ČD 230/2023   PÁTEK 18. SRPNA 2023


Nové video Českotřebovského deníku:
Vojenská historická technika v České Třebové

  Akce se konala pod názvem "Spanilá jízda" vojenské historické techniky.   Byla vydařená, opět měla ve městě hodně příznivců a zájemců.  Vojenská a bezpečnostní RETRO KOLONA přijela na parkoviště u zimáku kompletní s malinkým zpožděním. Je to velmi dobré místo pro takové akce. Nikdo v okolí nebydlí a tak si vozidla mohla dovolit spustit  svoje sirény, aby příjezd a odjezd byl opravdu impozantní.
Ze Spanilé jízdy historické vojenské techniky připravil Českotřebovský deník video  a také obsáhlou fotorepoertáž, kterou najdete ZDE  Poděkování patří jistě jak Vojenskému muzeu Králíky, tak i významnému sponzorovi akce, kterým je Pardubický kraj. Bez něho by se akce nekonala. Spanilá jízda projela také dalšími městy v našem okrese - Lanškrounem, Ústím nad Orlicí atd. a všude vzbudila velkou pozornost. Byla pozvánkou na vojensko historickou akci Cihelna, která bude nyní o nadcházejícím víkendu v Králíkách.  
Můžeme také porovnávat s a obdobnou akcí v roce 2020. Nešlo o identické kolony, rozdíly však poznají hlavně zájemci o vojenskou a policejní historii.  

Nové video Českotřebovského deníku: Letní klasika v Javorce 

V srpnu bývá v Javorce tradičně jeden letní koncert věnován klasické hudbě, i když vždy v populární formě.
V posledních letech zde koncertovali především brněnští umělci, často také violoncello.
To se podařilo zachovat:  Přijela Zuzana Robová s klavíristou Petrem kašparem a dalšími přáteli.
Byl to krásný koncert, ze kterého uvádíme jen krátkou ukázku... Vnímavé publikum, příjemná letní atmosféra.

 

Část silnice u Brandýsa bude kvůli sesuvům skály zúžena do jednoho pruhu 

Po několika dnech silných dešťů došlo v Brandýse nad Orlicí ke zřícení části svahu nad silnicí III/3123 směrem na Pernou a Ústí nad Orlicí. Řešením situace se ve spolupráci s městem intenzivně zabývají také zástupci krajské samosprávy, jelikož silnice třetí třídy je krajským majetkem.
„Přestože je komunikace z Brandýsa nad Orlicí směrem na Ústí nad Orlicí silnicí třetí třídy, tak je relativně velmi vytížená nejen osobní, ale také nákladní dopravou. K tomu se zde především v letních měsících přidávají také cyklisté, kteří se vydávají na cestu údolím Tiché Orlice. Skála je v majetku města, a proto budeme jednat společně o dalším postupu tak, aby nedošlo při potenciálním dalším sesuvu k ohrožení projíždějících vozidel na naší krajské komunikaci,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že v tuto chvíli jsou na některých místech instalovány betonové zátarasy, jejichž délka se bude rozšiřovat.  
Na základě středeční odpolední komunikace se starostou Brandýsa nad Orlicí Vítem Zábranským se hejtman ve čtvrtek vydal na místo, aby se s aktuální situací blíže seznámil. „V tuto chvíli se jako nejdůležitější jeví odstranit potenciálně riziková ložiska, kterých je podle geologa přibližně deset. Samostatnou otázkou je pak rychlé zabezpečení komunikace ve formě zúžení do jednoho jízdního pruhu na vzdálené straně od svahu s řízením dopravy pomocí semaforů, což bychom chtěli zajistit ještě před víkendem. V době řízeného odstraňování části skály pak bude nutné komunikaci uzavřít na několik dní zcela,“ řekl hejtman Netolický s tím, že k poslednímu většímu sesuvu došlo v roce 2017 na části skály, která již není majetkem města, které na svém úseku i za příspěvku kraje provádělo sanaci v letech 2004 - 2005.
O zabezpečení skály nad silnicí v Brandýse mluví hejtman Martin Netolický - ZDE (2:30 min.)


Expedice Monoxylon IV překonala trasu 500 kilometrů Egejským mořem

Na již čtvrtou expedici Monoxylon se na konci června vydala skupina nadšenců, kteří pluli 500 kilometrů Egejským mořem na věrné replice neolitického člunu nalezeného v archeologické lokalitě La Marmotta v italském jezeře Bracciano. Součástí skupiny byl také ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek. O průběhu expedice a dalších plánech s ním a dalším účastníkem expedice Radkem Burešem hovořil hejtman Martin Netolický.
„První expedice Monoxylon se datuje již do roku 1995 a navázaly na ní další v letech 1998 a 2018. V letošním roce se posádka vydala na 500 kilometrů dlouhou trasu Egejským mořem z ostrova Samos až na pevninské Řecko k městu Kilada s cílem prověřit migrační trasu prvních zemědělců. Výroba monoxylu, na kterém posádka putovala, trvala tisíc hodin a začala již v loňském roce opracováním kmene vážícího 14 tun. Samotná loď pak vážila necelé tři tuny. Osobně považuji tuto expedici za zcela mimořádný počin a jsem rád, že jsme se mohli na uskutečnění podílet. Jsem také rád, že z cesty vzniklo a ještě vznikne velké množství záznamů, které expedici přiblíží širší veřejnost,“ uvedl hejtman Martin Netolický. 
Podle ředitele Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiřího Junka se v rámci expedice podařilo naplnit teoretické předpoklady. „Naším cílem bylo prokázat, že první zemědělci z oblasti Předního východu se do Evropy v mladší době kamenné prokazatelně museli mimo pevninského mostu dostávat také přes Egejské moře. Tento předpoklad se nám v rámci naší cesty potvrdil. Ukázalo se, že monoxyl, který jsme částečně vyráběli pomocí dobových nástrojů, takovou trasu vydrží a překoná také vlny, se kterými jsme se museli kromě horka vypořádat také my. Nejdelší plánovaná etapa měřila téměř 50 kilometrů a na moři jsme strávili až 11 hodin, což byla enormní zátěž i pro zkušené mořeplavce,“ řekl Jiří Junek.



 

ČD 230/2023   PÁTEK 18. SRPNA 2023