ČtD 81/2024   pátek 21. března 2024 


Nové  video Českotřebovského deníku:
Jak Kohouti vyhráli třetí finálový duel krajské ligy a jak to oslavili

Video má více než 50 minut, obsahuje sestřih z 1. a 3. třetiny zápasu, ve kterých padaly branky. Ve druhé třetině branky nepadaly, zato se více vylučovalo. protože si týmy ve druhé třetině vyměnily strany, tak by to na obrazovce v sestřihu mohlo působit zmatečně. Video by také bylo moc dlouhé.  Další neméně důležitou součástí videa jako rozhovory před utkáním a po vítězném finálovém zápase a předání pohárů. Hovoří manažer hokejového klubu HC Kohouti Mgr. Vladimír Vaněk, předseda krajského svazu ledního hokeje Vladimír Martinec, který přijel předávat poháry (s dobře odhadl, že tady bude potřeba) a také starosta města Zdeněk Řehák.  No a zaznamenána je také oslava na ledě, včetně předání medailí hráčům obou týmů a pohárů.
Video se večer nahrávalo na youtube s problémy, ale je již  k dispozici od 8:00

Českotřebovští Kohouti, měli i v letošní sezóně velké návštěvy  v hledišti  

Základní část: Kohouti odehráli v domácím prostředí 16 utkání, které navštívilo 5 487 diváků. V průměru vidělo každý zápas 343 diváků, nejvíce jich přišlo na duel s Litomyšlí (410).
Čtvrtfinále: Série se hrála pouze na dva vítězné zápasy a Kohouti to vzali ve zrychleném režimu. V prvním duelu porazili doma Nový Bydžov před 441 diváky, vzápětí vyhráli na ledě soupeře.
Semifinále:  V sérii na tři vítězné zápasy Kohouti rovněž neztráceli síly a čas. První domácí zápas s Moravskou Třebovou navštívilo 625 diváků. Poté náš tým zvítězil na ledě soupeře a postup do finále vzápětí potvrdil na domácím ledě, před návštěvou 636 diváků.
Finále: Rychlá jízda Kohoutů vyřazovacími boji pokračovala ve finálové sérii se Spartakem Nové Město nad Metují. Náš tým odehrál dva domácí zápasy, které vidělo dohromady 1 452 diváků.
Play off: Pět domácích zápasů Kohoutů navštívilo 2 713 diváků. Průměr byl 543 diváků na utkání.
Celkový součet:  Sečteno, podtrženo: Kohouti odehráli v sezoně 21 domácích utkání, které navštívilo celkem 8 641 diváků. Průměrná návštěva činila 412 diváků 
OIKTV  se o Kohouty nezajímá

K úspěšnosti týmu patří také mediální  propagace.  S komentáři k nápadům se setkávám pravidelně na regionálním webu Orlicky.net, také v Českotřebovském deníku jsme také dosud nevynechali žádnou informaci o výsledcích, tabulkách nebo ohlasech. Prostě proto, že HC Kohouti patří do výkladní skříně našeho města. Proto jsem také využil možnost pořídit z finálového zápasu,  předání  medailí a pohárů  videodokument, bude dokládat jak uspěl tým HC Kohouti v letošní sezóně 2023/2024, kdy vyhrál všechno, co se dalo. Jsem velmi rád, že Kohouti našli pochopení také u vedení města, které je podporuje letos dokonce formou finanční dotace.
Naproti tomu musím kroutit hlavou nad neochotou OIKTV, s.r.o. finančně silně podporovanou městem, neboť si za celou letošní hokejovou sezónu nenašla ani jednou čas na prezentaci činnosti tohoto úspěšného klubu a nepřišla  tedy ani na "velké finále", kdy se očekávalo zakončení letošní soutěže. Nakonec to opravdu bylo velké vyvrcholení soutěže, i když do poslední chvíle to vypadalo opravdu špatně. O to byl ale zápas zajímavější a určitě se zapíše do análů českotřebovského hokejového sportu. Ale bohužel OIKTV, "která k nám má podle svého sloganu nejblíž" u toho nebyla.
Dalo by se nad tím mávnout rukou, ale osobně v tom vidím možné nedodržení rámcové smlouvy o propagaci, kterou má s městem uzavřenou v hodnotě větší než jeden milion korun. Je to tedy problém k řešení v příslušných orgánech. Obecně je výběr prezentovaných programů kritizován  i v jiných případech. Může to však být třeba věc názoru nebo priorit jednotlivců. Aby bylo vše co nejobjektivnější, bylo by vhodné, kdyby se touto problematikou zabývala  k tomu určená komise. Myslím, že není třeba žádnou novou komisi vytvářet, stačilo by rozšířit pravomoci redakční rady Českotřebovského zpravodaje, která se problematikou prezentace kulturního, sportovního i společenského dění v našem městě i tak zabývá. Pouze by tedy rozšířila své zorné pole na problematiku regionálního, ale městem placeného  televizního vysílání. Je to problém rady města, věřím, že se tím bude zabývat. Posilnil by se tím vliv samosprávy  na  mediální oblast. Toto není v uzavřené smlouvě, ale lze to řešit dodatkem. (mm)

Koncert k 200. výročí narození Bedřicha Smetany
Adamusovo trio
Česká Třebová, Malá scéna, čtvrtek 28. března 2024 v 19:00 hodin Více ZDE

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová "na spadnutí" 

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou o aktuálních investičních plánech této státní organizace v kraji. Tím největším připravovaným projektem je modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Řeč byla také o dokončení modernizace uzlu Pardubice či elektrifikaci vybraných tratí v regionu.
„O modernizaci železničního uzlu Česká Třebová se hovoří možná čtyři desítky let a nyní se postupně dostáváme do fáze, kdy se Správa železnic přibližuje zahájení realizace celé akce, která se předpokládá ve všech etapách na sedm let. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z největších železničních projektů na území České republiky, tak chceme společně s vedením Správy železnic, ale také místními samosprávami zajistit s dostatečným předstihem dobrou informovanost nejen obyvatel České Třebové a okolí, ale také samotných cestujících,“ avizoval po jednání s generálním ředitelem Správy železnic hejtman Martin Netolický. Modernizace uzlu Česká Třebová by měla podle aktuálních informací začít v průběhu roku 2025. Modernizací projde přes 58 km kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnova čeká také 30 mostů a 15 propustků. Celá železniční stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.
Svoz odpadů po železnici
Tématem schůzky byla také možnost výraznějšího využití železniční sítě pro budoucí svoz odpadů. Pardubický kraj proto nechal i ve spolupráci se Správou železnic zpracovat studii, která by měla navrhnout optimální lokality pro umístění překládacích stanic v regionu. „V rámci studie jsou prověřeny možnosti železniční přepravy odpadů, resp. nakládky odpadů ve vhodných železničních stanicích a následné přepravy z území Pardubického kraje do vhodných zařízení. Jedním z východisek byla vzdálenost překladiště v perimetru maximálně 35 kilometrů tak, aby bylo možné odpad dopravovat do překládací stanice v běžných svozových automobilech. Snahou bylo pracovat již se stávajícími lokalitami, u kterých by nebyly vyžadovány velké náklady na jejich adaptaci,“ řekl hejtman Netolický.
Další tratě čeká elektrizace 
Tomu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda potvrdil, že je připravována prostá elektrizace na v úseku z Rudoltic do Lanškrouna s tím, že je řešena také elektrizace z Hanušovic do Jeseníku. Právě na mezikrajské trati z Dolní Lipky do Hanušovic je objednavatelem spojů Pardubický kraj, který do budoucna uvažuje také o navýšení počtu spojů. „V tuto chvíli předběžně uvažujeme o tom, že bychom o víkendech navýšili naši objednávku až na šest párů denně a v běžném pracovním týdnu na tři páry. Jedná se však o předběžné úvahy, které by nebyly realizované dříve než od jízdního řádu 2025/2026,“ nastínil úvahy kraje hejtman Netolický.


Oldřich Burian ještě jednou mezi námi

Fotografie byla pořízena zřejmě ze srazu jeho třídy ze základní devítileté školy v Nádražní ulici u Národního domu poslala Vlastimila Babáková (z Kolína, též dříve i z Bezděkova)   Snímek přiřadím k jeho nekrologu , ale uvádím jej ještě zvlášť z toho důvodu, že si sraz připomenou i další osoby na fotografii uvedené. Myslím, že by nemělo dělat zas tak velkou práci a napsat jména lídí z tohoto snímku. Byl by to další kamínek do mozaiky ne tak dávné minulosti. Snímek se po kliknutí zvětší!



 

Dne 24.03.2024 bude z důvodu kulturně-společenské akce (Velikonoční Flerjarmark) omezen provoz na Starém náměstí v České Třebové. Od 10:00 hod do 19:00 hod. bude uzavřena spojovací komunikace mezi horní  a dolní částí náměstí s přilehlým parkovištěm a komunikace před budovou městského úřadu.

Rozvoji pardubického letiště by mohl pomoci kongresový hotel

Zástupci Pardubického kraje a města Pardubic, tedy akcionářů společnosti East Bohemian Airport, jednali se zástupci společnosti SPGroup Pavla Sehnala. Tato společnost předložila oběma akcionářům svůj záměr vybudovat kongresový hotel s víceúčelovým výstavním sálem v těsné blízkosti terminálu pardubického letiště.
„O záměru soukromého investora vybudovat v prostorách pardubického letiště kongresový hotel jsme hovořili před časem s panem primátorem Nadrchalem. Shodli jsme se, že každý záměr, který by mohl pomoci rozvoji letiště, ale také rozvoji ubytovacích a kongresových kapacit v krajském městě si zaslouží pozornost a je dobré jej detailně projednat a nechat posoudit po všech stránkách. Osobně nepředpokládám, že by takto významný rozvojový projekt nenašel podporu v krajském zastupitelstvu,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že nedostatečné ubytovací kapacity limitují například pořádání kongresů ve městě, které je dobře dopravně dostupné. „O potřebě vybudovat v krajském městě velký hotel hovoříme dlouhodobě také se zástupci Destinační společnosti Východní Čechy, jelikož se právě absence velkokapacitního ubytování promítá také do statistik, které pravidelně zveřejňuje CzechTourism. Tento záměr by mohl výrazně pomoci také dalším aktivitám jako je Velká pardubická, Zlatá přilba či další velké akce ve městě a okolí, kterým nedostatek ubytovacích kapacit komplikuje život,“ sdělil hejtman Netolický.
Kongresový hotel s administrativní a víceúčelovou výstavní budovou by se měl nacházet v těsné blízkosti Terminálu Jana Kašpara na stávající travnaté ploše. „Město Pardubice potřebuje kongresový hotel, ale také moderní víceúčelovou výstavní budovu. Díky blízkosti letiště si umím představit, že bychom mohli do Pardubic přilákat i kongresy zahraničních společností, pro které může být Česká republika dobrou alternativou nejen vzhledem k poloze ve středu Evropy, ale i díky kvalitním službám v nižší cenové hladině. Záměr soukromého investora je pro nás určitě zajímavý od samého počátku, kdy jsem se s ním mohl seznámit, a proto jej budeme chtít společně s kolegy z Pardubického kraje i ze společnosti EBA urychleně posuzovat. Stěžejním bude v tuto chvíli soulad s územním plánem a limity, které letiště samo o sobě vzhledem k výstavbě má,“ řekl pardubický primátor Jan Nadrchal.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše je důležité, že investor předložil jasný a konkrétní plán, který může mít pozitivní vliv také na zaměstnanost, ale i na lákání dalších leteckých společností. „Z mého pohledu bychom měli s každým zájemcem, pro kterého je atraktivní investovat v našem kraji, jednat, pokud splní stanovené podmínky. Vybudování ubytovací kapacity, ale i dalšího zázemí bude znamenat další pracovní místa a může být navíc zajímavou přidanou hodnotou pro jednání s leteckými společnostmi o nasmlouvání nejen charterových letů, ale i pravidelných linek,“ uvedl náměstek Michal Kortyš. „Důležité pro mne také je, aby celé stavba vhodně architektonicky zapadla nejen k samotnému terminálu, ale do celého území,“ doplnil Kortyš.
Významnou otázkou v rámci jednání je také zajištění parkování. „V rámci takto rozsáhlého projektu je nutné řešit také parkování, což je záležitost, kterou se samozřejmě zabýváme také v rámci letištního terminálu. Záměr investora počítá v maximalistické variantě až s počtem dvou tisíc parkovacích míst, a to s využitím stávajících ploch určených k parkování. Rádi bychom však jednali o vybudování parkovacího domu s tím, že by nebyl nutný takový zábor pozemků, jako v případě standardního parkoviště,“ podotkl náměstek primátora Jan Hrabal.
Zástupci obou samospráv se shodli, že dalším krokem v rámci jednání bude zpracování znaleckého posudku na zájmový pozemek, ale také detailní prověření parametrů územního plánu, ale také soulad záměru s podmínkami leteckého provozu. Následovat by měla další jednání obou akcionářů na úrovni rad a zastupitelstev.


Pozvánka na akci Církve adventistů sedmého dne
Velikonoční chvály a rozjímání ve sborovém domě CASD dne 23. března od 18 hodin


Připomeňme si 2 roky stará jarní videa z roku 2022


Historické články nejen pro pamětníky - najdete ZDE
Letos v lednu nově zřízená stránka se slušně zaplňuje.