2026.





Co píše
Správa
železnic ve
svých propagačních materiálech
Česká Třebová projde
přestavbou za miliardy, vlaky zrychlí a budou tišší
Správa
železnic slavnostně zahájila modernizaci jednoho z
nejvytíženějších dopravních uzlů v zemi. Celkovou přestavbou v
České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky,
tak i část určená pro nákladní dopravu. Kompletní rekonstrukce
se dočkají všechna nástupiště, přístup na ně bude bez bariér.
Město lépe propojí nová lávka nad kolejištěm. Vše by mělo být
hotovo na konci roku 2031.
Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také
nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set
vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády,
proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice,
kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi
otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z
největších železničních staveb v éře samostatné České
republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v
kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro
mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k
lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících," uvedl předseda
vlády Petr Fiala.
Poslední výraznější obnovou prošla stanice v 50. letech
minulého století. O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou
projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů
trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a
zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce
přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice
s hlavní tratí.
„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto
je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu
vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem
menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí
zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační
systém. Zrekonstruují se všechna
nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný
nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého
se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.
„Díky jeho prodloužení pod celým kolejištěm se zlepší přístup
do lokality za nádražím. Přednádraží pak propojí se Semanínskou
ulicí namísto nevyhovujícího podchodu moderní ocelová
lávka,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří
Svoboda.

Během letošního roku se budou provádět především přípravné
práce, jako je kácení stromů a demontáž vybraných kolejí.
Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba
nové ocelové lávky, která by měla být dokončená v polovině
příštího roku.
Největší omezení pro cestující přinese modernizace kolejiště
osobního nádraží včetně nástupišť a podchodu, která se naplno
rozběhne v roce 2028.
Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a
Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha.
Celkové investiční náklady stavby dosahují 19 541 770 652 Kč.
Realizace projektu Modernizace železničního uzlu Česká Třebová
byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu
Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých
nákladů projektu pro účely dotace je 8,35 mld. Kč, míra podpory
EU představuje 85 % ze způsobilých nákladů. Výše dotace tak
činí maximálně 290 000 000 EUR, tedy zhruba 7 mld. Kč, což je
historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní
financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.


