Českotřebovský deník 176/2023 (23/6)
Nové video Českotřebovského deníku:
STOPA! Staň se detektivem - odhal pachatele! 

Léto v českotřebovském městském muzeu bude jiné než v jiných letech. Místo tradiční letní "volnočasové" výstavy můžeme letos v městském muzeu řešit detektivní příběh. Návštěvnici se stanou přímo členy vyšetřovacího týmu, který má za úkol vyřešit zločin - přímo vraždu - a místo činu je skutečně na prohlídkové trase v městském muzeu. Skupina nebo jednotlivec obdrží pracovní list, vlastně průvodce výstavou STOPA, do kterého si má zapisovat postupně všechny své postřehy a zjištění.
Při postupném  vyšetřování se účastníci pátrání "mimochodem" seznámí s jednotlivými vyšetřovacími metodami, které používá moderní kriminalistika. A tak na trase projdu třeba pitevnou, laboratoří, výslechovou místností, seznámí se s metodami daktyloskopie, trasologie a dalšími. netřeba všechno vyzrazovat. V poslední výstavní místnosti pak dochází k utřídění získaných zjištění a k odhalení pachatele, Samozřejmě to není tak jednoznačné je třeba všechno znovu promyslet a zkontrolovat,  Ze tří podezřelých bude pachatelem (nebo pachatelkou) jen jeden... Odkaz na video ZDE

Týden sportu 2023 skončil, ale sportuje se dál...

Týden je ve skutečnosti sedmidenní a tak jeho zkrácení na 5 dní nedává žádný smysl. Zvláště proto, že sportování v České Třebové pokračuje také o víkendu a to dvěma závody s  minimálně regionálním rozměrem. Mají však jiné pořadatele a neopíraji se o školní sport. Nepotřebují také pódium na náměstí.  Možná to je škoda. V rámci města by bylo dobré se domluvit a udělat Týden sportu kompletní, tedy sedmidenní. Tedy zahrnout do Týdne sportu  také sobotní již 32. ročník  Běhu na Kozlovský kopec a nedělní 14. ročník Českotřebovského cyklomaratonu. Oba závody mají  velkou tradicí a pro svoji úspěšnou existenci Týden sportu nepotřebují. Nelze sázet na dohodu pořadatelů, každý má dost hrdosti na to, že se nepotřebuje do Týdne sportu vtírat, to by muselo zařídit díky své autoritě město Česká Třebová, které se nakonec podílí finančními příspěvky na všech uvedených závodech. Jenže českotřebovský Týden sportu není akcí města...  Aby to nebylo jen tak, že týden - netýden sportu skončil, ale sportuje se dál.
Uplynulých pět dnů přineslo  mnoho zajímavých sportovních souborů školáků z českotřebovských základních škol, někde také i s účastí nižších tříd gymnázia. Opět se našla spousta organizátorů, rozhodčích, výsledky byly rychle k dispozici na webu města, samozřejmostí je večerní vyhlašování a oceňování úspěšných sportovců, soupeří mezi sebou školy, které však nemají stejné podmínky. Tradiční doprovodný program je hodně sledovaný a zajišťuje, aby se sportování mládeže v tomto týdnu dostalo do centra pozornosti města. V tomto smyslu je třeba chápat Týden sportu v komplexním pohledu a všem organizátorům je třeba poděkovat
Díky fotoreportážím Mirky Červinkové prezentoval každodenní dění na sportovištích také Českotřebovský deník, Budou i další fotografie z dění na náměstí, zde fotoreportáž připravuje Martin Šebela. Díky obdobných reportážím z předchozích let, které také zveřejníme,  budeme moci porovnávat, všem byla shoda a v čem byly nějaké rozdíly. Budou prázdniny, bude méně událostí a bude na všechno více času.  (mm)

Jaké nás čekají další sportovní podniky o nadcházejícím víkendu

Můžeme si pustit videa z loňského roku a zjistit, jak to loni bylo....
 

Postřehy z našeho města 

Pořád se něco děje a  tak zapotřebí reagovat na dění v našem městě, obvykle tak činím s pomocí fotografií...
1) Beseda nemá lešení, ale má novou fasádu.  lešení zde bylo celou zimu a tak jsme očekávali, že se taková práce udělá pořádně, s moderní technologií a v dobré kvalitě.  Při prohlídce objektu bez lešení musíme konstatovat, že jsme si představovali tento dům v hezčím hávu, než nám je nyní předkládáno. Když to porovnám třeba s domem 205 na Parníku, kde řešila fasádu TEZA, tak to je obrovský rozdíl. Je to škoda, Beseda nám je často na očích a mohla být hezčí. Majitelem zde ovšem není město, ale developer z Lanškrouna. Stále lituji toho, že město v době prodeje objektu nevstupovalo do akce s nějakým nasazením, nabízelo se i jiné vhodné městské využití....
2) U Rezidence Rozmarýn čp. 1906 bylo konečně dokončeno parkoviště. Vypadá dobře, ale kolem bydlíci obyvatelé kroutí hlavou, proč zůstává prázdné a proč není využito a automobily zde bydlících občanů zabírají místa jiným ze sídliště Trávník. Zde pokračuje každovečerní boj o parkovací místa, který není nijak regulován, nejsou žádná pravidla. Byla již vytvořena, schválena a vyhlášena předchozí reprezentací města, aby nová vláda jako první pravidla o zavedení rezidenčního placeného parkování  zrušila. "Obyčejní" obyvatelé Trávníku to nechápou. Ti vlivní si prostě dokázali přes nové městské konšele zařídit, aby zde mohli parkovat jako dosud bez omezení, tedy v takové rodině klidně i se třemi automobily. Kdyby místo toho aspoň vzniklo něco nového, ale nevzniklo nic, příslib rozšíření parkovacích možností zůstává v mlze, nejsou peníze na investice a viníky toho stavu je snadné označit. A tak placené parkovací stání je povinné třeba v ulicích na Vinohradech, kde je sice místa dost, ale zdejší obyvatelé to již "zkousli" a tak platí jako mourovatí. Logicky by přece mělo být zřízeno nejdříve přece tam, kde je parkovacích míst nedostatek. Logika se ze současného stavu vytrácí. Stížnosti na parkování na Trávníku jsou samozřejmě od lidí, kteří zde bydlí a nikdo se tím nezabývá, nechce zabývat. Jako důkaz lze poslechnout záznam z dubnového zastupitelstva. A parkoviště u Rezidence Rozmarýn je malé, ale prázdné. Bude placené, ale okolo se bude parkovat zdarma, město přece tuto již vyhlášenou možnost na přímluvu kamarádů zrušilo.
3) Problém Skuhrov. Nechci být za šťourala, ale kdybyste byli nechali Skuhrov i s cedulí Ústí, mohli byste po nich chtít návazně rekonstrukci silnice přes Skuhrov až na začátek lesa. Ale takhle to máte na triku a nyní po rekonstrukci silnice Ústí - Lanškroun a z Č. Třebové na kopec nad lesem z toho zůstává excelentní zkušební dráha pro automobilky, chcete-li zadara ničič aut. M. Renčín.
Děkuji za námět, ale řeší se to. Skuhrov si necháme. Silnice stejně patří Pardubickému kraji a věřím proto, že díky přítomnosti tří krajských zastupitelů z České Třebové (včetně hejtmana) se nám podaří vymodlit na Pardubickém kraji to, aby tento nynější zkušební úsek  pevnosti konstrukce automobilů přemístili jinam. Měli by to udělat i automaticky, neboť tudy vedla objížďka při opravě komunikace 315 a jistě to přispělo k dalšímu "zdokonalení" tamních terénních nerovnosti.  Město Česká Třebová může nabídnout i jiný náhradní úsek na zkoušky pevnosti automobilů. Jen ve vlastním městě jich je celá řada, netřeba je složitě hledat. A kdyby to mělo být třeba v poněkud  vzdálenější lokalitě, tak zničený úsek u Skuhrova plně nahradí horní část serpentin ke Kozlovu. Loni tento úsek provizorně opravili díky letnímu cyklistickému mistrovství, ale už to je opět totálně zničené. Tady jde o městskou komunikaci, a vzhledem ke stavu financí  v městské pokladě nelze věřit, že by to bylo v dohledné době opraveno. Takže to bude určitě plnohodnotná náhrada zkušebního úseku i v dalších letech! (mm)
4) Zelen opět oživí Nové náměstí.  Eko bi opět osazuje mobilní květinové nádoby a dělá nám městský interiér příjemnější. Spolu s tíém přichází povinnost  zalévání, práce s létem přibývá. Nicméně tolik práce by si vyžádalo obmenu samotných nádob. Opět přichází je slovu ty staré betonové, které brigádnicky vyrobil Ota Neruda z materiálu Okrašlovacího spolku a provozovně Jevisportu v devadesátých letech. Skoro by měly již být jako historické relikvie uschovány v muzeu. S konečnou úpravou nového náměstí se stále nic neděje, ale obměna mobilních nádoby by snad ničemu nevadila. Stále se každoročně dávají  do rozpočtu částky na mobiliář a tedy to pořád zůstává beze změny. letos s tím tedy už nic neuděláme, ale pamatujme na to! (mm)
5) Mládežnický fotbal úspěšný. Žáci  B týmu starších žáků FK Česká Třebová, hrající s doplněním chlapců z Řetové na tamním hřišti poblíž Mandlu, měli opět dobrou sezónu a získali titul okresního přeborníka. V tabulce bylo jen 6 týmů. A tým starších žáků hrál krajský přebor skupinu A a skončil na třetím místě, lasší žáci byli na šestém místě.  Ještě lépe si vedli dorostenci FK Česká Třebová, kteří krajský přebor Pardubického kraje vyhráli a stali se krajskými přeborníky. Je to jistě zásluha dobrého vedení realizačních týmů. Tabulky uvedeme v dalším vydání o víkendu.

Cyklobusy jezdí letos až do konce září.

Již od soboty 27. května jezdí po našem regionu oblíbené cyklobusy. Snáze a pohodlněji se tak o víkendech a svátcích mohou cestující vydat na cyklistické výlety po Pardubickém kraji.
 „Provoz cyklobusů za finanční podpory Pardubického kraje je plánován až do 1. října, a to každou sobotu a neděli, ale také i o státních svátcích,“ sdělil krajský radní pro sport Alexandr Krejčíř.
Cyklobusy s kapacitou 35 míst k sezení jsou vybaveny přívěsnými vozíky pro přepravu minimálně 28 jízdních kol, svézt se je samozřejmě možné i s elektrokolem. Sportovní vybavení si nakládají i vykládají cestující. Na všech linkách platí jednotný tarif IREDO, cena za převoz kola je 40 Kč bez ohledu na vzdálenost.
Aktuální jízdní řády společně s nutnými informacemi jsou dostupné na veřejných dopravních portálech www.portal.idos.cz, www.idos.cz a na krajském turistickém portálu www.vychodnicechy.info/cyklobusy/, kde jsou i typy na cyklovýlety včetně soutěže Cyklopecky Východní Čechy a další praktické informace. 
Cyklobusy jezdí také přes Českou Třebovou. Praktický význam máme ovšem pouze ze dvou linek, které vedou na Šerlich a do Dolní Moravy s ranním odjezdem v 8:15 hodin a podvečerním příjezdem v 18:10. Třetí cyklobus Pomezím Čech a Moravy slouží spíš pro příjezd cyklistů odjinud, zdejším milovníkům kol umožňuje cestovat do oblasti Toulovcových maštalí. Z terminálu odjíždí v 11.35 a končí o hodinu později ve Vysokém Mýtě s možností pokračovat do Proseče (příjezd 13:08). Zpátky již nejede. Na financování cyklobusových linek vedených přes naše město se podílí také město Česká Třebová.
Jizdní řád  cyklobusové linky na Šerlich najdete ZDE
Jízdní řád cyklobusové linky na Dolní Moravu najdete ZDE
Jizdní řád cyklobusové linky směr Toulovcovy Maštale

Silnice II/315  Skuhrov - Knapovec modernizována 

Po devíti měsících od prvních uzavírek se konečně zprovozní významná spojnice mezi Ústím nad Orlicí a Lanškrounem. Stavební firma v souladu s avizovaným harmonogramem právě dokončuje modernizaci úseku silnice II/315 Ústí nad Orlicí – Skuhrov. Provoz se na komunikaci vrátí do konce června.
„Silnice a hlavně okraje vozovky byly v místě kvůli velké dopravní zátěži ve špatném stavu. Proto jsme se rozhodli ji za využití evropských fondů modernizovat. Celkem se jedná o 7,5 kilometru komunikace od křižovatky s I/14 až po Skuhrov, kde došlo k sanaci konstrukčních vrstev, pokládce nového povrchu, doplnění odvodňovacího systému a úpravě autobusových zastávek. Celkové náklady činí 90 milionů korun bez daně, dotace z Integrovaného regionálního operačního programu pokryje 60 procent z uznatelných nákladů,“ popsal projekt modernizace úseku silnice II/315 Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu.
K poničení původní silnice došlo zejména kvůli vysoké dopravní zátěži na silnici spojující dvě velká regionální centra – Ústí nad Orlicí a Lanškroun. „Průměrná intenzita dopravy zde před modernizací činila 2800 aut denně. Opravená komunikace by tento nápor měla zvládat lépe, protože se silnice opravovala skutečně od spodních vrstev. Modernizovaný úsek navazuje na již dokončenou I. etapu, která se týkala 11 kilometrů dlouhého úseku mezi Lanškrounem a Skuhrovem, kde silnice překonává zalesněný hřbet zvaný Třebovské stěny. Tuto část jsme dokončili v roce 2020 za téměř 150 milionů korun,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Čí je vlastně Skuhrov?
Všechny zásadní stavební práce jsou již dokončené nebo se blíží ke svému konci. Ne vše se však povedlo na jedničku s hvězdičkou. „Byl jsem upozorněn překvapenými obyvateli ze Skuhrova, že si budou pravděpodobně muset měnit všechny své doklady, protože při osazování dopravního značení oznamujícího začátek a konec obce byl Skuhrov začleněn pod Ústí nad Orlicí, avšak jedná se o část České Třebové. K žádné změně na mapě samozřejmě nedochází a doufám, že mohu parafrázovat jeden z klasických českých filmů a jedná se o nedopatření, ke kterému dochází maximálně jednou za deset let,“ sdělil hejtman s tím, že dopravní značení bude samozřejmě v co nejkratším čase vyměněno.

Gočárova galerie nabízí první ochutnávku v Automatických mlýnech

Tři roky od zahájení přestavby hlavní budovy Winternitzových automatických mlýnů zde zahajuje provoz ve svém novém sídle krajská galerie. S tvůrcem budovy, architektem Josefem Gočárem se identifikuje i v novém názvu – Gočárova galerie. Přestavba stála celkově téměř 400 milionů korun. Galerie otevírá přes léto ve zkušebním provozu, na ten běžný najede po „Velkém otevření Automatických mlýnů“ na konci září. To se k ní připojí i další účastníci ojedinělého projektu v jednom areálu – vzdělávací Sféra a výstavní GAMPA, což jsou organizace města Pardubice, a také Silo včetně veřejných prostor pod taktovkou manželů Smetanových a jejich nadace.
Pardubický kraj musel nejprve budovu mlýnů, která je národní kulturní památkou, od manželů Smetanových koupit, aby do její přestavby mohl investovat. Transakci za 38 milionů, z nich 15 milionů tvořil příspěvek na úpravy veřejného prostranství, schválili v roce 2018 zastupitelé a kraj tím získal i úvodní fázi projektu od architekta Petra Všetečky. Jeho studio TRANSAT architekti zpracovalo i projektovou dokumentaci a podle ní se začalo koncem května 2020 s příslibem evropské dotace stavět. Zhotovitelem se stala Společnost pro obnovu automatických mlýnů v Pardubicích (Metrostav a. s. + Chládek a Tintěra, Pardubice a.s.).
Celý článek s další dokumentací o této výjimečné stavbě pro celý kraj najdete ZDE  fotografie Tomáš Kubelka

Stavění máje je v Čechách doložené už 600 let

Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury Pardubického kraje se od letošního roku rozšířil o Stavění a kácení májí v Pardubickém kraji. Jedná se o obyčej s dlouhou historií. Nejstarší známý doklad o stavění máje pochází z roku 1422.
 Nositelé tradice v oboru tradičních řemesel letos nepřibydou
Pardubický kraj zapisuje od roku 2012 na krajský seznam Nositele tradic lidových řemesel a Nemateriální statky tradiční lidové kultury. První seznam zůstává pro letošní rok nezměněn. Jsou na něm například řezbáři, košíkářka, perníkář, podkovář, výrobci nádob ze slámy, ruční žinylky, nebo figurek ze šustí. Podívat se na ně můžete na https://www.pardubickykraj.cz/nositele-tradice
Kulturní dědictví zapisované na Seznam musí být stále živé
V letošním roce byl zapsán na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury statek Stavění a kácení májí v Pardubickém kraji Jedná se o společnou nominaci, na jejímž výzkumu se podílela muzea na území Pardubického kraje. Zpracovatelem a předkladatelem nominace je Muzeum v přírodě Vysočina (instituce Národního muzea v přírodě). Rada kraje tuto nominaci potvrdila. „Na seznamu nemohou být tradice, které už časem zanikly. Jde nám o to, aby to byly zvyky, které jsou živé, a které si lidé organizují ze své vůle a ke své radosti. Patří k pokračování tradic jejich předků a k upevňování jejich komunity.  A to právě stavění a kácení májí v sobě spojuje. Je to stále živý obyčej, který se vyvíjí a který je atraktivní pro současné nositele. Jedním z jeho významů je uvědomění si daného společenství a místa, ve kterém jeho aktéři žijí," uvedl náměstek hejtmana pro kulturu Pardubického kraje Roman Línek.
 Stavění a kácení májí je jedním z původních tradičních lidových kalendářních obyčejů, který se koná v lokalitách rozmístěných po celém území Pardubického kraje, tedy je zastoupený ve všech čtyřech okresech kraje. Obyčej se udržuje jak ve vesnicích, tak i v malých městech, městských částech či velkoměstech.  „Obce ke stavění, popř. kácení májí přistupují zodpovědně a pro mnohé z obcí je stavění májí otázkou prestiže. Jedná se o obyčej s dlouhou historií. Nejstarší známý doklad o stavění máje pochází z roku 1422,“ řekla etnografka Ilona Vojancová.
Celý seznam zapsaných obyčejů v kraji najdete na https://www.pardubickykraj.cz/nematerialni-statky-lidove-kultury