ČD 228/2023   STŘEDA 16. SRPNA 2023

Notable real estate staví garáže za domy v Borku


Již před dvěma lety vznikla za domy postavenými podél Semanínské ulice první upravené parkoviště  se sedmi garážemi. Současně byl upraven příjezd i chodník. Nyní projekt pokračuje v prostoru za dalším domem, kde vyroste dvacet garáží stejného typu. Dnes 15. srpna byl od rána v Borku čilý ruch, Kamiony s nákladem stály v dlouhé řadě. Chytře zaparkovaný velký jeřáb firmy Kubový jim odebíral náklad a přenášel pěkně do řady  na připravené místo.  Během dopoledne se podařilo přemístit všech deset z Německa přivezených garáží,připravených k okamžitému využití.  Dnes to byl teprve začátek. V úterý 16/8 bule specializovaná firma pokládat asfaltový koberec na parkovišti i příjezdové cestě a  ve čtvrtek bude dokončena montáž další desítky garáží. Pro navážení garáží z Německa bylo třeba zajistit i zpětné využití kamionů, byly zde proto také slovenské kamiony. Na úpravě okolí se pracovalo celý den, viz fotografie. Na řadu by pak následně měla přijít i třetí lokalita za prodejnou, zřejmě v příštím roce.
Českotřebovský deník akci natočil na video, potupně bude doplněno o další dění v tomto týdnu tak, aby na víkend mohla být z této akce zveřejněna kompletní reportáž. zatím pár fotografií... (mm)

Nová střecha v Bezděkově 
Dům čp. 1092 v Bezděkově stojící naproti areálu bývalého Böhmplastu a Domovu pro seniory dostává novou střechu   Je to dům rozlehlý, proto je hodně práce. Dnes v úterý se zde pracovalo naplno, především bylo třeba do výšky na střechu přemístit spoustu materiálu a to se neobešlo bez  velkého jeřábu. Práce nevyly na chvilku, takže průjezd komunikací přes Bezděkov nebyl možný. Bohužel uzávěra nebyla zejména od ulice U Podhorky nijak označena a tak se musela vozidla otáčet a vracet.  Je to ovšem omluvitelné, bez uzavření průjezdu komunikací se to udělat nedalo.

Den železnice v České Třebové bude v sobotu 16. září  2023


Všichni příznivci světa na kolejích by v sobotu 16. září neměli chybět v České Třebové. V areálu železničního depa se od 8 do 16 hodin koná Regionální den železnice s pestrým programem. Na co se můžete těšit?
Program v areálu depa:
výstava historických i moderních kolejových vozidel
provoz vláčku taženého lokomotivou Prasátko (ř. 701)
možnost svezení na stanovišti strojvedoucího
občerstvení, stánky, dětský koutek
Program v uzlu Česká Třebová a okolí:
zvláštní vlaky vedené pantografem (Žabotlamem) a parní lokomotivou (viz jízdní řád)
souběžná jízda pantografu a parního vlaku z České Třebové do Opatova
kyvadlová doprava mezi nádražím a depem
jízdy pantografem po různých kolejích v uzlu Česká Třebová
možnost návštěvy dopravního sálu a simulátoru řízení lokomotivy ve SŠ technické a dopravní v Habrmanově ulici od 9 do 14 hod.
zpřístupnění prostor hasičů Správy železnic v Semanínské ulici
možnost návštěvy ústředního stavědla 019 (přístup podchodem od firmy Korado)  Více informací najdete ZDE

Procházka po historických místech v okolí Kozlova            

V sobotu 19. srpna odpoledne se z iniciativy kozlovských obyvatel uskuteční procházka z obce na historická místa na    Kozlovském kopci, např. ke kdysi významné "Hurtově louži". Sraz zájemců o nenáročnou procházku na místa, kde jste možná ještě nebyli je v 14 hodin u horního rybníčka v Kozlově.

7. října se bude slavit 150 let Moravské pohraniční dráhy

Dolní Lipka - Hanušovice - Šternberk


                                                                 První vlak zde projel 15. října 1873      

Fanoušci železniční nostalgie se mají i na podzim v Pardubickém kraji na co těšit. V sobotu 7. října je totiž čekají oslavy 150 let od zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka. Centrum oslav bude umístěno v prostorách železniční stanice a výtopny v Dolní Lipce, kam budou zájemce svážet historické parní vlaky. Ti se mohou těšit nejen na umístěné exponáty, ale také komentované prohlídky, představení budoucího železničního muzea v Dolní Lipce či přednášky o historii samotné dráhy. Po celý den bude zajištěn hudební doprovod a občerstvení.
„Ve spolupráci s Českými drahami a Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku si chceme připomenout významné výročí 150 let od zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šternberka, po které se první vlaky projel 15. října 1873. Jedná se tak o vyvrcholení letošních jízd parních vlaků v Pardubickém kraji, které každoročně lákají velké množství železničních nadšenců. Věřím, že nejen ti ocení také oslavy v Dolní Lipce, které se uskuteční v sobotu 7. října. Do Dolní Lipky se bude možné dopravit stylově parními vlaky z České Třebové, Týniště nad Orlicí, Olomouce, ale také polského Klodzka. Na místě pak budou kromě souprav, kterými bude možné se svézt, vystaveny také lokomotivy novějšího data výroby jako například Sergej či Hektor. Součástí akce budou komentované ukázky techniky, prezentace budoucího železničního muzea či samozřejmě přednášky o historii trati,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že v průběhu dne bude v Dolní Lipce připraveno také občerstvení a hudební doprovod, který zajistí kapela Mifo Band z Králík.
Organizátory akce jsou Pardubický kraj, České dráhy a Muzeum starých strojů a technologií za přispění řady partnerů. Podle obchodního manažera Českých drah pro Pardubický kraj Josefa Huryty je akce naplánována tak, aby ji mohli navštívit lidé ze všech koutů nejen Pardubického kraje. „Celý program bude zajištěn tak, aby se do Dolní Lipky mohli dopravit návštěvníci nejen z Pardubického kraje, ale i ze vzdálenějších regionů. Pro cestující směrem od Prahy a Pardubic je optimální napojení na parní vlak v Ústí nad Orlicí. Z Olomouce pak pojede nejprve elektrická trakce do Šumperka a následně do Dolní Lipky již parní vlak. Stejný režim bude veden na cestě zpět,“ řekl Josef Huryta.
Podle předsedy Muzea starých strojů a technologií Michala Bednáře je cílem organizátorů přilákat návštěvníky také z Polska. „Na pravidelných jízdách do Polska, kde je naším partnerem muzeum ve Slezské Javořině, vidíme, že pára je u našich sousedů velmi populární. Domluvili jsme se tedy, že bychom soupravu, kterou využíváme pro letní parní jízdy v Pardubickém kraji, využili pro jízdu z Klodzka do Dolní Lipky a zpět, čímž bychom si mohli přivést velké množství fanoušků železniční nostalgie z Polska,“ sdělil Michal Bednář.
Lokomotiva 431.032 Ventilovka pojede s historickou soupravou ve směru od Týniště nad Orlicí a v Letohradu se spojí s lokomotivou 423.009 Velký Bejček, kterou zajišťují České dráhy. Společně pak obě soupravy v atraktivní přípřeži dorazí do Dolní Lipky.
Na jaké lokomotivy se můžete těšit?
-          Lokomotiva 423.009 Velký Bejček
-          Lokomotiva 431.032 Ventilovka
-          Lokomotiva 555.0153 Němka
-          Lokomotiva 464.202 Rosnička
-          Lokomotiva 310.922 – statická ukázka
-          Lokomotiva Prasátko – statická ukázka
-          Lokomotiva T 435.0 Hektor – statická ukázka
-          Lokomotiva 781 Sergej – statická ukázka
-          Lokomotiva 770 Čmelák – statická ukázka
Připravované trasy:
-          Česká Třebová – Dolní Lipka a zpět
-          Týniště nad Orlicí – Letohrad – Dolní Lipka a zpět
-          Dolní Lipka – Hanušovice a zpět
-          Dolní Lipka – Štíty a zpět
-          Olomouc – Šumperk - Dolní Lipka a zpět
-          Klodzko – Dolní Lipka a zpět

ÚSTÍ ŘEŠÍ PARKOVÁNÍ U NÁDRAŽÍ 


Vedení města oslovilo společnost České dráhy s žádostí o majetkoprávní vypořádání s cílem realizovat úpravy parkovací plochy u hlavního železničního nádraží v Ústí nad Orlicí.
Poměrně brzy po přestavbě ústeckého nádraží se ukázalo, že nové parkoviště nebude stačit. Protože je situováno v okrajové části města, řada lidí, která z Ústí nad Orlicí cestuje po železnici, přijíždí auty. Oficiální parkovací místa jsou často obsazená, proto řidiči využívají k parkování i pozemky souběžné s příjezdovou komunikací, které jsou právě v majetku Českých drah. Protože je zde terén nezpevněný a pro cestující za špatného počasí nekomfortní, má město snahu situaci řešit. „České dráhy jsme požádali o možnost převodu části dotčených pozemků, případně o udělení souhlasu s realizací zamýšlené stavební úpravy. Město je připraveno oficiálně rozšířit stávající parkovací kapacitu a terén zpevnit a celkově upravit, k tomu je ovšem potřeba, aby pozemky byly ideálně ve vlastnictví města,“ uvedl starosta Petr Hájek.  TZ

Úplná uzavírka významné silnice

Kvůli výstavbě další etapy silnice I/36 ve směru Časy – Holice dojde od 14. srpna do 14. října k úplné uzavírce. Ta se dotkne úseku od okružní křižovatky v Holicích (křižovatka silnic I/35, I/36 a místní komunikace) po křižovatku silnice I/36 a silnici III/3051 směr Horní Ředice, Komárov. Úplná uzavírka je nutná z důvodu výstavby nové komunikace ve složitém terénu, charakter prováděných stavebních prací vyžaduje úplnou uzavírku silnice I/36 a nelze je provádět kyvadlově.
Zmíněná uzavírka a vedení objízdných tras vyvolá změnu v rámci úplné uzavírky „silnice II/298 Rokytno - průtah obcí“. Objízdná trasa obchvatu Rokytna po silnici I/36 směr Časy – Holice bude sjednocena s objízdnou trasou uzavírky I/36 Časy – Holice.
Oficiální objízdná trasa pro vozidla do 12 tun ve směru Holice – Pardubice
Objízdná trasa povede ze silnic I/35 a I/36 na okružní křižovatku v Holících (u městského úřadu), kde se napojuje na silnici III/29817, po které pokračuje do Horních Ředic, kde se napojuje na silnici III/3051, dále pokračuje na křižovatku se silnicí I/36 a stávající trasu. Objízdná trasa je vedena obousměrně.
Oficiální objízdná trasa pro vozidla nad 12 tun Holice – Pardubice
Objízdná trasa je vedena z Holic (východně od uzavřeného úseku) po silnici I/ 35 přes Ostřetín do Vysoké u Holic, dále na okružní křižovatku u Zámrsku na silnici I/35, zde trasa pokračuje po silnici I/17 ve směru Stradouň, Hrochův Týnec, Chrudim – Obchvat, tedy silnici I/37, dále objízdná trasa pokračuje po silnici I/37 ve směru Pardubice. Zde na MÚK Palackého pokračuje objízdná trasa sjezdem na Holice po silnici I/36, dále ulicemi Palackého třída, Hlaváčova, Kpt. Jaroše, Na Drážce, Hůrka. Objízdná trasa opouští Pardubice po silnici I/36 ve směru Sezemice, odtud dále po silnici I/36 až k dálnici D35 (sjezd 144 Časy) - uzavřenému úseku silnice I/36 v úseku Časy – Holice (západně od uzavřeného úseku). Objízdná trasa je vedena obousměrně.
Vozidla nad 12 tun mohou dále od 31. srpna 2023, kdy skončí úplná uzavírka silnice II/322 a II/340 na trase Zminný – Dašice využít trasu z Pardubic ve směru na Dašice, Dolní Roveň, Ostřetín a Holice obousměrně.

 

MLS Pardubického kraje zná letošní oceněné 

Sedmnáctý ročník potravinářské soutěže MLS Pardubického kraje, který pořádá tradičně společnost Agrovenkov ve spolupráci s Pardubickým krajem, zná své letošní oceněné. Ti však budou široké veřejnosti představeni až 24. září v rámci krajských dožínek na Pernštýnském náměstí v Pardubicích. Jako tradičně se zasedání hodnotící komise zúčastnil také radní pro oblast venkova, životního prostředí a zemědělství Miroslav Krčil.
„V letošním roce se nám do soutěže MLS Pardubického kraje přihlásilo celkem 36 producentů, kteří představili 116 výrobků. Je velmi potěšující vidět, že máme v našem regionu tolik šikovných lidí, tolik šikovných výrobců, kteří umí udělat kvalitní české potraviny z lokálních surovin. Plně si uvědomuji, že za každým takovým výrobkem je obrovský kus práce, a proto si zaslouží naši podporu. Chci zdůraznit, že není rozhodující, o jak velkou provozovnu či podnik se jedná, ale důležitá je kvalita,“ uvedl radní Miroslav Krčil, který však vítěze letošního ročníku neprozradil.
„V tuto chvíli zná jména vítězů jen odborná porota. Veřejnost se vše dozví v neděli 24. září v rámci krajských dožínek, které se tradičně budou konat na Pernštýnském náměstí v Pardubicích, kam bych všechny zájemce nejen o zemědělství, potravinářství, ale také o dobrou zábavu s kvalitními potravinami pozval,“ řekl Miroslav Krčil.   TZ





ČD 228/2023   STŘEDA 16. SRPNA 2023