ČD 277/2023   úterý 3. října 2023


Nové video Českotřebovského deníku:
Koncertní harmonia v České Třebové - komentovaná výstava a ukázky z unikátního koncertu

 Českotřebováci mělimožnost navštívit zajímavou výstavu koncertních harmonií v malém sále Kulturního centra, večer se potom uskutečnil koncert, který byl součástí letošního XIX. ročníku varhanního festivalu Zdeňka Pololáníka.  Vystavovatelem kolekce, vybrané pro Českou Třebovou je Muzeum harmonií, které sídlí v Prostějově. Je to raritní muzeum, žádné jiné takové v Česku neexistuje, podle Ondřeje Muchy, který je duší spolku Koncertní harmonia (spolek je majitelem cenné sbírky)  je snad takové další muzeum až v Holandsku. Každé z vystavených harmonií má svoji vlastní historii. Byť většina pochází z 19 století, tak jsou ve vzorném stavu a Česká Třebová získala primát v tom, že se zde uskutečnila první externí výstava harmonií mimo Prostějov.
Publikované video (24 minut)¨ obsahuje komentovanou prohlídku vystavených harmonií s ukázkami z večerního koncertu, kde Ondřej Mucha zahraje na tři koncertní harmonia francouzské, české a americké výroby, pocházející z 19. století. Na koncertu vystoupila také Gabriela Němcová (mezzosoprán)

Mašinka 310.922 opustila Českou Třebovou po silnici 

Parní lokomotivu 310.922 není asi českotřebovákům příliš představovat. Lokomotiva byla dlouholetým pomníkem před velkou točnou depa Česká Třebová, v roce 1996 byla zprovozněna a od té doby najezdila mnoho kilometrů v čele nostalgických a turistických vlaků téměř po celé republice.
Stala se po několik let stálicí při letních jízdách v rámci Prázdnin v Telči a vozila četné Mikulášské vlaky nejen v okolí České Třebové a pravidelně se objevovala na Dnech železnice v DKV Česká Třebová. V roce 2011 však při přepravě do Telče vykolejila a od té doby již nebyla zprovozněna. V letošním roce proběhla jednání o odprodeji lokomotivy a tu nyní získal Pardubický kraj pro zamýšlené železniční muzeum v Dolní Lipce. V pondělí dne 2.10.2023 nastala pro parní lokomotivu 310.922 nová etapa, kdy byla lokomotiva 310.922 jeřábem naložena na silniční podvozek a odvezena do Dolní Lipky. Zde se podrobí opravám a po nich bude nasazována na turistické vlaky v okolí Dolní Lipky. Nezbývá jen držet palce, aby se novým majitelům povedl jejich záměr my za čas viděli tuto lokomotivu opět provozní". Pavel Stejskal

Den bez aut na ZŠ Ústecká

Jako každý rok, tak i v tomto roce se naše škola v pátek 22.9.2023 zapojila do mezinárodní akce „Den bez aut“. Celá škola dle možností podpořila tuto akci a dorazila pěšky, na kole, na koloběžce či někteří využili k cestě autobus.
V letošním roce jsme při hodnocení opravdu dbali na to, abychom dodrželi podstatu akce, která vyplývá z názvu, tedy dorazit do školy BEZ AUT.
Vyhodnocení proběhlo v pondělí 25.9.2023 a stalo se to, že nebyla jedna vítězná třída, ale vítězi se staly všechny zúčastněné třídy. Ve středu 27.9.2023 byly všem zúčastněným třídám předány diplomy za účast na akci a sladká odměna.
 Akce se zúčastnily všechny třídy, kromě 6.A a 6.B, ty byly ten den na exkurzi v Olomouci. Celkem se tedy zúčastnilo 305 osob, přičemž 272 dorazilo do školy bez auta. Velice děkujeme za zodpovědný přístup k této akci, a to nejen žákům, učitelům, asistentům, ale i rodičům.  
Školní parlament ZŠ Ústecká, Petra Kosárová


Začala oprava spojnice mezi Žamberkem  a Letohradem 

Krajská silnice II/310 je důležitou spojkou mezi Letohradem a Žamberkem. Od druhé poloviny září dělníci pracují na rekonstrukci jejího úseku mezi Letohradem a Lukavicí včetně průtahu obcí. Komunikace by měla být opravená a průjezdná do konce roku 2024.
Rekonstrukce silnice II/310 mezi Letohradem a Žamberkem je rozdělena na tři etapy. První z nich, od vrcholu kopce před Letohradem po Lukavice, byla dokončena v minulém roce. Letos přišla řada na prostřední úsek, který se týká komunikace vedoucí přes obec samotnou. „Jedná se o téměř tři kilometry, které necháme opravit. Je to poměrně frekventovaná a lokálně významná silnice, o našem záměru jsme samozřejmě informovali starosty. Práce si vyžádají kompletní uzavírku, a budou proto stanovené objízdné trasy. Náklady odhadujeme 63 milionů korun bez daně. Těším se, až budeme mít další úsek opravený a řidiči po něm budou moci jezdit. Pak nás bude čekat poslední etapa. Rekonstrukce všech tří úseků by měla být hotová do konce roku 2026 a kraj na tento záměr vynaloží téměř 106 milionů,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Informace k uzavírkám a objízdným trasám najdete vždy aktuální a ověřené na www.dopravniinfo.cz.
Kromě rekonstrukce povrchové vrstvy vozovky silnice II/310 jsou v plánu další nutné úpravy, aby komunikace splňovala moderní parametry. „Součástí projektu je i rekonstrukce obrub, propustků, odvodnění silnice, úpravy plánujeme i u autobusových zálivů a obec bude financovat nasvětlení přechodů. Projekt se v tuto chvíli týká pouze oprav komunikace. K opravě mostů na silnici dojde v příštích letech, rekonstrukce mostních konstrukcí totiž plánujeme zejména podle jejich stavu a diagnostiky a v tomto případě je nelze dělat zároveň. Bylo by neekonomické teď dělat byť dílčí opravy povrchu mostu, když víme, že do pár let bychom jej rozbili při kompletní rekonstrukci. Zároveň máme mosty v jiných částech kraje v horším stavu, kterým se musíme věnovat přednostně. Doufám, že to veřejnost pochopí,“ dodává náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
V Letohradě se kromě tří zmíněných etap oprav důležité regionální silnice II/310 v současné době plánuje i další rekonstrukce. Ta se bude týkat letohradské ulice K Cihelně. Zahájení se v tomto případě předpokládá v roce 2024, náklady stavby jsou vyčísleny na 29 milionů korun bez daně.